Elatusmaksuista: Kuuluuko isän saada jotain "alennuksia", jos lapsi on ollut hänen luonaan esim. viikon?

Miten tuo sitten menee? Minimielaireistako aletaan vähentää, jos lapsi on isällään enemmän kuin joka toisen viikonlopun vai? Emme ole käyneet lastenvalvojalla, koska mies ei suostu.

Nyt otat luurin käteen ja soitat lastenvalvojalle, kyllä se on niin että se mies tulee sinne kun se velvoitetaan tulemaan. Ei siltä tarvi kysellä haluaako. Kyse on lapsen parhaasta, ei teistä aikuisista, ryhdistäydy nainen. :vampire:

[QUOTE="vieras";23152949]Mä en voi mitään sille mutta minusta on jotenkin, miten sen nyt sanois, typerää/hassua että elämä on kiinni elareista. Siis joskus tuntuu että yh:n talous kaatuu totaalisesti siihen jos etävanhempi ei maksa elareita. Varmasti monet riidat just aiheutuu siitä kun vanhemmat alkavat tapella noista elatusmaksuista.
Itse olen eronnut reilu 2 vuotta sitten enkä ole penniäkään elareita exältä saanut enkä halunnut. Itse tulen omillani toimeen ja mulle riittää että exä on mukana lasten elämässä. Mitään virallista sopimusta emme ole tehneet. Lapset on isällään aina jos olen esim iltavuorossa tai viikonloppuna/koululaisten loma-aikaan töissä ja hyvin on ainakin tähän asti pelittänyt.[/QUOTE]

Mä olen edelleen hoitovapaalla ja saan kuukaudessa 1150euroa. Miinus verot. Vuokra on vähän reilu 500€, sitten on vielä puhelinlasku, netti ja sähkö. Tuosta kun miinustaisi vielä elatusmaksut 190€ niin kivaahan se olisi.
Eri asia silloinkin jos näitä ei ole sovittu, saisi elarit kelasta tai mahdollisesti sossusta, tosin sossusta valitettaisiin asiasta ja jossakin vaiheessa he varmaan kieltäytyisivät antamasta rahaa ellei sovi elareita kelan tai etän kanssa.

Ihan ekaks,mene sin lastenvalvojalle tekeen sopimus tapaamisista,elatuksesta ja siitä missä lapsi asuu.
Isä ei voi kieltäytyä tästä.Tai voi,mutta loppujenlopuks se joutuu aina ne allekirjottaan.
Se että muksu on joka toinen vkl ei vaikuta siihe että elareista alettas vähentän,se on iha höpö höpö puhetta!
laki velvoittaa isää ottamaan osaan lapsen hoitokuluihin ja menoihin,siksi elatuksia maksetaan!!

Itse painiskelin seuraavanlaisen asian kanssa.
Muutin iste toiselle paikkakunnalle vanhemman lapsemme kanssa.
Nuorempi jäi isälleen omasta tahdosta.
Mies ei suostunut maksamaan elatuksia vanhimmastaan koska minä olin se joka muutti niin kauas,eikä myöskään ottanut osaa kuluihin lasten kuljetukseen tuon 300km/per suunta.
Juttu meni sit siihen et lastenvalvoja puuttu asiaan.
Vaikka toinen lapsista asuu toisella vanhemmalla,on se parempituloisempi oikeutettu maksamaan elatusapua tästä lapsesta joka asuu toisella vanhemmalla,mutta ei siis siitä joka asuu isällä.
Itse ole yh,kela tarvittaessa maksaa mun puolesta elarit isälle jääneestä muksusta,mutta isä ei ole vatinut.Nyt maksaa mukisematta etälapsen elarit.

jos et tiedä käytännön asioita,ota yhteys lastenvalvojaan.

ja kyllä se isä maksaa ihan siitä asti ku olette eronneet,eli marraskuun alusta ja kyllä,takautuvasti jos näin lastenvalvojalta vaadit ja on toteen näyttää että olette siitä hetkestä lähtien asuneet eri osoitteissa.

Mun miehen kummitytön vanhemmat on eronneet. Lapset oli aiemmin isällään 2 viikkoa kuussa (kun eivät olleet vielä koulussa) niin isä joutui maksamaan silti ihan normit elarit. Eli tän mukaan ei ole väliä, onko ne siellä päivän vai kahdeksan kuussa, vaan se on tärkein kenen luona lapset on kirjoilla. Jos ne on äidillä, niin isä maksaa ja jos isällä niin äiti maksaa (ja tietenkin riippuen etävanhemman tuloista).

Sun pitää ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja saada kaikki paperille. Muutoin olet ihan miehen metkuilun alla ja lapsesi on leikkikaluna.
tässä textissä on asiaa!
Et kysy ex:ltä mitään vaan varaat ajan ja ilmoitat että aika on varattu.
Teillä vielä niin tuore ero takana, asiat mutkistu kuule vielä 100 kertaisesti, nyt äkkiä aika sos.viranomaiselle elarisopimusta tekemään.
Älä suostu mihinkään muuhun.
me tehtiin myös syys-lokakuussa elarisopimus sostoimistossa. mies sinne ei olisi halunnut mutta minä halusin Kirjallisen.
Koska jos teillä ei ole sopimusta miehen ei ole pakko maksaa Mitään.
Kun on sopimus, jos mies luistaa maksuista, kela maksaa ne sinulle ja perii ex:ltä jälkikäteen.
Oikein paljon jaksamisia sinulle :) :)

Niin ja yhden lapsen kulut kuukaudessa on laskettu, että ne olis n. 500e, eli sisältäen ruuan, vaatteet, terveydenhoidon, vuokran, sähkön, veden jne. Eli vaikka lapsi olisi puolet kuusta etävanhemman luona, niin silti hän joutuu maksamaan ihan normaalit elatusmaksut, koska lapsi ei asu hänen luonaan.

Kyllä meidän ollessa lastenvalvojalla ja sopiessa että lapsi on 8yötä kuukaudessa isällään, niin eltusmaksuja vähennettiin jotakin 10€:n luokkaa. 0-3 tai 4 yötä ei tainnut vaikuttaa mitenkään mutta siitä ylöspäin kyllä. Esim juurikin jos asuu äidillä mutta on 50% isällä niin isän ei tarvitsisi maksaa elatusmaksuja jos tulot suunnilleen samaa luokkaa.

[QUOTE="vieras";23152949]Mä en voi mitään sille mutta minusta on jotenkin, miten sen nyt sanois, typerää/hassua että elämä on kiinni elareista. Siis joskus tuntuu että yh:n talous kaatuu totaalisesti siihen jos etävanhempi ei maksa elareita. Varmasti monet riidat just aiheutuu siitä kun vanhemmat alkavat tapella noista elatusmaksuista.
Itse olen eronnut reilu 2 vuotta sitten enkä ole penniäkään elareita exältä saanut enkä halunnut. Itse tulen omillani toimeen ja mulle riittää että exä on mukana lasten elämässä. Mitään virallista sopimusta emme ole tehneet. Lapset on isällään aina jos olen esim iltavuorossa tai viikonloppuna/koululaisten loma-aikaan töissä ja hyvin on ainakin tähän asti pelittänyt.[/QUOTE]

Tällainen teksti saa aina mun niskakarvat pystyyn. Siitä ei ole kyse, kaatuuko yh:n talous vai ei, mutta mikä perkeleen pakko sen isän on päästä luikertelemaan omien lastensa menoista!!! Miksi äidin pitäisi maksaa kaikki? Ihme nössöjä akkoja, kun ei uskalleta vaatia miestä osallistumaan tämän suuttumisen pelosta! Sellainen ukko joka suuttuu siitä, kun pitäisi omalle lapselle ostaa jotakin, on omaa persettään ajatteleva sika.

Ap, jos et ole siinnyt pyhästä hengestä, vaan siitä niljakkeesta, sinulla on oikeus vaatia häneltä elarit. Ota yhteys lastenvalvojaan, ja anna ukon suuttua!

Sain ajan lastenvalvojalle huhtikuun puoliväliin ja yritin soittaa sitä miehelle. Ei tietty vastannut ja laitoin pitkän tekstarin. Hetken päästä sieltä tuli mies melkein lankoja pitkin ja huusi naama punaisena. Hän ei kuulemma paikalle saavu eikä voi ymmärtää miten voin olla näin tyhmä/ääliö/idiootti jne...

Mitä sitten, jos mies ei tuohon lastenvalvojan tapaamiseen saavu? Miten sovitaan tapaamiset ja elatusmaksu?

Mun pitää kuulemma hankkia rikas mies...

Viimeksi muokattu:
Sain ajan lastenvalvojalle huhtikuun puoliväliin ja yritin soittaa sitä miehelle. Ei tietty vastannut ja laitoin pitkän tekstarin. Hetken päästä sieltä tuli mies melkein lankoja pitkin ja huusi naama punaisena. Hän ei kuulemma paikalle saavu eikä voi ymmärtää miten voin olla näin tyhmä/ääliö/idiootti jne...

Mitä sitten, jos mies ei tuohon lastenvalvojan tapaamiseen saavu? Miten sovitaan tapaamiset ja elatusmaksu?

Mun pitää kuulemma hankkia rikas mies...

Hienoa että varasit ajan. Se on oikea ratkaisu tälläisessä tilanteessa.
Mitäpä siitä jos mies huutaa pää punaisena, huutakoon ja olkoot naurettava.
Kysyitkö kun aikaa varasit mitä käy jos toinen ei paikalle saavu? Minä en siitä ainakaan tiedä mitä sitten käy.
Sitä et kuitenkaan ole tyhmä etkä ääliö etkä varsinkaan idiotti, jos joku on, niin miehesi kun ei ymmärrä, että nyt asia menee oikein.

[QUOTE="Anne";23153620]Hienoa että varasit ajan. Se on oikea ratkaisu tälläisessä tilanteessa.
Mitäpä siitä jos mies huutaa pää punaisena, huutakoon ja olkoot naurettava.
Kysyitkö kun aikaa varasit mitä käy jos toinen ei paikalle saavu? Minä en siitä ainakaan tiedä mitä sitten käy.
Sitä et kuitenkaan ole tyhmä etkä ääliö etkä varsinkaan idiotti, jos joku on, niin miehesi kun ei ymmärrä, että nyt asia menee oikein.[/QUOTE]

Soitin juuri uudestaan lastenvalvojalle. Jos mies ei saavu paikalle, asia käsitellään käräjäoikeudessa ja mukaan tulevat lastensuojelun ihmiset. Kiva juttu näin tulevana lastensuojelun sossuna :headwall: Tuo tulee tietysti maksamaankin isälle, joten luulisin hänen sen takia (jos ei muuten) saapuvan paikalle.

Kiukkuisia tekstareita tulee koko ajan ja kaikki välit on kuulemma nyt sitten poikki miehen suuntaan.

Jos mies ei saavu tapamiseen niin voit hoitaa asian ihan itse, eli teette sopimuksen valmiiksi ja nähtävästi mies ei siis suostu allekirjoittamaan...soitat oikeusaputoimistoon ja viette sen käräjäoikeuden päätettäväksi. Miehelle annetaan vielä mahdollisuus sanoa oma mielipide ja koitetaan ratkaista asia rauhallisesti, jos mies ei edelleenkään sano mitään niin oikeus tekee päätöksen lapsen edun mukaan.
Sen jälkeen on mielestäni aivan turha yrittää olla yhteydessä. Pidät kiinni papereissa olevasta tekstistä ja hän toimii sen mukaan miten toimii....on vain sinulle plussaa jos et lähde tuohon hommaan mukaan ollenkaan.
Älä vastaa mihinkään puheluun, vain viestiin ja vain niiltä osin jotka liittyvät tapaamisiin tai maksuihin. Ja vain asillisesti.

Soitin juuri uudestaan lastenvalvojalle. Jos mies ei saavu paikalle, asia käsitellään käräjäoikeudessa ja mukaan tulevat lastensuojelun ihmiset. Kiva juttu näin tulevana lastensuojelun sossuna :headwall: Tuo tulee tietysti maksamaankin isälle, joten luulisin hänen sen takia (jos ei muuten) saapuvan paikalle.

Kiukkuisia tekstareita tulee koko ajan ja kaikki välit on kuulemma nyt sitten poikki miehen suuntaan.

älä vastaan viesteihin, ota vaikka pripeid jota käytät normaaliin elämään ja sitten pidät vanhan numeron exää varten. Laitat sen numeron käyttöön sillä hetkellä kun tapaaminen on lähettyvillä.
Lastensuojeluun kannattaa mennä aivan rauhassa ja olla haukkumatta isää mitenkään, ole myönteinen ja joustava.

Menipä asia miten päin vain, niin täytyyhän sen miehen ymmärtää, ettei hän ole se, joka sanelee miten asiat menee lapsen elatukseen ja tapaamisiinkin liittyen?
Paras on kun saa mustaa valkoiselle tapaamisista ja elatuksista niin ei niistä tarvitse tapella. Eikä sinun tarvitse vastata miehelle edes viesteihin jos ei ole asiallista tekstiä ja oikeaa asiaa.

Mikä ihme siinä on ettei ex-miehesi sinne lastenvalvojalle halua? Elatusmaksua joutunee maksamaan mutta sehän se on molempien osa, lapsensa elätys.
Sitten kaikki olisi sovittu kunnolla eikä niistä luistettaisi ja elatusmaksut olisivat reilut. Lisäksi sinulle ei tulisi lisäongelmia jos tarvitsee sosiaalitoimiston kanssa nyt opiskellessa ja yh:na (?) asioida.

Voimia ap! Todella ikävää, kun menee tappeluksi. Olitko sinä se, joka halusi erota? Jos mies on erosta katkera ja siksi käyttäytyy näin. Toivottavasti elämä helpottuu, kun tunteet hieman tasaantuvat.

Siinä olen samaa mieltä Bootyn kanssa, että älä vastaile exäsi viesteihin muuten kuin lapseen liittyvissä asioissa.

Mä en jaksanu lukee koko ketjua, mutta siis meillä on ainakin niin, että jos pojat on isällään esim. 2 kokonaista viikkoa lomien aikaan, silloin vähennetään elareista, koska sillonhan ne pojat ei mun luona kuluta mitään. Nääkin on vähän sellasia sopimuskysymyksiä ja sinuna mä kyllä hakisin KELA:sta suoraan ne elarit, jotka sit peritään isältä. Se on nii tapauskohtaista, me ollaan esim. tyyliin parhaimspia kavereita tällä hetkellä exän kanssa niin helppo sopia kaikkia asioita.

[QUOTE="Anne";23153864]Menipä asia miten päin vain, niin täytyyhän sen miehen ymmärtää, ettei hän ole se, joka sanelee miten asiat menee lapsen elatukseen ja tapaamisiinkin liittyen?
Paras on kun saa mustaa valkoiselle tapaamisista ja elatuksista niin ei niistä tarvitse tapella. Eikä sinun tarvitse vastata miehelle edes viesteihin jos ei ole asiallista tekstiä ja oikeaa asiaa.

Mikä ihme siinä on ettei ex-miehesi sinne lastenvalvojalle halua? Elatusmaksua joutunee maksamaan mutta sehän se on molempien osa, lapsensa elätys.
Sitten kaikki olisi sovittu kunnolla eikä niistä luistettaisi ja elatusmaksut olisivat reilut. Lisäksi sinulle ei tulisi lisäongelmia jos tarvitsee sosiaalitoimiston kanssa nyt opiskellessa ja yh:na (?) asioida.[/QUOTE]

Olen yrittänyt vedota järkisyihin ja nimenomaan tuohon reiluuteen kaikkien osapuolien kannalta, mutta kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Mies varmaan pelkää joutuvansa maksamaan enemmän kuin nyt eli vuonna 2006 sovitun minimin 125 euroa.

[QUOTE="vieras";23153914]Voimia ap! Todella ikävää, kun menee tappeluksi. Olitko sinä se, joka halusi erota? Jos mies on erosta katkera ja siksi käyttäytyy näin. Toivottavasti elämä helpottuu, kun tunteet hieman tasaantuvat.

Siinä olen samaa mieltä Bootyn kanssa, että älä vastaile exäsi viesteihin muuten kuin lapseen liittyvissä asioissa.[/QUOTE]

Mä halusin erota ja tiedän, että otti miehelle koville.

Enkä enää viestittele kuin oikeissa asioissa. Mä en jaksa. Tämä vetää niin mielen matalaksi :(

Olen yrittänyt olla alusta loppuun asti asiallinen ja rauhallinen. Varmaan liiallisuuksiin asti. Mutta aion pitää saman linjan ja pitää päässäni sen ajatuksen, että lapsen etu on tässä se mitä ajetaan takaa.

Mies voi vähentää elatuksen verotuksessa jos rahan menetys harmittaa. Ei siitä paljoa takaisin tule mutta vähän.

Yhteistyössä