Seurakunnan työntekijä (suntio) paikalla, kysy mitä haluat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maallikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä kysymys;23125245:
Hassu sana tuo "suntio". Mistä mahtaa olla peräisin, mitä tarkoittaa?

En tiedä :) myös titteliä "unilukkari" olen kuullut.

Seurakuntamestari on nykyinen virkanimike. Suntio-nimitys vaan elää suusta suuhun.

Sanotaan ja tutkimukset kertovat, että srk on pahin ja ahdasmielisin työpaikka jossa ihmisiä laitetaan arvojärjestykseen ja kyykytetään henkisesti. Onko sulla kokemusta tästä?
Minusta toi sotii pahasti kaikkea sitä vastaan mitä srk pitäisi edustaa. Teillä on kaikki kirjallinen informaatio toisen ihmisen kohtelusta käden ulottuvilla ja silti tuota vaan kuulee ja olen itsekkin sen sivusta nähnyt.
Ei mitään ympäripyöreätä vastausta kiitos, tai sitten, ei vastausta.

[QUOTE="ihme";23125270]Sanotaan ja tutkimukset kertovat, että srk on pahin ja ahdasmielisin työpaikka jossa ihmisiä laitetaan arvojärjestykseen ja kyykytetään henkisesti. Onko sulla kokemusta tästä?
Minusta toi sotii pahasti kaikkea sitä vastaan mitä srk pitäisi edustaa. Teillä on kaikki kirjallinen informaatio toisen ihmisen kohtelusta käden ulottuvilla ja silti tuota vaan kuulee ja olen itsekkin sen sivusta nähnyt.
Ei mitään ympäripyöreätä vastausta kiitos, tai sitten, ei vastausta.[/QUOTE]

Erittäin hirveää työpaikkakiusaamista olen todistanut, sekä ihmisten työyhteisöstä "ulossyömistä."
Kirkko työpaikkana on myös tosi hierarkinen. Mä olen siihen sopeutunut ja "puutunut."

Erittäin hirveää työpaikkakiusaamista olen todistanut, sekä ihmisten työyhteisöstä "ulossyömistä."
Kirkko työpaikkana on myös tosi hierarkinen. Mä olen siihen sopeutunut ja "puutunut."

Oletko sä itse uskovainen? Jos joku tulee sulle vaikka avautumaan asioistaan niin mitä teet? Ohjaatko papin puheille, vai saatko sä puhua seurakuntalaisen kanssa ikäänkuin luottoihmisenä?
Teillä varmaan on salassapitovelvollisuus?

[QUOTE="mii";23125487]Tyypillinen työpäivä?[/QUOTE]

Seiskaksi töihin, lasten kerhon siivous, lumityöt ja hiekotukset tähän vuodenaikaan. Sen jälkeen keittiön siivous (suurtalouskeittiö) ja salien tarkistus/siivous. Sitten haudankaivuuseen jos tarvitaan, jos ei tarvita niin saattaa olla kahvinkeittoa jossain. Tai lumitöitä muissa kiinteistöissä. Kirkonkellojen soittoa jos tarvitaan. Omaisia käy katsomassa tiloja hautajaisia tai ristiäisiä tai vihkimisiä varten. Jos suruomaisia, olen joskus olkapäänäkin ja itken välillä itsekkin. Ja välillä itken nuortenparien tai vauvan vanhempien kanssa ilosta.
Päivä päättyy viimeistään klo 22. Tää siis arkivuoro, lauantain hautajaispäivä ja sunnuntain jumalanpalvelusvuorot on täysin erilaisia.

[QUOTE="vieras";23125565]Mitä sinun työtehtäviisi kuuluu?
Onko suntio se, joka hautajaisissa kävelee sen arkun edellä ja opastaa miten hautaan arkku lasketaan jne?[/QUOTE]

on. :)

Hyväksytkö minihameen kirkossa? Luin yhtenä kesällä mökillä Pohjalainen-lehteä ja siinä joku valitti nimettömänä liian lyhyistä hameista kirkossa.

Miten seurakunnan työntekijät yleisesti suhtautuvat kansan jumalanpalveluspukeutumiseen?

[QUOTE="ihme";23125570]Oletko sä itse uskovainen? Jos joku tulee sulle vaikka avautumaan asioistaan niin mitä teet? Ohjaatko papin puheille, vai saatko sä puhua seurakuntalaisen kanssa ikäänkuin luottoihmisenä?
Teillä varmaan on salassapitovelvollisuus?[/QUOTE]

Uskon siihen ettei ihmiset tätä maailmaa ole luoneet. Pidän henkilökohtasena asiana jokaisen omaa uskoa. Mitään tai kenenkään uskoa en halveksi tai väheksy, kuulustele enkä kysele.
Paljon mulle on avauduttu. Kaiken mulle uskotun olen pitänyt sisälläni, en puhu eteenpäin. Pidän sitä luottamus- ja kunnia-asiana.
Ohjaan papin puheille, jos musta siltä näyttää että henkilö sitä tarvii tai jos hän itse pyytää. Olen myös vaitiolovelvollinen lain ja moraalin edessä.

Hyväksytkö minihameen kirkossa? Luin yhtenä kesällä mökillä Pohjalainen-lehteä ja siinä joku valitti nimettömänä liian lyhyistä hameista kirkossa.

Miten seurakunnan työntekijät yleisesti suhtautuvat kansan jumalanpalveluspukeutumiseen?

En voi lausua kuin oman mielipiteeni, ja vain luuloni muiden työntekijöiden mielipiteestä.

Jos mä olisin paheksunut kaikkia rippilapsia/morsiamia/kirkkovieraita yms. minihameista, olisin jo hermolomalla..! :D
Enemmän kiinnitän huomiota kirkossa käyttäytymiseen. Mun mielestä Herran huoneeseen voi saapua itse valitsemassaan asussa, kun kunnioittaa sitä periaatetta että jotkut oikeasti tulevat sinne hiljentymään ja keskittymään.
Tokikin on olemassa edelleen iso joukko (mun mielestä) vanhanaikaisia kirkonpalvelijoita jotka ei suvaitse minihameita, sortseja, paljaita hartioita yms...

Proosallinen kysymys seuraavaksi: Olen 32-vuotias, voinko hakea seurakunnalta kesätyötä hautausmaatyöntekijänä? Pitäisin kovasti hommasta, ja olisi ihanaa tehdä työtä ulkona :)

Uusimmat

Yhteistyössä