Mies meinas ettei tuu mitään mun ruoanlaitosta :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
teflonit saa pestä pesuaineella ja nakata koneeseen mutta silloin niiden käyttöikä lyhenee. Normikäytössä ei oo siis väliä ellet halua samaa pannua antaa perintönä lapsille :) Mulla on kolmevuotta vanha teflon-pannu ja on se jo naarmuuntunut ja pinnoite ohentunut vaikka ei oo koneessa käynytkään mutta aineella on pesty, ja ei ei oo käytetty teräs lastoja.. ei ne paistinpannut oo mitään ikuisuustavaroita.. ja huono/halpa paistis maksaa 5e, normit on 30e ja ne kyllä kestää hyvin hintaansa nähden.. mutta oon huomannut ainakin itellä et mun mielestä teflon on parempi kuin hackman? Liekkö erivahvuinen pohja tai eripinnote kukapa tietää.. Niin ja kyllähä jamie oliverin pannut kestää teräslastan ;) Ainahan se rankempi pesu kuluttaa enempi.. Onkohan koti äiskällä oikeessti tekemisen puute kun paistinpannusta vois pitää esitelmän :D

No jos minä paistaisin esimerkiksi eilisen makaroonilaatikon (voin kanssa tietty) valurauta pannulla niin ne makaroonit saa hinkata puoli päivää irti siitä kun ruskistaa kunnolla.

Höpö höpö. Hyvin hoidettuun valurautapannuun ei tartu kiinni myöskään kunnolla ruskistaessa ja se vähä mikä joskus tarttuu, irtoaa kuumalla vedellä. Jos oikein pahasti ottaa kiinni, niin keittämällä lähtee. Sen jälkeen tietenkin kuivataan pannu, rasvataan huolellisesti ja lämmitellään rasva pannuun. rasvapoltto uunissa kannattaa tehdä välillä, sillä sen jälkeen tarttumattomuus on oikein paistettaessa lähes hyvän teflonin luokkaa.

Meillä on valurautainen pannu ollut monta vuotta lähes päivittäisessä käytössä ja aina on sujunut. Paistan siinä letut ja munakkaat yms, teen miehelle ja lapselle ruskeankastikkeen ja ihan mitä paistinpannulla yleensä tehdään. Valurautapannun käyttö on ihan tekniikkalaji. :) Ei se silti kaikille sovi. Itsellänikin meni tovi sopeutuesa, mutta sinuiksi päästyäni en enää vaihtaisi takaisin tefloniin.

Valurauta pannun puhdistus on helppoa. Niin, eikä tarvi varoa naarmutusta. Käytön jälkeen vesipesu. Melkein aina pelkkä huuhtelu riittää. Sit kuivaus talouspaperilla. Se on siinä. Mulla on köytössä ties kuin vanha valurautapannu. Mummulan peruja.

Höpö höpö. Hyvin hoidettuun valurautapannuun ei tartu kiinni myöskään kunnolla ruskistaessa ja se vähä mikä joskus tarttuu, irtoaa kuumalla vedellä. Jos oikein pahasti ottaa kiinni, niin keittämällä lähtee. Sen jälkeen tietenkin kuivataan pannu, rasvataan huolellisesti ja lämmitellään rasva pannuun. rasvapoltto uunissa kannattaa tehdä välillä, sillä sen jälkeen tarttumattomuus on oikein paistettaessa lähes hyvän teflonin luokkaa.

Meillä on valurautainen pannu ollut monta vuotta lähes päivittäisessä käytössä ja aina on sujunut. Paistan siinä letut ja munakkaat yms, teen miehelle ja lapselle ruskeankastikkeen ja ihan mitä paistinpannulla yleensä tehdään. Valurautapannun käyttö on ihan tekniikkalaji. :) Ei se silti kaikille sovi. Itsellänikin meni tovi sopeutuesa, mutta sinuiksi päästyäni en enää vaihtaisi takaisin tefloniin.

Minoon viimeksi teininä paistellut valurautapannulla ruokia, silloin kyllä olin huomaavinani että suurin osa paistetuista jumiitti kiinni ja jopa joskus paloi kiinni jos teki muita aterian osa-alueita paistamisen ohessa. Teflonien kanssa kyllä probleemana se kun saa ostella tietyn väliajoin uutta pannua, mutta putsaaminen on kyllä todella helppoa niinkuin kaikki tietää :)

Tämä seuraava on vain ihmettelyä, eli eikös jos valurautapannua ei koskaan pese muulla kuin juoksevalla vedellä, niin siihen jaa aina jonkin verran jotain rasvaa johonkin kohti, joka sitten aikaa myöten eltaantuu ja menee pahaksi... vähän sama kuin uppopaistaessa aina vaan lisää rasvaa eikä koskaan jynssää vanhoja kunnolla pois. Ei nyt ihan sama, rasvan määrä on tietty eri, periaate vain hieman samankaltainen, mutta ajattelin vain että eihän se rasva vedellä lähde pois, niin mites sitte... kun härskiintynyttä rasvaa / palanutta rasvaa kauttaaltaan pannussa.

En itse ainakaan ole kuullut vesiliukoisesta rasvasta ruuanlaitossa...

Kepsis > Kuuma vesi poistaa rasvaa ihan riittävän tehokkaasti, varsinkin jos ihan kiehauttaa vettä pannulla.

Kiinni jumittamisen saa vältettyä sillä, että laitata paistettavan riittävän lämpimänä (ja lihat pinta kuivaksi paineltuina) riittävän kuumalle pannulle. Itse laitan vähän rasvaa kuumalle pannulle ja odotan hetken, että rasvakin on lämmin. Voista häviää vaahto ja se ruskistuu hieman, kun pannu on valmis paistamiselle. Marinoitu liha kannattaa huuhdella (marinadi palaa kiinni, mutta pois huuhdeltuna maku on kyllä jo lihassa) ja painella kosteus pois. liha tulee ottaa huoneenlämpöön vähintään puolta tuntia ennen valmistumista, jotta se ehtii lämmitä riittävästi. Pannulle laitettua sitten vähän liikautetaan alussa, niin ei ota kiinni. Pitemmän paistamisen aikana lämpöä sitten säädetään ja nestettä lisätään niin, ettei ruoka pääse kuivahtamaan. Tietenkin sekoitellaan myös välillä. Kannen alla on hyvä haudutella pienellä lämmöllä, jos sellainen on tarpeen.

Itse en yleensä putsaa pannua heti käytön jälkeen vaan se ehtii ensin jäähtyä. Sitten lasken siihen kuumaa vettä ja annan liota tovin. Sitten huuhtelen ja vähän pyöräytän harjalla. Lopuksi kuivaan ja öljyän, yleensä myös lämmittelen hetken liedellä. Jäähtymisen jälkeen voi vielä hieman pyyhkäistä, jos näyttää jääneen ylimääräistä rasvaa. Pannu on sitten käyttövalmis, mutta saatan hieroa hieman lisää öljyä pintaan ennen seuraavaa käyttöä. Harvemmin pelkällä talouspaperilla saa pannua puhtaaksi, mutta kovin paljon vaikeampaa se ei ole. :)

Kepsis > Kuuma vesi poistaa rasvaa ihan riittävän tehokkaasti, varsinkin jos ihan kiehauttaa vettä pannulla.

Kiinni jumittamisen saa vältettyä sillä, että laitata paistettavan riittävän lämpimänä (ja lihat pinta kuivaksi paineltuina) riittävän kuumalle pannulle. Itse laitan vähän rasvaa kuumalle pannulle ja odotan hetken, että rasvakin on lämmin. Voista häviää vaahto ja se ruskistuu hieman, kun pannu on valmis paistamiselle. Marinoitu liha kannattaa huuhdella (marinadi palaa kiinni, mutta pois huuhdeltuna maku on kyllä jo lihassa) ja painella kosteus pois. liha tulee ottaa huoneenlämpöön vähintään puolta tuntia ennen valmistumista, jotta se ehtii lämmitä riittävästi. Pannulle laitettua sitten vähän liikautetaan alussa, niin ei ota kiinni. Pitemmän paistamisen aikana lämpöä sitten säädetään ja nestettä lisätään niin, ettei ruoka pääse kuivahtamaan. Tietenkin sekoitellaan myös välillä. Kannen alla on hyvä haudutella pienellä lämmöllä, jos sellainen on tarpeen.

Itse en yleensä putsaa pannua heti käytön jälkeen vaan se ehtii ensin jäähtyä. Sitten lasken siihen kuumaa vettä ja annan liota tovin. Sitten huuhtelen ja vähän pyöräytän harjalla. Lopuksi kuivaan ja öljyän, yleensä myös lämmittelen hetken liedellä. Jäähtymisen jälkeen voi vielä hieman pyyhkäistä, jos näyttää jääneen ylimääräistä rasvaa. Pannu on sitten käyttövalmis, mutta saatan hieroa hieman lisää öljyä pintaan ennen seuraavaa käyttöä. Harvemmin pelkällä talouspaperilla saa pannua puhtaaksi, mutta kovin paljon vaikeampaa se ei ole. :)

kiitos tiedosta, silti pysyn nihkeän skeptisenä tuon rasva-asian suhteen mitä kirjoitin, mutta nuo neuvot miten tulisi valurautapannua käyttää oli kyllä oikein käytännölliset mikäli jossain vaiheessa se tilanne tulee itselle eteen :)

Mulla paistipannu kestänyt yli 5 vuotta ja pesen ihan käsiastianpesuaineella. Ei oo edes mistään kalleimmasta päästä. Muovisia ja puisia välineitä käytän. Pinta ei oo mennyt miksikään mutta toinen pannu on mennyt pohjasta kuperaksi jostain syystä.

Uusimmat

Yhteistyössä