muistakaapa sitten seuraavan kerran kun ravintolaan menette maksaa ne ruokanne ja juomanne heti kun ovesta menette

"pettynyt"
Ei katokku ei voi ajatella loogisesti, soon ihan liikaa vaadittu.
Jos Kepsis täällä joskus onkin itsestään jollain tavalla fiksun kuvan antanut, niin johan romahti käsitykseni kertarysäyksellä.

Mutu-tuntumalla hänkin täällä lakipykäliä varmoina tietoina esittelee. Voisi laittaa vähän linkkiäkin noihin tietämiinsä pykäliin... Siellä toisessa ketjussa on monta myyjää erikseen kertonut, että heillä on ohjeistus (ja tieto) siitä, että tilanne on näpistys vasta siinä vaiheessa, kun on maksamatta menty kassalinjojen ohi. Kuinka tämä tieto voikin mennä niin sopivasti ohi silmien?

Häneltä olisin odottanut edes jonkinlaista älyllistä päättelykykyä ja asioiden suhteuttamista, mutta ei sitäkään...

Totaalinen pettymys, siis!
 
"pettynyt"
[QUOTE="essi";23069303]Mikä siitä tekee lainvastaista? Saanko sen pykälän tähän? Minkä takia sitten, jos on selkeä myymälävarkausepäilys, odotetaan, että varas on mennyt kassojen ohi, ennen kuin hänet voidaan todeta varastaneeksi? Ja eikös suurimmassa osassa kauppoja ole lappuja, joissa lukee "avattu pakkaus on ostospäätös". Tämän perusteella ei siis ole rikos availla paketteja, kuhan ne maksaa, koska kaipa siinä muuten lukisi, että avattu pakkaus on rikos.[/QUOTE]

Oijoi - kauppiaatkaan eivät näköjään tunne lakipykäliä. Tietäähän sen nyt jokainen kunnon palstamamma (ja Kepsis myös), että varkaudesta on kyse, jos ennen kassoja kaupan tuotteisiin kajoaa. :D
 
"pettynyt"
Ne tavarat on kaupan vastuulla, kunnes ostaja on niistä maksanut! Sun meiningillä kaikki on kohta kaupassa syömässä, mutta jättävätkin ne tyhjät purkit sitten sinne maksamatta lojumaan. Jos joku kysyy syömisestä, niin "joo kyllä mä aion tän maksaa". Koska ihmisiin ei voi oikeasti luottaa, on olemassa lakeja. Kauppalaki kertoo mm. siitä kuka vastaa tavarasta ja mihin asti. Rikoslaista voit lukea vaikkapa petoksesta, eli erehdyttämisestä.
Eri asia. Nyt puhutaan tapauksista, joissa tuotteet maksetaan, ei tapauksista, joissa ne on tarkoitus jättää maksamatta ja harhauttaa kauppiasta.
 
Blue
[QUOTE="myyjä";23069236]Itseasiassa meillä on kauppaketjussa ohjeistettu, että on ihan ok joskus maksaa vasta syömisen/juomisen jälkeen. Esm helteillä jäätelöt ehtiivät jonotellessa sulaa, joten lapsille annetaan siis lupa "varastaa". Ja mikäli omat eväät ovat mukana, muistakaa pitää niistä tripeistä ja muista kuitti mukana, koska vartijat eivät voi tietää mikä on tuotu mukana ja mikä meiltä otettu.[/QUOTE]

HÖPÖ,HÖPÖ..
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"popp"
[QUOTE="pettynyt";23069500]Eri asia. Nyt puhutaan tapauksista, joissa tuotteet maksetaan, ei tapauksista, joissa ne on tarkoitus jättää maksamatta ja harhauttaa kauppiasta.[/QUOTE]

Tuolla tavalla nyt sattuu olemaan vain älyttömän helppo varastaa, siksi sitä ei tarvitse sietää ollenkaan. Mikä lie helpompaa, kuin syödä vatsansa täyteen kaupassa ja nakata kääreet hyllyjen alle. Jos joku kysyy, niin "kyllä mä tän maksan."

Vaikka suurin osa ketjussa puhuukin juuri tapauksesta, jossa on todella tarkoitus maksaa ne tuotteet, mistä myyjä voi tietää, oletko juuri sinä rehellinen asiakas? Hän joutuisi muun työn ohessa valvomaan vielä asiakkaiden kitusiin uponneiden tuotteiden määrää ja vertaamaan sitä tyhiin kääreisiin, jotka tulevat kassan kautta. Kuulostaako reilulta? Sanoi laki mitä vaan, on KOHTELIASTA käyttäytyä ihmisiksi kaupassa. Muuten on kyse itsekkäästä "hetimullekaikkinyt" -omaan napaan tuijottajasta.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23069366:
no niin vetäistiin. mutta kyllä me ainakin jouduttiin silti jonottamaan respaan kuittaamaan huone ym. maksut
Niin, mutta jos et olisi sitä tehnyt (=varastanut huoneen) niin se huonehinta olisi veloitettu sulta silti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23069462:
no tunnustaako kukaan repineensä auki näitä vaatepakkauksia palstalaisista. itse en ole kyllä uskaltanut, mutta joskus myyjä on kyllä suostunut pakkauksen avaamaan, esim. jos kyseessä on vaikka lasten juhlapaita tai joku tällainen ja haluaa varmistua että tuote on oikean kokoinen. joskus se kun ei onnistu pelkän numeron tai kirjaimen perusteella.
Parempi ehkä olla väittämättä että en koskaan enkä ikinä, mutta yleensä en osta esim. vaatteita jos ei edes sitä yhtä mallikappaletta ole hypisteltävänä tarvittavasta koosta, postimyynti on toki asia erikseen, mutta niissä on kyllä selvästi palautus oikeus.

Hätätilanteessa kaupasta pääsee välillä pois esim. syömään tai juomaan sen pillimehun, jos pelkää jonoja voi tilanteeseen varautua jo etukäteen.

Kerran olen joutunut ostamaan kaupasta housut kun päällä olevat likaantuivat. Koska jouduin menemään kauppaan likaisissa housuissa tulin sieltä myös kassan kautta pois likaisissa housuissa ja kävin vaihtamassa puhtaat Wc:ssä.
 
"popp"
Myyjästä on muutenkin varmaan ihana vetää kassan läpi niitä jäätelöisiä papereita ja napata hinta banaaninkuoresta, kun lapsi tai tämän äiti on juuri syönyt sisällön, kun ei joutanut odottaa varttia, että pääsee kassan ohitse. :(
 
"essi"
Eipä kukaan sitten kommentoinut tuota varkausepäilyjuttua. Kummasti lopahti siihen.
Ja trippiä en kaataisi eri pulloon sen takia, kun en ole varma juodaanko se vai ei. Jos ei juoda, pilaantuisi suotta... Varsin loogista, eikö.
 
"popp"
[QUOTE="essi";23069562]Eipä kukaan sitten kommentoinut tuota varkausepäilyjuttua. Kummasti lopahti siihen.
Ja trippiä en kaataisi eri pulloon sen takia, kun en ole varma juodaanko se vai ei. Jos ei juoda, pilaantuisi suotta... Varsin loogista, eikö.[/QUOTE]

No juo se hiton mehu kaupan pihassa tai autossa. Tai lähetä joku puolestasi kauppaan kiusausten keskelle. Oikeasti, myyjillä ja vartsareilla on muutakin puuhaa kuin kytätä sitä epäiltyä varasta ja vahtia, että tämä etenee kääreineen sinne kassalle. Käytöstapoja, ihmiset!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23069155:
tai entäpä jos sinulla ratkeaa housut kauppareissulla. niin kyllä sä varmaan menet ja laitat ne jalkaan sovituskopissa ja viet sitten lapun kassalle ja maksat. vai käveletkö perse vilkkuen housut kainalossa kassalle, maksat ja menet ulos ne vaihtamaan. kaikissa kaupoissa kun ei ole vessojakaan missä vois vaihtaa. sekinlhän on siis varkaus, jos sä laitat ne housut jalkaan ennen kuin ne on maksettu
mitäs sitten kun se hälytin on siinä perseessä kiinni ja hälynpoistaja pultattuna pöytään!! meinaaks et sä hyppäät siihen pöydälle ja mä kaivan sun perseestä sen hälyn toisen puolen!

Vaatteet maksetaan ensin ja sit vasta puetaan ne päälle! Mä en tajuu ku tää ei oo selvää kaikille!!!
 
Niin, mutta jos et olisi sitä tehnyt (=varastanut huoneen) niin se huonehinta olisi veloitettu sulta silti.
jaa. mä olen aina käynyt lähtiessä respassa hoitamassa asiat kuntoon. ei ole tullu mieleenkään, että sieltä vois noin vain laputtaa ulos, vaikka se kortti on avattu jo sinne respaan. olen luullu että se vaan jotenkin helpottaa ja nopeuttaa loppuhommaa
 
Suzyanne
Joo, mutta ravintola ja hotelli on pikkasen eriasia, kuin kaupassa käynti.
Hotelissa otetaan tiedot ylös, eli jos häviää maksamatta joutuu sen kuitenkin maksamaan.
Ja itse ravintolassa olen töissä, eikä sielät ihmiset maksamatta katoa.
Kyllä nyt jokainen jolla on aivot tajuaa, että noita ei voi millään verrata.
Näin yksinkertaista se on. Sovellatko sinä muuallakin eri paikkoihin ja tilanteisiin samoja sääntöjä? Kyllähän nyt jokaisessa paikassa on eri säännöt, pitäisihän jokaisen aikuisen ihmisen se ymmärtää.
 
[QUOTE="essi";23069562]Eipä kukaan sitten kommentoinut tuota varkausepäilyjuttua. Kummasti lopahti siihen.
Ja trippiä en kaataisi eri pulloon sen takia, kun en ole varma juodaanko se vai ei. Jos ei juoda, pilaantuisi suotta... Varsin loogista, eikö.[/QUOTE]

Lähes kaupassa kuin kaupassa on lokerikot johon nuo omat eväät voi jättää odottamaan tai sitten ne kannattaa syödä jo ennen kauppaan menoa. Vielä toistaiseksi ei kyllä kukaan ole penkonut kassalla käsilaukkua tai lapsen hoitolaukkua joten joskus on saattanut oma jo aiemmin ostettu pillimehu mennä kassojen ohi. Nolonpaa minusta silloinkin olisi selittää tyhjää kuin täysinäistä "lapsen tuli kaupassa hirveä jano ja juoma oli pakko juoda kaupassa eikä esim. kassojen ulkopuolella".
 
"mä"
Alan pikkuhiljaa ymmärtämään, miksi suomalaisten kansansairaus on liikalihavuus. Piru kun ei edes tuntia pystytä olla syömäti! Ihmekään jos ne housut ratkee, kun perse leviää joka kauppareissulla. Kannattaisi varmaan siirtyä hameeseen tai vaikka telttaan (markettien takaosassa on yleensä sellainen urheilupuoli, mikä varmaan on monelle aika tuntematon käsite, niin sieltä saattaisi jonkin näkönen teltta löytyä)...
 
"vieras"
No onhan ne eri asiat!
Miks ihmeessä kaupassa on käytäntö, että ensin kierretään ja sitten maksetaan? Eiköhän ne kassat olisi heti sisääntullessa, jos pitäis ensin maksaa ja sitten hakea tarvitsemansa.
 
"essi"
Puhun nyt siitä, kun täällä on sanottu olevan laitonta juoda nyt vaikka se trippi, ja maksaa kassalla.
Haluaisin sen pykälän nähdä, koska mun järkeen ei mene, miksi myymälävarkaus on sitten varkaus vasta sen jälkeen, kun olet selkeästi kävellyt kassojen ohi maksamatta.
Ymmärrän toki sen, jos vedotaan siihen, että se on hyvätapaisempaa maksaa ensin, ja syödä sitten, mutta nyt puhun vain ja ainostaan tuosta, että se olisi laitonta, ja sitä myöten heti luokiteltavissa varastamiseksi.
 
Kepsis
[QUOTE="pettynyt";23069476]Jos Kepsis täällä joskus onkin itsestään jollain tavalla fiksun kuvan antanut, niin johan romahti käsitykseni kertarysäyksellä.

Mutu-tuntumalla hänkin täällä lakipykäliä varmoina tietoina esittelee. Voisi laittaa vähän linkkiäkin noihin tietämiinsä pykäliin... Siellä toisessa ketjussa on monta myyjää erikseen kertonut, että heillä on ohjeistus (ja tieto) siitä, että tilanne on näpistys vasta siinä vaiheessa, kun on maksamatta menty kassalinjojen ohi. Kuinka tämä tieto voikin mennä niin sopivasti ohi silmien?

Häneltä olisin odottanut edes jonkinlaista älyllistä päättelykykyä ja asioiden suhteuttamista, mutta ei sitäkään...

Totaalinen pettymys, siis![/QUOTE]

Sinulle siis pitää hakea lakipykälä missä sanotaan että varastaminen on lakia vastaan, siihen et kykene itse? Aie maksamisesta on aivan eri asia kuin jo maksetun tuotteen käyttäminen.

Mitä hemmetin mutua on siinä että varastaminen on lakia vastaan? sinä se älyllinen pettymys olet.

Vaatiiko sellainen käytäntö liikaa kapasiteettia aivoilta että ymmärtää sen että tavara ei ole sinun ennenkuin olet maksanut sen? "siellä toisessa ketjussa on monta myyjää" JA PASKANMARJAT, minä voin logata ulos ja tulla harmaana sanomaan tänne IHAN mitä vaan, eikä se silti tarkoita että se pitäisi paikkansa, suomen lain voi jokainen tarkastaa, sitä että joku XXX kauppa (mitä ei edes täällä sanottu, että mikä kauppa ja missä.) antaa mammojen syöttää pennuilleen maksamattomia tuotteita, on sen kaupan oma kanta, ei mikään lakiin ja asetukseen perustuva asia.

Se että tuetaan toimintaa mikä antaa valheellisen käsityksen a) piltille siitä miten kaupankäynti toimii b) yritetään saada itselle hetki rauhaa kaupassa antamalla lapselle sen tahto läpi c) yritetään vielä puolustella jotain oman käden oikeutta d) mahdollistetaan petos, eli kuinka moni lähtee etsimään sen piltin syömiä tuotteita jos se piltti viskaa roskat käsistään jonnekkin kaupan nurkalle. Tuohon asiaan tulee liikaa tulkinnanvaraisia kohtia kun se reilu tapa kauppiaalle ja asiakkaalle on sen tuotteen kuluttaminen sen jälkeen kun kauppias on siitä korvauksensa saanut.

Ja ties kuinka monennen kerran, jos joku yksittäinen kauppa ottaa kannan että heidän tuotteitaan saa syödä ennen maksua, se on sen kaupan päätös, se ei tee tapahtumasta laillista, oikeuden vaatija vaan puuttuu kun kauppias itseltään sen evää. Oli syy mikä tahansa siihen.

Kannattaa hieman perehtyä oikeasti tuohon lakiin jos tuntee että se on jokamiehen oikeus kaupan sisällä käydä mässäämään sen tuotteilla ennenkuin on kassan kautta menty, yksi kiva yllärihän on tuo maksukortin toimimattomuus joka huomataan kassalla sitten... On siinä kiva sitten kauppiaan yrittää ymmärtää kun Keijo-Annikki vain tarvitsi karkkinsa / banaaninsa / minkä lie, ennenkuin edes tultiin maksamaan.

Lait ja säännöt on myös sitä varten ettei älyllisesti kehityksessä jälkeen jääneiden tarvitse yksin päätellä mikä on oikein ja mikä väärin.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23069587:
jaa. mä olen aina käynyt lähtiessä respassa hoitamassa asiat kuntoon. ei ole tullu mieleenkään, että sieltä vois noin vain laputtaa ulos, vaikka se kortti on avattu jo sinne respaan. olen luullu että se vaan jotenkin helpottaa ja nopeuttaa loppuhommaa
haha :D no voihan sen noinkin "ymmärtää" että kortin ottaminen on nukutun yön jälkeen paljon vaikeampaa kuin silloin kun tullaan lunastamaan niitä avaimia siihen hotellihuoneeseen :LOL:

huh huh...
 
"popp"
[QUOTE="vieras";23069682]No onhan ne eri asiat!
Miks ihmeessä kaupassa on käytäntö, että ensin kierretään ja sitten maksetaan? Eiköhän ne kassat olisi heti sisääntullessa, jos pitäis ensin maksaa ja sitten hakea tarvitsemansa.[/QUOTE]

Joku tuolla sanoi asian jo ihan fiksusti: Ravintolaan mennään syömään. (sitä paitsi yhä useammassa paikassa nekin murkinat pitää maksaa etukäteen, ellei mene johonkin tasokkaampaan paikkaan) Kauppaan mennään ostamaan ruokaa/vaatteita/mitälie ja niitä käytetään muualla kuin kaupassa. Sieltä OSTETAAN; se EI ole RUOKARAVINTOLA.

Miksei bensaa saa käyttää sieltä tankista, ennen kuin sen maksaa huoltikselle? Kampaamossa taas maksetaan jälkikäteen, kun asiakas on hyväksynyt työn jäljen. Sattuneesta syystä se bensakin tankataan ensin, ja maksetaan sitten, se mittari kun ei voi arvata, paljonko otat. Mutta ei sillä voi ajella varttia ympyrää, "kun en malta olla ajamattakaan" ennen maksamista, tai takuulla tulee sanomista. Selitä siinä sitten, että "aion mä tän maksaa, testaan vaan ensin"

Joka paikassa on omat sääntönsä ja systeeminsä, ei se toki aikuiselle ole vaikea asia?
 
[QUOTE="popp";23069731]Joku tuolla sanoi asian jo ihan fiksusti: Ravintolaan mennään syömään. (sitä paitsi yhä useammassa paikassa nekin murkinat pitää maksaa etukäteen, ellei mene johonkin tasokkaampaan paikkaan) Kauppaan mennään ostamaan ruokaa/vaatteita/mitälie ja niitä käytetään muualla kuin kaupassa. Sieltä OSTETAAN; se EI ole RUOKARAVINTOLA.

Miksei bensaa saa käyttää sieltä tankista, ennen kuin sen maksaa huoltikselle? Kampaamossa taas maksetaan jälkikäteen, kun asiakas on hyväksynyt työn jäljen. Sattuneesta syystä se bensakin tankataan ensin, ja maksetaan sitten, se mittari kun ei voi arvata, paljonko otat. Mutta ei sillä voi ajella varttia ympyrää, "kun en malta olla ajamattakaan" ennen maksamista, tai takuulla tulee sanomista. Selitä siinä sitten, että "aion mä tän maksaa, testaan vaan ensin"

Joka paikassa on omat sääntönsä ja systeeminsä, ei se toki aikuiselle ole vaikea asia?[/QUOTE]:LOL:
 
Rollolainen
mä en tajua tuota että OPETETAAN lapset varastamaan kupassa ruokaa. MEill jos lapsilla on ollut kovajano, olen ostnut sen tripintai vastaavan ja on juotu se kassojen jälkeen penkillä tai jossain lähellä kassaa.
Ja jos jäätelöä olen ostanut lapsille nin maksan jäätelöt ensin tai olen antanut rhat että voivat itte maksaa. lspset pihalle syömään jätskejään ja sitten voivat tulla takain. TÄmä on ihnhyvä systeemi. Vauvaikäisen kanssa olen toiminut niin että on sitten syönyt kotona tai jos on jo syönyt ja huuta niin sit vaan ataa huutaa, koska silel ei voi mitän.
 

Yhteistyössä