Helsingin ja Uudenmaan down-lapsista 90 % abortoidaan

Jiippis
[QUOTE="vieras";23024472]Osa on, niitä ei vaan elävässä elämässä näy, kun kuntonsa takia heitä ei näy.[/QUOTE]

Vai johtuisiko sittenkin siitä, että jopa 90% abortoidaan, eli ei enää ole mitä näkyä. Helsinkiläinen erityiskoulu (Solakallio) perustettiin taannoin down-lapsia varten. Nyt siellä ei opiskele ainuttakaan down-lasta. Mistäköhän johtuu?

En aboroisi ja menin np-ultraan, koska sen sain ilmaiseksi. Sanoin ettei tarvitse mitata niskapoimua, mutta tekevät sen aina.
 
harmaa varpunen
[QUOTE="vieras";23024834]No mitä tuollaiseen tekopyhään jeesusteluun nyt sitten voisi muuta sanoa.[/QUOTE]

Jos oman mielipiteen perusteleminen on mahdotonta, ei välttämättä tarvitse sanoa mitään. Teinimäinen "blaa blaa blaa" -valitus kun ei anna kenellekään mitään.

Kerroin, kuinka itse toimisin, en sanonut kuinka muiden pitäisi toimia.
 
Non compos mentis
Käykääpä joskus viettämässä vaikka päivä jossain hoitokodissa, jossa on kehitysvammaisia tms. asukkaita. Sitten miettikää jaksaisitteko. Täältäkin saa monta kertaa päivässä lukea juttuja, kuinka ollaan niin masentuneita, täysin loppu jne. ihan geneettisesti/psykologisesti/neurologisesti tavallisten lasten kanssa. Älytöntä mennä tuomitsemaan, jokainen varmasti tietää omat voimavaransa paremmin kuin palstan ihmiset heidän puolestaan.
 
"vieras"
Käykääpä joskus viettämässä vaikka päivä jossain hoitokodissa, jossa on kehitysvammaisia tms. asukkaita. Sitten miettikää jaksaisitteko. Täältäkin saa monta kertaa päivässä lukea juttuja, kuinka ollaan niin masentuneita, täysin loppu jne. ihan geneettisesti/psykologisesti/neurologisesti tavallisten lasten kanssa. Älytöntä mennä tuomitsemaan, jokainen varmasti tietää omat voimavaransa paremmin kuin palstan ihmiset heidän puolestaan.
Iso peesi.
 
Käykääpä joskus viettämässä vaikka päivä jossain hoitokodissa, jossa on kehitysvammaisia tms. asukkaita. Sitten miettikää jaksaisitteko. Täältäkin saa monta kertaa päivässä lukea juttuja, kuinka ollaan niin masentuneita, täysin loppu jne. ihan geneettisesti/psykologisesti/neurologisesti tavallisten lasten kanssa. Älytöntä mennä tuomitsemaan, jokainen varmasti tietää omat voimavaransa paremmin kuin palstan ihmiset heidän puolestaan.
Olen samaa mieltä tuomitsemisesta.
 
...
Minäkin abortoisin lapsen jos olisi tiedossa, että hän on vaikeasti monivammainen. Ei ymmärtäisi mitään, ei osaisi puhua, olisi sokea, voisi vaan maata sängyssä "vihanneksena". Mutta downin syndroomaa ei tosiaan voi verratakaan tähän, useimmat downit pystyvät elämään ihan ihmisarvoista ja itsenäistäkin elämää.
Useimmat joo, mutta kuka ennustaja sen kertoo, että kuka...
 
hyi
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä;23024283:
Niin abortoisin minäkin. On edesvastuutonta synnyttää tietoisesti vammainen lapsi.
eli kun sun lapsi 5vuotiaana joutuu onnettomuuteen jossa saa aivovaurion ja hänestä tulee kehitysvammainen niin nirri pois vaan. Oishan se edesvastuutonta antaa vammaisen lapsen tietoisesti elää. Hirveitä ihmisiä ootte ja tuomionne ajallaan saatte.
 
harmaa varpunen
Useimmat joo, mutta kuka ennustaja sen kertoo, että kuka...
Ei kukaan. Tämän tietämättömyyden kanssa joutuvat kasvokkain niin ne, jotka päätyvät aborttiin kuin nekin, jotka päätyvät synnyttämään vammaisen lapsen. Puhumattakaan niistä, jotka odottavat tervettä ja saavat vammaisen.

Joillakin arvioilla tai aavistuksilla ihmiset vain joutuvat päätöksiä tekemään.
 
Non compos mentis
Joissain osissa lappia varmaan vaikuttaa uskonnolliset vakaumukset.
Niillä ei käsittääkseni kuitenkaan voi selittää koko maan kattavia eroja...
Itse heitän nyt ihan mutulla, mutta jos ajattelee, että vammainen tarvitsee enemmän tilaa apuvälineiden yms. kanssa, järjestynee tämä helpommin alueilla, jossa talot halvempia. Jos jaetaan ihmiset nyt karkeasti kahteen luokkaan, eli urasuuntautuneet ja vähemmän sellaiset, niin jälkimmäisiä mahdollisesti Lapissa enemmän. Epäilisin, että silläkin voi olla vaikutusta. Etelämmässä suvut/perheet ovat myös pirstaloituneet ja apua (henkinen/fyysinen) vaikeampi saada.

Joitakin omia mietelmiäni, saattoi mennä ihan metsään.
 
kmkm
Käykääpä joskus viettämässä vaikka päivä jossain hoitokodissa, jossa on kehitysvammaisia tms. asukkaita. Sitten miettikää jaksaisitteko. Täältäkin saa monta kertaa päivässä lukea juttuja, kuinka ollaan niin masentuneita, täysin loppu jne. ihan geneettisesti/psykologisesti/neurologisesti tavallisten lasten kanssa. Älytöntä mennä tuomitsemaan, jokainen varmasti tietää omat voimavaransa paremmin kuin palstan ihmiset heidän puolestaan.
Juu mun mieheni hoitaa työkseen vaikeasti kehitysvammaisia lapsia ja nuoria. Tietää tasan millaista se on. Silti, jos meille olisi down-lapsi tulossa, saisi hän syntyä toivottuna. Ei me voida mennä päättämään toisen ihmisen elämästä ja kuolemasta.

Miten sitten pitäisi toimia jos lapsi vammautuu synnytyksessä, kuten ystävälleni kävi, ja he näin saivatkin kehitysvammaisen lapsen? Mun mielestä syntymättömällä ja vastasyntyneellä on samat oikeudet. Onhan se ristiriitaista että pikkukeskosena syntyneitä yritetään kaikin voimin pitää elossa ja toisalla samoilla viikoilla saatetaan vielä tappaa lapsi jonkun tekosyyn takia.
 
Non compos mentis
Juu mun mieheni hoitaa työkseen vaikeasti kehitysvammaisia lapsia ja nuoria. Tietää tasan millaista se on. Silti, jos meille olisi down-lapsi tulossa, saisi hän syntyä toivottuna. Ei me voida mennä päättämään toisen ihmisen elämästä ja kuolemasta.

Miten sitten pitäisi toimia jos lapsi vammautuu synnytyksessä, kuten ystävälleni kävi, ja he näin saivatkin kehitysvammaisen lapsen? Mun mielestä syntymättömällä ja vastasyntyneellä on samat oikeudet. Onhan se ristiriitaista että pikkukeskosena syntyneitä yritetään kaikin voimin pitää elossa ja toisalla samoilla viikoilla saatetaan vielä tappaa lapsi jonkun tekosyyn takia.
Niin noh, en viitsi tässä tuoda julki ajatuksiani tehohoidosta, mutta edelleen korostan, että ihmisten voimavaroja on erilaisia.
 
Itse heitän nyt ihan mutulla, mutta jos ajattelee, että vammainen tarvitsee enemmän tilaa apuvälineiden yms. kanssa, järjestynee tämä helpommin alueilla, jossa talot halvempia. Jos jaetaan ihmiset nyt karkeasti kahteen luokkaan, eli urasuuntautuneet ja vähemmän sellaiset, niin jälkimmäisiä mahdollisesti Lapissa enemmän. Epäilisin, että silläkin voi olla vaikutusta. Etelämmässä suvut/perheet ovat myös pirstaloituneet ja apua (henkinen/fyysinen) vaikeampi saada.

Joitakin omia mietelmiäni, saattoi mennä ihan metsään.
Hyviä mietteitä.
Uskon että jokaisessa perää.
Luulen myös että ihmiset joiden lähipiirissä on tai on ollut vammaisia lapsia/aikuisia ovat vähemmän taipuvaisia abortoimaan lapsen vamman perusteella. Jos noin on niin silloin ero tavallaan ruokkii itse itseään...
 
"Vieras"
Itselläni on 5-vuotias vaikeavammainen lapsi, joka on 1,5-vuotiaan tasolla henkisesti. Ei kävele, ei puhu. Hoitaminen on välillä rankkaa, mutta pois en näitä kokemuksia antaisi, sen verran tämä lapsi on meidän perhettä ja elämää rikastuttanut. Tietty sitä miettii minkälaisia vaikeuksia tämä lapsi itse kokee sisimmässään, mutta ainakin ulospäin hän on iloinen, näyttää tunteensa ja kiintymyksensä ihanasti, jne.

Kaverillani sitten on 3-vuotias down-poika. Poika on varmasti kuntonsa puolesta down-lasten "paremmasta"päästä, mutta kyllä heillä silti on ihan kiitettävästi sairaalareissuja keuhkokuumeiden, refluksin ym. takia. Yöt ovat risaisia. Mutta tämä äiti on ehdottomasti abortoimista vastaan.
....ja abortoimista vastaan ovat myös meidän erityislasten vanhempien tukiryhmän jäsenet.
 
kmkm
[QUOTE="vieras";23025109]Sehän onkin ihan sama asia...[/QUOTE]

se on sama asia siinä mielessä että ihan samat ihmisoikeudet on mun mieletsä sekä syntymättömällä että jo syntyneellä lapsella. Ai niin, mutta teidänhän mielestä se viikolla 22 oleva vammaiseksi todettu sikiö onkin vaan limanuljaska.

Mä en voi ymmärtää sitä että miten se ihmisarvo ja ihmisoikeudet syntyy poks vaan sillä hetkellä kun lapsi syntyy. Eli tänään lapsella ei oo mitää oikeuksia kun on mahassa ja huomenna ku syntyy nii sit yhtäkkiä se onkin lapsi jolla on oikeudet. tai miten voidaan määritellä se, millä viikoilla se sikiö on ihminen ja millä ei? Kun keskosia on saatu pelastettua niiden synnyttyä jopa viikolla 24, ja joissakin maissa noilla viikoilla saa vielä keskeyttää raskauden. Mikä on limanuljaskan ja ihmisen raja? Tuleeko siitä sikiöstä ihminen silmänräpäyksessä kun joku tietty raskausviikko tulee täyteen? Kyllä se kuulkaa on ihminen ihan alusta asti ja murha on jokainen abortti. Piste.
 
se on sama asia siinä mielessä että ihan samat ihmisoikeudet on mun mieletsä sekä syntymättömällä että jo syntyneellä lapsella. Ai niin, mutta teidänhän mielestä se viikolla 22 oleva vammaiseksi todettu sikiö onkin vaan limanuljaska.

Mä en voi ymmärtää sitä että miten se ihmisarvo ja ihmisoikeudet syntyy poks vaan sillä hetkellä kun lapsi syntyy. Eli tänään lapsella ei oo mitää oikeuksia kun on mahassa ja huomenna ku syntyy nii sit yhtäkkiä se onkin lapsi jolla on oikeudet. tai miten voidaan määritellä se, millä viikoilla se sikiö on ihminen ja millä ei? Kun keskosia on saatu pelastettua niiden synnyttyä jopa viikolla 24, ja joissakin maissa noilla viikoilla saa vielä keskeyttää raskauden. Mikä on limanuljaskan ja ihmisen raja? Tuleeko siitä sikiöstä ihminen silmänräpäyksessä kun joku tietty raskausviikko tulee täyteen? Kyllä se kuulkaa on ihminen ihan alusta asti ja murha on jokainen abortti. Piste.
Hittolainen. Joka kerta masturboidessani murhaan miljoonia ihmisiä. Nyt tuli kyllä paha mieli.
 
"vieras"
se on sama asia siinä mielessä että ihan samat ihmisoikeudet on mun mieletsä sekä syntymättömällä että jo syntyneellä lapsella. Ai niin, mutta teidänhän mielestä se viikolla 22 oleva vammaiseksi todettu sikiö onkin vaan limanuljaska.

Mä en voi ymmärtää sitä että miten se ihmisarvo ja ihmisoikeudet syntyy poks vaan sillä hetkellä kun lapsi syntyy. Eli tänään lapsella ei oo mitää oikeuksia kun on mahassa ja huomenna ku syntyy nii sit yhtäkkiä se onkin lapsi jolla on oikeudet. tai miten voidaan määritellä se, millä viikoilla se sikiö on ihminen ja millä ei? Kun keskosia on saatu pelastettua niiden synnyttyä jopa viikolla 24, ja joissakin maissa noilla viikoilla saa vielä keskeyttää raskauden. Mikä on limanuljaskan ja ihmisen raja? Tuleeko siitä sikiöstä ihminen silmänräpäyksessä kun joku tietty raskausviikko tulee täyteen? Kyllä se kuulkaa on ihminen ihan alusta asti ja murha on jokainen abortti. Piste.
Miten niin viikolla 22?
 
[QUOTE="Vieras";23025139]Itselläni on 5-vuotias vaikeavammainen lapsi, joka on 1,5-vuotiaan tasolla henkisesti. Ei kävele, ei puhu. Hoitaminen on välillä rankkaa, mutta pois en näitä kokemuksia antaisi, sen verran tämä lapsi on meidän perhettä ja elämää rikastuttanut. Tietty sitä miettii minkälaisia vaikeuksia tämä lapsi itse kokee sisimmässään, mutta ainakin ulospäin hän on iloinen, näyttää tunteensa ja kiintymyksensä ihanasti, jne.

Kaverillani sitten on 3-vuotias down-poika. Poika on varmasti kuntonsa puolesta down-lasten "paremmasta"päästä, mutta kyllä heillä silti on ihan kiitettävästi sairaalareissuja keuhkokuumeiden, refluksin ym. takia. Yöt ovat risaisia. Mutta tämä äiti on ehdottomasti abortoimista vastaan.
....ja abortoimista vastaan ovat myös meidän erityislasten vanhempien tukiryhmän jäsenet.[/QUOTE]

Noinhan se usein menee eli vahvimpia abortoinnin vastustajia ovat ihmiset joiden lähipiirissä vaikeavammaisia.
"Usein" ei kuitenkaan ole sama kuin "aina" eli uskon että lopulta jokainen joutuu (tiedon hankkimisen, pohtimisen, arvojensa sisäistämisen jne jälkeen) tekemään tuon päätöksen aivan itse aivan omassa uniikissa tilanteessa.

Se taas millaisia ratkaisuja lainsäädännön puitteissa tuetaan ja mihin kannustetaan on vaikeampi asia. Siinä käy helposti niin että kulloisenkin enemmistön tyrannia jyrää yli yksilöiden ja seuraukset voivat olla traagisia.
 

Yhteistyössä