Tunnetteko pyhyyttä metsässä ?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
koska Lars Leevin oppi on ainoa oikea
Heheh...

Lestat on kivoja, mutta on jollain lailla hauskaa tai masokistista keskustella heidän kanssaan, koska tietää että tuo toinen ei hyväksy mun uskoa, vaikka olen 100 % kristitty.

Ainut vaan että sille hyväksymättömyydelle ei ole raamatullisia perusteita. Tai ne on bonganneet YHDEN raamatunkohdan, joku kohta "viimeisinä aikoina nousee Pohjolan perukoilta Jumalan kansa..."
...josta johtopäätös: sen on oltava justiisa Lestadiuksen Lassin poppoo ja muut kristityt ei oo Jumalasta. :D

Krhm, Israelista pohjoiseen on aika monta kansaa ennen Suomea...
 
Heheh...

Lestat on kivoja, mutta on jollain lailla hauskaa tai masokistista keskustella heidän kanssaan, koska tietää että tuo toinen ei hyväksy mun uskoa, vaikka olen 100 % kristitty.

Ainut vaan että sille hyväksymättömyydelle ei ole raamatullisia perusteita. Tai ne on bonganneet YHDEN raamatunkohdan, joku kohta "viimeisinä aikoina nousee Pohjolan perukoilta Jumalan kansa..."
...josta johtopäätös: sen on oltava justiisa Lestadiuksen Lassin poppoo ja muut kristityt ei oo Jumalasta. :D

Krhm, Israelista pohjoiseen on aika monta kansaa ennen Suomea...
äläpä takerru pikkuseikkoihin
 
  • Haha
Reactions: Echo
(Suomalainen luterilainen naispappi on nykyisin viimeisimpiä puhumaan raamatullisia, ne puhuu aina ns.laimennettua uskoa...)

Äääsh. Pitää erottaa 2 asiaa:
-metsän terapeuttinen ja luonnollinen elementti. Äärimmäisen rauhoittava paikka, myös minulle.
-se ei ole silti ole Pyhä. Pyhyys EI ole jonkun luonnonystävän luontofiilis.

Mä rakastan sitä laulua "Hertta ja Heluna", jossa viimeisessä säkeistössä lauletaan "nyt metsä kirkkoni olla saa."
Me erakkosuomalaiset rakastamme rauhoittua metsässä. Metsässä on helppo rukoilla.
Missä kohtaa riviä seisot?
Mutta siellä ei ole muiden uskovien tuomaa yhteyttä: mitä useampi uskova on koolla rukoilemassa tosissaan, sen vahvemmin Jumala on läsnä.
Se ei siis korvaa seurakunnan tilaisuuksia. Toki metsäkirkkoja on ja ne on kivoja, mutta hyttysten takia niissä ei viivytä tuntitolkulla.

Metsässä yksin rukoillessa ei sairaat parane, ei pappi/pastori julista syntejä anteeksi, ei Jumalan läsnäolo ole niin voimakas. Yhden uskovan rukoukset metsässä on yhtä voimakkaita kuin että hän olisi vaikka kotinsa sohvalla.

Koska metsä ei itsessään lisää sitä pyhyyttä.

Yhtälailla voitais väittää että aavikko on pyhä, soramonttu on pyhä, joku jättömaa-lietesuisto on pyhä. Mutta ne on vaan luontoa.
Jumalasi on siis jonkinlainen Facebook-julkkis, vaivautuu reagoimaan vasta kun tulee riittävästi tykkäyksiä? Tuo sinun uskovien yhteytesi on sitä samaa, mitä tapaa vaikkapa jalkapallokatsomoissa tai rock-konsertin yleisössä. Kysymyhän on siitä, miltä sinusta tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:
Pointtina on, että se ei ole johonkin puuhun sidottua. Tai kiveen tai pensaaseen. Tai paikkaan.

Jumala ei "upota" johonki puunpökkelöön tai edes ikoniin pyhyyttään.

Eikä ihminen koe pyhyyttä jos Jumala ei sitä anna. Joku oman pään sisäinen meditaatiohetki tai hyvä fiilis ei ole pyhyyttä.

Ota Jeesus vastaan niin tiedät mitä on oikea pyhyys. Se on sitä että ilmaa voisi veitsellä leikata kun maailmanlaikkeuden Luoja vierailee sun tai mun matalassa majassa.
KAi sä noin voit ajatella mutta ei se muiden kokemuksia mihkään muuta.

Jos sä tarviit tarkat säännöt sanelevan jumalan ja saat rauhan siitä niin EI Pitäisi ärsyttää tolleen jos toinen tuntee puun juurella elämän voiman.

Pitäiskö ehkä pohtia sittenkin vielä omaa uskoa.

Eikä pyhyyttä voi omia vain yhdelle uskonnolle. Kristittyjä on ollut vain pienen hetken.
 
  • Tykkää
Reactions: Johnny Appleseed
KAi sä noin voit ajatella mutta ei se muiden kokemuksia mihkään muuta.

Jos sä tarviit tarkat säännöt sanelevan jumalan ja saat rauhan siitä niin EI Pitäisi ärsyttää tolleen jos toinen tuntee puun juurella elämän voiman.

Pitäiskö ehkä pohtia sittenkin vielä omaa uskoa.

Eikä pyhyyttä voi omia vain yhdelle uskonnolle. Kristittyjä on ollut vain pienen hetken.
No karrikoidusti. Jos mulle tai kelle tahansa kristitylle annetaan levitoiva buddhalainen mikälie viereen levitoimaan, niin kun rukoilee Jeesusta niin se äijä ei lillu eikä leiju eikä koe mitään..:)

Mutta siitä on pitkä matka vielä siihen että se ottais Jeesuksen vastaan, koska se on jokaisen oma päätös ja pelottaa monia.

Enkä mä ala kikkailemaan millään voimilla. Mutta koska Jeesus on ainut Jumala, saa kuka tahansa uskova rukoilemalla epäjumalanpalvelijan tuntemukset jumiin.
 
No karrikoidusti. Jos mulle tai kelle tahansa kristitylle annetaan levitoiva buddhalainen mikälie viereen levitoimaan, niin kun rukoilee Jeesusta niin se äijä ei lillu eikä leiju eikä koe mitään..:)

Mutta siitä on pitkä matka vielä siihen että se ottais Jeesuksen vastaan, koska se on jokaisen oma päätös ja pelottaa monia.

Enkä mä ala kikkailemaan millään voimilla. Mutta koska Jeesus on ainut Jumala, saa kuka tahansa uskova rukoilemalla epäjumalanpalvelijan tuntemukset jumiin.
Mut ei siihen, että tuntee jossain paikassa tai puussa jotain hyvää (pyhää) tarvita kikkailua.

Se tunne tulee pyytämättä.
 
No karrikoidusti. Jos mulle tai kelle tahansa kristitylle annetaan levitoiva buddhalainen mikälie viereen levitoimaan, niin kun rukoilee Jeesusta niin se äijä ei lillu eikä leiju eikä koe mitään..:)

Mutta siitä on pitkä matka vielä siihen että se ottais Jeesuksen vastaan, koska se on jokaisen oma päätös ja pelottaa monia.

Enkä mä ala kikkailemaan millään voimilla. Mutta koska Jeesus on ainut Jumala, saa kuka tahansa uskova rukoilemalla epäjumalanpalvelijan tuntemukset jumiin.
hengellinen kokemus on vaan oman pään sisällä eikä siihen ulkopuolinen voi rukoilemalla vaikuttaa

levitointi sen sijaan on aivan höpöpuhetta
 
vierailija
Tuossa meidän lähimetsässä on yksi mänty jonka luona tunnen tosi vahvaa pyhyyden tunnetta, en tiedä mistä se johtuu, olen aika maallinen ihminen, mutta tuntuu että siinä puussa asuu joku voimakas haltia tms ja on melkein pakko koskettaa sitä aina kun liikkuu siellä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
vierailija
Tuossa meidän lähimetsässä on yksi mänty jonka luona tunnen tosi vahvaa pyhyyden tunnetta, en tiedä mistä se johtuu, olen aika maallinen ihminen, mutta tuntuu että siinä puussa asuu joku voimakas haltia tms ja on melkein pakko koskettaa sitä aina kun liikkuu siellä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Voi siellä olla monenlaista ötökkää kaarnan alla. Lähteekö niistä ääntä?
 

Yhteistyössä