Kun toimeentulotukiasiakkaat aina valittavat että ovat tiukimmilla niin tässä teille esimerkiksi meidän perheen tulot ja

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Diiapagaaa
Netti ja puhelin on tuossa kyllä tosi kalliita! Minä kun sain opintotukea niin tulot oli 470 €/kk, en ottanut opintolainaa. Vuokra 310 €, jäljelle jäi 160 €, josta maksoin netin 15 €/kk, jäi 145 €. Puhelinkulut oli olemattomat. Meni korkeintaan viisi euroa kuukaudessa, eli 140 € jäi ruokaa ja muuhun.

Voisit varmaan vaihtaa tuon netin halvempaan? 40 €/kk kuulostaa vuonna 2011 todella suurelta laskulta netistä. Tai tuo puhelinlasku 20 €. Voisit varmaan osan puheluista soittaa esimerkiksi Skypen kautta?
Kaikilla ei ole varaa valita mistä netin oottaa... ! Meillä netti maksaa kans sen 40e/kk... Mikään muu ei täällä toimi

---
[QUOTE="a p";22978516]Eli sun mielestä kannattaisi VALITA mieluummin kotona makaaminen jolloin voisi olla autoton ja asua sossun maksamassa vuokra-asunnossa. Lukekaa "sossun elätin" kirjoitukset niin ehkä pointti teillekin aukeaa![/QUOTE]

Avauksessa puhuttiin toimeentulotuesta. Tällä "sossun elätillä" näyttää olevan paljon muitakin tuloja/tukia kuin se toimeentulotuki.

""Me saadaan rahaa tukien muodossa. Olen opiskelija ja valmistun ensi vuonna. Miehen on työtön, mutta käy erilaisilla kursseilla ja saa siitä hyvästä työttömyyspäivärahan päälle ylläpitokorvausta 180e kuussa.Saamme siis opintotuen, työttömyyspäivärahan, asumistuen, lapsilisät kahdesta, ylläpitokorvauksen ja toimeentulotuen. Tulomme ovat n. 2250 e kuussa ja siitä vuokraan menee 890e.""

"a p"
[QUOTE="Vierailija";22978572]Kehottaisin miettimään tuota kahden auton pitämistä - eikö toinen voisi kulkea työpaikalle esimerkiksi julkisella kulkuneuvolla ja eikön auton käytössä voisi vuorotella?

Entäpäs puolestaan voisitteko karsia noista vakuutuksista? Esim. vakuutussummat tai ihan jopa ottaa pois jonkun vakuutuksen? Auttaisi teidän menoja kummasti.

Täytyy kyllä myös sanoa, että harkitsisin myös työpaikan vaihtoa, jos tulot olisi kahdella hengellä tota luokkaa.

Montako lasta teillä on ja minkä ikäisiä ovat? Kyllä kai te lapsilisänkin saatte...[/QUOTE]

Kuten sanoin, julkiset kulkevat todella huonosti ja kuukausikortti maksaisi yli 70 euroa. Ei me voida vuorotella kun molemmat tekee päivätyötä, tosin eri aikaan kumminkin. Automenot meillä nyt on pienemmästä päästä kun osat saa tukusta ja korjaus ja huollotkaan ei maksa mitään. Vakuutukset kilpailuttaisimme ehdottomasti mutta henkivakuutusta ja henkilövakuutusta ei meille enää myönnettäisi minun muuttuneen terveydentilan takia joten siinä ei olisi mitään järkeä. Ainut mikä voidaan ja aiotaan muuttaa on miehen tapaturmavakuutus. Otetaan se varmaan eri yhtiöstä koska nykyinen yhtiö ei halvempaa pysty tarjoamaan. 2 lasta ja lapsilisät on tuossa mukana.

Niin-in
Avauksessa puhuttiin toimeentulotuesta. Tällä "sossun elätillä" näyttää olevan paljon muitakin tuloja/tukia kuin se toimeentulotuki.

""Me saadaan rahaa tukien muodossa. Olen opiskelija ja valmistun ensi vuonna. Miehen on työtön, mutta käy erilaisilla kursseilla ja saa siitä hyvästä työttömyyspäivärahan päälle ylläpitokorvausta 180e kuussa.Saamme siis opintotuen, työttömyyspäivärahan, asumistuen, lapsilisät kahdesta, ylläpitokorvauksen ja toimeentulotuen. Tulomme ovat n. 2250 e kuussa ja siitä vuokraan menee 890e.""
kohti ollaan sossun elättejä jos opiskellaan ja käydään kursseilla...

"a p"

Niin? Kaikki tulot on TUKIA ja niitä saa 2250 euroa kuussa + ilmainen päivähoito, ilmainen sähkö ja ilmainen kotivakuutus eli saavat tukia ihan helvetisti kuussa suoraksi sanottuna. Onneksi eivät sentään "köyhyyttään" valita vaan tajuavat itsekin saavansa paljon rahaa.

"mee"
[QUOTE="a p";22978609]Kuten sanoin, julkiset kulkevat todella huonosti ja kuukausikortti maksaisi yli 70 euroa. Ei me voida vuorotella kun molemmat tekee päivätyötä, tosin eri aikaan kumminkin. Automenot meillä nyt on pienemmästä päästä kun osat saa tukusta ja korjaus ja huollotkaan ei maksa mitään. Vakuutukset kilpailuttaisimme ehdottomasti mutta henkivakuutusta ja henkilövakuutusta ei meille enää myönnettäisi minun muuttuneen terveydentilan takia joten siinä ei olisi mitään järkeä. Ainut mikä voidaan ja aiotaan muuttaa on miehen tapaturmavakuutus. Otetaan se varmaan eri yhtiöstä koska nykyinen yhtiö ei halvempaa pysty tarjoamaan. 2 lasta ja lapsilisät on tuossa mukana.[/QUOTE]

ylimääräset kilot lähtee ja mieli virkistyy sekä rahaa säästyy... Niin ne muutki tekee :D

"Vierailija"
[QUOTE="a p";22978609]Kuten sanoin, julkiset kulkevat todella huonosti ja kuukausikortti maksaisi yli 70 euroa. Ei me voida vuorotella kun molemmat tekee päivätyötä, tosin eri aikaan kumminkin. Automenot meillä nyt on pienemmästä päästä kun osat saa tukusta ja korjaus ja huollotkaan ei maksa mitään. Vakuutukset kilpailuttaisimme ehdottomasti mutta henkivakuutusta ja henkilövakuutusta ei meille enää myönnettäisi minun muuttuneen terveydentilan takia joten siinä ei olisi mitään järkeä. Ainut mikä voidaan ja aiotaan muuttaa on miehen tapaturmavakuutus. Otetaan se varmaan eri yhtiöstä koska nykyinen yhtiö ei halvempaa pysty tarjoamaan. 2 lasta ja lapsilisät on tuossa mukana.[/QUOTE]

Entäpä henkivakuutuksesta luopuminen? Todella monella ei ole sitä, eipä tuo raha kuitenkaan ihmishenkeä korvaa. Onko teillä pitkätkin työmatkat? Puhuit tossa muuttuneesta terveydentilastasi - saanko kysyä, oletko esim. sairastunut hiljattain?

Anteeksi, jos näitä asioita on kysytty sinulta jo täällä aiemminkin ja joudut nyt vastaamaan toiseen tai ties kuinka monenteen kertaan niihin uudelleen..

---
[QUOTE="a p";22978622]Niin? Kaikki tulot on TUKIA ja niitä saa 2250 euroa kuussa + ilmainen päivähoito, ilmainen sähkö ja ilmainen kotivakuutus eli saavat tukia ihan helvetisti kuussa suoraksi sanottuna. Onneksi eivät sentään "köyhyyttään" valita vaan tajuavat itsekin saavansa paljon rahaa.[/QUOTE]

No eikös se ole hyvä jos ei saa työtä, että osallistuu kursseille tai muuhun työvoimatoimiston järjestämään toimintaan? Eihän tuossa kuitenkaan maata kotona tekemättä mitään.

[QUOTE="a p";22978646]Ei tuilla eläminen raivostuta vaan köyhyydestä valittavien tuilla elävien asenne.[/QUOTE]

Miksei saisi valittaa köyhyydestä? Ymmärrän että harmittaa jos joku koko ajan valittaa eikä tee asialle mitään. Itsehän siis olen toimeentulotuen varassa, ja eilen viimeks valittelin kun joutui laskin kädessä kaupassa kulkemaan, kun rahat melko finito näin loppukuusta. Mikä siinä sitten on niin raivostuttavaa? Tiedän kumminkin ja jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen tietää, että en voi yltää samaan tulotasoon kuin työssäkäyvä. Ainako pitäisi olla hymy perseessä että onpas kivaa kun ei olekaan tänään rahaa leipään?

Pienelläkin voi pärjätä
Siis tä. Noh, jos tässä tuloja esitellään niin tässäpä meidän, ukko töissä, minä kotihoidontuella, käteen meille jää yhteisistä tuloista nyt lainanlyhennysten ym. pakollisten menojen (sähköt ym) jälkeen sellaiset 300e. Sillä ostetaan ruoat 5 hengelle, koiralle ja vieläpä kahdelle hevosellekin, enkä valita, ihan hyvin me pärjätään näin, tilapäisesti. Töihin olen kuitenkin palaamassa kk:n päästä, ei näin loputtomiin voi elää. En valita, onni ei ole iso tukku rahaa, onni on oma koti, perhe ja rakkaat.

"a p"
[QUOTE="Vierailija";22978674]Entäpä henkivakuutuksesta luopuminen? Todella monella ei ole sitä, eipä tuo raha kuitenkaan ihmishenkeä korvaa. Onko teillä pitkätkin työmatkat? Puhuit tossa muuttuneesta terveydentilastasi - saanko kysyä, oletko esim. sairastunut hiljattain?

Anteeksi, jos näitä asioita on kysytty sinulta jo täällä aiemminkin ja joudut nyt vastaamaan toiseen tai ties kuinka monenteen kertaan niihin uudelleen..[/QUOTE]

Henkivakuutuksesta luopuminen vähentäisi menoja 20 euroa kuussa joten ei siinä ole järkeä. Ja kuten sanoin, kyllä me pärjäämme, ei siitä ole kyse. Kyllä, olen sairastunut henkivakuutuksen ottaminen jälkeen joku vuosi sitten. Minulla on töihin vain 6 kilsaa mutta tarvitsen autoa työssäni. Miehellä 12 kilsaa mutta tekee vielä mutkan toiseen suuntaan päivähoitoon.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Pienelläkin voi pärjätä;22978711:
Siis tä. Noh, jos tässä tuloja esitellään niin tässäpä meidän, ukko töissä, minä kotihoidontuella, käteen meille jää yhteisistä tuloista nyt lainanlyhennysten ym. pakollisten menojen (sähköt ym) jälkeen sellaiset 300e. Sillä ostetaan ruoat 5 hengelle, koiralle ja vieläpä kahdelle hevosellekin, enkä valita, ihan hyvin me pärjätään näin, tilapäisesti. Töihin olen kuitenkin palaamassa kk:n päästä, ei näin loputtomiin voi elää. En valita, onni ei ole iso tukku rahaa, onni on oma koti, perhe ja rakkaat.
Teillä on turhia menoja, menoihin pystyy kyllä itsekin vaikuttamaan. Tai sitten hemmetin suuri asuntolaina.

sossun elätti
No eikös se ole hyvä jos ei saa työtä, että osallistuu kursseille tai muuhun työvoimatoimiston järjestämään toimintaan? Eihän tuossa kuitenkaan maata kotona tekemättä mitään.
Niin onhan tässä tarkoitus parantaa elämäntilannetta, mutta nyt ollaan sossun elättejä enkä sitä häpeä kun väliaikaista. Hyvin me saadaan nyt rahaa kun ottaa kaikki tuet huomioon. Tosin en sitä julkisesti kuuluta kellekään paljonko saa mutta näin nimettömänä voi sanoa. Mutta pian tilanne muuttuu kun minäkin valmistun.SWuoraansanottuna saatais vähemmän jos mies olis töissä kun saisi palkkaa joku 1700 käteen kuussa. Siihen sitten lapsilisät 210e ja opintotuki vajaa 300e niin saatais käteen 40 e vähemmän kuin nyt ja lisäksi joutuis ite maksaan sähkön ja vakuutuksen ja vielä päivähoidosta.Asumistuki lähtis varmaan veks. Että tällaista, näin sitä työntekoa tuetaan.

"vieras"
Ap:lla on kyllä isot puhelinlaskut, kun kolmelta menee 60 euroa kuussa puhelimiin. Päiväkoti-ikäisellä tuskin kännykkä on.

Itse en hirveästi kadehdi "sossun elättejä". Jos on lusikalla järkeä annettu, niin oman elämän hanskassa pitäminen ei ole kovin helppoa. Monikaan ei osaa suunnitella tulevaisuutta pidemmälle. Toki siellä lusmujakin on joukossa, mutta niitä riittää joka ryhmään.

en usko
Alkuperäinen kirjoittaja Pienelläkin voi pärjätä;22978711:
Et pysty ruokkimaan millään 5 henkeä ja koiraa sekä heppoja tuolla summalla. Joko teillä ollaan osa ajasta nälässä tai sitten syötte todella yksipuolisesti..

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja sossun elätti;22978748:
SWuoraansanottuna saatais vähemmän jos mies olis töissä kun saisi palkkaa joku 1700 käteen kuussa. Siihen sitten lapsilisät 210e ja opintotuki vajaa 300e niin saatais käteen 40 e vähemmän kuin nyt ja lisäksi joutuis ite maksaan sähkön ja vakuutuksen ja vielä päivähoidosta.Asumistuki lähtis varmaan veks. Että tällaista, näin sitä työntekoa tuetaan.
Juuri näin :flower: Kaiken kruunaisi se että valittaisit kuinka "köyhiä" olette mutta fiksuna tajuat itsekin ettei asia ole näin. Ja tämä olisi se raivostuttava asenne.

"a p"
[QUOTE="vieras";22978751]Ap:lla on kyllä isot puhelinlaskut, kun kolmelta menee 60 euroa kuussa puhelimiin. Päiväkoti-ikäisellä tuskin kännykkä on.
[/QUOTE]

Totta. Olen muuttanut omaa liittymätyyppiä monta kertaa että laskisi laskut mutta ei tunnu onnistuvan.

"alma"
Mua jaksaa ihmetyttää miten joitakin niin kauheasti raivostuttaa jos joku elää tukien varassa. Sitten kun itse olen työelämässä niin mulle on ainakin ihan sama meneekö mun verorahat toimeentulotukiasiakkaille.
Onko sulle myös ihan sama, kuinka paljon niitä veroja maksat? Suomessahan aika pieni työssäkäyvien joukko kustantaa käytännösä kaiken. Mua ei raivostuta tukien varassa elävät ihmiset, mutta mua raivostutaa nykyinen järjestelmä, jolla työssäkäyminen ei kannata. Ja tottapuhuen ostaisin kyllä mielummin joka kuukausi vaikka pari kivaa vaatetta tai uudet kengät ihan itselleni tai lapselleni, kun maksaisin jonkun lusmun baarireissut.
Voi olla, että sinunkin mielesi muuttuu, jos siirryt saajapuolelta maksajaksi.

Minä taas mielummin haluaisin käydä töissä vaikka siitä joissain tapauksissa saattaisi saada vähemmän rahaa kuin tukien varassa elämisestä. Koska työ on kumminkin se mitä arvostetaan ja se nyt on "se juttu". Olen saanut koulutuksen ja haluan hyödyntää sitä ja kehittää itseäni lisää. Haluan olla osa työyhteisöä ja yhteiskuntaa sillä tavalla.

Että se nyt olis ihan sama, satanen sinne tai tänne, mielummin mä töissä olisin kuin sossupummina.

[QUOTE="a p";22977567]Missä sanoin ettei riitä elämiseen? Huomioppa se, että me maksamme asumiskulut kokonaan ITSE. Meidän kokoiselle perheelle sossun mukaan pitää jäädä reilusti yli 1000 euroa kuussa rahaa ja tuosta vähennetty jo asumiskustannukset joten miten niin tulot ei voi 2000 euroa olla. Jos makaa kotona niin ei silloin edes autoa tarvitse, vai?[/QUOTE]

Sossu ei huomio toimeentuloasiakkaiden menoiksi puhelinlaskuja, ei tv lupaa, ei auton ylläpitokuluja, ei lainoja jne. Toimeentulotukea laskettaessa menoiksi katsotaan vakuutukset ja lääkärikulut. Sähkölaskunkin taitaa saada sossusta TAKAUTUVASTI takaisin.

[QUOTE="alma";22978820]Ja tottapuhuen ostaisin kyllä mielummin joka kuukausi vaikka pari kivaa vaatetta tai uudet kengät ihan itselleni tai lapselleni, kun maksaisin jonkun lusmun baarireissut.
Voi olla, että sinunkin mielesi muuttuu, jos siirryt saajapuolelta maksajaksi.[/QUOTE]

Pitää kumminkin muistaa että sossussa on asiakkaina paljon muitakin kuin niitä jotka eivät oikeasti halua mitään tehdä. Oikeastaan en usko että kukaan vapaaehtoisesti on sossun tuilla. Jotenkin sitä on niin nähnyt kaikenlaista ja erilaisia ihmiskohtaloita, että näen nämä ihmiset joita sinä sanot lusmuiksi, elämässään epäonnistuneina. Jotkut tahtomattaan. Ihmisraunioina joilla ei ehkä ole mitään. Päihdeongelmaisia joiden ongelmat suurilta osin johtuu mielenterveysongelmista joihin he eivät ole saaneet apua.
En minä ole mielestäni oikea ihminen tuomitsemaan.

Yhteistyössä