Toimeentulotukea opiskeluja varten tarvittaviin vaatteisiin?

"vieras"
Meidän kunnassa opiskelijat eivät saa edes elämiseen toimeentulotukea vaan lainaa pitää ottaa.
Pitäisi kyllä oikeusasiamiehelle tehtailla valitus miten eri arvoisessa asemassa opiskelijat ovat Suomessa, kun toisaalla sossut maksavat opiskelijoille toimeentulotukea, vaikka ei pitäisi.
samaa mieltä.
ite en ollu oikeutettu toimeentulotukeen ennen kuin olin ottanut opintolainaa, ja kun oli se laina sen 300e/kk, mikä on minimi, se kattoi juuri sen rajan ettei saanu enää toimeentulotukea. ja näytti olevan ihan sama onko lapsia vai ei, minulla siis oli opiskeluaikana yksi lapsi, olin silloin yh. onneksi opiskelut on opiskeltu, ja töissä ollaan nyt :)
 
Siis miksi sä hermostut kun ihan normaalisti jostain asiasta kysyy? Puhut pienestä paikkakunnasta, itse asun keskikokoisella paikkakunnalla, mutta täällä ei edes olisi mahdollista suorittaa kaikkia alan harjoitteluita. Naapurikaupunkiin täytyy mennä. Eli jotenkin tuntuu ettei se sinun paikkakuntasi ainakaan kovin pieni ole, jos siellä on mahdollista suorittaa 5 alan harjoittelua.
Samaa ihmettelin minä. Itse asun 14 000 asukkaan pienessä kaupungissa ja suurimman osan harjoitteluista olen joutunut tekemään muualla kun täällä ei ole mahdollisuutta kaikkeen. Sitä siis ihmettelin kun noin vihaisesti vastaa, täällä päin on ihan yleistä että harjotteluita tehdään eri paikkakunnilla. Mutta toki joillakin pienillä paikkakunnilla voi olla runsaasti erilaisia yksiköitä :)

Niin ja mitä työvaatteiden pesemiseen tulee, niin ei niitä välttämättä joka vuoron välissä tarvi pestä. Jos yksi asu jo kerran on, niin voi ennakoida ja pestä vaatteet silloin kun on vaikka aamu- tai iltavuoroa peräkkäin, tai vapaita jne. Hankalahan se tietysti on pestä jos on pelkkää aamu-iltaa, mutta ei sitä varmasti koko aikaa ole.
 
"Hmmh"
Työpaikan pitää kyllä hankkia vaatteet. Meilläkin tilataan pesulasta ihan opiskelijoitakin varten suojavaatteet, jos on esim. TODELLA isokokoinen opiskelija. Muuten täällä kyllä on kokoa ihan 32-54 tyyliin.
 
Hah, ei mun ois tarvinnu sen puolen vuoden jakson aikana mitä opintotukea sain ja olin sossussa nostaa opintolainaa. Se vaan luettiin tuloksi, sai sitä tai ei.

Ja kyllä, opiskelijakin voi saada toimeentulotukea. Ei ehkä yksinäinen, tai pariskunta joista molemmat opiskelee. Mutta sairastaja, perheellinen jne. kyllä. Sisko opiskelee, sossu maksanu sille kesät vuokrat, ei mitään muuta. Mulle maksettu sillon kun noita koulutuskokeiluita on ollut toimeentulotuki aina päälle jos tulot ei oo riittäny, mut mä nyt en ookkaan terve. Opintotuilla tsm. ei esim. mun lääkkeitä osteta.

Ja kyllä, on paikkakuntia missä maksetaan jopa lukion oppikirjat sossusta. Ja paikkakuntia missä ne maksetaan itse. Tai joissa voi koulutarvikkeisiin saada harkinnanvaraista. Tai niihin matkakuluihin.
 
Mä oon sun fani Pesky Pixie. :flower: Sä jaksat niin nätisti vastailla, vaikka toinen käy ilman syytä päälle kuin yleinen syyttäjä. Ei itestä olisi tuommoseen.
:D No kiitos. :D Osaan mäkin joskus töksähtää. :p Mutta ihmetyttää toi vastaus, itse asun paikkakunnalla, jossa väkiluku on 18 000 ja täältä ei koko lähihoitaja-opiskelujen ajaksi löytyisi harjoittelupaikkaa, joten hiukan ihmetyttää toi äksyily siitä että miksi paikkakunta muka vaihtuisi. :O
 
"Mie"
Ai miten niin en tarvi toista asua? Kyllä joissakin paikoossa saa olla omat työvaatteet ja se on hyvä kosk en mä halua yrittää tehdä töitä liian pienissä vaatteissa.
Ihanaa kun tuot kaikki pöpöt kotiin ja toistapäin. Ja on muuten harva paikka jossa enää saa käyttää omia vaatteita. Ne omat vaatteet on tarkoitettu oppitunneilla kun on ns.labratunteja jossa harjotellaan esim. Ns. Käytännön hoitotyötä.

Onko sulla kaikki ihan kotona?
 
[QUOTE="vieras";22966594]Miten niin ei olisi ollut varaa, eikös sinun mies ole töissä? Kyllä minä nyt soisin opiskelevalle yh-äidillekin sen että lapsensa koulukuvat saa.[/QUOTE]

Mieheni on töissä mutta minä en ole, ja meillä on sentään kaksi lasta elätettävänä ja tukia ei tipu. Ei ole varaa pistää rahaa ns. turhaan, vaan koulukuvistakin otettiin vain luokkakuva & tarrakuvat eikä koko isoa pakettia jääkaappimagneetteineen ja kalentereineen päivineen.
 
siis täh
Miten hitossa sä saat toimeentulotukea kaikkien muiden tukien päälle? Sulla mahtaa olla aikamoinen vuokra sun kämpässä? En muuten tajua et miten saat sossusta rahaa.Ja älä tuhlaa rahoja hömpöttelyyn kuten baareilut ja keikkailut vaan laita raha säästöön.
 
:D No kiitos. :D Osaan mäkin joskus töksähtää. :p Mutta ihmetyttää toi vastaus, itse asun paikkakunnalla, jossa väkiluku on 18 000 ja täältä ei koko lähihoitaja-opiskelujen ajaksi löytyisi harjoittelupaikkaa, joten hiukan ihmetyttää toi äksyily siitä että miksi paikkakunta muka vaihtuisi. :O
Täällä on alle 6000 asukasta ja tiedän monia ihmisiä jotka ovat suorittaneet kaikki harjoottelunsa täällä.
 
Viimeksi muokattu:
An
Ei sitten varmaan ole kaikki kotona niillä jotka sallii omien työvaatteiden käytön.
Ei ne jotka sallii, vaan ne jotka käytännössä hommaa toteuttaa. Itse en kovin mielelläni toisi suojavaatteita kotiin ihan sen pöpömäärän vuoksi. Ja periaatteesta en ollenkaan, sillä ei ole minun tehtäväni järjestää työvaatteita ja niiden huoltoa, vaan työnantajan.
 
"Mie"
Eikö teillä opeteta hygieniaa siellä koulussa.? Sit ihmetellään miksi sairaalabakteerit leviää. Mulla ei tulis mieleenkään että samassa pyykkikorissa olis mun lasten vaatteet ja työvaatteet jotka on esim jonkun ulosteessa tai veressä. Harvemmin sit pestään omat vaatteet 90 asteessa. Ja käytetään kemiallisia myrkkyjä joita ne käyttää sairaalan pesulassa.
Ihan oikeesti, miksi pidät harjoittelussa omia vaatteita..?
 
"noh"
[QUOTE="pipari";22966646]..ja tyypilliseen tapaansa Harava sivuuttaa kaikki oleelliset kysymykset ja kohta varmaan häipyy koko ketjusta.[/QUOTE]

Mä en esim. saanut vastausta siihen että miks ei voi ostaa käytettyä, kysyi vaan että etinkö mä sen sille. :/
 
Täällä on alle 6000 asukasta ja tiedän monia ihmisiä jotka ovat suorittaneet kaikki harjoottelunsa täällä.
No mutta mikset voinut alunperinkin asiallisesti vastata mulle näin vaan rupesit kiukkuisesti tivaamaan, että miksi se paikkakunta siinä välissä vaihtuisi? :) Mistä minä olisin voinut tietää, että teillä niin toimitaan? Siksihän kysyin.
 
"vieras"
[QUOTE="Mie";22966663]Eikö teillä opeteta hygieniaa siellä koulussa.? Sit ihmetellään miksi sairaalabakteerit leviää. Mulla ei tulis mieleenkään että samassa pyykkikorissa olis mun lasten vaatteet ja työvaatteet jotka on esim jonkun ulosteessa tai veressä. Harvemmin sit pestään omat vaatteet 90 asteessa. Ja käytetään kemiallisia myrkkyjä joita ne käyttää sairaalan pesulassa.
Ihan oikeesti, miksi pidät harjoittelussa omia vaatteita..?[/QUOTE]

Joku esim.marsa ja ehec ei edes sillä 90 asteen pesulla kuole :x ihan vaan pari mainitakseni.... niitä on runsaasti muitaki joita todellaki jyllää tuolla osastoilla ja vanhainkodeissa. Eipä tulis mieleen kantaa sellasia kotiin työvaatteiden mukana. Perus aseptiikka hukassa todellaki :x
 

Yhteistyössä