** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Iltoja!

Onpas ihan sunnuntai olo!

Mahallaan mä en nuku ollenkaan mutta tänään hieronnassa pystyin vielä hyvin olemaan. Mun maha on enemmänkin varmaan turvotusta kun mitään muuta.

Huomenna on sitten se kovasti odotettu ja jännitetty ultra. APUA!

Päksäkkä 10+6:heart:
 
Pahoinvointirannekkeet on täälläkin, ja mielestäni ne auttoi ensin tosi hyvin, mutta nyt en ole vähään aikaan huomannu että auttais enää. Tosin nyt alkaa muutenkin helpottaa. Mietin, että voikohan elimistö jotenkin tottua niihin, eikä enää reagoi samalla tavalla? Kun mulla on ne koko ajan päällä...

Päksäkkä
hyvin siellä ultrassa kaikki on :) Itsekin jännitän ens keskiviikkona olevaa ultraa niin etten saa ajatuksia pois siitä. Eli hengessä mukana ollaan huomenna :)

Raitis kiva olisi pinokavereita nähdä :) Esikoisen pinokavereiden kanssa alettiin nähdä vasta kun vauvat oli syntyny, mutta ihan kiva odotusaikana jo tutustua :) En olekaan koskaan vielä ollu lapsimessuilla, hienoa olisi tulla.

hemari 10+5
 
Olispa ihana mennä noille messuille!! Näkis samalla kaikki sukulaisetkin helsingissä. Eli monta kärpästä yhellä iskulla. Ja shoppaileen!! Jos vielä on rahaa,kun en tiedä edes töiden jatkuvuudesta.. :)
¨Kertokaapas,mistä tätä nälkää oikein riittää? Söit tai et,aina on heikko olo. Olin iltapäivällä töissä 2ja puoli tuntia ja ennen sitä söin kotona. Sit ei tarvinnu töissä kun haistaa ruoka,TAAS nälkä!! Turvallista ajaa takasin kotiin,kun pyörryttää.. Ei pitäis valittaa,mutta ei tää nyt kovin mukavaakaan ole. Mun mielestä miehilläkin pitäis olla tällainen pakollinen kestokrapula 9kk ja sinä aikana ne ei sais tupakoida tai juoda. :D
Niin ja jumppaaminen ei onnistu enää niin kepeesti.. (wii fit plus-pelillä) steppailen välillä,niin johan ottaa lonkkaan,kun pitää astua sinne sivulle. :eek: Ei ilmeisesti kannattais.. Mutta pakko jotain kun ei tää vilukissa tarkene ulos! ja painoo tullu jo 1kg muutenkin lihavaan mahaan lisää. EN tykkää :(

Huh,toivottavasti muilla on iloisempia asioita. :)
 
Raitapaitainen Kuulostaa tosi hyvältä! Olisin ainakin tulossa, ja lapsimessuillakin tulis ekaa kertaa piipahdettua samalla. Meillä oli vauvatapaaminen osan toukokuisten kanssa alkusyksystä. Kiva idis olis jo näin odotus aikaan tavata ! :)
 
Raitapaitainen Täällä kans yksi ketä tapaaminen kiinnostaisi. hmmm jos nyt raskaana olen. Lasken suunnilleen jo tunteja ultraan, että asia varmistuisi. Tällä on ihan kauhea turvotus mahassa esikoisen aika ei ollut minkäänlaista turvotusta ja nyt ihan kauhee tuska ja ahdistus mahassa.

suolakurkut avasin sen suolakurkku pöntön kaupassa ja se tuoksu on niin jumalainen :pOon kyllä aina tykännyt suolakurkuista, mutta nyt se tuoksu on ihan huumaava.

On se kyllä kummallista jos en ole raskaana kun on noita oireitakin, mutta niinhän se on , että tuulimunassa on ihan raskaus oireet ihan perseestä!
Oon kyllä päättänyt , että oon raskaana, mutta jätin äitiysvaatteiden tilauksen ensiviikolle...

T: Leppis 6+3
 
Heippa pitkästä aikaa. Lukemassa olen käynyt, mutta jostain syystä en vaan ole saanu kirjoitettua. Ehkä siksi, että mulla on vähän levoton olo tämän raskauden suhteen taas. Alkuraskauden ultrasta tuntuu olleen ikuisuus ja np-ultra-aikaa en vielä tiedä. Eilen kävin ekassa neuvolassa, eikä siellä kuunneltu vielä sydänääniä (eilen oli 9+0), semmosta paperintäyttöä yms oli se käynti. Mulla on niin epävarma olo, kun on niiin oireeton olo. Siis rv 6-8 oli lievää etovaa oloa, mut sit sekin katosi. Nyt on närästystä ja vatsassa niinkuin paineen olo. Väsyttää, mut niin mua väsyttää aina ja vilukissakin oon aina, joten mä nyt murehdin, että onko kaikki enää kunnossa. Tilasin itselleni kotidopplerin ja se varmaan tulee alkuviikosta. Jospa saisin sillä äänet kuulumaan ja kivi vierähtäis sydämeltä.

Äsh, tulipas melankolista tekstiä. :(

Koralli & Tähkä 9+1
 
Heippa!
Olen argentinos ja 24 vuotta ikää, esikoista oottelen rv 7+1 ja synnytys sairaala on joko loimaa(?) jos siel synnytetään viel tai sit TYKS... en tiiä miten Auran kunta on hoitanu nuo paikat... kahessa ultrassa on käyty rv 5+0 ja rv 6+0 milloin näkyi sydän <3 ultrat siksi että mulla on ollut kaksi kohdun ulkopuolista raskautta ja viimesimmästä jouduin leikattavaksi ja multa poistettiin toinen munajohdin... joten tämä on todella odotettu raskaus.... jotenkin on vaan niin epävarma olo aikasemmista kokemuksista vaikka tietää että nyt on oikeassa paikassa ja sydän pamppaili. 19 pv. on neuvola ja olen miettiny yksityiselle ultraan menemistä sitä ennen..
 
Huomenta kaikille! :flower:

Vimmu: Onpa hauskaa että teillä on mukava neuvolantäti. Mun äiti on myös äitiysneuvolassa tätinä ja tiiän sen olevan töissäkin todella ihana ja välittävä, niin harmittaa ku on tuommosia ylimalkaisiakin joukossa... No, ehkäpä uudella paikkakunnalla on parempi tuuri. :)

Taiska: Eihän kilon muutos painoon ole vielä edes painonnousua, ku normaalia heittelyä.. Mullapa oli paino noussut jo 4 kg. Tämä siis lokakuulta, kun en ollut itseäni tässä välissä punninnut. 54 -> 58 kiloon noin 3 kuukaudessa, joista viimeiset 2 olen turvonnut kuin pullataikina.. :D

Raitis: Tulisin mielelläni, mutta enpä taida jaksaa matkustaa, kun työhönkin liittyy jo reissaamista ihan riittämiin. Hyvä idea kyllä! Olisi kiva tavata, ollaanhan me "tuttuja" oltu jo useampi vuosi. :)

Leppis ja Koralli: Täälläkin on yksi epäileväinen. Mie olen kyllä käynyt jo siinä varhaisultrassa, rv 6+6 ja siellähän se toukka köllötteli sydämensykkeineen. Mutta nyt siitä on jo kohta 3 viikkoa aikaa, eikä mitään lisävarmuutta asiaan ole saatu... Hullu ihminen taian olla, mitä lisävarmuutta sitä voisi vielä tarvita, lapsi on jo nähty??!! :ashamed: Tosin uudet mahatuntemukset vähän ehkä tuo vahvistusta: mun mahani on alkanut oudosti löllymään, siis tuolta ihan alavatsasta, silloin kun ajelen autolla kuoppaisella tiellä. :D Ihan ku olis semmonen ison appelsiinin kokoinen vesi-ilmapallo sisuksissa hyllymässä! :D

Tervetuloa argentinos! Eipä teilläkään ole mikään mutkaton tie ole tänne odottajiin ollut. Suuret onnittelut siis nyt kohdunsisäisestä raskaudesta ja onnellista odotusaikaa!

(.) Kahvi on pahaa ja jäähtyy tuohon kuppiini mutta aina otan sitä aamulla tuohon murokipon viereen. ?! Pinttyneet tavat? :) Olen alkanut kärsiä päänsäryistä, kun herään joka yö kuumuuteen tai/ja pisulle. Viime yön sain onneksi nukuttua, kun laitettiin tyyny mun ja miehen väliin (siis pystyyn): ei tullut hiki. Ai niin, löysin muuttotavaroita inventoidessa vanhentuneita ovistestejä ja yhden vanhan r-testinkin. Pissin tietenkin huvikseni kummankinlaiseen tikkuun ja minulla on nyt todella vahvasti ovis ja olen myös paksusti raskaana! :D:D:D

Mukavaa perjantaita ja viikonloppua!

-Mandalay + nokka

 
huomenta!

Mulla on koko ajan kaamea jano! Töissä ei meinaa tulla hanoista kylmää vettä, kääk:headwall: Pahaolo vaan voimistuu, jos ei saa juotavaa. Mullakin on myös koko ajan kurniva olo vatsassa.

Raitis tpaamisidea on hyvä. Töiden takia minäkin joudun välillä reissaamaan, joten en ole varma voinko noina päivinä tulla Helsinkiin. Lapsimessuille olisi kyllä kiva päästä!

Meillä on menossa muuttopuuhat ja viime päivät on kuluneet pakatessa. Tänään tai viimeistään huomenna muutetaan. Jospa muuttohässäköiden jälkeen ehtisi taas paremmin kirjoitella.

Ai niin, tervetuloa uusille :flower:

Hillatar (ei muista mitkä viikot menossa :whistle:)
 
Mandalay Mä tein kans toissapäivänä r-testin ja testiviiva oli ainaki 2 kertaa tummempi ku kontrolli! :D Jee! Tuli ainaki varma olo!

Me otetaan kans äippäpakkaus, ollaan niin paljon annettu pois pieniä vaatteita, et ne tulee kyl varmast tarpeesee, ja sillon -08 tykkäsin kans jonku verran käytellä niin pakkauksen vaatteita! Ja varsinki yöpukuina niitä potkupukuja.. :)
Samoin maakupussi ollaa jonnekki annettu ni se tulee tarpeesee ym.. Minkäköhänlainen se vuoden 2011 paketti onkaa?? :p

Meillä kans mies tulee mukaa ku vaan pääsee.. Nyt tohon ens viikon alkuraskauden ultraan ei tuu, jää tytön kanssa kotii. Mut varmasti np-ultraa ja rakenneultraan tulee. :) "Haluun sit kyl tietää et kumpi se on" sanoo hän.... :cool: Nooh, ei sen uolee, kyllä mäki haluun tietää jos on vaa näkyvillä! :heart:
 
Huomenta.
Täällä tänään 10 vkoa täynnä, jee.. tosin aamu alkoi oksentamisella, mitä ei ole tapahtunut melkein kahteen viikkoon, huoh... pahaaoloa on kyllä riittänyt senkin edestä. Jotenkin alkaa olla tosi väsynyt tähän olotilaan, jatkuvaan huonoon oloon ja makaamiseen.. :( vaikka pitäis olla iloinen tästä kaikesta että vauva on tulossa. Niinpä onkin huono omatunto kun valittaa : /
No, toivon että olo paranee tässä pikku hiljaa.. molemmista aiemmista raskauksista se oli siinä 12 vkon paikkeilla kun tuli ok olo.. tosin tällaista oloa ei ollut edes kummastakaan... mutta silti.

Ihana olisi päästä tapaamaan teitä, mutta täältä on Helsinkiin kuitenkin matkaa, niin en uskalla luvata että tulisin.. jos joku täällä Keski-Suomessa päin haluaa tavata niin mielelläni osallistun kyllä..

Suolakurkuista en ole koskaan välittänyt sen enempää, enkä siis nytkään.. mieliteot vaihtelee makeista suolaisiin..

Käytiin eilen kylässä ja siellä oli 5kk vauva, ai että hän oli ihana :heart: mieskin leperteli ja piti sylissä ja alkoi puhumaan että kyllä meidän pitää ruveta tekemään vauvoja paljon.. huh... ei kyllä ihan tässä vaiheessa ole mielessä, hyvä kun tästä selviää.. :) vitsihän se toki oli, mutta oli se hassua nähdä miestä noin lumoutuneena :D

Meidän piti mennä toukokuussa naimisiin, sillon kun kihloihin mentiin niin siitä puhuttiin.. nyt ollaan mietitty mennäänkö jo aiemmin. Me kun ollaan kumpikin oltu aiemmin naimisissa, niin ei mitään isoja häitä olla pitämässä. Voi olla että tossa hiihtoloman aikaan sitten käydään maistraatissa..
Mun lapset vaan kovin surkuttelivat että mulla on sitten sama sukunimi kuin miehellä ja hänen tyttärellä + uudella tulokkaalla, mutta heillä sitten eri.. :/ yritin selittää miksi näin on, mutta hankalaa se on 7v ja 5v selittää..
lasten isä ei ole ollut kovin kiinnostunut lapsiaan näkemään, muutaman kerran vuodessa ehkä, siksi heistä varmaan tuntuu tyhmältä olla saman niminen kun isä.. inhottavaa lasten puolesta.. mut minkäs teet..
Mieheni kyllä sanoi että voin pitää edelleen tämän sukunimen, en siis tyttönimeäni ole ottanut takaisin.. mutta mun mielestä se olisi hölmöä olla ex-miehensä niminen kun menee uusiin naimisiin... :confused:
No mutta tällasta täällä mietiskellään.. anteeksi kun on omaa napaa vaan taas...

Elzu 10+0
 
Viimeksi muokattu:
Ainiin mut saadaanko me ees sitä vuoden 2011 pakettia vai tuleeks meille viel 2010 vuoden paketti?
Mä synnytin vuonna 2009 heinäkuussa ja sain 2008 paketin (halusinkin sen juuri), jos olisin laittanut kaksi päivää myöhemmin paperit, olisin saanut uuden. Mä sain vissiin ihan viimeisista vanhoista paketeista omani. (Jouduin soittamaan asiasta sekä Kelaan, että Kankaanpäähän missä pakkaukset pakataan [Kelasta käskivät soittaa sinne], kun meni yli kk ja oli papareissa sotkua). Eli tod. näk saatte uudet 2011 äitiyspakkaukset. :)
 
Tervehdys taas kaikille, pitkästä aikaa! Kiva on ollut lukea kuulumisianne, kovin tutuilta kuulosta osa :D
Itse olen ollut aivan järkyttävän väsynyt, välipäivistä alkaen. Samoin kuvotus jatkuu ja aika tarkkaan saa miettiä mitä mahdollisesti saisi kurkusta alas. Oksentanut en ole kertaakaan, en nyt enkä aiemmissa raskauksissa. usein käy niin, että jos jotain ruokaa syön (esim. eilen mies teki todella hyvää lohipastaa), seuraavassa hetkessä kyseinenruoka ällöttää eikä voi kuvitellakaan enää syövänsä sitä. Aika epäkiitollista siis kokkia kohtaan :) Harvassa on ne kerrat kun peheen kanssa istun saman ruokapöydän ääreen. Takuuvarmasti alas menee rahka ja sen kanssa marjoja pakkasesta. Mustaherukoista saa sitten myös hiukan rautatäydennystä, hemoglobiini kun tuppaa tipahtelemaan.

Muiehen työvuoron aikana iskee aina pieni epätoivo, kun olen aina 24h yksin lasten kanssa. Ja kun ei jaksaisi muuta kuin maata, on kaaos valmis. No, onneksi ensi viikolla alkaa isommilla taas päivähoito. Itseä hiukan hirvittää kuinka jaksan taas töissä, olen jo tottunut myöhäisiin aamuihin ja koko päivän verkkarit päällä vetelehtimiseen.

Ekan neuvolan sain vasta viikon päähän, 17.1. Silloin viikkoja kasassa jo 10. Aikaa varatessani siellä oli joku sijainen, jolle sanoin että tarvitsisi varata aika. Nuori ja arka tytön ääni kysyi että mitä sinun asiasi koskee? Menin ihan hämilleni ja töksäytin vaan, että no raskaana olemista. Hiukan tuntui olevan terkalla pallo hukassa kun selaili tietojani koneelta, toivotaan että vakiterkka tulee ajoissa takaisin töihin.

Np menee varmaan kuun vaihteeseen. Sitä kyllä jännitän aika tavalla, eilen sanoin miehellekin etten edelleenkään pysty tästä raskaudesta aidostai olemaan iloinen, ennen kuin tiedän että kaikki on kunnossa. Mies tulee mukaan mikäli vain työvuoroltaan pääsee. Lapset vien sen ajaksi hoitoon mammalle, en edes haluaisi heitä mukaan. Täällä meidän kunnassa ultrat tehdään Turussa, yksityisellä puolella, mikä on kyllä aika luksusta.

Raitapaitaisen ehdotus tapaamisesta kuulostaa hyvältä, mielelläni tulen jos vain lastenhoidon saan järkättyä!

Aikamoisen komeita vauvamahoja teillä jo on! Itselä ei näy vielä yhtikäs mitään, eikä turvostustakaan ole ollut. Ei ollut kyllä aiemmissakaan. Kävin edellsipäivänä vaa'alla, ekaa kertaa sitten ennen joulun. Etova olo ja valokoiva ruokavalio on tehnyt näköjään tehtävänsä ja paino oli pudonnut kilon. Hyvä niin, jos merkit paikkansa pitää niin kiloja kyllä kertyy raskauden edetessä. Varsinkin kesä ja mahdolliset helteet saa aina aikaan aikamoista turvotusta jota neuvolan täti sitten paheksuu suuresti.

Tsemppiä kaikille pahanolon kanssa kamppaileville sekä kaikille, joilla ultra vasta edessä päin!!

Hopsula+Urho-Alisa, 8+3.
 
Viimeksi muokattu:
pikku87: Pitäisikö sut lisätä listaan? :)

Kaikki muut: Yritin nyt muutaman päivän tauon jälkeen saada päivitykset kohdilleen, tarkastakaa kukin omalta kohdalta, että onko ok?

( . ) : Pakko se on siirtyä pömppis-muotoon. On sen verran muikea pallo jo! 20.1. olis mulla sitten käynti naistentautien polilla jossa imetään litratolkulla verta ja katsellaan kaiken maailman arvot ja tietenkin ultrataan onko tuolla pallon sisällä ketään :) Lapsille kerrottiin eilen. Isommat olivat jo arvanneet, oma esikko repesi liitoksistaan ja kuopuksen neutraali kommentti: "aha, okei" ja meni syömään sipsiä :LOL:

Mä olen ollut 3 päivää oksentamatta!! *tuulettaa*

Nyt laittamaan ruokaa. Mulla porisee jotain mihin tuli vaan mieliteko, ei tietoa mitä tulee, mutta tota on pakko saada.... :ashamed:
 
Voi mitä herkkua sain aikaiseksi ja kaikki tapahtui mielitekojen vallitessa.... Ei mitään ohjetta vaan päästä kaikki ja toiselle isommalle tytsylle lista kouraan ja rahat käteen ja kauppaan. Pakko jakaa tämä ohje josta pienistä määristä huolimatta tuli tuollainen 5l kattila täyteen :)

- 6 muikean kokoista pottua
- 1 reilun kokoinen bataatti
- 3 isoa porkkanaa
- 2 isoa sipulia
- 2 prk tomaattimurskaa (pirkan 500g tetrat hyviä)
- 2 - 3 dl punaisia linssejä
- 400g naudan jauhelihaa

Nestettä ja mausteita maun mukaan

Kuori ja pilko kaikki kattilaan. Huuhdo linssit ja kippaa sekaan. Tyhjennä tomaattimurskapurkit sekaan ja lisää nestettä niin, että kaikki peittyvät. Mausta oman maun mukaan. Itse laitoin kasvisliemijauhetta, pekoniliemijauhetta, aromimaustetta, valkosipulia, oreganoa, salviaa, merisuolaa ja hieman bolognesemaustetta (kaikki muut paitsi yrtit kotigastronomin). Anna kiehua noin tunnin verran hiljalleen. Paista jauheliha vasta loppuvaiheessa ja lisää sekaan ja anna kiehua viitisen minuuttia ja nauttikaa! HUOM: Lisää nestettä tarvittaessa pisin keittämistä! Koko ajan pitäisi nestepinnan olla muita ylempänä.

ps. Hyi mua..... mä ostin villikset..... :saint::ashamed::ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
jeeni
Poks poks 7+0! Ja tänään myös ensimmäistä kertaa aiva älytön väsymys-krapula-ällötys.....

Kenties johtuu siitä, että eilen kavereiden kanssa tuli valvottua puolille öin. Tutuille on viime aikoina tullut paljon vauvoja ja en oikein tiedä mistä se puheeksi tuli, mutta joku sitten vitsillä kysäisi, että "onkos teille perheen lisäystä tulossa?" Kyllä siinä oli sitten pokassa pitämistä, että pystyi vakavalla naamalla sanomaan, että "ei nyt vielä vähään aikaan" :D eihän se nyt ihan valhekaan ole -- kyllä tässä vielä hetki odotellaan, jos tyyppi pysyy kyydissä mukana.

Mites te muut? Onko ollu tilanteita, että on pitänyt "valehdella" tai piilotella?
 
Elzu miksi et vaihda myös vanhempien lasten sukunimeä? Siis kun ilemisesti olet yksinhuoltaja,kun isä tapaa lapsia niin harvoin? Se ei ole kun ilmoitus maistraattiin että ottavat uuden miehesi sukunimen :)

Tapaamiseen miekään en valitettavasti pääse :( täältä kun matkaa helsinkiin yli 500km,mutta jos joku täältä susirajalta haluaa tavata niin mielelläni tulen mukaan :)

Olipa ihana käydä laskettelemassa. Mies oli vapaalla tänään ko teki eilisen päviän töitä ja oltiin vajaa 4 tuntia rinteessä. Välillä pienemmän kans pulkkamäessä ja välissä isomman kans suksilla :) Paistettiin makkaraa ja syötiin kodassa eväitä välillä. Ihana päivä :heart: Nyt uni masituis,mut tietty pienempi nukku matkalla eikä annan äidin nyt nukkua :D no äippä kattelee sohvalla ko ukot touhuu ja isi laittaa ruokaa :) Meillä juhlitaan tnä viikonloppuna äitin vauvan 2v syntymäpäiviä...miten se aika voikin mennä niin nopeasti???:)
 
Jotain outoa tää raskaus tekee haju- ja makuaistille. Keskiviikkona oli ruoaksi makkarakeittoa ja se hais mun mielestä aivan kalakeitolta, mutta maistui kuitenkin ihan normaalilta. Ja tänään oli kinkkukiusausta, joka taas maistui mun mielestä ihan kalalta... Outoa...

Väsymys jatkuu edelleen ja viime päivinä on aika ajoin ollu myös päänsärkyä ehkä väsymykseen liittyen. Muuten ei ihmeitä. Olen myös vatsallaannukkuja ja toistaiseksi ainakin se sujuu vielä ihan entiseen tapaan, kun rinnat ei ole kipeät eikä turvotustakaan ole.

Mulle on tulossa kavereita kylään viikonloppuna, pidetään pikkujouluja, jotka jäi joulukuussa pitämättä. Eivät vielä tiedä raskaudesta mitään, mutta varmaan asia tulee esille, kun luultavasti jonkin verran alkoholia olisi oletettavasti tarjolla. Enkä aio asiaa heiltä kieltääkään tai keksiä mitään tekosyitä. Tietävät meidän pitkästä yrityksestä niin ovat varmasti onnesta soikeana :) Nyt vaan pitäisi sitten siivoilla ja energiaa siihen ei jotenkin olisi ollenkaan... :/ Jos sitä jotain pientä jaksaisi...

Heinäneito ja Papu 6+2
 
elzu ei toki tarvi adoptoida :) mm maistraatin sivulla lukee näin : Aviopuolisoilla on myös mahdollisuus antaa yhteinen sukunimensä toisen puolison alaikäiselle lapselle.
Lapsen huoltajien on oltava lapsen nimenmuutoksesta yksimielisiä. Kaksitoista vuotta täyttäneen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa ilman hänen omaa suostumustaan.

Eli siis jos olet yh, toisen vanhemman(joka ei ole huoltaja) suostumusta ei tarvitse edes kysellä. Maistraatin suvlla on lomakkeita tätä kyseistä asiaa varten. Miehesi allekirjoitus siihen tarvitaan, että hän ns suostuu antamaan sukunimensä myös sun lapsille :) Lähipiirissämme on toimittu näin,siitä vaan tiedän :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä