Mistä iästä muisti "alkaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmph

Vieras
Itse kun pohdin omaa muistamistani, niin en ainakaan ensimmäisiltä vuosilta mitään muista. Ehkä n.4-5-vuotiaasta muistikuvia, yksittäisiä.

Löytyisikö jotain virallista tietoa muistista?

Minä muistan joitain yksittäisiä juttuja noin 3v mutta johtuu siitä kun ollaan muutettu kun olen ollut noin 4v niin itedän tarkkaan koska mikäkin on tapahtunut asuinpaikan mukaan.

Kai se vaihtelee.

Mun ekat muistot on siltä ajalta kun olin 1 v ja sain viedä kissalle silakoita.

Pikkuveljeni syntymän muistan hyvin, tai siis sen päivän kun kävin häntä sairaalassa ekaa kertaa katsomassa. Ristiäispäivän muistan myös: en itse ristiäisiä, vaan sen että iskän kanssa oltiin pihalla leikkimässä kun äiti leipoi ristiäisiä varten. Mulla ja veljelläni on 2,5 v ikäeroa.

Ensimmäinen kunnollinen muistikuvani on pikkusiskon syntymästä, eli olin tuolloin 2v8kk. Sitten joitain muita pikku väläyksiä joista en ole varma ovatko ennen vain jälkeen tuota.

Muistoihin esim. 1v iästä kannattaa suhtautua varauksella. Usein ne ovat "jonkun luomia muistoja" pienistä palasista, esim. osaksi valokuvasta, vanhemman kertomaa, jonkun tilanteeseen liittyvän esineen katselemista, tuoksu tms.. ja tuntuvat todelliselta muistolta. :)

Mä muistan hatarasti jotain n 4-5 iästä alkaen. Ja nämäkin sitten vähän että muistaako itse aktiivisesti vai tuleeko sitä kautta mitä on kuullut kerrottavan. Selviä muistoja ja muistamista on sit n 6-7v alkaen.

Mun ensimmäiset muistikuvat on ajalta, kun olen ollut n. 3v. Karkasin äidiltä ja piilottelin naapuripihan roskiksessa, sain papalta lahjaksi posliinioravan (joka on mulla vielä tänä päivänäkin..) jne. Jotain muistikuvia on myös aiemmaltakin ajalta, mutta niistä en ole varma onko ne oikeasti muistikuvia vai vanhoista valokuvista johtuvia mielleyhtymiä.

Sitten on tiedostamaton muisti joka alkaa jo kohdussa. Esim. huudatusunikoulu jää ihmisen tiedostamattomaan muistiin. Tiedostamattomaan muistiin jää äidin tapa hoitaa vauvaa, vauva hoitaa aikanaan omaansa pitkälle tuon mukaan tiedostamattomasti.

Muistoja alkaa muodostua kun kieli syntyy. Siihen saakka muistot ovat tunteita ja epämääräisiä oloja ja tunnetiloja. Itse muistan joitain asioita n. 2 vuotiaasta lähtien.

Muistoja alkaa muodostua kun kieli syntyy. Siihen saakka muistot ovat tunteita ja epämääräisiä oloja ja tunnetiloja. Itse muistan joitain asioita n. 2 vuotiaasta lähtien.

Näin mäkin olen käsittänyt, että kun on sanat, joilla jakaa muistoja, alkaa muododtua vasrinaisia muistoja.
Kuitenkin tunnen monia, joilla ei ole mitään muistikuvaa lapsuudesta, tietoinen unohtaminen on sulkenut lapsuuden, kun se on ollut niin epämukava ja samoilla ihmisillä kuitenkin on selviä muistikuvia siitä, miten seisoivat pinnasängyssä ja itkivät ja kukaan ei tullut tai pelotti niin, ettei uskaltanut edes itkeä.

Muoks. Siis piti olla että ei ole muistoja lapsuudesta, mutta kuitenkin muistikuvia.

Viimeksi muokattu:
Mun varhaisin muisto on siitä kun olen n.3 kk:tta päälle 2 vuotta. Pitkään ajattelin että se oli uni, mutta nähtyäni siitä tilanteesta valokuvan, olen pystynyt varmistumaan että se on "aito" muisto.

Minä muistan muuton 1-vuotiaana. Tästä ei ole valokuvia enkä ole kuullut muilta. Muistan sellaisia yksittäisiä asioita, joita ei ole kukaan kertonut. Esimerkiksi sen kuinka odotimme hoitajan kanssa vanhassa asunossa ja äitini oli kantamassa tavaroita joidenkin muiden ihmisten kanssa. Sitten muistan sen kuinka siellä uudessa asunnossa äitini harmitteli sitä, etten pysty näkemään ikkunoista, koska ne olivat niin korkealla. samoin muistan sen kuinka olin kai 1,5-vuotias niin söin joulukarkkeja.

Yhteistyössä