Lapsuuden potilastiedot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lasityttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lasityttö

Vieras
Aloin lapsena oirehtia psyykkisesti vanhempieni avioeron aikaan, ja olin tuolloin jossakin perheneuvolassa, lasten psykiatrilla tms. tutkimuksissa paniikkikohtausten takia. Tämä oli 1990-luvun alun Helsingissä. Nyt minua kiinnostaisi saada tuon aikaiset potilastiedot itselleni, koska en muista noista ajoista juuri mitään. Sairastuin teini-ikäisenä masennukseen ja paniikkikohtauksetkin uusiutuivat, ja käyn nyt niiden takia terapiassa. Terapian myötä on tullut tarve ymmärtää lapsuuteni tapahtumia ja omaa olotilaa ja saada yhtenäinen kuva elämästäni, mutta se on vaikeaa kun muistikuvia lapsuudesta on vähän.

Äitini on kuollut ja isäni ei tahdo näistä asioista puhua, joten tietoa pitää yrittää haalia kaikkialta muualta, mistä vain mahdollista. Valitettavasti en itse muista, missä olin lapsena tutkimuksissa. Onkohan jotakin paikkaa, josta potilastietoja voisi kysellä koko Helsingin laajuisesti, ilman että tietää täsmällistä terveyskeskusta tms.?

Joo no itse olen aikoinaan lapsuuden kasvanut Tuusulassa ja Keravan alueella 60-70-luvulla. Nyt myöhemmin tuli ilmi että mulla piti hakea eräs potilastieto. En tiennyt mistä lähteä joten soitin vaan johonkin helsinkiläiseen sairaalaan kysyin miten menetellä tässä ja he antoi numeron johonkin mistä sitten pyysin tietoja, annoin nimen sos.tunnuksen jne ja he lähettivät mulle niitä tietoja postissa

Jaa-a. En osaa sanoa tarkempaa neuvoa tuohon. Mutta itseäni vaivasi samat asiat joskus 18 vuotiaana ja muistin sairaalan nimen, jossa olin ollut lapsena. Nyt en muista, vaikka kuinka miettisin :( Sain epikriisin, arkistosta etsivät .Muistan kun puhelimessa hoitaja oli erittäin epäluuloinen mua kohtaan, että miksi kyselen. No eipä sieltä mitään järkyttävää selvinnyt muuta kuin että äidilläni oli ollut masennusta. Mun herkkyydelle reagoida asioihin ei löytynyt sen kummoisempaa syytä.

Tsemppiä etsimiseen.

no eipä noita tietoja tosiaankaan mistää omasta tk:sta saa jos ne esim sinne juuri tarvittaisiin.

Minulla myös samantapainen tilanne. Lapsuudessa muistan käyneeni jossain psykologilla tms.
Lapseni takia olisi hyvä paperit saada mutta en muista yhtään missä oon käyny ja onko kyseistä paikkaa edes olemassa enää. Siitä kuitenki se 20 vuotta aikaa ja silloin tosiaankaa mihinkää koneelle arkistoitu vaan iha papereille.

Yhteistyössä