Kyllä minuutit on pitkiä kun odottaa ambulanssin saapumista

Status
Viestiketju on suljettu.
wau
[QUOTE="aha";22795345]Mitä siitä? Edelleenkään et tiedä, missä ja millä paikkakunnalla ap on ollut tänään töissä. Käsittääkseni hän on tehnyt keikkaa useampaankin paikkaan, joten on ihan mahdotonta sanoa, että juuri tänään on ollut kyse paikasta "x". Vaikka joku olisi hänet eilen, viime viikolla tai kesällä jossain nähnytkin töissä. Eikä edelleenkään ap ole kertonut kuolleesta henkilöstä tai itse tapahtumista mitään sellaista, että siitä voisi kyseisen menehtyneen tunnistaa.[/QUOTE]

Okei. Nyt mä oon kohdannut tyhmyyden maksimaalisen nollapisteen. Seuraavaksi sitten oottelemaan, miten upeasti se nollapiste alitetaan..

Lähis
Asukkaille kertominen rikkoo vaitiolovelvollisuutta kyllä. Toisten asioista ei kerrota vaikka olisi kuinka pieni porukka, kuinka hyvät välit tai kuinka selvä asia kaikille. Mä saatan kotihoidossa mennä asiakkaalle suoraan tämän naapurista, mutta en kommentoi mitenkään vaikka toinen sanoisi suoraan, että näinhän minä ikkunasta kun tuollakin kävit. Tai joskus kommentoin muistuttamalla vaitiolovelvollisuudestani jos joku kyselee ja kyselee eikä muuten ymmärrä miksi en kerro ;) Omaiset voivat luvan kertomiseen antaa ja sitten se on eri juttu. Kyllä mä omaisena olisin vähän pahoillani jos sanoisin hoitajalle, että kerro vaan muille asukkaille kuolemasta ja tämä olisi ihan, että johan mä kerroin...

[QUOTE="www";22795294]Tämä rikkoo vaitiolovelvollisuutta.[/QUOTE]

Niin, että en olisi saanut kertoa toisille heidän asuintoverinsa kuolleen vaikka he olivat melkoosen selvillä siitä mitä tapahtuu.

----
[QUOTE="vieras";22795309]Salassapitovelvollisuus
Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.

Ja toistan: tämä on laki. En minä huomaa tuossa kohtaa, jossa sanottaisiin ettei saa tunnistettavasti ilmaista? Siinä sanotaan, että ei saa luvatta ilmaista, piste. Jos teillä on tähän tarkentavaa tietoa, niin antaa tulla, kiitos. Ja ei mutua, vaan tietoa.

Ilmeisesti noissa opetustarkoituksissa on joko lupa, tai oppilailla on jo salassapitovelvollisuus, eli ajatuksena on ettei asiat leviä luokkahuoneesta?[/QUOTE]

Oletko idiootti? Salassapitovelvollisuus ja vaitiolovelvollisuus ovat ERI ASIOITA.

"sarianneli"
[QUOTE="aha";22795345]Mitä siitä? Edelleenkään et tiedä, missä ja millä paikkakunnalla ap on ollut tänään töissä. Käsittääkseni hän on tehnyt keikkaa useampaankin paikkaan, joten on ihan mahdotonta sanoa, että juuri tänään on ollut kyse paikasta "x". Vaikka joku olisi hänet eilen, viime viikolla tai kesällä jossain nähnytkin töissä. Eikä edelleenkään ap ole kertonut kuolleesta henkilöstä tai itse tapahtumista mitään sellaista, että siitä voisi kyseisen menehtyneen tunnistaa.[/QUOTE]

Tämä koko juttu rikkoo hoitajan etiikkaa. Et ehkä tunnista tuota käsitettä. Ja vaikka et nyt sitä otakaan vastaan, voi olla useampiakin hlöitä, jotka tietää tasan tarkkaan, kenestä ja missä tässä on kyse. Nämä lörinät kuuluu työpaikalle tai opettajan kanssa käytäviin keskusteluihin. Mikä mua eniten kummeksuttaa on, että näköjään hoitajat ovat todella suulasta, itsekästä ja huonokäytöksistä porukkaa. Koulutuksen taso/opiskelijamateriaali huonontunut? T. Itsekin sh

VeliRentoValkoinen
Kroppia tulee ajoittain, eikä kaikkein vähiten palvelutaloissa ja vanhainkodeissa. Vaikka ambulanssi olisi tullut sekunnissa niin aika harvoin palvelutalon asukkaita enää aletaan ryskimään. Tuosta toisille asukkaille kertomisesta olen ehdottomasti sitä mieltä ettei se kuulu heille, ellei sitten potilas ole sitä itse sanonut ennen kuolemistaan tai ellei omainen halua tiedottaa asiasta. Vaikka niinhän se aina menee että mihin järki loppuu niin tunne alkaa -> hommat metsään.

Sitä en kyllä ymmärrä mikä tämän ketjun tarkoitus oli? Se, että ambulanssilla kestää joskus tulla kohteeseen pidempään kuin kaksi hengenvetoa vai se että kuolema koitti vanhukselle?

Alkuperäinen kirjoittaja Lähis;22795367:
Asukkaille kertominen rikkoo vaitiolovelvollisuutta kyllä. Toisten asioista ei kerrota vaikka olisi kuinka pieni porukka, kuinka hyvät välit tai kuinka selvä asia kaikille. Mä saatan kotihoidossa mennä asiakkaalle suoraan tämän naapurista, mutta en kommentoi mitenkään vaikka toinen sanoisi suoraan, että näinhän minä ikkunasta kun tuollakin kävit. Tai joskus kommentoin muistuttamalla vaitiolovelvollisuudestani jos joku kyselee ja kyselee eikä muuten ymmärrä miksi en kerro ;) Omaiset voivat luvan kertomiseen antaa ja sitten se on eri juttu. Kyllä mä omaisena olisin vähän pahoillani jos sanoisin hoitajalle, että kerro vaan muille asukkaille kuolemasta ja tämä olisi ihan, että johan mä kerroin...
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että miten palvelu- yms. taloissa jonkun kuolemasta kerrotaan? Vai onko siis niin, että muut asukkaat vain päättelevät yhden hävittyä, että se on varmaan kuollut? Jos joku kuolee ja toinen asukas kysyy asiasta, niin sanotaanko hänelle että "en voi kommentoida"? Vai kysyvätkö hoitajat omaisilta, että saako kertoa ja sitten kysyttäessä kertovat asiasta muille?

Tottahan varmaan laitoksissa on ihmisiä, jotka eivät edes tajua että naapuri on häipynyt, mutta varmaan aina joku hiffaa asian ja olisi kiva tietää miten asia kerrotaan.

En oikein ymmärrä sitä, että kuolema olisi salaisuus. Sairauksista ei tietenkään saa kertoa, mutta hieman outoa olisi, jos kuolema yritettäisiin pimittää... Kaikkihan tässä kuollaan ihan yhtä lailla kuin synnytäänkin (ei kai muuten syntymistäkään saa kertoa kellekään ennen kuin vanhemmat ovat antaneet luvan kertoa...?).

...
Niin, että en olisi saanut kertoa toisille heidän asuintoverinsa kuolleen vaikka he olivat melkoosen selvillä siitä mitä tapahtuu.[/QUOT

Aivan, juuri näin :)
Vaika se ehkä hassulta tuntuukin niin näin sen kuuluisi mennä. Kun menet seuraavaksi samaan paikkaan töihin niin kysy miten he toimivat samanlaisessa tilanteessa. Näkyy olevan eri toimintatapoja eri paikoissa, mikä on hassua koska lain pitäisi ollakaikissa paikoissa sama. :/

hoitaja itsekin
Sitä en kyllä ymmärrä mikä tämän ketjun tarkoitus oli? Se, että ambulanssilla kestää joskus tulla kohteeseen pidempään kuin kaksi hengenvetoa vai se että kuolema koitti vanhukselle?
Ketjun tarkoitus oli saada symaptiaa ja voivoitteluja siitä, miten kauheeta ja kamalaa Scarlett onkaan joutunut kokemaan. Ei niin yhtään mikään muu. Pistää vaan miettimään, onkohan aloittaja ihan oikealla alalla, tai ainakaan koulussa ei ole tullut opittua juuri mitään.

"vieras"
Ei miusta tuossa rikottu mitään vaitiolovelvollisuutta,Scarlett kertonut mitään nimeä tai sukupuolta tai edes työpaikan osoitetta.Turhaan heitätte lokaa niskaan.Kaipa nuo asuintoverit olis muutenkin tajunu toisen kuolleen.

ja
En mäkään saa töissä mennä sanomaan muille potilaille, jos joku kuolee. En vaikka miten udeltais. Sama homma, jos ne kyselee toistensa vaivoista tai mistä tahansa. En saa sanoa, eikä vaitiolovelvollisuus pääty siihen että potilas kuolee.
Niin se vain menee.

tota noin niin
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että miten palvelu- yms. taloissa jonkun kuolemasta kerrotaan? Vai onko siis niin, että muut asukkaat vain päättelevät yhden hävittyä, että se on varmaan kuollut? Jos joku kuolee ja toinen asukas kysyy asiasta, niin sanotaanko hänelle että "en voi kommentoida"? Vai kysyvätkö hoitajat omaisilta, että saako kertoa ja sitten kysyttäessä kertovat asiasta muille?

Tottahan varmaan laitoksissa on ihmisiä, jotka eivät edes tajua että naapuri on häipynyt, mutta varmaan aina joku hiffaa asian ja olisi kiva tietää miten asia kerrotaan.

En oikein ymmärrä sitä, että kuolema olisi salaisuus. Sairauksista ei tietenkään saa kertoa, mutta hieman outoa olisi, jos kuolema yritettäisiin pimittää... Kaikkihan tässä kuollaan ihan yhtä lailla kuin synnytäänkin (ei kai muuten syntymistäkään saa kertoa kellekään ennen kuin vanhemmat ovat antaneet luvan kertoa...?).
Ehkäpä tämä liittyy ihmisen itsemääräämisoikeuteen ja päätökseen omien asioidensa jakamisesta omasta halusta toisten kanssa, joka vainajallakin on. Tai siis yleensäkkin vainajan ja surevien omaisten kunnioittamiseen. En mää tiedä :)

"sarianneli"
[QUOTE="just";22795440]:O että pitää tälläisestäkin vittuilla ap:lle?! :O miten katkeria ihmiset voikin olla... :([/QUOTE]

Sekö on katkeraa jos muistuttaa hoitajan ammatillisuudesta? En tunnusta olevani todellakaan katkera, vaan mietin että mihin terveydenhuolto on menossa tällaisten hoitajien kanssa, jotka eivät ymmärrä käsitettä vaiolovelvollisuus. Se on hoitotieteen yksi aivan olennainen termi.

hoitoalalla
[QUOTE="huh";22794035]Mä olen valmistunut amk:sta puolitoista vuotta sitten. Ja kyllä sielläkin toitotettiin jatkuvasti vaitiolovelvollisuuden merkitystä. Että työasiat todellakin kuuluvat työpaikan seinien sisään, ei mihinkään juttutuokioihin kavereitten tai perheen kesken. Ja sä et saa sanoa mitään noita sun edellä mainitsemia yksityiskohtia, koska sä et voi ikinä tietää a)kuka kuuntelee ja b) kuka tuntee kenet ja osaa yhdistellä asiat ja c) kuinka luotettava se sun juoruilukaveri on. Se mitä sä saat töissäsi tietää toisesta ihmisestä (siis potilaasta) on vaan yksinkertaisesti asioita, joita sä et saa kertoa kenellekään. Et yhdellekään. Että se siitä vanhakantaisuudesta..

Ja ps. kyllä töissäkin tulee vähän väliä puheeksi vaitiolovelvollisuus ja se, ettei niistä asioista puhuta missään muualla kuin töissä työkavereitten kesken.

Uskomattoman leväperäistä touhua joillakin. Toivon todella että te ette ole hoitoalalla!![/QUOTE]

Ja mä valmistuin nyt jouluna AMK:sta ja kyllä meille ainakin on opetettu, että asioista saa puhua yleisellä tasolla, muttei tietenkään niin että rikotaan jonkun henkilön yksityisyyttä. Tässä ei nyt mun mielestä rikottu vaitiolovelvollisuutta mitenkään.
Tsiisus mitä porukkaa....

Ehkäpä tämä liittyy ihmisen itsemääräämisoikeuteen ja päätökseen omien asioidensa jakamisesta omasta halusta toisten kanssa, joka vainajallakin on. Tai siis yleensäkkin vainajan ja surevien omaisten kunnioittamiseen. En mää tiedä :)
No niinpä varmaan liittyy, mutta minäpä haluaisinkin nyt tietää miten asukkaan/potllaan kuolemasta kertominen KÄYTÄNNÖSSÄ laitoksissa hoidetaan. =)

"sarianneli"
Kyllä, juuri tähän. Jokaisella, vainajallakin, on oikeus ettei hänen asioitaan levitetä. Ei edes sitä kuolemaa.

tarkalleen ottaen täällä on aika montakin vaitiolovelvollisuuden rikkojaa, muunmuassa minä, ihan vähän aikaa sitten joku kyseli täällä "muistatteko ensimmäisen kuolintapauksen joka sattui teidän työvuorollanne", ja aika monikin vastasi, mun lisäksi.
Mutta onhan noi kyllä vaikeita asioita, itse en opiskelijana ollut varma onko luvallista kertoa SPR:n ystäväpalvelusta tulleelle että henkilö jota hän oli tullut tapaamaan oli kuollut edellisenä yönä, menin sitten hakemaan sh:n avuksi joka kertoi tapahtuneesta vierailijalle.

"Neith"
En mäkään saa töissä mennä sanomaan muille potilaille, jos joku kuolee. En vaikka miten udeltais. Sama homma, jos ne kyselee toistensa vaivoista tai mistä tahansa. En saa sanoa, eikä vaitiolovelvollisuus pääty siihen että potilas kuolee.
Niin se vain menee.
että tilanteessa jossa osa asukkaista on nähnyt tapahtuman, kiistetään kuolema?
entäpä noissa vanhainkodin/palvelutalon, ryhmäkodin ym tiloissa joissa nähdään kun vainaja haetaan, kiistetään tapahtunut?
sitä kun on vähän vaikea naamioida miksikään muuksi

ei ois
Ok.
Eli jos mulle sanottais et hoidinpa potilaan murtunutta jalkaa eilen,ja jos mulla ois tiedos et juu "matti miettinen" korjautti eilen murtuneen jalkansa,ni vaitiolovelvollisuutta ois rikottu?

No höpöhöpö

[QUOTE="sarianneli";22795505]Kyllä, juuri tähän. Jokaisella, vainajallakin, on oikeus ettei hänen asioitaan levitetä. Ei edes sitä kuolemaa.[/QUOTE]

Mutta sinäkään ilmeisesti et osaa vastata siihen, että miten nämä kuolemasta kertomiset KÄYTÄNNÖSSÄ laitoksissa hoidetaan muille asukkaille? Sori että jankkaan, mutta haluaisin oikeasti kuulla vastauksen...

"sarianneli"
[QUOTE="Neith";22795515]että tilanteessa jossa osa asukkaista on nähnyt tapahtuman, kiistetään kuolema?
entäpä noissa vanhainkodin/palvelutalon, ryhmäkodin ym tiloissa joissa nähdään kun vainaja haetaan, kiistetään tapahtunut?
sitä kun on vähän vaikea naamioida miksikään muuksi[/QUOTE]

Ei sitä kiistetä, muttei sitä myöskään myönnetä. Siitä ollaan hiljaa niin kauan kunnes omaisilta on kysytty lupa

---
Ja mä valmistuin nyt jouluna AMK:sta ja kyllä meille ainakin on opetettu, että asioista saa puhua yleisellä tasolla, muttei tietenkään niin että rikotaan jonkun henkilön yksityisyyttä. Tässä ei nyt mun mielestä rikottu vaitiolovelvollisuutta mitenkään.
Tsiisus mitä porukkaa....
Mä kans kirjoitin täällä aiemmin että oon pari viikkoa sitten valmistunut amkista ja meille on myös opetettu että yleisellä tasolla saa puhua. Mutta tosiaan niin ettei asiakas/potilas ole mitenkään tunnistettavissa.

Ja nimenomaan vaikka saa sanoa omalle puolisolle, että olipas rankka päivä tänään töissä, yksi kuolikin ja koko ajan tuli uusia potilaita sisään. En riko siinä vaitiolovelvollisuutta. Miksi se on joidenkin niin vaikeaa tajuta? Vaikka mun mies kertoisikin joillekin kavereilleen :)D) että mun työpaikalla kuoli joku, niin mitä sitten? Jos kyse olisikin miehen kaverin läheisestä, niin en siltikään olisi rikkonut vaitiolovelvollisuutta.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä