Kyllä minuutit on pitkiä kun odottaa ambulanssin saapumista

Status
Viestiketju on suljettu.
"hohhoijaa"
Te, jotka vauhkoatte vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta ja copypastaatte tänne pykäliä, niin ottakaa nyt hitto vie huomioon myös se, että te ette voi tuon pelkän pykälän perusteella päätellä, mikä on kiellettyä, kun sitä laissa ei nimenomaisesti erikseen mainita. Lain tarkoitusta tulkitaan muun muassa lain esitöiden (esim. hallitusten esitykset) perusteella ja lisäksi huomioon on otettava relevantti oikeuskäytäntö. Lakien tulkitseminen ei ole pelkkää lain lukemista, vaikka moni maallikko niin luuleekin.

Kyllä fakta tässä kohtaa on se, ettei vaitiolovelvollisuutta ole rikottu.

hohhoijaa2
[QUOTE="hohhoijaa";22794902]Te, jotka vauhkoatte vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta ja copypastaatte tänne pykäliä, niin ottakaa nyt hitto vie huomioon myös se, että te ette voi tuon pelkän pykälän perusteella päätellä, mikä on kiellettyä, kun sitä laissa ei nimenomaisesti erikseen mainita. Lain tarkoitusta tulkitaan muun muassa lain esitöiden (esim. hallitusten esitykset) perusteella ja lisäksi huomioon on otettava relevantti oikeuskäytäntö. Lakien tulkitseminen ei ole pelkkää lain lukemista, vaikka moni maallikko niin luuleekin.

Kyllä fakta tässä kohtaa on se, ettei vaitiolovelvollisuutta ole rikottu.[/QUOTE]

Niin ja mä olen eri hohhoijaa kuin tuo aiemmilla sivuilla kirjoitellut. Lisätään vaikka kakkonen perään.

"Sari"
Meille (amk:ssa, hoitoalalla, ja harjoittelupaikoissa myös) on sanottu että potilastapauksista saa jutella, muttei tunnistettavasti. Eli jos mä kerron että mulla oli tänään potilas joka käveli lääkärin vastaanotolle vaikka sekä niskassa että rintarangassa oli murtumat, niin mä en todellakaan riko mitään vaitiolovelvollisuuksia, koska en kerro missä paikassa tämä tapahtui, mikä oli potilaan nimi/ikä/sukupuoli, mihin aikaan tämä kävi...jne.

Ei ap:kään minusta vaitiolovelvollisuuttaan riko.

Mun kohdalle on osunut tähän mennessä yksi kuolemantapaus, enkä järkyttynyt tai itkenyt. Päinvastoin tunsin helpotusta, kun näin miten kaunis ja rauhallinen vainaja on, ja olin aikaisemmin nähnyt miten kivulias ja tuskainen vanhus hän oli. Nimen muistan kyllä, varmaan ikuisesti.
Nimenomaan niistä saa jutella koulussa, siis oppintunnilla eikä käytävällä. Ja kaikella mitä muut kertovat esim omasta harjoittelupaikasta niin sinä olet siitäkin kuulemastasi vaitiolovelvollinen!

"noniin"
[QUOTE="hohhoijaa";22794902]Te, jotka vauhkoatte vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta ja copypastaatte tänne pykäliä, niin ottakaa nyt hitto vie huomioon myös se, että te ette voi tuon pelkän pykälän perusteella päätellä, mikä on kiellettyä, kun sitä laissa ei nimenomaisesti erikseen mainita. Lain tarkoitusta tulkitaan muun muassa lain esitöiden (esim. hallitusten esitykset) perusteella ja lisäksi huomioon on otettava relevantti oikeuskäytäntö. Lakien tulkitseminen ei ole pelkkää lain lukemista, vaikka moni maallikko niin luuleekin.

Kyllä fakta tässä kohtaa on se, ettei vaitiolovelvollisuutta ole rikottu.[/QUOTE]

Mitä jos keksisit ihan jonkun muun nikin, kuin sen jolla tähän ketjuun on jo kirjoitettu? Että hohhoijjaa vaan.

"hmm"
Aijaa....me ollaan nähty jopa potilaiden henkilötunnuksia ja tutkimuspäivämääriä, kun opettajat selittää tapauksista ja näyttää samalla potilaiden MRI-kuvia esimerkiksi.

Ja meitä opettavat lääkärit kertovat luennoillaan potilastapauksista tyyliin "11.8.2007 terveyskeskuslääkärin lähetteellä Tyksin ensiapuun saapunut 45-vuotias mies, jolla puhevaikeuksia ja rajua päänsärkyä. Pään alueen TT:ssä näkyy vasemmassa ohimolohkossa suuri, noin 6 cm halkaisijaltaan oleva massa. Potilas menettää tajuntansa yöllä ja kuolee seuraavana aamuna". Tms. Eli hyvinkin yksityiskohtaisesti.

Mutten tietenkään kerro niistä eteenpäin yhtä tunnistettavasti, jos kerron ollenkaan.
potilailta/omaisilta kysytään lupa saako käyttää opetukseen,äidiltä kysyttiin lääkäri halusi käyttää äidin sairautta ja hoitoa opetuksessa

viiras
No on tai ei rikottu vaitiolovelvollisuutta niin joka tapauksessa toimit typerästi kun täällä tuon tapahtuneen kerroit. Varmaan tiedät että tämä paikka on täynnä sen verran vinksahtaneita koti- sherlockeja että onkivat vaikka huvikseen missä olet koulussa tms...
Ja muutenkin, on olemassa hoitsuille omat foorumit missä kertoa ja purkaa tuntojaan. Mitäs nyt ja sun nimimerkillä ei varmaan ole viisain veto.
Ikävää tuo mitä kohtasit töissä, mulla ei sitä ekaa kertaa ole vielä työn kautta ollut. :(

"vieras"
Moni tietää minkänäköinen ap on, samoin, missä on töissä. Vaikka ei nimistä puhuttaisi, niin onhan se jokaisen helppo tajuta että 1+1=2, varsinkin jos hieman pienenpi paikkakunta on kyseessä, missä ei ole paljon vaihtoehtoja.
Mun mielestä tässä on rikottu vaitiolovelvollisuutta, koska henkilö on periaatteessa tunnistettavissa, kun tiedetään missä paikassa on töissä.
Eri asia olis jos kukaan ei tietäs missä ap on töissä tai millä paikkakunnalla.

hohhoijaa2
[QUOTE="noniin";22794920]Mitä jos keksisit ihan jonkun muun nikin, kuin sen jolla tähän ketjuun on jo kirjoitettu? Että hohhoijjaa vaan.[/QUOTE]

Ottiko noin kovasti luonnonpäälle? :D Korjasin jo asian. Tiesitkö sä, että samassa ketjuissa ei saa kirjoittaa useilla eri nikeillä?

Naurettavaa, että rupeatte täällä lakimiehiä leikkimään ja väittämään jotain puutaheinää, vaikkei teillä selkeästikään ole asiasta mitään käsitystä.

[QUOTE="vieras";22794943]Moni tietää minkänäköinen ap on, samoin, missä on töissä. Vaikka ei nimistä puhuttaisi, niin onhan se jokaisen helppo tajuta että 1+1=2, varsinkin jos hieman pienenpi paikkakunta on kyseessä, missä ei ole paljon vaihtoehtoja.
Mun mielestä tässä on rikottu vaitiolovelvollisuutta, koska henkilö on periaatteessa tunnistettavissa, kun tiedetään missä paikassa on töissä.
Eri asia olis jos kukaan ei tietäs missä ap on töissä tai millä paikkakunnalla.[/QUOTE]

Mistä sä tiedät missä mä olin tänään töissä? Ethän sä tiedä muuta kuin paikkakunnan...

sairasta hommaa
Toivottavasti menette sitten joka topiciin inisemään että rikotaan vaitiolovelvollisuutta. Kun täällähän lastenhoitajat harva se päivä puhuvat töistään. Eipä niissä ole kertaakaan sanottu ettei saisi puhua..

Varmaan jos hoitaja sanoo että olipa rankka päivä töissä, vikisette siitäkin että ei saa puhua työasioista.

"Neith"
Tässä ei ole mistään Scarlettin vainoamisesta kysymys, vaan siitä että palstalla tunnettu henkilö kertoo julkisesti asioita, jotka kuuluvat vaitiolovelvollisuuden piiriin! Ihan sama minkä niminen nimimerkki kyseisellä tyypillä olisi, lopputulos nyt kuitenkin olisi tää ihan sama.

Mitä kohtaa tästä te muutamat ette ymmärrä?
ainut mitä aloituksesta selviää on se että joku vanhus on kuollut.

uaaaaaah
:headwall: :headwall: :headwall:

Mikä tässä asiassa on noin jumalattoman vaikeaa käsittää?

Mä niin toivon, koko sydämestäni, että te muutamat tollot ettei olis edes niitä lähäreitä. Luoja meitä varjelkoon teidänlaisiltanne "hoitsuilta".

nii
[QUOTE="Neith";22795088]ainut mitä aloituksesta selviää on se että joku vanhus on kuollut.[/QUOTE]

Niinpä. Samoja asioita saa lukea vaikka iltalehtien etusivuilta.

Lynkatkaapa minutkin, kun nyt kerron että töissä kuoli eilen yksi potilas. Hän oli vanhus ja sairasti syöpää. Oh no olen nyt rikkonut vaitiolovelvollisuutta!!! OMG!!

"vieras"
No kyllä esim. palvelutalossa ja muuallakin on tapana kertoa muille asukkaille kun joku on kuollut. Ihme tabu teille joillekin tuo kuolema.

Kummaa myös kun täällä tullaan syyttelemaan vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta. Tiedättekö siis tuon aloittajan kertoman mukaan kuka on kuollut?

Ihan kuin hoitoala nyt olisi jotenkin niin ihmeellinen ja salainen ettei saisi töihin liittyvistä asioista puhua. Kyllä saa, kunhan asiakkaan/potilaan henkilöllisyys ei tule esille. Ette te näköjään tiedä mitään..
Sori että nauran vakavalle asialle, mutta visioin tossa mielessäni miten koko joukkueelta koitetaisiin salata että "martti on poistunut "
"Missäs se Martti kun ei oo syämässä "
"noo, se on vähän väsynyt ja pötköttelee huoneessaan "

justjuu.
Eikä apua tullut ajoissa vaan asukas kuoli ambulanssiin eikä ehditty lähtiä mihinkään.

Vanha ihminen toki, mutta kyllä tuo vain järkytti. Sai sentään mennä nukkuessa.

Viimeinen työtunti meni sitten itkua pidätellessä ja kyllä mun ääni värisi kun kerroin asukkaille mitä ambulanssikuski oli sanonut.

Mitä tästä nyt selviää joka rikkoo vaitiolovelvollisuutta? Vanhus on kuollut, so?
Tajutkaa nyt hyvät vouhkaajat ettei ap tässä riko mitään.

Mäkin voin kertoa että mun työpaikalla turussa eräs potilas kuoli kun kaatui. Noniin, rikonko nyt jotain? En. Vaikka kerroinkin paikkakunnan. Ja voin vaikka vielä paljastaa että olen lähihoitaja.

todellista
Tuokin on aivan naurettavaa, kun muutamat sanovat ettei muille asukkaille olisi saanut kertoa.
se se vasta olisi vanhuksien aliarvioimista ettei kerrottaisi. Suurella todennäköisyydellä asukkaat ovat ystäviä keskenään ja silloin kuuluu ihmisarvoiseen kohteluun myös kertoa minne yksi asukas yhtäkkiä katoaa.

Joka alalla käytetään opetuksessa esimerkkejä elävästä elämästä ja tasan niiden käyttämiseen ei ole lupaa kysytty kyseisiltä henkilöiltä. Joku vaan väitti tuolla että pitää kysyä. PYH!

Ap ei kyllä tuossa avauksessaan paljastanut mitään sellaista mistä kenenkään on tarpeen vetää palkoa klyyvariinsa.
Ihme inisijöitä täällä :O

ÖÖM
:headwall: :headwall: :headwall:

Mikä tässä asiassa on noin jumalattoman vaikeaa käsittää?

Mä niin toivon, koko sydämestäni, että te muutamat tollot ettei olis edes niitä lähäreitä. Luoja meitä varjelkoon teidänlaisiltanne "hoitsuilta".
Sulla taitaa olla jotain pieniä ongelmia nyt ymmärtämisen kanssa. :D Kyllä hoitajat SAA puhua näistä, muttei mitenkään tunnistettavasti. Mikset sä tajua tota?

"Neith"
[QUOTE="vieras";22795139]Sori että nauran vakavalle asialle, mutta visioin tossa mielessäni miten koko joukkueelta koitetaisiin salata että "martti on poistunut "
"Missäs se Martti kun ei oo syämässä "
"noo, se on vähän väsynyt ja pötköttelee huoneessaan "[/QUOTE]

varmaan pitäis kehittää joku tarina siitä miten "martti" löytänyt uuden kodin ja elää siellä nyt onnellisesti... niinkuin lapsille aina kerrotaan elokuvissa.. ;)
koska olishan se nyt paha jos henkilöt jotka elävät samassa tilanteessa, saman katon alla tietäisivät että ystävä/toveri on poistunut joukosta..

"niin"
Alkuperäinen kirjoittaja ÖÖM;22795160:
Sulla taitaa olla jotain pieniä ongelmia nyt ymmärtämisen kanssa. :D Kyllä hoitajat SAA puhua näistä, muttei mitenkään tunnistettavasti. Mikset sä tajua tota?
Mä tajuan, mutta sä et tajua mitä tarkoittaa "tunnistettavasti".

"sarianneli"
[QUOTE="Anne";22793927]Tosi sairaita kommentteja joiltakin.

Ymmärrän täysin Scarlettia, varmasti tuntui pahalta. Onneksi kaikki ihmiset ei ole tunteettomia paskoja. Toivottavasti nuo ilkeilijät kuolee itse hitaasti kituen![/QUOTE]

Hmmm..Oletko sinä hoitoalalla? Mä heittäydyn tässä kesken keskustelun mukaan, mutta minusta tuollaiset jutut ei kuulu tänne, tai ylipäänsä nettiin. Hoitajalla, oli sitten vielä opiskelija, tulee olla tuolla selkäytimessä ymmärrys siitä, että työasiat jää sinne työpaikalla työkavereiden kesken jaettavaksi ja omaan tietoon.
Jos on paha ja järkyttynyt olo, silloin voi vaikka sieltä työpaikalta pyytää, voisiko joku käydä tätä asiaa läpi tämän opiskelijan kanssa. Potilaiden ja omaisten on pystyttävä luottamaan, että se, miten heidän omaistaan hoidetaan, jää vain henkilökunnana tietoon, eikä niistä lue netissä. Olisi pöyristyttävää lukea vaikka oman mummon hoitajan kertomusta siitä, miten mummoni lähti. Ja todellakin Scarlett on hyvin näkyvä persoona täällä ja varmasti löytyy monia jotka yhdistävät hänet oikeaan ihmiseen. Tympii, että tällaisia perusasioita täällä pitää alkaa opiskelijalle opettamaan. Kouluissa pitäisi terottaa, että missään nimessä nämä jutut EI kuulu nettiin, kaveripiirriin, perhepiiriin jne.
Niin ja jos kyseessää olisi mun omainen ja tunnistaisin hänet tästä, ottaisin yhteyttä osastonhoitajaan ja opettajaan.

o.o
Joo ei taida edes hoitajia olla nuo jotka väittää ettei asuinkumppaneille kerrota. Jossain sairaalan vo:lla eri juttu, mutta jossain palvelutalossa tasan tarkkaan kerrotaan. Monissa yksiköissä on vain n. 10 asukasta. Luuletteko te että vanhukset ovat jotain idiootteja jotka eivät tajua? Kylläpä aliarvioitte.

Meillä töissä kuoli tällä viikolla kaksi asukasta. Olivat pitkäaikaisia ja kyllä muakin suretti, ja muitakin asukkaita. Ihan kuin hoitaja ei saisi surra, tai sitten on paska hoitaja? Jos mä olen jotain ihmistä hoitanut 10 vuotta niin kai sitä saa surra hänen poismenoaan. Olin vieläpä läsnä kun hän kuoli. Ja minäkin nyt varmaan rikoin vaitiolovelvollisuutta.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä