"vieras"
Jos kerrot tällaista, niin helposti nämä tiedot voi yhdistää johonkin tuttuun, kun tuskin kovin moni samalla tavalla samoihin aikoihin loukkaantuu. Ehkä joku jopa haluaa pitää ne murtumatkin omana tietonaan. Ja jos siihen lisätiedoksi vaikka muuta, esim. miksi sattunut tai miten potilas käyttäytyi, niin siinä paljastuu sitten sekin. Ja lisäksi aiheutat sen, että kuulijoille voi tulla ikävä olo, kun ajattelevat, että no mitäköhän minustakin on puhuttu. Ja miksi tosiaan pitäisi niin heti kertoa, että on yhdistettävissä. Esim. sairaanhoitajaksi opiskellessa opettajilla oli paljonki juttua potilaista, mutta ne olivat vuosien takaa.Meille (amk:ssa, hoitoalalla, ja harjoittelupaikoissa myös) on sanottu että potilastapauksista saa jutella, muttei tunnistettavasti. Eli jos mä kerron että mulla oli tänään potilas joka käveli lääkärin vastaanotolle vaikka sekä niskassa että rintarangassa oli murtumat, niin mä en todellakaan riko mitään vaitiolovelvollisuuksia, koska en kerro missä paikassa tämä tapahtui, mikä oli potilaan nimi/ikä/sukupuoli, mihin aikaan tämä kävi...jne.