Hautajaiset ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Miehen isän isä kuoli ja mietin otanko pienet lapset hautajaisiin. Tuleeko turhia pelkoja kun arkku laitetaan hautaan ym.? Minkä ikäsen lapsen voisi ottaa mukaan?

Jos ei ollut mitenkään läheinen lapsille, niin en ottaisi. Ei kai siinä mitään suosituksia ole, minkä ikäisen voi ottaa. Toiset ottaa vauvasta saakka, toiset vasta paljon isompina. Itse en ottaisi vieläkään mukaan, ellei ole kyse hyvin läheisestä ihmisestä (kuten mummista tai pappasta tms). Ja tyttö on kohta kuusi.

Mun miehen mamma kuoli, kun tyttö oli kahden, eikä otettu mukaan. Puoli vuotta myöhemmin kuoli miehen isäpuolen isä eikä edelleenkään otettu mukaan. Voi olla, ettei olisi edes hirveästi asiasta mitään ymmärtänyt. Mutta kun kerran mahdollisuus oli, niin jätettiin tyttö siksi aikaa mun vanhemmille.

Me ollaan nyt oltu kaksissa hautajaisissa ja molemmissa oli mun ja siskon lapset mukana. Ikähaitari kuudella lapsella on puolesta vuodesta yheksään vuoteen. Hautajaiset on osa elämää. Ei sen kummempaa.

En ottaisi pieniä lapsia mukaan. Miehesi saa surra rauhassa ja sinä voit olla rauhassa hänen tukenaan. Kovin pienet lapset eivät ymmärrä asiaa kunnolla kuitenkaan, ja varsinkin jos ei ole ollut todella läheinen, niin en näe syytä ottaa mukaan. Kyllä ne vielä ehtii, valitettavasti...

Lapset eivät välttämättä suhtaudu kuolemaan pelokkaasti, jos he eivät saa siihen ensin ympäriltä mallia. Jos vanhemmat ovat ihan surun murtamia, voi tosiaan olla viisasta jättää lapsi kotiin, mutta mikäli kykenee suremaan hillitysti, niin kai lapsen voi mukaankin ottaa.

Itse olen ollut mukana hautajaisissa niin kauan kuin muistan. Traumoja ei ole jäänyt, ja kuoleman olen aina mieltänyt luontevaksi osaksi elämää, varsinkin vanhojen ihmisen kohdalla.

Nykyään ihmiset työntävät suotta kuoleman taka-alalle, ja yrittävät mahdollisimman kauan elää niin kuin viimeistä päivää ei koskaan tulisikaan. Jotkut nuoret aikuiset ovat kyselleet minulta ihan ihmeissään, mitä hautajaisissa tapahtuu, ja miten siellä käyttäydytään, kun eivät ole koskaan sellaisissa mukana olleet. Vanhemmat eivät siis ole ottaneet lapsiaan mukaan hautajaisiin, joten koko tapahtuma on jäänyt aikuisikään asti vieraaksi.

Jos lapsi siis on riittävän iso istumaan toimituksen ajan paikallaan ja käyttäytymään vielä muistotilaisuudessakin asiallisesti, niin mukaan ottaminen ei ole mitenkään tavatonta.

Taapero ikäistä en välttämättä kirkkoon ottaisi mukaan. Ja erään nuoren (oikein surulliset hautajaiset) en ottanut myöskään, kun ajattelin että ihmisten lohduttomuus voisi pelottaa pientä.

Kovin pieniä en tällä kokemuksella ottaisi, pienet eivät jaksa olla hiljaa, istua olla himppua aloillaan. Paikalla on kuitenkin sellaisia sukulaisia/vieraita joille siunaustilaisuus on vakava paikka...en sano ettei lapsia saisi olla paikalla...mutta siinä iässä sitten kun malttavat olla, ettei hautajaiset mene lasten juoksun seurajaisiksi. Moni saattaa oikeasti pahastua. Oma pienimpäni on jäänyt kotiin ja isommat olleet hautajaisissa mukana. Koen niin, että hautajaiset ovat kuitenkin osa elämän kiertokulkua, ja hyvä lastenkin kokea, mikäli näin ikävästi pääsee käymään että sellaisia matkan varrelle tulee.

Kovin pieniä en tällä kokemuksella ottaisi, pienet eivät jaksa olla hiljaa, istua olla himppua aloillaan. Paikalla on kuitenkin sellaisia sukulaisia/vieraita joille siunaustilaisuus on vakava paikka...en sano ettei lapsia saisi olla paikalla...mutta siinä iässä sitten kun malttavat olla, ettei hautajaiset mene lasten juoksun seurajaisiksi. Moni saattaa oikeasti pahastua. Oma pienimpäni on jäänyt kotiin ja isommat olleet hautajaisissa mukana. Koen niin, että hautajaiset ovat kuitenkin osa elämän kiertokulkua, ja hyvä lastenkin kokea, mikäli näin ikävästi pääsee käymään että sellaisia matkan varrelle tulee.

riippuu kasvatuksesta ravaako ne vai ei ympäriinsä.

Kolmevuotias otettiin mukaan. Tämä oli myös sukulaisten toive, siitä huolimatta että lapsi on lapsi eikä välttämättä aina osaa käyttäytyä niin justiinsa (tämä puhuttiin selväksi etukäteen). Vuorotellen miehen kanssa sitten vietiin sivummalle jos uhkasi ääni ja kierrokset liikaa nousta. Lapsi itse suhtautui ihan luontevasti asiaan, eikä tullut pelkoja.

Meillä 2v ja 3,5v taitaa jäädä kotiin, varsinkin tuo 2v on melkonen menijä ja ilman päiväunia varsinkin. 7v lähtee mukaan jos haluaa. Ite kans olen ollu hautajaisissa mukana pienestä pitäen.

Minä ainakin oon ollut ihan pienestä pitäen hautajaisissa mukana, ensimmäisen kerran pari vuotiaana kun äidin isä kuoli. Samaten kun isän isoisä kuoli, olin hautajaisissa mukana ja ikää oli 3-4. Mitään traumoja en oo saanut, käyttäytymisestäni en tosin osaa sanoa mitään. Reilu 10 vuotiaana näin ensimmäisen kerran kuolleen ihmisen sairaalassa ja arkussa, pikkuveljeni. Siitäkään ei ole traumoja. Niin, että ottaako lapsia mukaan.... Se riippuu niin monesta asiasta... Itse olen tyytyväinen että olen jo niin pienenä päässyt mukaan.

Ollaan oltu siskon kans 2,5v ja 4,5v kun oltiin äidinisän hautajaisissa (asui vielä samassa pihapiirissä). Ihan takuulla hoitokin olisi tuolloin 20v sitten järjestynyt, mutta siellä oli oikeastaan kaikki lapset joita nyt sukuun kuuluu muutenkin paikalla, ikähaitari oli tosiaan tuosta 2v:stä silloinkin ylöspäin noin arviolta. Traumoja ei oo jäänyt.

Ja olin hautajaisissa keväällä missä oli vajaa 2v lapsi, (lapsen isän hautajaiset), ei sekään tuu asiasta paljoa muistamaan, mitä nyt tunnelman takia viel pelkää muutamaa virttä (riittää et käyvät perhekerhossa ulkopuolella niiden aikana, kuuntelee sieltä), mutta muuten edelleen pitää musiikista, kun isäkin sitä aina kuunteli.