Lapset ja hautajaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija...

Vieras
Oletteko ottaneet lapset hautajaisiin mukaan vai oletteko jättäneet kotiin? Minkä ikäiset lapset ovat olleet?

Mä haluaisin jättää kotiin parikuisen vauvan ja reilu 2 vuotiaan. Olisin heistä yksin vastuussa ja tuo parivuotias on kova juoksemaan ympäriinsä. En haluaisi tilannetta että kappelissa ympäriinsä juoksee parivuotias ja minä kaukalon kanssa perässä. Lapsi uskoo yleensä, mutta hautajaiset on juuri siihen aikaan ku olis päikkärit ja väsyneenä lapsi ei usko mitään vaikka miten kieltäisi. Mies on mukana mutta kantaa arkkua joten olen pitkän aikaa yksin lasten kanssa.

Pystytkö jättämään 2-vuotiaan jollekin hoitoon nukkumaan? Vauvan voit ottaa mukaan, menet sitten vaan ulos jos alkaa huutaa etkä saa hiljaiseksi. Lapset tuovat hautajaisissa lohtua elämän jatkumisesta, mutta toki pitää ottaa huomioon lapsen kohtuullinen käytös.

Mun isotädin hautajaisissa meidän 2v nukahti rattaisiin kappelin ulkopuolelle kun menimme paikalle hyvissä ajoin etukäteen, ja isosta ikkunasta pystyin vahtimaan, eikä ongelmia ollut muutenkaan (huomaavainen omainen jopa ohjasi lapset ensimmäisten joukossa ottamaan ruokaa kun oli tarjoilun aika =) )

Meillä olisi loukkaannuttu jos olisi jätetty lapset pois isän puolen isoäidin hautajaisista. Joten siellä aulassa hyssyttelin pientä vauvaa ja vahtimestari leikki (vapaaehtoisesti) isomman kanssa autoilla.

Jos olisi erilainen tilanne ollut, olisin jättänyt lapset hoitoon.

On ollut mukana. Minun neuvoni on, että varatkaa paikka penkissä, mistä pääsette helposti ulos tarvittaessa ja menette istumaan sinne vasta juuri ennen siunaustilaisuuden varsinaista alkua. Tapanahan on istua siellä hiljentymässä ennen alkua, mutta sitä aikaa on turha lasten kanssa "tuhlata", sillä tuon istumisen jälkeen ei istuminen heille enää maita. Ota jotain syötävää (vaikka karkkia, rusinoita tms) ja pientä näprättävää sinne penkkiin. Kaivat sen näprättävän jutun siinä vaiheessa, kun ei malttaisi enää istua, sitten kun se ei toimi, niin sitten sitä syötävää jne. Itse olen kerran 2 v:n kanssa poistunut ulos sen jälkeen, kun meidän kukat oli arkulle laskettu. Kiertelimme rattaiden kanssa pitkin hautausmaata, mies oli arkunkantajana.

Meillä suvussa tuon ikäisten vaihe jo ohitettu, mutta vastaan silti että jätä vain lapset pois hautajaisista. Tunnet lapsesi, itsesi ja ylipäätään sukulaiset.

Lapset voivat toki piristää surevia, mutta niin pienet eivät puolestaan edes kasvatuksellisessa mielessä opi tilanteesta mitään. Kun kerran joudut yksin lapsia vahtimaan.

Mutta varmista vielä hautajaisten järjestäjältä hänen mielipiteensä.

Mies on mukana mutta kantaa arkkua joten olen pitkän aikaa yksin lasten kanssa.
Öh, miten niin kauan yksin? Yleensähän arkku kannetaan jostain kirkon/siunauskappelin edestä sisään, jos ei ole jopa valmiiksi toimitettu paikoilleen, ei siihen kauaa mene. Voit hyvin odotella miehen seurassa siihen saakka, että on aika ruveta sitä arkkua kantamaan ja menet istumaan paikallesi lasten kanssa muutamaa minuuttia ennen. Arkun kannon jälkeen kantajat menevät istumaan muiden joukkoon eli saat miehesi seuraksesi. Lopussa taas poistuu alttarille kantamaan arkkua.

Jos sinusta tuntuu että haluat lapset mukaan hautajaisiin, niin pystyisitkö palkkaamaan mukaasi lastenhoitajan siunaustilaisuuden ajaksi. Hoitaja voisi keskittyä viihdyttämään isompaa lasta ja sinä itse voisit keskittyä siunaustilaisuuteen (vauvaa voi imettää vaikka penkissä, jos varaa mukaan ison mustan huivin).

Hätätilanteessa hoitaja voisi viedä isomman lapsen jopa rattaissa ulos, jos lapsi metelöi kovasti.

Kaikki suvut eivät varmaan ole yhtä suvaitsevaisia kuin Mummeliisa =) joten ehkä metelöivä muksu on hyvä viedä ulos.

Mukaan paljon rusinaa/maissinaksuja/muumikeksiä/pillimehua jne.
Pieni vihko ja kynä, joku kirja, pari pientä lelua jotka eivät pidä ääntä.

Öh, miten niin kauan yksin? Yleensähän arkku kannetaan jostain kirkon/siunauskappelin edestä sisään, jos ei ole jopa valmiiksi toimitettu paikoilleen, ei siihen kauaa mene. Voit hyvin odotella miehen seurassa siihen saakka, että on aika ruveta sitä arkkua kantamaan ja menet istumaan paikallesi lasten kanssa muutamaa minuuttia ennen. Arkun kannon jälkeen kantajat menevät istumaan muiden joukkoon eli saat miehesi seuraksesi. Lopussa taas poistuu alttarille kantamaan arkkua.

Kyllä se aika on melkoinen ikuisuus jos vaikka pienempi alkaa itkeä ja toinen riehua samaan aikaan :D

Mies sanoo että hänen äitinsä voisi katsoa isompaa, mutta enpä luota siihen. Ei ole sen luonteinen ihminen ollenkaan ja hänellä on muutenkin vielä pahin suru siinä kun hänen omaisestaan kyse.

Mä ajattelen silti ensisijaisesti lapsia. Tuolla isommalla on aina oikein paha olla kun väsyy liikaa. Siksi tuntuu karmealta viedä tuollaiseen tilanteeseen niin ettei saa nukkua päikkäreitä.

Mietin kyllä sitäkin vaihtoehtoa että toinen lapsista jäisi pois.. mutta onko se sitten vallan hölmö ajatus?

Kerran olen ollut esikoisen kanssa hautajaisissa. Hän oli silloin vähän yli vuoden ikäinen. Kaverini tuli avuksi ja vei lapsen rattailla ulkoilemaan siunauksen ajaksi. Kahvitilaisuuteen lapsi tuli mukaan ja siellä kukaan häiriintynyt juoksevasta taaperosta.

Meillä oli hautajaisissa mukana 4v, 2v ja 8kk lapset, matkaa hautajaisiin oli 150km/suunta. Olihan se melkosta härdelliä välillä, mutta selvittiin :D
Jotkut jätti siunaustilaisuuden ajaksi lapset kotiin ja hakivat sittten kahvitteluun, mutta hyö asuvat siinä lähellä..

Meillä on lapset kulkeneet joka paikassa mukana. Miten he muuten oppivat olemaan elämään ja käyttäytymään jos kaikista jutuista jätetään pois.
Pukkaa vauva vaikka mummun syliin siks aikaa jos isompi kiukuttelee. Mukaan vaikka muutama kirja joita voi lueskella.

Mun lapsi on kymmenen ja hänen elinaikanaan on ollut kahdet hautajaiset. Kummissakaan hän ei ole ollut mukana. Ensimmäisissä mun äiti (joka ei liittynyt hautajaisseurueeseen mitenkään) kärrytteli tytön kanssa pitkin poikin hautausmaata sillä aikaa, kun me oltiin siunaustilaisuudessa. Tyttö tuli sitten muistotilaisuuteen mukaan, se kun pidettiin anoppilassa. Toisissa hautajaisissa ei ollut edes muistotilaisuudessa.

Seuraavat hautajaiset ovat suurella todennäköisyydellä miehen isoisän ja tyttö saa itse päättää, tuleeko vai eikö. Ei tuntenut isoisoisäänsä juuri ollenkaan, viimeksi nähnyt ihan pienenä. Ne, mihin mä ehdottomasti otan tytön mukaan, on ihan lähipiirin hautajaiset (meidän vanhemmat tai sisarukset jne).

Meillä oli isäni hautajaisissa 1,5v mukana, vauvan jätin kotiin mummon hoidettavaksi kun oli vastasyntynyt. Matkaa hautajaisiin oli n. 400km per suunta. Hyvin meni kaikki tuon 1,5v:n kanssa.

Yhteistyössä