taapero hautajaisiin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietintää...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietintää...

Vieras
hei

mikä on teidän suvuissa yleensä ollut käytäntö että kuinka pieniä lapsia on otettu hautajaisiin mukaan? Poika nyt 1 v 5kk. Lapset ja lasten äänet kuuluu elämään mutta en haluaisi välttämättä kirkon "hartaassa" tunnelmassa (häissä/ristiäisissä vähän eri tunnelma kun on iloinen juhla) stressata että rupeaako se huutamaan tai juoksemaan ympäriinsä. Toisaalta taas kirkon jälkeisessä kahvitilaisuudessa voisi olla ihan piristävää että olis pikkuinen keventämässä tunnelmaa. Lisäksihän hautajaiset monesti on aamupäivällä kai että just ois ruoka ja päiväuniaikakin vaikeasti siinä...

en oikein muista miten meidänkään suvussa on ollut kun edellisistä hautajaisista on aikaa eikä suvussa ollut silloin näin pieniä lapsia. Kyseessä nyt miehen sedän hautajaiset ja haluaisin mielelläni osallistua niihin. Hautajaispaikkakunnalla (50 km meiltä) ei ole lapsenvahtimahdollisuutta kun kaikki menee hautajaisiin eli pitäis jättää kotipaikkakunnalle (jos edes vahti saadaan). Yks vaihtoehto olisi myös itse pysyä kirkon ajan lapsen kanssa poissa mutta mennä kahvitilaisuuteen. Paljon riippuu myös kellonajasta että miten päikkärit yms. järjestyy.

Meillä oli vähän päälle vuoden ikäinen mukana hautajaisissa viime syksynä, kirkossa jaksoi olla ihan hyvin mutta olisin toki mennyt lapsen kanssa ulos jos olisi alkanut huutamaan siellä. Ruoka-aika oli just muistotilaisuuden aikana, mutta kun siellä on muillekin ruoka- ja kahvitarjoilu niin ei ollut mitään hankaluutta, vaikka olikin enimmäkseen omat eväät lapselle mukana. Päiväunet hoidettiin niin, että nukkui rattaissa seurakuntatalon ulkopuolella, oli suunnilleen samanlaiset ilmat kuin nyt, onneksi talon edessä oli katos kun taisi hiukan sadellakin. Itkuhälytin viritettiin rattaisiin ja hälyttimen toinen pää suht hiljaiselle ruokapöydän vieressä, käytiin myös välillä katsomassa että koska heräilee. Vaikka muistotilaisuuden loppuvaiheissa taapero juoksenteli ympäriinsä tutkimassa paikkoja ja tutustumassa sukulaisiinsa, ei se häirinnyt, koska tilaisuus oli jo silloin aika vapaamuotoinen.

meillä on kyllä ollu kaikessa mukana sen takia kun ei ole hoitajia. Ekan elinvuotensa aikana oli kolmet hautajaiset, tosin niissä sain vielä hiljaseksi kirkossa (imettämällä :), mut just noi syömiset ja päiväunet sujui ihan normaalisti muun väen mukana kun muutkin söi ja onhan siä syöttötuolit ym ja nukkui sit ihan hyvin ulkona päikkärit vaunuissa (joissa tosin aina nukkuu unensa). Mä oon sitä mieltä että lasten pitää olla mukana pienestä asti elämän iloissa ja suruissa, että oppivat elämästä ja toisaalta sit käyttäytymään isompana tommosissa tilaisuuksissa. Mut tietysti pitää ajatella sit jos tulee meteliä just kirkossa, ni me on aina tehty suunitelma B miten toimitaan jos mekkala alkaa, eli sit jompikumpi lähtee ulos, joskus häissä onkin iskä ollut sit likan kans kävelyllä hautausmaalla :). Kirkkoon voi ottaa myös jotain hiljasta tehtävää, kirjoja tmv. Jos on isot hautajaiset ni sit voi olla kirkossa oleminen hiljaa aika tuskasta noin pieneltä mut sit vaan jompi kumpi lähtee sen kanssa pois?

Tottakai mukaan! Kirkkoon antaisin sellaiset neuvot, jotka meidän kirkossa on tapana jakaa ihan paperilla pienten lasten kanssa tuleville: kirkossa ei tarvitse istua ihan hipi-hiljaa, jos on pieni. Ota jotain hiljaisia leluja mukaan, joilla lapsi voi leikkiä, ja juttele lapsen kanssa, jos siltä tuntuu. Siis kuiskaamalla tai hyvin hyvin hiljaa, jotta ette häiritse muita. Selitä lapselle, mitä kirkossa tapahtuu - sekä etukäteen kotona että sitten siellä kirkossa. Katselkaa kirkon inventaaria, kerro lapselle mikä mikin on ja mitä varten jne. Lapsen hyssyttely voi aiheuttaa vain kovan itkun ja metelin, eli on parempi "viihdyttää" lasta ja antaa lapsen jutella. Toki riippuu papista, joku vanhan polven pappi voi moisen kuiskuttelun käsittää loukkaavana, voisit kysyä ennen tilaisuuden alkamista? Hankala kyllä nykyaikana enää moista kuvitella :)

Mielestäni ihan pienet lapset ei kuulu hautajaisiin. Etenkään kun ei ole kyseessä ihan lähiomainen. Muo ärsyttää suuresti se, kun monissa häissä tai hautajaisissa ei kuule mitään papin puheestä lasten melskatessa. Se rikkoo pahasti tunnelman. Useimmiten vanhemmista ei kumpikään älyä viedä kiljuvaa lasta ulos. Aina saa lapselle hoitajan sehän on vaan järjestelykysymys. Ensinnäkään noinkin pieni lapsi ei edes ymmärrä mitään niistä hautajaisista vaan se on pelkkää kärsimystä sille lapsellekin pysytellä hiljaa ja paikallaan. Jätä ehdottomasti kotiin.

Mä en lähtisi noin pienen kanssa isän sedän hautajaisiin. Kyse on kuitenkin lapselle sen verran kaukainen sukulainen (IMHO). Mielummin jättäisin lapsen jollekin hoitoon ja menisin ilman. Onpahan hyvä syy poistua aikaisemmin paikalta.

Mua ei häissäkään (omissa) häirinnyt lapset ja niiden toilailut, mun mielestä lapset pitääkin viedä kirkkoon ja kirkossa pitää olla tilaa lapselle ja lasten äänelle, mutta hautajaiset ei mielestäni ole oikea paikka ihan pienelle. Eri asia on sitten kun lapsi tajuaa kuoleman...

Ei otettu poikaa reilu vuosi sitten hautajaisiin mukaan, hän oli silloin 1v. Kyseessä oli melko läheinen sukulainen ja ajateltiin, että 1) ei poika niistä hautajaisista mitään ymmärrä 2) ei jaksa olla siunaustilaisuudessa "kunnolla" 3) ei oltais itse saatu rauhassa seurustella sukulaisten kanssa 4) ruokailu/kahvittelu olisi ollut aika hankalaa.

Meillä on ollut tänä vuonna kolmet hautajaiset, kahden isotätini ja sitten vielä rakkaan isoäitini hautajaiset. Isotätien hautajaisiin en ottanut meidän taaperoa mukaan, mutta isoäidin kylläkin, koska isomummu oli tavannut monta kertaa lapsemme ja tämä on sukua suoraan alenevassa polvessa. Mieheni otti päävastuun taaperostamme eli piti kirkossa häntä sylissä ja muistotilaisuudessa poistui välillä ulos pienokaisemme kanssa kun aika oli käydä pitkäksi.

Ap:lle sanoisin, että tietysti itse päätätte asiasta, mutta itse en ottaisi taaperoa hautajaisiin mukaan kun vainaja ei ollut lähisukulainen. Saat itse sitä paitsi enemmän koko tilaisuudesta irti kun ei tarvitse koko ajan "viihdyttää" perheen pienintä.

hmmm... tulipas puolesta ja vastaan vastauksia, pitänee miettiä tilannetta ja kysellä alustavasti hoitajia. Ei oo kyllä edes vielä päivä ja aika tiedossa noista hautajaisista...

Mielestäni voit ottaa, mutta jos alkaa metelöimään niin kiireesti sen kanssa pois muihin tiloihin ettei muut häiriinny. Tiedän, että lapsettomat ihmiset ei jaksa sitä kitinää kuunnella + kirkossa vanhukset haluaa kuulla mitä pappi/sukulaiset sanoo ym. Ja sitten siellä tilaisuudessa tietty voi vähän pitää ääntä, mutta kun kyseessä ei oo ihan lähisukulainen, niin sielläkin koittaisin pitää lasta hiljaisena ja jos alkaa kitiseen niin taas johonkin eteiseen/ulos leikkimään.

Sanoisin että riippuu lapsesta. Jos paikalla olo on lapselle aina yhtä tuskaa niin ei ole mitään mieltä viedä lasta mukaan sillä silloin et itse saa tilaisuudesta mitään irti ja häiritsette ehkä muidenkin harrasta juhlaa. Jos taas luulet että lapsi osaa olla paikoillaan niin siitä vaan. Parempi että tottuu myös kirkossa olemiseen. Tärkeintä on että jos lapsi ei osaa olla paikoillaan niin silloin poistukaa mahdollisimman pian. Tämä ei ole pelkästään lapsettomia varten vaan ihan kaikkia muitakin. Meillä on 2 lasta mutta kyllä itseäni sapetti suunnattomasti viime kesänä kun ei häissä kuullut edes avioparin vastausta papin kysymykseen Tahdotko kun lapset huusivat kirkossa. Selkeä johdonmukaisuus kirkossa olemiseen helpottaa myös tulevaisuudessa. Meillä jo 2 vuotias osaa olla kirkossa nätisti koska ei olla ikinä annettu edes mahdollisuutta siihen että pääsisi siellä juoksentelemaan. Viikonloppuna olimme viimeksi kirkossa ja kyllä ihmetytti kun siellä 10 vuotias tyttö ja poika koko tilaisuuden ajan kävelivät rappusia papin takana edes takaisin...
Ja kahvitilaisuudessakin kannattaa käyttää omaa harkintaa antaako lapsen juosta ihan mielin määrin. Tilaisuus on kuitenkin hautajaiset ja läheisimmille tilaisuus on erittäin tärkeä ja harras vainajan hyvästelytilaisuus. Tällaiseen tilaisuuteen ei mielestäni kuulu edes kahvin aikana ylen määräinen juoksentelu, riehuminen ja huuto. Toki lapset ovat lapsia ja pieni lasten vaeltelu ja äänet toki ok mutta toivottavasti jokainen tajuaa sen eron riehumisen välillä.

Yhteistyössä