On se kyllä ihme, kun työttömät, sairaspäivärahalla olevat saavat enempi tukea kun kotiäidit...

• Viestiketjun aloittaja äiskä päiskä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22776451:
Tämä on aina niin helppoa huudella...
Meillä oli oikein sopiva tilanne vauvalle. Molemmilla vakiduuni ja mun piti saada tehdä silloin tällöin kotona hommia että voisin olla lapsen kanssa kotona pari vuotta. Mutta kappas, jäin viettämään rästissä olevia vuosilomia tässä välissä (lisärahaa jouluksi+miehen isäkuukausi tammikuussa) niin kouraan tuotiinkin irtisanomislappu.
Olen nyt siis työtön työnhakija, vauva 10kk ja töitä on pakko saada helmikuuksi, tai ollaan pississä.
Mitäpä luulet, oletko ns. tavallinen tapaus vai poikkeus?

Ja hei, tehän olitte suunnitelleet ja miettinet. Tosi moni rykii vasta sitten kun on pjaskat jo housussa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22776405:
Paitsi, että siellä kotona kasvatetaan tulevaa veronmaksajaa. Kotihoito myös tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin päivähoito, joten miksei sitä myös tuettaisi kunnolla.
Paitsi jos se kotona kasvatettava päättääkin ryhtyä isona kotiäidiksi tai-isäksi ;)

[QUOTE="vieras";22776509]Paitsi jos se kotona kasvatettava päättääkin ryhtyä isona kotiäidiksi tai-isäksi ;)[/QUOTE]

No ei se kotona olo kovin montaa vuotta kestä. Itse mä ajattelen asiaa siltä kantilta että mä käyn töissä, maksan veroa ja toivottavasti yhteiskunta korvaa sen mulle takaisin tukemalla mua esimerkiksi siinä että olisi varaa hoitaa lapsi kotona.
Olen siis ollut aiemmin kolmen lapsen kotiäiti, välissä paiskin töitä (välillä kahtakin) muutaman vuoden ja nyt kotona vauvan kanssa kärvitellään kotihoidontuella. Josta muuten maksan myös veroa, kuten maksan myös kiinteistöveroa talostamme, käyttöveroa autostamme, alvit ruoistamme ja vaatteistamme. Voisin jopa epäillä muutaman lapsen äitinä maksavani enempi veroa pelkillä perheemme arkimenoilla kuin yksi töissäkäyvä aikuinen?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22776572:
No ei se kotona olo kovin montaa vuotta kestä. Itse mä ajattelen asiaa siltä kantilta että mä käyn töissä, maksan veroa ja toivottavasti yhteiskunta korvaa sen mulle takaisin tukemalla mua esimerkiksi siinä että olisi varaa hoitaa lapsi kotona.
Olen siis ollut aiemmin kolmen lapsen kotiäiti, välissä paiskin töitä (välillä kahtakin) muutaman vuoden ja nyt kotona vauvan kanssa kärvitellään kotihoidontuella. Josta muuten maksan myös veroa, kuten maksan myös kiinteistöveroa talostamme, käyttöveroa autostamme, alvit ruoistamme ja vaatteistamme. Voisin jopa epäillä muutaman lapsen äitinä maksavani enempi veroa pelkillä perheemme arkimenoilla kuin yksi töissäkäyvä aikuinen?
Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitää tukea lapsiperheitä? Eihän yhteiskunta tue koiria omistavia perheitäkään!!

työssäkäyvä aikuinen
Voisin jopa epäillä muutaman lapsen äitinä maksavani enempi veroa pelkillä perheemme arkimenoilla kuin yksi töissäkäyvä aikuinen?
Mitäpä luulet, käytättekö myös vähemmän verorahoin tuotettuja palveluita kuin yksi työssäkäyvä aikuinen?

erew
[QUOTE="vieras";22776418]Aika paljon jää veroeuroja valtiolta saamatta jos veronmaksajat on kotona. Siksi hoito on ulkoistettu päiväkodeille.[/QUOTE]

Aika paljon niitä veroeuroja sinne hoitopaikkojen ylläpitämiseen menee....

Mitä sitten maksetaan kotihoidosta? Työttömänä yhden lapsen korotuksella kun käteen jäi n.450e/kk
Mä saan reilut 400e (sisältää kuntalisän) ja siitä 20% veroja. Eli ruhtinaallisesti. Tyttömyyskorvausta saan tohon päälle ehkä vielä 400e, kunhan tää mulle selkiää tammikuun työkkärikäynnin aikana..

"just"
Niin mutta millä sinä ne verot maksat? Saamillasi tuilla = verorahoilla

"Jep"
Paitsi, että siellä kotona kasvatetaan tulevaa veronmaksajaa. Kotihoito myös tulee halvemmaksi yhteiskunnalle kuin päivähoito, joten miksei sitä myös tuettaisi kunnolla.
Jos sitä kotihoitoa tuettaisiin kunnolla, eihän se olisi enää edullista.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22776701:
Mitä verorahoin tuettuja palveluita me käytetään? Neuvola muutaman kuukauden välein? No okei, isommat lapset käyvät koulua, joka rahoitetaan verorahoin mutta ei mulle muita tule kyllä näin äkkiseltään mieleen.
:LOL:

[QUOTE="just";22776754]Niin mutta millä sinä ne verot maksat? Saamillasi tuilla = verorahoilla[/QUOTE]
Tiedän, siksi sanoinkin että toivoisin että maksamistani verorahoista minua myös tuettaisi kunnollisesti. Tilanne kun on usein se, että kotihoidontuella elävä saattaa tarvita myös toimeentulotukea..
Lähinnä kai ihanteellisin ratkaisu on että kh-tuki olisi ansiosidonnainen, lähempänä vanhempainpäivärahaa kuin taskurahaa..

[QUOTE="Jep";22776756]Jos sitä kotihoitoa tuettaisiin kunnolla, eihän se olisi enää edullista.[/QUOTE]
Enhän mä tarkoittanutkaan että odotan täyttää palkkaa.
Toivoisin vain saavani edes saman verran kh-tukea kuin työttömyyskorvausta, niin voisin mennä tekemään satunnaisia yö-/vknloppuvuoroja vaikka se varmasti olisikin raskasta jaksaa sitten päivät vauvan kanssa.. Nyt se ei vaan kannata, sillä se on pois työttömyyskorvauksesta ja yhtä tyhjän kanssa. Varmaan miinukselle menisi, sillä matkatkin maksaa.
Sairaslomalla saisinkin jo normaalipalkan verran kun se maksetaan toissavuoden verotuksen mukaan ja se riittäisi meille elämiseen mainiosti, mutta sille linjalle mä vaan en lähde.

Jatkakaa te aiheesta, minä poistun tältä erää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22776856:
No, anna tulla jos sinä keksit niitä enemmän. Mulla on edelleen aamukahvi juomatta, joten en ala edes arpomaan. Tuun sit myöhemmin lukemaan :)
Piti oikein tulla takaisin, kun välähti. Posti? Tiet? Ja kai se Kelan tätikin joka ne mun päätökset siellä postittaa? Kirjastoa olen käyttänyt viimeksi -09, silloinkin yhden kirjan verran, mutta lapset käyttää sitä säännöllisesti, tosin katsoisin heidän itse sitten maksavan sen käytöstä kun ovat veronmaksajia.

040608
Mä olen ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Kotihoitoa ei tueta riittävästi ja ottaa päähän kun esim työttömät tienaa (yleensä) enemmän. Ja se vasta korpee kun kaikkialle on kyllä erikseen lippujen hinnta eläkeläisille, varusmiehille, opiskelijoille, työttömille... siis konsertit, teatterit, linja-autot jne.. mutta kotiäiti joutuu maksamaan täyden hinnan!

Joojoo, kotiäitiys on oma valinta niin miksi sitä pitäis tukea... Mutta mun mielestä kyllä yhteiskunnalle tulee halvemmaksi kun vanhempi hoitaa lapsensa kotona, saati lapsi olis päivähoidossa. Kyllä se päivähoitopaikka maksaa yhteiskunnalle enemmän kun kotihoidontuki. Nyt itse olen kolmen lapsen kanssa kotona, kotihoidontukea tulee n. 350€, jos mä veisin lapset hoitoon niin hoitomaksut olis jotain 600€ tai enempi. Ja silti maksaisin vaan osan siitä todellisesta hoitopaikkamaksusta. En tarkoita että kotihoidontuen pitäis olla samaa luokkaa kun oikeesta työstä sais palkkaa, mutta kaks-kolme sataa euroa/kk enemmän olis jo tosi mukava lisä.

"vieras"
Tapiontytär

--------------------------------------------------------------------------------
Alkuperäinen kirjoittaja "vieras"
Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitää tukea lapsiperheitä? Eihän yhteiskunta tue koiria omistavia perheitäkään!!

Miten ihan oikeasti ihmiset vertaa tällä palstalla lapsia ja koiria keskenään? Siis lapsi = tuleva yhteiskunnan veronmaksaja, tai ainakin pitäisi olla Koiralla ei vissiin tällaista tarkoitusperää ole?

Miksi ihmeessä pitäisi tukea suomalaisten lisääntymistä kun ulkomailta saa ilmaiseksi valmiiksi koulutettua työvoimaa (=veronmaksajia) ja jotka jopa tekevät työt halvemmalla kuin suomalaiset?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22776856:
No, anna tulla jos sinä keksit niitä enemmän. Mulla on edelleen aamukahvi juomatta, joten en ala edes arpomaan. Tuun sit myöhemmin lukemaan :)
No aivan kaikki asiat ovat niitä "palveluja" kuin vain ne varsinaiset itsestäänselvyydet ja juuri sinun käyttämäsi jutut. Joku esim. valvoo öisin päivystyksessä sitä varten, että sinä ehkä tulet sinne ja lumi luodaan kadulta pois, vaikket sinä päivänä lenkille lähtisikään. Kaikki muut ylläpitokustannukset kuten kiinteistöjen lämmitys ja korjaus ovat niitä palveluja myös. Ja sitäkin laajemmalti myös aivan kaikki mitä kuvitella saattaa oikeuslaitoksen toiminnasta lääkevalvonnan kautta puolustuskustannuksiin.

ap aloittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22776701:
Miten ihan oikeasti ihmiset vertaa tällä palstalla lapsia ja koiria keskenään? Siis lapsi = tuleva yhteiskunnan veronmaksaja, tai ainakin pitäisi olla :D Koiralla ei vissiin tällaista tarkoitusperää ole?

Mitä verorahoin tuettuja palveluita me käytetään? Neuvola muutaman kuukauden välein? No okei, isommat lapset käyvät koulua, joka rahoitetaan verorahoin mutta ei mulle muita tule kyllä näin äkkiseltään mieleen.

Mä saan reilut 400e (sisältää kuntalisän) ja siitä 20% veroja. Eli ruhtinaallisesti. Tyttömyyskorvausta saan tohon päälle ehkä vielä 400e, kunhan tää mulle selkiää tammikuun työkkärikäynnin aikana..
????? ööö et kyllä saa kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta samaan aikaan. Saat vain toisen... eikös niin

"vieras"
No jos kasvatetaan toista tulevaa kotiäiti niin ei se paljon veroja maksa. Äitien verotulot-päivähoito on kuitenkin yhteiskunnalle kannattavampaa.

"Vierailija"
Millä logiikalla? Aika tuottamatonta työtä teet, jos yhteiskunnalle on oikeasti parempi, että olet kotona hoitamassa yhtä lasta kuin tekemässä sitä työtä, johon sinut on verovaroin koulutettu...

Itsekin katson, että tulojen tippumisen hoitovapaalla ei pitäisi olla kenellekään yllätys, ja sitä varten voi vaikka säästää etukäteen. Tai sitten voi kiristää vyötä muutaman vuoden ajaksi. Niin muutkin tekevät.

Yhteistyössä