On se kyllä ihme, kun työttömät, sairaspäivärahalla olevat saavat enempi tukea kun kotiäidit...

• Viestiketjun aloittaja äiskä päiskä
  • Ensimmäinen viesti
---
Totta, mutta sinällään huvittavaa et jokapaikassa toitotetaan kuinka pienet lapset pitäis hoitaa kotona mut sitä ei sitten tueta kunnolla...Sit arvostellaan jos lapsi on jouduttu viemään hoitoon 10 kuisena..
Jouduttu? Näissäkin asioissa on useimmiten kyse vanhempien omista valinnoista. On kenties otettu lainaa jota ei olekaan varaa maksaa vain yhden työtuloilla.

Sairaspäivärahalla perheellisenä sain huomattavasti vähemmän rahaa käteen ja melkein velkaannuin kuin kotiäitinä.
Kelan sivuilta:
Sairauspäivärahan määrä lasketaan yleensä verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan. Vuonna 2010 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha lasketaan vuoden 2008 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella (esim. 31.12.2009 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha lasketaan vuoden 2007 vahvistetun verotuksen mukaan ja 1.1.2010 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha taas vuoden 2008 vahvistetun verotuksen mukaan).

Mulla saikkuraha olisi ihan keskivertopalkan tasoa, hyvin tultaisi toimeen. Tässäkin ketjussa peräänkuulutetaan sitä, ettei pidä kannustaa ketään yhteiskunnan elätiksi mutta eikös tämä olisi juuri nimenomaan sitä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22779083:
Kelan sivuilta:
Sairauspäivärahan määrä lasketaan yleensä verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan. Vuonna 2010 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha lasketaan vuoden 2008 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella (esim. 31.12.2009 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha lasketaan vuoden 2007 vahvistetun verotuksen mukaan ja 1.1.2010 alkavan työkyvyttömyyden perusteella maksettava päiväraha taas vuoden 2008 vahvistetun verotuksen mukaan).

Mulla saikkuraha olisi ihan keskivertopalkan tasoa, hyvin tultaisi toimeen. Tässäkin ketjussa peräänkuulutetaan sitä, ettei pidä kannustaa ketään yhteiskunnan elätiksi mutta eikös tämä olisi juuri nimenomaan sitä?
Minä myös sain kotiäitinä huomattavasti enemmän kuin saikulla. Olin osa-aikatöissä ja sen takia sain 11 euroa päivässä saikkurahaa.

"Vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti myös;22777797:
Olen aloittajan kanssa aivan samaa mieltä kyllä mielestäni lasten kotihoitoa tulisi tukea enemmän. Esimerkiksi verotuksen kautta toisen puolison tuloista kunnon vähennykset olisi ihan hyvä palauttaa takaisin. Kyllä luulen kuitenkin että tuolla työkkärin ja sossuntuella on enemmän niitä keinottelijoita kuin kotiäideissä, jotka haluavat jäädä hoitamaan lapsiaan kotiin.
Verotusten erittäminen on ollut erittäin tärkeä toimenpide naisten tasa-arvon kannalta, joten ehdottamasi toimenpide olisi aikamoista takapakkia ja askel takaisin kohti kotirouvayhteiskuntaa. Tässäkin ketjussa on pistänyt silmään, kun puhe on vain kotiäideistä ja miehet ovat rahoittajia - eivät isiä - jossain taustalla.

Suomen kaltaisessa "hyvinvointivaltiossa" pitäisi kyllä herätä jo, ja miettiä mstä kaikki ongelmat lasten ja nuorten keskuudessa ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Kyllä olisi kaikkein parasta että kaikilla halukkailla olisi mahdollisuus, myös taloudelisesti olla lasten kanssa kotona, vaikka vielä ala-asteikäisenkin kanssa.
Olisihan tuo oikein hauskaa niin lasten kuin vanhempienkin kannalta. Mutta hiton kallista lystiä. Jonkun ne työt on tehtävä ja joidenkin verorahoista ne kotiäitien tuet revittävä. Jos "kaikki halukkaat" saisivat jäädä hyvillä tuilla vuosikausiksi kotiin, niin saisimme kyllä ihan taloudellisista syistä sanoa hyvästit kaikille muille hyvinvointiyhteiskunnan palveluille.

Tässä ei ole kysymys siitä että pitäisi maksaa lasten tekemisestä vaan siitä että kuitenkin käytettäviä varoja siirrettäisiin niin että eläminen on mahdollista myös lapsiaan kotona hoitaville, eikä siitä vain rangaista ja arvostella niitä jotka todella haluavat olla kotivanhempia :)
Nyt en ymmärtänyt. Eikö tuossa ole kyse nimen omaan siitä, että maksetaan lasten tekemisestä?

Ja mistä nämä "kuitenkin käytettävät varat" oikein siirrettäisiin? Terveydenhuollosta? Koulutuksesta? Vanhustenhuollosta? (Ja toivottavasti kukaan ei jaksa alkaa jauhaa maahanmuuttajista tai linnan juhlista, vaan esittäisi ihan oikeasti niin suuria rahoituskohteita, että kyseisillä varoilla voisi rahoittaa tämän uuden vanhemmuudentukemismuodon.)

Eli kaiken kaikkiaan oikein mukavia ajatuksia, mutta taloudellisesti täysin kestämättömällä pohjalla.

ap aloittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22778937:
Siksipä heitinkin ajatuksen ansiosidonnaisesta kotihoidontuesta. Se ei kannustaisi ammattimaisia tuki-elättejä sen enempää kuin nytkään.

Tätä minäkin jaksan yhä ihmetellä. Kai mä vaan olen tyhmä kun jaksan yhä kuvitella että palstalta löytyy kivaa juttuseuraa ja täällä voisi ilmaista mielipiteitä :whistle:

No eihän se varmasti kellekkään yllätys ole, lähestulkoon jokainen varmaan ottaa selkoa kelan tuista. Mulle vaan tuli ylläripylläri kun lähtikin työpaikka alta, josta mun piti saada lisätuloa koska yksinkertaisesti emme tule toimeen tuolla summalla.
Joten joudun menemään töihin, joka olisi muuten enemmänkin kuin ok, mutta olen todella ahdistunut siitä ajatuksesta (menettänyt jopa yöunia) että laitan vauvani hoitoon 9h/vrk :vampire: Se ei vain minusta ole oikein, jollekin muulle perheelle se voi olla sopiva ratkaisu mutta mulle ja mun miehelle se on henkisesti todella raskas päätös.

En, kun saan molemmat kun ilmoittauduin työnhakijaksi mutta kotihoidontuki miinustetaan työttömyyskorvauksesta, joten summa on yhteensä sama kuin työttömyyskorvaukseni olisi. Mikä on ihan pimeetä. Jos olisin ihan possu, voisinkin hakeutua sairaslomalle kuten tuttuni teki, jolloin saisinkin jo ihan rutkasti paljon enemmän koska se on ansiosidonnaista tuloa. Missä on se logiikka tässä?
ÖÖH... eli olet työtön työnhakija? Eli olet valmis ottamaan töitä vastaan kun sitä tarjotaan? Eli siis miksi et hae peruspäivärahaa suoraan? En tajuu en...

mietteitä
[QUOTE="Vierailija";22779432]
Olisihan tuo oikein hauskaa niin lasten kuin vanhempienkin kannalta. Mutta hiton kallista lystiä. Jonkun ne työt on tehtävä ja joidenkin verorahoista ne kotiäitien tuet revittävä. Jos "kaikki halukkaat" saisivat jäädä hyvillä tuilla vuosikausiksi kotiin, niin saisimme kyllä ihan taloudellisista syistä sanoa hyvästit kaikille muille hyvinvointiyhteiskunnan palveluille.
--
Ja mistä nämä "kuitenkin käytettävät varat" oikein siirrettäisiin? Terveydenhuollosta? Koulutuksesta? Vanhustenhuollosta? (Ja toivottavasti kukaan ei jaksa alkaa jauhaa maahanmuuttajista tai linnan juhlista, vaan esittäisi ihan oikeasti niin suuria rahoituskohteita, että kyseisillä varoilla voisi rahoittaa tämän uuden vanhemmuudentukemismuodon.)
--
Eli kaiken kaikkiaan oikein mukavia ajatuksia, mutta taloudellisesti täysin kestämättömällä pohjalla.[/QUOTE]

Kallista...? On se kunnallinen päivähoitokin kallista. Yksi hoitopaikka maksaa kunnalle ihan hitosti, muistaakseni noin 800e.
Kun vanhempi jää kotiin hoitamaan lastaan, vapautuu yksi työpaikka jonnekin muuanne. Suomessa on satojatuhansia työttömiä.
Yhden työttömän ylläpito se vasta kallista onkin.

Ja vaikka kotihoitoa tuettaisiin enemmänkin, tuskin siitä täyttä palkkaa maksettaisiin koskaan, joten työssäkäynti pysyy taloudellisesti houkuttelevampana vaihtoehtona; ja aina on paljon myös niitä, jotka eivät edes halua kotivanhemmaksi jäädä, korkeintaan pariksi vuodeksi. Ei tuskin ole huolta siitä, että Suomi "pysähtyy" jos osa lapsia hoidettaisiin kotona pidempään.

Euroopassa on maita ,joissa kotihoito on tavallisempaa kuin meillä. Ei voine sanoa, että esim Saksa on taloudellisesti kestämättömällä pohjalla.

[QUOTE="vieras";22776289]Kotiäitiys on valinta. Työttömänä tai sairaspäivärahalla oleminen useimmiten ei ole.[/QUOTE]

Peesi. Varsinkaan sairasloma ei ole todellakaan oma valinta. :kieh: Ja nuo muut lasketaan sen perusteella mitä on itte tienannut. Paitti jos saa työmarkkinatukea työttömänä.

Erittäin kummallista on mun mielestä se, että opiskelijat saa tukea todella vähän ja heidän oletetaan elävän velaksi. Saatetaan olla pitkiä päiviä koulussa + koulutehtävät, harjoottelussa tehdään oikiasti töitä eikä vain lusmuta. Sitten joku makaa kotona työttömänä tekemättä yhtään mitään eikä edes ole kiinnostunut työllistymään ja saa enemmän rahaa kuin opiskelija.

logiikka
Ihmetyttää sekin, että miten voi mieltää työksi kotona olemista lasten kanssa? Itse miellän sen ajan lomaksi. Minun vapaa-aikaan ja lomiin kuuluu perheen kanssa, erityisesti lasten kanssa vietetty aika.

"mie"
Mun mielestä kotihoidontukea ei tarttis nostaa. Se kotiäitiys on kuitenkin niin lyhyt aika elämästä, että kyllä semmonen aika pitäisi pärjätä vähän pienemmälläkin rahalla. Ja sitten jos ei pärjää, niin ei kun töihin.

Loppujen lopuksi kotona ollessa ei sitä rahaa niin hirveästi edes kulu. Ei tarvitse ostella työvaatteita ja ruuankin ehtii tekemään alusta asti itse. Paljon halvempaa kun töissä käydessä, kun aika kortilla.

Itselläni on 2 lasta. Kun alettiin yrittämään lasta, aloin jo siinä vaiheessa säästämään ja kun jäin kotihoidontuelle, kasassa olikin ihan kiva potti minkä turvin pystyin olemaan kotiäitinä ihan hyvin. Toki kaikilla ei säästäminen niin helposti onnistu, mutta se on sitten asia erikseen. Ja aika harvoin nuo irtisanomiset tulevat ihan puun takaa. Yleensä jotain on ilmassa ja jo siinä vaiheessa voisi alkaa miettimään sitä säästämistä.

"vieras"
Ensinnäkin, koko ajan "kannustetaan", että äidit jäisivät kotiin hoitamaan lapsia. Ja onhan kotihoidontukikin nimenomaan vaihtoehto päivähoidolle.
Yhteiskunnalle tulee huomattavasti halvemmaksi, että äidit ovat kotona hoitamassa lapsia, ihan samalla tavalla kuin esim. omaishoitajat mitättömällä korvauksella hoitavat omaisiaan kotona ja valtio säästää..

Moni haluaa nimenomaan olla työttömänä kotona eivätkä haluakaan, että tarjotaan töitä. Ja nämä saavat sitten paljon parempaa tukea siitä hyvästä kuin kotiäidit.

Kyllä minun mielestä pitäisi nimenomaan kannustaa rahalla kotiäitiyteen. Turhaan te akat niitä kadehditte, jos joku nyt vähän enemmän tukea saisi.

On se taas jännä huomata täälläkin, kuinka kotiäitejä kadehditaan eikä heille tukea siihen suotaisi.

Paljon mieluummin vissiin maksatte verorahoillanne torkkupeittoja kansanedustajille?

Yhteistyössä