Voiko ihminen muuttua tullessaan uskoon?

  • Viestiketjun aloittaja "åpo"
  • Ensimmäinen viesti
Leukistinen aksolotli
Joo, sama juttu. Luin kirjan Suomessa vaikuttavista uskonnoista ja kveekarit herättivät eniten myötätuntoa kaikista kristillisistä ryhmistä. He arvostavat minunkinlaistani paatunutta ateistia, koska näkevät minussakin palasen Jumalaa. The Quakers are cool.
Mitähän tarkoitetaan tuolla palasella Jumalaa... Ehkä sitä, että kaikki on Jumalan luomaa. Kyllä me muutkin näemme sinussa sen palan, mutta se vaan ei ole pääpainotus, kun eikö se ole itsestäänselvää? Sinussa on Jumalan asettama sielu ja Jumalan henkäisemä henkäys.:)
 
dfdf
Se varmasti voi vaikuttaa siltä. Maailmankuva usein muuttuu tosi radikaalisti.
Valitettavasti ei vain vaikuta, vaan on ihan totta. Maailmankuva todellakin suppenee hurahtaneilla pahasti.

Sääliksi käy niitä pieniä lapsia, joiden äiti hurahti. Ennen äidillä oli aikaa leikkiä lastensa kanssa ja hän piti heistä hyvää huolta. Uskoontulonsa jälkeen äiti ei tee muuta kuin lukee raamattua, käy kuuntelemassa saarnoja ja moittii lapsiaan syntisiksi. Näitä tapauksia on monta.
 
Mitähän tarkoitetaan tuolla palasella Jumalaa... Ehkä sitä, että kaikki on Jumalan luomaa. Kyllä me muutkin näemme sinussa sen palan, mutta se vaan ei ole pääpainotus, kun eikö se ole itsestäänselvää? Sinussa on Jumalan asettama sielu ja Jumalan henkäisemä henkäys.:)
Tässä Wikipedian tekstiä aiheesta:
Modern Friends, particularly those in the liberal Yearly Meetings, often express their beliefs in many ways, including the attitude of trying to see/appeal to "[the light] of God in everyone"; finding and relating to "the Inner Light", "the Inward Christ", or "the Spirit of Christ within." Early Friends more often used terms such as "Truth", "the Seed", and "the Pure Principle", from the principle that each person would be transformed as Christ formed and grew in them. The intention to "see the Light" or see "that of God in everyone" is an effort in Quakers to cast aside more superficial differences and focus on the good that they believe to be in all people.
 
Uskon, että se voi vaikuttaa susta siltä ja uskon, että joskus jollain on noinkin. Se ei kumminkaan ole jumalan tarkoitus, vaan Jumalan tarkoitus on nimenomaan olla ihmiseen yhteydessä niin, ettei ihmisen tarvitse kysyä vaikka äidiltä tai isältään, miten kannattaa olla ja elää.
Hm. Olen melko varma että tiedät mistä sun käsitykset suorasta ja vinosta loppujen lopuksi tulee, ja tiedät miksi eri uskonsuuntaukset määrittelee oikean ja väärän ihan eri tavalla.. siksi vähän outoa että välillä innostut kirjoittamaan epämääräisiä juttuja pyhästä hengestä.
 
Leukistinen aksolotli
Valitettavasti ei vain vaikuta, vaan on ihan totta. Maailmankuva todellakin suppenee hurahtaneilla pahasti.

Sääliksi käy niitä pieniä lapsia, joiden äiti hurahti. Ennen äidillä oli aikaa leikkiä lastensa kanssa ja hän piti heistä hyvää huolta. Uskoontulonsa jälkeen äiti ei tee muuta kuin lukee raamattua, käy kuuntelemassa saarnoja ja moittii lapsiaan syntisiksi. Näitä tapauksia on monta.
Kuulostaa kyllä aika omituiselta minun mielestä, tuo, ettei pidä lapsista huolta. Minun mielipide on se, että maaimankuva ei suinkaan suppene, vaan avautuu esimerkiksi yliluonnolliselle. Länsimainen maailmankuva kieltää yliluonnollisen olemassaolon ja on siis siksi minun silmään tosi suppea. Mutta monella uskovaisella on myös tämä länsimainen maailmankuva, uskovaisuudesta huolimatta.
 
Leukistinen aksolotli
Hm. Olen melko varma että tiedät mistä sun käsitykset suorasta ja vinosta loppujen lopuksi tulee, ja tiedät miksi eri uskonsuuntaukset määrittelee oikean ja väärän ihan eri tavalla.. siksi vähän outoa että välillä innostut kirjoittamaan epämääräisiä juttuja pyhästä hengestä.

No en mä mun mielestä kirjoita epämääräisiä juttuja pyhästä hengestä. Jumala on suora, me ollaan vääristyneitä. Mä haluisin olla vähemmän vääristynyt. Asiat ei ole niin, kuin ne sun mielestä näyttää olevan. Tai saat ajatella siitä ihan, miten haluat, mutta minä pidän kuitenkin nämä onmat päätelmäni ja oivallukseni asiasta.
 
Onko sitten silkkaa lööperiä sivuilta Jehovah's Witnesses: Watchtower Society Official Web Site napattu lainaus: "The world headquarters of Jehovah's Witnesses is in New York. Located there is the Governing Body, a central group of experienced elders who oversee the worldwide congregation. There are also over 100 branch offices around the world."?
Jehovan todistajat eivät seuraa ihmistä eivätkä eristäydy muusta yhteiskunnasta. He elävät ja työskentelevät muiden ihmisten keskellä
 
vierailija
mä tunnen useita narkkareita/juoppoja/rikollisia joiden elämä on muuttunut täysin kun ne on tulleet uskoon. Tunnettuja sellaisia, jotka on tehny myös kirjan omasta elämästään on mm Markku Tuppurainen, Kari KK Korhonen ja Jimmy "Hurma" Huhtala. Googlaa jos haluat tietää enemmän näistä hepuista.

Tuo Korhonen taisi narkatessaan käyttää lasta hyväksi. Ainakin Vantaan vankilassa on näin puhuttu. Oikea nisti.
 

Yhteistyössä