Mistä tietää, onko älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22695173:
Toisin kuin joku täällä virheellisesti ehti kirjoittaa (älkää nyt hyvät ihmiset pitäkö jotain wikipediaa jumalan sanana...), on älykkyyttä todellakin useampaa lajia, tai tarkemmin määriteltynä älykkyydellä on useampia osa-alueita. Lahjakkuus ja älykkyys siis ovat todellakin rinnastettavissa toisiinsa.

Useimmat kuitenkin tarkoittavat älykkyydestä puhuessaan loogista päättelykyä, jota mm. Mensan "älykkyystesti" mittaa. Täälläkin muutamat keskusteluun osallistujat ovat maininneet älykkyysosamääränsä, mutta aiheeseen perehtymättöminä eivät tiedä, että pelkkä numeerinen älykkyysosamäärä ilman jakauman mainitsemista ei merkitse yhtään mitään :laugh:

Siis Mensan testin tulos 148 vastaa kunnallisen psykologin vastaanotolla tehdyn testin tulosta 130, mutta tämän tietää vain matemaattisesti lahjakas ihminen, joka on opiskellut myös tilastotiedettä ja tutustunut siellä keskiarvon, jakauman ja mediaanin käsitteisiin ;)

Jokainen voi siis päteä jollain älykkyyden osa-alueella, onneksi, koska jos maailma olisi täynnä pelkkiä Mensan testeissä loistavia logiikkaneroja vailla tunneälyä, olisin jo ehtinyt kuokkia sata hehtaaria peltoa turhautumisen vuoksi. Nyt olen ehtinyt kuokkia vain hehtaarin. Emotinaalista älyäkin on useampaa lajia, ihan noin niin kuin sivukaneettina. On sekä sosiaalista älyä, joka auttaa tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa, että introspektiivista älykkyyttä, jolla tarkoitetaan ihmisen kykyä ymmärtää itseään. Nämä kyvyt eivät kulje aina käsi kädessä, mutta niille onnekkaille, joille on suotu kummankin lajin älykkyyttä, voin ennustaa onnistunutta uraa sekä psykoterapeuttina että vanhempana :D

Mitä loogista päättelykykyä (joka usein sen sijaan kulkee käsi kädessä matemaattisen lahjakkuuden kanssa)mittaavaan lahjakkuuteen tulee, voi siitä olla apua useammissakin ammateissa, mutta tämä perinteinen Mensan suosima älykkyys ei todellakaan ennusta menestymistä oikeastaan millään elämän osa-alueella. Loogisesti ja matemaattisesti lahjakas ihminen ei välttämättä onnistu edes ammatillisesti, koska häneltä saattaa puuttua joitain työelämässä välttämättömiä taitoja, kuten sosiaalista lahjakkuutta. Hän ei älyykyydestään huolimattaa menesty vältttämättä myöskään taloudellisesti, ja jopa hänen ihmissuhteensa saattavat mennä päin prinkkalaa. Seurusteleminen vain samalla tavalla lahjakkaiden ihmisten kanssa saattaa korvata muuten epätyydyttäviä ihmissuhteita (vrt. Mensan kokoukset), mutta ei todellakaan takaa tyydyttävää sosiaalista elämää.

Itse ehdin kärsiä vuosikausia tämänlaisesta tyytymättömyydestä, koska ympärilläni olevat ihmiset eivät jakaneet älyllisiä kiinnostuksenkohteitani. Sittemmin otinkin päämääräkseni onnellisuuden pelkän älyllise tyydytyksen sijaan, ja opin kantapään kautta tärkeitä sosiaalisia taitoja, joita onneksi kykenin parantamaan korkean introspektiivisen lahjakkuuden ansiosta.

Nykyään en saa surimpia kiksejä lukiessani Einsteinin suppeaa suhteellisuusteoriaa, vaan paistaessani pipareita tyttäreni kanssa.

Se, joka sai luettua loppuun tämän puheenvuoron ja jopa ymmärsi siitä jotakin, on takuuvarmasti ainakin "keskimääräistä älykkäämpi" :laugh:

Mensa vaihtoi standard deviationia jokunen vuosi sitten. On nyt muistaakseni sen 15 nyt, aiemmin 24.

Tiedät olevasi älykäs jos huomaat kuinka plussaalla pyörii aika yksinkertaista väkeä.
Jos taas kuvittelet plussan keskustelujen olevan syvällisiä ja nimimerkkien kommentteja pidät säkenöivinä ja moniulotteisina niin todennäköisesti äo sinulla on juustoleivän luokkaa.

Mensa vaihtoi standard deviationia jokunen vuosi sitten. On nyt muistaakseni sen 15 nyt, aiemmin 24.

Ahaa, eli otti oppia virkapsykologeista ;) Hyvä tietää :) Siinä tapauksessa läheni ns. virallisia älykkyystestejä... Jotka muuten tehdään kahdessa eri osassa (kahtena eri päivänä) ja testeissä testataan todellakin lukuisia eri osa-alueita, toisin kuin Mensan testissä. Eikä testiälyykyys siltikään kerro koko kuvaa ihmisen älykkyydestä, antaa vain viittauksia ihmisen älykkyyden tasosta tyyliin keskiverto, keskimääräistä älykkäämpi, huomattavasti keskimääräistä älykkäämpi.

Itse olen tullut siihen tulokseen että testiälykkyydellä pätevät ihmiset korvaavat tällä ylpeydenaiheella (siitä toki saa ja kannaatkin olla ylpeä, varsinkin, jos ei oikein ole muuten aihetta ylpeilyyn...) puutteita elämänsä muilla osa-alueilla.

Toisaalta joillekin ihmisille voi olla oikeastu helpotus huomata, etteivät he olekaan ainoastaan sosiaalirajoitteisia kus*päitä, vaan heissä on jotain hyvääkin, joka jopa saattaa jossain määrin selittää rajoittunieta sosiaalisia taitoja.

Joka tapauksessa tutkimusten mukaan elämässä pärjäävät parhaiten ihmiset, joiden älykkyysosamäärä on 120 paikkeilla keskijakauman ollessa 15, eli 100 tarkoittaa keskimääräistä älykkyyttä, 115 keskimääräistä älykkäämpää ja 130 erittäin älykästä. Mm. John F. Kennedyn älykkyysosamäärä oli 121, jokainen sitten miettiköön omassa pikku päässään, mitä iloa hänelle siitä oli ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22695293:
Ahaa, eli otti oppia virkapsykologeista ;) Hyvä tietää :) Siinä tapauksessa läheni ns. virallisia älykkyystestejä... Jotka muuten tehdään kahdessa eri osassa (kahtena eri päivänä) ja testeissä testataan todellakin lukuisia eri osa-alueita, toisin kuin Mensan testissä. Eikä testiälyykyys siltikään kerro koko kuvaa ihmisen älykkyydestä, antaa vain viittauksia ihmisen älykkyyden tasosta tyyliin keskiverto, keskimääräistä älykkäämpi, huomattavasti keskimääräistä älykkäämpi.

Itse olen tullut siihen tulokseen että testiälykkyydellä pätevät ihmiset korvaavat tällä ylpeydenaiheella (siitä toki saa ja kannaatkin olla ylpeä, varsinkin, jos ei oikein ole muuten aihetta ylpeilyyn...) puutteita elämänsä muilla osa-alueilla.

Toisaalta joillekin ihmisille voi olla oikeastu helpotus huomata, etteivät he olekaan ainoastaan sosiaalirajoitteisia kus*päitä, vaan heissä on jotain hyvääkin, joka jopa saattaa jossain määrin selittää rajoittunieta sosiaalisia taitoja.

Joka tapauksessa tutkimusten mukaan elämässä pärjäävät parhaiten ihmiset, joiden älykkyysosamäärä on 120 paikkeilla keskijakauman ollessa 15, eli 100 tarkoittaa keskimääräistä älykkyyttä, 115 keskimääräistä älykkäämpää ja 130 erittäin älykästä. Mm. John F. Kennedyn älykkyysosamäärä oli 121, jokainen sitten miettiköön omassa pikku päässään, mitä iloa hänelle siitä oli ;)

130 erittäin älykäs? No huh huh. Minut on testattu useampaan otteeseen näillä psykologin pitempikestoisilla testeillä, enkä kyllä näe 130 erittäin älykkäänä.

130 erittäin älykäs? No huh huh. Minut on testattu useampaan otteeseen näillä psykologin pitempikestoisilla testeillä, enkä kyllä näe 130 erittäin älykkäänä.

Jos testin keskijakauma oli 15, niin 130 on käytännössä korkeimman älykkyyden mitattava raja. Sen yli mentäessä on mahdotonta antaa mitään tarkkoja numeerisia arvoja, eivätkä ne muutenkaan ole mielekkäitä. Keskijakauman ollessa 15, saavuttaa tuloksen 130 alle 2,8% väestöstä, joten heitä on pidettävä erittäin älykkäinä, ainakin mitä testiälykkyyteen tuleen. Joka, kuten jo kirjoitin, antaa vain viitteitä ihmisen älykkyydestä. Testin numeerisella arvolla ei sinänsä ole mitään merkitystä.

Jokainen määrittelee itse "erittäin" älykkään ihmisen ominaisuudet, mutta ammattipsykoligin tilastojen mukaan testissä tuloksen 130 saava ihminen ON erittäin älykäs ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22695382:
Jos testin keskijakauma oli 15, niin 130 on käytännössä korkeimman älykkyyden mitattava raja. Sen yli mentäessä on mahdotonta antaa mitään tarkkoja numeerisia arvoja, eivätkä ne muutenkaan ole mielekkäitä. Keskijakauman ollessa 15, saavuttaa tuloksen 130 alle 2,8% väestöstä, joten heitä on pidettävä erittäin älykkäinä, ainakin mitä testiälykkyyteen tuleen. Joka, kuten jo kirjoitin, antaa vain viitteitä ihmisen älykkyydestä. Testin numeerisella arvolla ei sinänsä ole mitään merkitystä.

Jokainen määrittelee itse "erittäin" älykkään ihmisen ominaisuudet, mutta ammattipsykoligin tilastojen mukaan testissä tuloksen 130 saava ihminen ON erittäin älykäs ;)

Anteeksi, korjaan itse itseäni, tuloksen 131 saavuttaa n. 2% väestöstä, eikä 2,8%, joka on lähempänä 3%

Mä oon koko ajan luullut et se on se sama. Kuka se harmaa sit oli?

Sama olen, tulin tänne '08 tissiketjun myötä ja ehdin pyöriä harmaana joitakin kuukaisia ennen kuin joku pakotti rekkautumaan :saint:

Lunatic ei ole juurikaan muuttunut näiden vuosien aikana, väillä vain pitänyt vähän matalampaa profiilia. Teillä vielä pitempi yhteinen historia. Erinäiset äiti 44 veet ovat tulleet ja menneet.. häiriköissäkin tiettyä jatkuvuutta.

Voi elämän kevät sentään! Tämä ketjuhan on suoraa jatkoa Riepun estolista -ketjulle. *odottaa kateus -kortin esille vetämistä*

NCM: Tripodin mukaan minusta tuli passiivista tukea antava kiusaaja ko. ketjussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22695382:

No jaa. Tilastot ovat vain tilastoja, eri maissa saman jakauman pongot saavat hieman eri merkityksen.

130 erittäin älykäs?? :D:D No joo, heh, ei ole. Tai no joillekin on, mutta en menisi kehumaan...

Erittäin älykkäänä pidän henkilöä, jonka äo on 170-180 ja ylöspäin, ja siitä alaspäin vain hyvin älykkäänä tai jotain.

Mä lienen tosi tyhmä, kun mulle on siunaantunut musikaalinen, taiteellinen lahjakkuus ja pari muutakin mutta ei niin suuremmassa määrin. Siis näistä perinteisistä lahjakkuuden lajeista.

Tässä ketjussa kirjoittavien ihmisten loogisesta päättelykyvystä ja testiälykkyydestä en mene sanomaan mitään, mutta sosiaalisen älykkyyden tähtiä täällä ei näytä juurikaan loistavan... Miksi aikuiset ihmiset taantuvat tällä palstalla alle 6-vuotiaan psykologista kehitystä vastaavalle tasolle? Sitähän minun sopii iltapuhteekseni täällä tuumia...

130 erittäin älykäs?? :D:D No joo, heh, ei ole. Tai no joillekin on, mutta en menisi kehumaan...

Erittäin älykkäänä pidän henkilöä, jonka äo on 170-180 ja ylöspäin, ja siitä alaspäin vain hyvin älykkäänä tai jotain.

Mä lienen tosi tyhmä, kun mulle on siunaantunut musikaalinen, taiteellinen lahjakkuus ja pari muutakin mutta ei niin suuremmassa määrin. Siis näistä perinteisistä lahjakkuuden lajeista.

Hyvin älykäs siis 150 ylöspäin...

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22695444:
Tässä ketjussa kirjoittavien ihmisten loogisesta päättelykyvystä ja testiälykkyydestä en mene sanomaan mitään, mutta sosiaalisen älykkyyden tähtiä täällä ei näytä juurikaan loistavan... Miksi aikuiset ihmiset taantuvat tällä palstalla alle 6-vuotiaan psykologista kehitystä vastaavalle tasolle? Sitähän minun sopii iltapuhteekseni täällä tuumia...

Mulla on lapsuusiän autismi (HFA), kai jumiuduin sitten niihin vuosiin älyineni kaikkineni.

"Autismi sekoitetaan usein lapsuuden psykoosiin, skitsofreniaan ja murrosiän narsistiseen persoonallisuushäiriöön, koska osa oireista on päällekkäisiä. Esimerkiksi kommunikaatio on häiriintynyttä ja käyttäytyminen epäsosiaalista sekä autismissa että skitsofreniassa. Esimerkiksi narsistisessa persoonallisuushäiriössä henkilö elää muiden ihailusta ja huomiosta ja pyrkii käyttämään muita hyväksi oman egon pönkittämisessä ja omien tarpeiden saavuttamisessa. Autisti taas ei yleensä edes ole kovin kiinnostunut siitä mitä muut ajattelevat, koska sosiaalinen huomio ei tarjoa hänelle samanlaista palkintoa kuin narsisteille tai "normaaleille". Narsisteilla on myös yleensä erittäin voimakas kilpailuvietti, joka usein puuttuu taas autisteilta. Narsisti haluaa olla parempi, pystyvämpi, kunnioitetumpi ja nokkimisjärjestyksen huipulla. Hyvätasoinen autisti tajuaa oman erilaisuutensa ja erillisyytensä, eikä usein edes yritä hypätä samaan sosiaaliseen kilpailuun muiden kanssa."

Autismi – Wikipedia

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voi elämän kevät sentään! Tämä ketjuhan on suoraa jatkoa Riepun estolista -ketjulle. *odottaa kateus -kortin esille vetämistä*

NCM: Tripodin mukaan minusta tuli passiivista tukea antava kiusaaja ko. ketjussa.

Sun kannustushuutoja on kuulunut aikaisemmissakin ketjuissa joissa muut on hoitanut varsinaisen ilkeilyn - NCM oli ainoa uusi ja vähän yllättävä tapaus siinä ketjussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22695444:

Ota huomioon, että minä tulin tähän vaan vastaamaan syytöksiin. En edes väitä olevani älykäs. Vedän se johtopäätöksen, ettet ehkä tarkoitakaan siis etupäässä minua.

Ja itse varsinaiseen aiheeseen; älykkyyttä tosiaankin on monenlaista. Minulla ei ole kokemusta älykkyystesteistä, ei edes niistä nettiversioista. Kokemusta on kuitenkin erilaisista älykkyyden lajeista suhteessa pärjäämiseen elämässä yleensä. Työyhteisöissä esimerkiksi, ei mielestäni pärjää pelkästään sillä että omaa hyvän päättelykyvyn, matemaattisen tai kielellisen lahjakkuuden. Eteneminen uralla edellyttää myös sosiaalista pääomaa. Tavallinen pälliäinen vailla minkäänlaista organisointikykyä voi edetä hyvinkin korkealle, etenkin jos omistaa munat.

Et sinä tyhmä varmastikaan ole, mutta kieltämättä ymmärryksessäsi täytyy olla jotain vikaa, ainakin jos vaivauduit lukemaan sen, mitä kirjoitin numeriisten arvojen mielekkyydestä ilman keskijakauman mainintaa ;) WAIS III -testiä käytettäessä ei päästä koskaan arvoihin 170-180, koska alle 2% pääsee ylipätään tulokseen 130. Mutta jossain tosi oivaltavassa facebookin älykkyystestissä 170 on varmasti oikein kiitettävä tulos ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22695496:
Höpsistä! ;) Jos ammattipsykologin käytössä on WAIS III tai jopa WAIS -R, ei tuloksissa ole mitään tulkinnan varaa, vaan jakauma määritellään kansainvälisesti aivan samalla tavalla :D

Hei mutta nää tyypit on täällä sitten vuodesta toiseen puhumassa päinvastaista? Äo tyyliin 200 ja sitärataa. Anteeksi kun kyselen, mutta olen vaan tyhmä nainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22695496:
Höpsistä! ;) Jos ammattipsykologin käytössä on WAIS III tai jopa WAIS -R, ei tuloksissa ole mitään tulkinnan varaa, vaan jakauma määritellään kansainvälisesti aivan samalla tavalla :D

No ajattelin lähinnä niitä alempia lukemia, mutta ihan miten vaan.

Sun kannustushuutoja on kuulunut aikaisemmissakin ketjuissa joissa muut on hoitanut varsinaisen ilkeilyn - NCM oli ainoa uusi ja vähän yllättävä tapaus siinä ketjussa.

Tarkoitatko nyt ketjuja, joissa Sirkka on ollut tähtenä vai mitä? Mulle itselleni ei tässä hetsillään tule mieleen kuin yksi ketju, jossa kränäsin hiukan Sirkan kanssa. Ketju koski Umayya Abu-Hannan presidentille ojentamaa lapsen kirjettä, jossa ihmettelin kyllä ihan alkujaan Sirkan kommenttia, jossa mainittiin adoptoitu lapsi.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä