Hauku/kehu meidän joulumenu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Tällaista ajattelin meidän joulupöytään, kaiken teen itse paitsi savustan kalan ja maksalaatikon ostan kaupasta. Mitä mieltä?

Laatikot: imelletty perunalaatikko,
lanttulaatikko
porkkanalaatikko
makea makaronilaatikko
maksalaatikko

Joulukinkku
Lämminsavulohi tai paistettu kuha
Raikas salaatti

Kotijuusto
Riisipuuro
Joululeipä

Piispattaren leivät
Fariinikakku
Wanhan ajan piparit

meillä ei kuulu makarooni eikä maksalaatikko joulupöytään. muuten kuulostaa hyvältä!

lisäksi ostaisin pari purkkia jotain erikoisempaa sinappia, hyytelöä tai jotain pikku purkkeja joista saisi vähän sitä erikoisempaa tarjottavaa, sillä nuo muut ovat niin perinteisiä *:)

kyllä mä tuosta vatsani täyteen saisin, MUTTA mun suurinta jouluherkkua on kaikki kalat esim.graavi, sillit, kylmäsavulohi ym.

makaroonilaatikko ei kuulu meidän joulupöytään eikä muutenkaan olla laatikoiden ystäviä.

No onneksi voin jättää alkupalat sikseen kun tätä menua on syömässä vain minä, mieheni, äitini ja alle kaksivuotias lapsi :D Ja jokainen meistä on nimenomaan laatikoiden ystävä.

Graavilohta ym. kylmäsavustettuja ei tule tänä vuonna, kun olen raskaana. Sinappeja löytyy, en osannut niitä mainita tuossa kun oli niin itsestäänselvyys. Rosolli taas on pahaa, hyh.

Ihan ok, mutta minä myös kaipaan kaloja (sillit, kylmäsavu) ja niiden kanssa perunaa enemmän ja tietysti rosolli. Varmaan teilläkin jotain "höysteitä" on lisäksi? Esim. raejuusto, suolakurkku, hillosipuli, keitetyt munat yms.

Meillä makaroonilaatikko on yksi ehdoton jouluruoka, joka syödään karjalanpaistin kanssa. Laatikossa ei siis ole lihaa..

No mulle on pariinkin otteeseen palstalla ilmoitettu, että karjalanpaisti ei todellakaan kuulu joulupöytään. Sitä on ollut meillä joka ikinen joulu ihan lapsuudestani saakka. Ja palstan asiantuntijoista huolimatta aion sitä tulevanakin jouluna valmistaa :p Ap:n menu kuulostaa myös oikein hyvältä :)

[QUOTE="vieras";22659242]miksei tähän vastata?[/QUOTE]

Nyt vasta huomasin, anteeksi! Siis lihaton makaronilaatikko, pelkkää makaronia ja munamaitoa, maistuu makealla. En ole vielä koskaan ennen tehnyt joten en uskalla sanoa mitä siihen tulee mausteeksi, haen mummini vanhat reseptit ensi viikolla :)

Nyt vasta huomasin, anteeksi! Siis lihaton makaronilaatikko, pelkkää makaronia ja munamaitoa, maistuu makealla. En ole vielä koskaan ennen tehnyt joten en uskalla sanoa mitä siihen tulee mausteeksi, haen mummini vanhat reseptit ensi viikolla :)

Mun miehen äiti ja isoäiti laittaa kanssa tällaista makeaa makaronilaatikkoa. Mikähän siihen sen makeuden tekee, kun ei ole koskaan tulllut kysyttyä.

[QUOTE="vieras";22659247]No mulle on pariinkin otteeseen palstalla ilmoitettu, että karjalanpaisti ei todellakaan kuulu joulupöytään. Sitä on ollut meillä joka ikinen joulu ihan lapsuudestani saakka. Ja palstan asiantuntijoista huolimatta aion sitä tulevanakin jouluna valmistaa :p Ap:n menu kuulostaa myös oikein hyvältä :)[/QUOTE]

Minäkin olen ollut useasti joulupöydässä mihin karjalanpaisti kuuluu, mistä päin Suomea olet? Minä Hämeestä ja tuollaiseen joulupöytään mitä tänä vuonna aion laittaa, totuin mummolassa.

[QUOTE="vieras";22659247]No mulle on pariinkin otteeseen palstalla ilmoitettu, että karjalanpaisti ei todellakaan kuulu joulupöytään. Sitä on ollut meillä joka ikinen joulu ihan lapsuudestani saakka. Ja palstan asiantuntijoista huolimatta aion sitä tulevanakin jouluna valmistaa :p Ap:n menu kuulostaa myös oikein hyvältä :)[/QUOTE]

Kyllä mun mummoni teki aina karjalanpaistin tai lihakastikkeen jouluksi. :) Jossain vaiheessa se jäi mun lapsuuteni kodissa pois listalta, mutta nyt kun on lapsia taas mulla ja sisaruksilla, niin on joka joulu ihan tavan lihakastike tai karjalanpaisti pöydässä. :)

tällä perellä karjalanpaisti kuuluu joulupäivän ruuaksi :) hauskasti vaihtelee nuo "perinteet" tällä korkeuvella tullee ruottista paljon vaikutteita, nakkeja ja lihapulloa, luumuja, punakaali

Meilläpäin ei tuota maksalaatikkoa ja makaroonilaatikkoa (tästä kuulen vasta ekaa kertaa) laiteta joulupöytään. Aika hurjalta kuulostaa ap:n laatikkomäärä, 5 erisorttia.. :D Mie oon tottunu noihin kolmeen. Karjalanpaisti sen sijaan on tuttu omasta lapsuudestani, mut nykyään mennään ihan kinkulla, kastikkeilla ja potuilla (siis noiden laatikoiden lisäksi).

Rosolli puuttuu, siitä miinus. Kalasta iso plussa. Lämminsavulohi, namnam.

No menu on teidän näköisenne, joten ihan hyvä. :)

Meille ei tule peruna-, makaroni- eikä maksalaatikkoa. Kaloja, mätijuttuja ja salaatteja tulee paljon. Lisäksi tulee itsetehtyjä karjalapiirakoita. Karjalanpaisti kuuluu meillä joulupäivän pöytään. Itä-Suomesta on sukuni kotoisin, samoin miehen ja molemmilla on aina ollut jouluna karjalanpaistia ja -piirakoita sekä paljon kalaherkkuja.

meillä tälläinen

aamu: riisipuuro kanelisokerilla
kananmunia,silliä,leipää
juomat

lounas skipataan, ehkä joku jugurtti/kiisseli yms.

päivällinen: kinkku
laatikoita:peruna,porkkana,maksa
lohisalaatti
kanasalaatti
rosolli
sienisalaatti
herneitä
juomat + leivät

illalla: glögiä
torttua/piparia/suklaata

yöllä: kinkkuvoileivät

Meillä tulee myös silliä, savusiikaa jos saadaan jostain, itsetehtyä italiansalaattia vegeversiona, ehkä kirpakkaa perunasalaattia, jotain mätihässäkkää, jotain kylmäsavulohihässäkkää, kalkkuna/broileria, imellettyä peruna- lanttu ja bataattilaatikkoa, herneitä, joku vihersalaatti (aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja, kurkkua, tomaattia, cachewpähkinöitä tms). Mies tekee karjalanpaistin ja keitinperunaa.

Myöhemmin sitten erilaisia juustoja, hedelmiä/kuivahedelmiä, viinejä, suklaata ja Bristol Creamia/ Baileysia.

Ihanaa kun viime vuonna olin raskaana niin tänä vuonna syön kaksin käsin kaloja, mätiä, juustoja jne :)

Ap:n menu kuulostaa hyvältä, jokainen tehköön oman näköisen joulun.