v
Itse asiassa tuon tiedon pitäisi saada sähköyhtiöstäkin kun kerran sähköliittymä on nykyään teidän nimissä.
Siis minkä tiedon?Itse asiassa tuon tiedon pitäisi saada sähköyhtiöstäkin kun kerran sähköliittymä on nykyään teidän nimissä.
Mutta sitten täytyy myös huomioida että vaikkapa yhden takan kanssa ei määrättömästi puuta pysty polttamaan. Jos esim talossa ei ole isoa varastoa puille, niin edelliset eivät ole voineet suuria määriä polttaa. Esim mulla on kaakelitakka ja ei siinä pysty valtavia määriä puuta kuluttamaan vaikka säännöllisesti polttaakin (esim puolittamaan sähkönkulutusta, tms).Siihen sähkönkulutukseen vaikuttaa melko paljon se, että mikä on polttopuiden osuus lämmityksestä. Yhdestä pinokuutiometristä syntyy suunnimoilleen 1000 kWh lämpöä.
Tai niin suunniteltu talo, että lämpö leviää hyvin =)Usein ne, joilla on iso osa lämmityksestä puulla, niin niillä on useita lämmönlähteitä (puuhellaa, takka tai parikin tahi iso leivinuuni, puukiuas).
Vinkin antaja ei ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä :$Ihan hyvä vinkki tuokin, että kun teillä on uus talo niin jakaa mitarilukeman / talon iällä. Sillä saa jonkinmoisen arvion siitä mitä se vie vuodessa sähköä keskimäärin.
Jeps. Tuo olikin hyvä vinkki. Mä kaivelen sit uusimman laskun ja katson siitä sen lukeman. Mä en edes tiedä mistä miehet käy lukee mittarin, en tiedä missä se on. Täällä meillä on kyllä iso katos, jossa on paljon poltttopuita. En tiedä mitä seinanaapureilla on lasku. Ei juuri jutella ja harvoin osutaan yksiin tuohon ulos. Takkaa poltetaan 1 - 2 kertaa päivässä, mutta tuossakin on rajansa, varaavaa takkaa ei saa polttaa kuin tiettyyn määrään saakka. Eli ei saa polttaa liikaa puita.Vinkin antaja ei ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä :$
Saankohan edellisen asukkaan sähkönkulutuksesta lukemat?Mittari on selvästikin vaihdettu. Eli luultavasti alunperin on pantu tavallinen mittari ja jossakin vaiheessa on vaihdettu se etäluettavaksi. Ota yhteyttä paikalliseen sähköyhtiöön (olikos se Vantaan Energia) ja kysele sieltä historiatietoja kulutuksesta.