tilasin nettikaupasta n.40 euron arvoisen little pet shop leikkitietokoneen, sainkin OIKEAN n.200 euron arvoisen lpskone

• Viestiketjun aloittaja ihmettelee hän
  • Ensimmäinen viesti
Kuvittele et tyrit töissäsi jotenkin tuolleen et jollekkin menis 200€ ja se ei palauta sitä vaan on tyytyväinen että sä mokasit mutta sulle siitä tulee varmaan tosi kivaa töissä, saada kuulla kuinka oot ryssiny ja saat korvata vähistä rahoistas tuon mokan. Et hyvää joulua vaan. ja joku tulee kohta sanoon et oon semmosessa töissä etten voi tyriä niin entäs jos hukkaat lompakkos ja siinä on tuo summa mut löytäjähän saa pitää.
Hei kiihkoilija, palaa todellisuuteen: Tuon yhden läppärin saldo -1 ja yhden ylimääräisen leluläppärin +1 huomataan aikaisintaan tuossa vuodenvaihteessa inventaarion aikaan, ehkä myöhemminkin. Siinä vaiheessa muutama muukin on tilannut kyseisiä tuotteita, ja on enää mahdotonta sanoa, missä vaiheessa on mennyt vikaan, ja kuka sen virheen on tehnyt. Eikä sitä puuttuvaa 160 euroa todellakaan peritä työntekijältä. Ihmiset kun töitä tekevät, niin inhimillisiä virheitä sattuu. Sitä paitsi keskolla on kyllä varaa siihen hävikkiin.

vrscb
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu:

Luultavasti kiireapulainen tekee tällaisen virheen ja saattaa tehdä sen useita kertoja. Tämä tullaan huomaamaan (varastosaldot / joku muu rehellinen ilmoittaa) ja tilaukset mahdollisesti jäljitetään, jolloin perästä kuuluu. Toisaalta jos tilanne on ollut kertaluontoinen tai jo korjaantunut, niin rehellisyytesi mukainen ilmoitus asian tiimoilta saattaa aiheuttaa potkut jollekin minimipalkkaiselle poloselle, joka yrittää tienata joulurahan.

Sinä et kuitenkaan ole virhettä tehnyt, joten en näkisi siinä kovin paljon väärää, että he alkuunpanisivat tekemänsä virheen korjauksen, eli ottaisivat yhteyttä. Toisaalta jos asia mietityttää kovasti, niin otat vain reippaasti asiakaspalveluun yhteyttä. Sitten saatat kuukauden miettiä, että tulikohan tehtyä oikein ;) Toisaalta tuo väärän tuotteen palautus on aina oikein. Pitäminen ei.

"vieras"
Oon itse huomannut sen että kun on reilu ja rehti, sen saa jollain tapaa aina takas.
Mä palauttaisin ihan varmasti. En mä pystyis antaa lapselle "varastettua" läppäriä.

[QUOTE="vieras";22563677]Oon itse huomannut sen että kun on reilu ja rehti, sen saa jollain tapaa aina takas.
Mä palauttaisin ihan varmasti. En mä pystyis antaa lapselle "varastettua" läppäriä.[/QUOTE]

Kuinka heikkohermoisia ihmiset oikein on? "En mä pystyis antaa lapselle tavaraa josta oon maksanut vähemmän kuin ohjevähittäishinnan" Älkää sitten antako alennuksesta ostamianne vaatteitakaan lahjaksi, usein ne joudutaan myymään ilman katetta, siis tappiolla! Tulee huono omatunto kun on ostanut jotain mistä ei tule myyjäliikkeelle voittoa! Voi luoja.

---...---
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22563715:
Kuinka heikkohermoisia ihmiset oikein on? "En mä pystyis antaa lapselle tavaraa josta oon maksanut vähemmän kuin ohjevähittäishinnan" Älkää sitten antako alennuksesta ostamianne vaatteitakaan lahjaksi, usein ne joudutaan myymään ilman katetta, siis tappiolla! Tulee huono omatunto kun on ostanut jotain mistä ei tule myyjäliikkeelle voittoa! Voi luoja.
Yllämainittu ei ole varastamista. Jos AP pitää tietoisesti koneen, se on.

Nyt alan ymmärtää varkaiden ajatuksen juoksua: He oikeasti pystyvät perustelemaan itselleen mitä tahansa miten tahansa ja tekemään siitä hyväksyttävää. Toivon, että oma omaisuuteni ja lapseni eivät joudu kohtaamaan elämänsä aikana - varastamista ja sen hyväksymistä. Keskustelun otannalla toiveeni toteutuu yhtä varmasti kuin isompi lottovoitto...

"vieras"
Typerää verrata tätä johonkin lelun vientiin puistossa, isoilla yrityksillä on aina laskettu hävikkiin tavaraa, rikkoutuu, katoaa ym. Kyllä ne kuulkaa omansa saavat toisin kuin se puistosta viety lelu se on yleensä ostettu vähillä rahoilla eikä varastossa oo toisia. Ja hei sitä työntekijää ei ikinä edes saada tietää kun ne tekee sitten joskus inventaarion niin ne vaan huomaa. että puuttuu/on rikkoutunut tavaroita ei siitä kenenkään päätä pölkylle vaadita. Ja isot yritykset laskee kyllä aina että tavaraa katoaa/rikkoutuu. Porukkaa vaan ottaa päähän ku joku on jotain saanut, jos omalle kohdalle ois osunu niin suurin osa tälläkin palstalla ois pitäny tavaran ja ollu hiljaa.

fhdh
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22563715:
taas yksi joka ei ymmärrä asioiden eroa. On eri asia jos joku haluaa sinulle myydä jotain tietoisesti vaikka ilman katettakin, kun se että virheen sattuessa otat hyödyn ja varastat. Mutta perustappa sinä joku kauppa, niin jopas kun olisi sinun rahoista pois varastetut tavarat ja jos joku sattuisi siellä antamaan kalliin tuotteen jollekulle ilmaiseksi niin johan olisit sinäkin vaahtoamassa että korvauksia tänne siitä....että sulta varastaminen on väärin.
Mutta oma etuhan se sullakin on se tärkein arvo.

Yllämainittu ei ole varastamista. Jos AP pitää tietoisesti koneen, se on.

Nyt alan ymmärtää varkaiden ajatuksen juoksua: He oikeasti pystyvät perustelemaan itselleen mitä tahansa miten tahansa ja tekemään siitä hyväksyttävää. Toivon, että oma omaisuuteni ja lapseni eivät joudu kohtaamaan elämänsä aikana - varastamista ja sen hyväksymistä. Keskustelun otannalla toiveeni toteutuu yhtä varmasti kuin isompi lottovoitto...
Ap:n keissi ei ole varkaus. Lue varkauden määritelmät finlexistä:
FINLEX

taas yksi joka ei ymmärrä asioiden eroa. On eri asia jos joku haluaa sinulle myydä jotain tietoisesti vaikka ilman katettakin, kun se että virheen sattuessa otat hyödyn ja varastat. Mutta perustappa sinä joku kauppa, niin jopas kun olisi sinun rahoista pois varastetut tavarat ja jos joku sattuisi siellä antamaan kalliin tuotteen jollekulle ilmaiseksi niin johan olisit sinäkin vaahtoamassa että korvauksia tänne siitä....että sulta varastaminen on väärin.
Mutta oma etuhan se sullakin on se tärkein arvo.
Ap on maksanut tuotteesta käyvän hinnan. Kauppa voitaisiin purkaa, jos asiakkaan olisi pitänyt tietää, että tuote ei ole sen hintainen. Little pet shop -tietokone ei ole sellainen, siksi mitään laitonta ei ole tapahtunut. Suosittelen sulle joitain kaupallisia opintoja, kun et näköjään tiedä kaupankäynnistä yhtään mitään. Varkaaksikin haukut.

[QUOTE="vieras";22563911]Voi sinua pikkuspedeä.

Jos Ap pitää koneen hän syyllistyy laittomuuteen. Voit leikkiä rikosnimikkeellä vaikka kun luet iltasatua.[/QUOTE]

Ei syyllisty. Miksi väität vastaan, kun et ymmärrä lakiasioista tippaakaan?

voi börniä
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22563953:
Ei syyllisty. Miksi väität vastaan, kun et ymmärrä lakiasioista tippaakaan?
Kyllä syyllistyy.

Kyseessä on firman inhimillinen erehdys. Ap tunnistu koneen vääräksi kalliimmaksi malliksi. Koneiden hintaero on suuri. Kaikki nämä ovat seikkoja joidenka perusteella koneen laillinen omistaja on firma.

Näin se asia vain on ja asiasta on esimerkkejä olemassa.

"vieras"
Voisin vaikka lyödä vetoa, että aika moni palstalainen menee tänään tilaamaan tuon kyseisen koneen siinä toivossa, että saisikin sen kalliimman version. Ja sitten palauttavat halvan takaisin, kun sitä kallista ei tullutkaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22561778]No minä soittaisin sinne ja palauttaisin, ei oo kiva sitä katsella tai antaa jollekin kun omatunto soimaa joka kerta kun sen näkee.[/QUOTE]
Omatunto ei todellakaan soimaisi vaan sydän kiljuisi riemusta, että joskus köyhääkin onnistaa. Isot porhot tekee samaa vähän isommilla panoksilla.

[QUOTE="vieras";22563865]Typerää verrata tätä johonkin lelun vientiin puistossa, isoilla yrityksillä on aina laskettu hävikkiin tavaraa, rikkoutuu, katoaa ym. Kyllä ne kuulkaa omansa saavat toisin kuin se puistosta viety lelu se on yleensä ostettu vähillä rahoilla eikä varastossa oo toisia.[/QUOTE]

Heh. Kyllä varastaminen on varastamista oli lelun omistaja rikas tai köyhä. Firman tapauksessa se on varastamista omistajilta. Omistaja voi olla köyhä tai rikas ja ihan ihminen lopulta. Onko sinusta siis oikein varastaa isolta firmalta, mutta ei esim yksityisyrittäjältä? Se hävikki ei ole sellaista, mitä voi tulla ihan miten vaan - nostetaan sitten hintoja, jotta saadaan katettua hävikki.

Mä voin ihan hyvällä omallatunnolla sanoa, että olen korjannut virheellisiä laskuja omalta kohdalta.

Alkuperäinen kirjoittaja voi börniä;22563984:
Kyllä syyllistyy.

Kyseessä on firman inhimillinen erehdys. Ap tunnistu koneen vääräksi kalliimmaksi malliksi. Koneiden hintaero on suuri. Kaikki nämä ovat seikkoja joidenka perusteella koneen laillinen omistaja on firma.

Näin se asia vain on ja asiasta on esimerkkejä olemassa.
Ap ei tiennyt koneen saadessaan, mikä sen todellinen hinta on. Selvitti asian vasta myöhemmin. Asiakas oli tässä asiassa vilpitön, eikä voida olettaa että hänen olisi pitänyt tietää koneen todellista hintaa, koska ovat niin lähellä toisiaan. Eri juttu jos paketista olisi putkahtanut joku macbook, silloin asiakas ei olisi ollut vilpitön, ja kauppa pitäisi purkaa.

Tässä tapauksessa ap on syytön ja aamen.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";22563987]Voisin vaikka lyödä vetoa, että aika moni palstalainen menee tänään tilaamaan tuon kyseisen koneen siinä toivossa, että saisikin sen kalliimman version. Ja sitten palauttavat halvan takaisin, kun sitä kallista ei tullutkaan.[/QUOTE]

Ja nyt ne kiehuu kateudesta ku joku sai jotain enemmän. Nyt pitää sit yrittää saada läppärin saajalle huono omatunto.

Varkautta se ei ole, jos kalliimman koneen pitää omanaan. Jos ap olisi hiippaillut myyjän varastoon ja ottanut koneen kainaloonsa, niin silloin se olisi ollut varkaus. Sen sijaan vahingossa lähetetyn koneen pitäminen sopii kavallukseksi.

Mitä itse tekisin? Sopii kysyä, että olenko aiemmin törmännyt tilanteeseen, jossa minulle olisi vahingossa tarjottu huomattavaa taloudellista etua. Olen kyllä. Retkeilymajan vessasta löysin lompakon, jossa oli monta sataa Saksan markkaa. Vein sen respaan, eikä omistaja edes kiittänyt minua. Kysyin eräältä tuomarilta jälkikäteen, että mihin rikokseen olisin syyllistynyt, jos olisin pitänyt lompakon rahoineen. Kavallushan se. Vaikka sain palkakseni silkkaa kiittämättömyyttä, niin en ole katunut rehtiyttäni ja tässäkin tapauksessa vaihtaisin itse kalliimman koneen tilaamaani. Parista sadasta eurosta en ryhtyisi kavaltajaksi. En myy omaatuntoani niin halvalla.

fd
Varkautta se ei ole, jos kalliimman koneen pitää omanaan. Jos ap olisi hiippaillut myyjän varastoon ja ottanut koneen kainaloonsa, niin silloin se olisi ollut varkaus. Sen sijaan vahingossa lähetetyn koneen pitäminen sopii kavallukseksi.

Mitä itse tekisin? Sopii kysyä, että olenko aiemmin törmännyt tilanteeseen, jossa minulle olisi vahingossa tarjottu huomattavaa taloudellista etua. Olen kyllä. Retkeilymajan vessasta löysin lompakon, jossa oli monta sataa Saksan markkaa. Vein sen respaan, eikä omistaja edes kiittänyt minua. Kysyin eräältä tuomarilta jälkikäteen, että mihin rikokseen olisin syyllistynyt, jos olisin pitänyt lompakon rahoineen. Kavallushan se. Vaikka sain palkakseni silkkaa kiittämättömyyttä, niin en ole katunut rehtiyttäni ja tässäkin tapauksessa vaihtaisin itse kalliimman koneen tilaamaani. Parista sadasta eurosta en ryhtyisi kavaltajaksi. En myy omaatuntoani niin halvalla.
hyvä edes joku jolla on omatunto kohdallaan :)

Yhteistyössä