Mistä sen tietäisi tahtooko opiskella psykologiksi vai psykiatriksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klijo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lääkikseen tarvitaan sitä matemaattista osaamista enemmän, fysiikkaa ja kemiaa. Mutta myös psykologian hakijoita on pALJON, monet yrittäneet monta kertaa ja motivaatio on kova. Psykologiaan vaaditaan usein tilastomatemaattista osaamista jonkun verran. Jos ei osaa ollenkaan matikkaa, fyssaa tms. voi lääkiksen pääsykoe olla mahdoton, vaikka prosentuaalisesti sisään pääseekin enemmän.

Lääkikseen tarvitaan sitä matemaattista osaamista enemmän, fysiikkaa ja kemiaa. Mutta myös psykologian hakijoita on pALJON, monet yrittäneet monta kertaa ja motivaatio on kova. Psykologiaan vaaditaan usein tilastomatemaattista osaamista jonkun verran. Jos ei osaa ollenkaan matikkaa, fyssaa tms. voi lääkiksen pääsykoe olla mahdoton, vaikka prosentuaalisesti sisään pääseekin enemmän.

Muistan itse joskus harkinneeni psykologiaan opiskelemaan Tampereelle, mutta halut loppuivat siihen, kun pääsykokeessa olisi ollut erittäin paljon tilastotiedettä ja sisään oli päässyt vuodesta riippuen 3%-5%. En olis varmasti päässyt itse sisään joten valitsen toisen alan. Ei tuota matikkapäätä ole minulle suotu..

Muistan itse joskus harkinneeni psykologiaan opiskelemaan Tampereelle, mutta halut loppuivat siihen, kun pääsykokeessa olisi ollut erittäin paljon tilastotiedettä ja sisään oli päässyt vuodesta riippuen 3%-5%. En olis varmasti päässyt itse sisään joten valitsen toisen alan. Ei tuota matikkapäätä ole minulle suotu..

Mulla on psykologia sivuaineena ja periaatteessa jos siitä tekisi pitkän, saisi tätä kautta ehkä opiskeltua psykologiksi. En ole ottanut selvää, kun ei ole aikeissa. Vuodet loppuvat kesken keski-ikäiseltä :whistle:

Ap:n kannattaa muistaa, etti psykiatriksi voi noin vaan opiskella vaan ensin opiskellaan lääketieteen lisensiaatiksi ja sit ollaan töissä terveyskeskuksessa tms., kunnes voi lähteä erikoistumaan. Eli jos ei lääkärin ammatti kiinnosta (muut sitä varten opiskeltavat asiat), niin tuskin kannattaa psykiatrin ammatista haaveilla. Siis jos on vaan psykologiasta kiinnostunut, niin hakee sinne sit, lääkiksessä pitää lukea kaikkea muutakin ja psykiatria on vaan pieni osaalue.

Psykologiaa opiskelemaan on paljon vaikeampi päästä kuin lääkikseen. Osa lääkäreistä sitten erikoistuu psykiatriaan.

Psykologit voivat valita monesta eri alasta, esim. rekrtyointi, psykiatria, kuntoutus jne. Kun taas psykiatrit ovat yleensä psykiatriassa tai tutkimustyössä.

Psykiatrit tekvät diagnooseja, määräävät lääkkeitä jne. Psykologit enemmän terapoivat, tekevät tutkimuksia. Psykologeilla on enemmän valinnanvapautta mihin suuntautuvat ja voivat vaihtaa rekrytoinnista vaikka psykiatriaan, kun taas psykiatreilla on kapeampi työnkuva, mutta voivat toki olla halutessaan vaikka tavislääkäreitäkin jossain.

Psykiatreilla on parempi palkka, mutta noin 12 vuoden kolutus , psykologeilla huonompi palkka, mutta koulutus kestää noin 6 vuotta (vapaampaa opiskelua kuin lääkäreillä). Psykologien palkka jää johonkin 3000-4000 normaalisti (mutta yksityisellä tai ammatinharjoittajana voi tienata enemmän), toisaalta on sitten tavallinen päivätyöaika, kun psykiatreilla useimmiten on päivystysvuoroja, mutta palkka sitten voi olla kaksinkertainen psykologin palkkaan nähden. Molemmille riittää töitä paljon ja voivat tehdä jo opiskeluaikana töitä.

Tässä oli todella hyvin kuvattu asiaa. Siis psykologiaa on selkeästi vaikeampi päästä opiskelemaan. Perheessämme on sekä psykiatrian erikoislääkäri että psykologian maisteri. Molemmat olemme lisäksi psykoterapeutteja, mieheni erityistason (3v ) ja minä vaativan erityistason (eli yht. 6v. Yliopistoa + 6v. Psykoterapiakoulutusta ). Molemmat pidämme kovasti työstämme ja arvostamme omaa ja toisen työtä. Kummallakin on hyvä palkka yksityispuolella. Psykiatri tekee usein työtä tavaten potilasta harvemmin, mutta useampia, psykologi tapaa yleensä tiiviimmin ja harvempia. Henkisesti raskaita ja antoisia töitä ovat molemmat. Psykiatrit tekevät enemmän lausuntoja, mutta psykologeillakin sitä lajia riittää. Psykiatreilla on usein virallinen vastuu työryhmissä - toisaalta psykologit ja psykiatrit tekevät yhteistyötä eivätkä "kilpaile" asiakkaista, koska töitä riittää kyllä molemmille enemmän kuin ehtii tehdä. Psykiatreista ja psykologeista on pulaa, psykiatreista ehkä vielä enemmän. Molemmilla ammateilla voi tehdä tutkijan työtä. Psykologeilla toki on erittäin paljon laajemmat valinnan mahdollisuudet.

psykiatri edustaa lääketieteellistä osaamista ja diagnostiikkaa, psykologi on ihmisen psyykkisen (normaalinkin ) kehityksen asiantuntija. Koko n. 6-vuotinen koulutus keskittyy psykologiaan ja psyykkisiin häiriöihin, liikenne-, oikeus-, kehitys- ym- ym. Psykologiaan.

[QUOTE="Vieras";22554495]Tässä oli todella hyvin kuvattu asiaa. Siis psykologiaa on selkeästi vaikeampi päästä opiskelemaan. Perheessämme on sekä psykiatrian erikoislääkäri että psykologian maisteri. Molemmat olemme lisäksi psykoterapeutteja, mieheni erityistason (3v ) ja minä vaativan erityistason (eli yht. 6v. Yliopistoa + 6v. Psykoterapiakoulutusta ). Molemmat pidämme kovasti työstämme ja arvostamme omaa ja toisen työtä. [/QUOTE]

Mikä sai sinut valitsemaan tämän alan? Minkä koit vaikeimmaksi opiskeluaikana?

Mikä sai sinut valitsemaan tämän alan? Minkä koit vaikeimmaksi opiskeluaikana?

Ala / työnkuva kiinnosti jo lukiossa. Tunsin pari psykologia. Opinnoissa minulle oli vaikeinta ensimmäinen opiskeluvuosi, jolloin opiskeltiin molekyylibiologiaa, havaintopsykologiaa, tieteenfilosofiaa, tehtiin pieniä tutkimusprojekteja ym. Lähdettiin siis kaukaa siitä käytännön työstä, mikä minua kiinnosti.

[QUOTE="hui";22554779]kuinka pitkäkestoinen terapia täytyy psykologian opiskelijan käydä? minä vuonna se aloitetaan? voiko sitä lukea hyväksi jos on jo aiemmin ollut terapiassa?[/QUOTE]

Psykologian opintoihin ei mitään omaa psykoterapiaa vaadita. Muisteletkohan psykoterapiakoulutuksia? Niihin kuuluu tärkeänä osana oma psykoterapia eli omien asioiden käsittely ja kokemus asiakkaana olemisesta.

[QUOTE="mie";22555072]Huhuu, ketään?[/QUOTE]

Olen ed. psykologi. Tilastotieteen ja todennäköisyyslaskennan osaamista ja soveltamista tutkimustyössä ja tutkimusten tulkinnassa ym. Sisäänpääsykokeissa taisi olla ko. Kurssit lukion laajasta matematiikasta. Itse esim. suoritin yliopiston tilastotieteen laitoksella appron sivuaineopinnot arvosanalla 3/3 eli jonkin verran sen puolen ymmärrystä ja laajojen englannin kielisten tenttikokonaisuuksien ymmärtämistä myös, koska lähes kaikki oppimateriaali oli englanninkielistä ja vaikeahkoa tekstiä, jota sitten oli tuhannen sivua / tentti. Itse silti nautin opiskelusta, mutta vielä sitäkin enemmän antoisasta ja palkitsevasta työstä :)

Yhteistyössä