Mä en oikeen tajua ihmisiä jotka valittaa talvella kylmää, mutta eivät silti pukeudu kunnolla

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22542855:
Minkälaisia takkeja teillä talvea rakastavilla sitten oikein on?? En tiedä pitäskö mun hommata hoju napajäätikkötakki tai turkki, kun jäädyn pystyyn joka aamu junaa odotellessa...
Mulla on toppapuku, jonka ostin vuonna 1985 70 markalla Anttilasta. Ehdottomasti paras vaateostokseni ikinä!! Näytän toki se päällä Michelin ukolta, se kun on mulle 2 numeroa liian suuri. Mutta mahtuupahan villapaitaa ja villahousua alle ja silti jää sopiva 5 cm:n ilmarako villavaatteiden ja toppapuvun väliin. 2 numeroa liian suuret huopatossut on kans hyvä hankinta...ne ostin penkkariajeluita varten helmikuussa 1980.

Mä en ole vielä löytänyt tarpeeks lämpimiä ja siroja korkkareita - ja kyllä, olen sen verran turhamainen et en lähde toppakengissä "ihmisten ilmoille".
Tosin mä alotan palelemisen sillon kun asteet laskee pakkasen puolelle ja lopetan kun lämpö on keväällä siis +10, ihan sama mitä mulla on päällä, eli kai se on jo asennevamma :ashamed:

"minä"
Jännä kun ylipainooset liian vähän pukeutuvat ihmiset valittaa sitä pakkasta. Sulla se ihra taitaa olla aivoossa.
mikä on aivoo? ikinä kuullut..
toki lihavilla läskiä on enemmän myös aivojen ympärillä, samoin sisäelinten. ja se muu hyllyvä lämmittää, eihän hylkeetkään tarvitse takkeja. :D

mut nyt tiedät miksi normaalipainoiset valittaa kylmästä. ei ole läskikasoja lämmittämässä.

"poikia3"
Minä taas autolla töissä kulkevana kaipaisin sormikkaita, joilla tarkenisi, ja joilla voisi oikeasti ajaa sitä autoakin. Nimimerkki taas näpit jäässä auton ratissa.

"vieras"
Toisaalta moni ajattelee ehkä juuri niin, että miten sitä oikein kovilla pakkasilla tarkenee, jos nyt jo fleecet päälle pukee ;) Luulen, että tää on aina tottumiskysymys. Ekat pakkaset tuntuu aina kylmiltä ja varsinkin rannikolla, jossa meri tuo kosteaa ilmaa.

Keittiönoita
Mä en ole vielä löytänyt tarpeeks lämpimiä ja siroja korkkareita - ja kyllä, olen sen verran turhamainen et en lähde toppakengissä "ihmisten ilmoille".
Tosin mä alotan palelemisen sillon kun asteet laskee pakkasen puolelle ja lopetan kun lämpö on keväällä siis +10, ihan sama mitä mulla on päällä, eli kai se on jo asennevamma :ashamed:
En mäkään naparetkeilijän varusteissani lähde ihmisten ilmoille, ulkoilemaan vain :D Tai no, kerran vuosia sitten, kun oli bussilakko, niin lähdin töihin naparetkeilijän varusteissani. Ihan hyvä, sillä pakkasta oli yli 20 astetta, matkaa lähimmälle bussipysäkille toista kilometriä eikä mitään takeita siitä, että kauempaa tuleviin busseihin edes mahtuisi. Lähiliikenne kun oli lakon vuoksi kokonaan seis.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22542956:
En mäkään naparetkeilijän varusteissani lähde ihmisten ilmoille, ulkoilemaan vain :D Tai no, kerran vuosia sitten, kun oli bussilakko, niin lähdin töihin naparetkeilijän varusteissani. Ihan hyvä, sillä pakkasta oli yli 20 astetta, matkaa lähimmälle bussipysäkille toista kilometriä eikä mitään takeita siitä, että kauempaa tuleviin busseihin edes mahtuisi. Lähiliikenne kun oli lakon vuoksi kokonaan seis.
Musta noi on pahimpia paikkoja kun on ns. pakko kulkea ulkona ja vielä näyttää ihmiseltä siinä samalla ja jos joutuu enemmänkin siirtymään paikasta toiseen kävellen tai jättämään auton parkkiin sillai et ehtii jäähtyä niin kylmähän siinä tulee.
Tietysti jokusen vuoden tupakointikin saattanee vaikuttaa ääreisverenkiertoon vieläkin, eli aina vaan paranee. No kyllä mä sit keväällä taas sulan :D

"vieras"
Mul on talvisin muuten tosi hyvä olo, lämpötilojen suhteen. Mut sormet ja varpaat on aina jäässä, olisko jotain vinkkejä? Esim. nyt koneella olles pitää välil hönkiä kohmeisia sormia. Olen lapsena palelluttanut sekä kädet, että jalat et voisko tää huono verenkierto johtua siitä?

Keittiönoita
Musta noi on pahimpia paikkoja kun on ns. pakko kulkea ulkona ja vielä näyttää ihmiseltä siinä samalla ja jos joutuu enemmänkin siirtymään paikasta toiseen kävellen tai jättämään auton parkkiin sillai et ehtii jäähtyä niin kylmähän siinä tulee.
Tietysti jokusen vuoden tupakointikin saattanee vaikuttaa ääreisverenkiertoon vieläkin, eli aina vaan paranee. No kyllä mä sit keväällä taas sulan :D
Arvaa yksi syy, miksi etätyö on niin mukavaa? Lähikauppaan sentään kehtaan mennä naparetkeilijän varusteissani :D

Keittiönoita
Sanokaapas, miten kannattaisi varustautua talveen ihmisen, joka ei koko lähes 30-vuotisen elämänsä aikana ole koskaan ollut pakkasessa? Olen tässä jo muutaman päivän miettinyt asiaa ja lähinnä keuhkojen ja hengittämisen kannalta, mutta myös muuten.

"sini"
Mä kun olen kassalla töissä niin kuulen talvella jatkuvasti kuinka on kylmää ym. Ja todellaki 90% niillä ihmisillä on liian vähän vaatetta. Esim. farkkutakki, kangashousut ym. Onko kumma jos palelee?! Mä rakastan talvea ja rakastan kesää, mutta en tykkää yhtään keväästä enkä syksystä kun on sellainen loskapaskakeli ettei oikein tiedä mitä pukis päälle, varsinnki lasten kans. Ja mä oon hieman ilkeä myyjä kun noihin tupinoihin vastaan että se kylmyys riippuu mihin vaatteisiin pukeutuu... Jotku myöntää ja jotku selvästi vetää hernettä nenään...
Mä otan mieluummin -25-30 astetta pakkasta kuin -15 ja ikävä tuuli.
Ja samat ihmiset valittaa kesällä kun on kuuma... eli joillekki ikinä ei ole hyvä....

"hou"
Kyllä minä tajuan ihan hyvin.
Joillekin ulkonäkö on tärkeää, eikä haluta näyttää läskiltä. Ja ei auta vaikka sanoo lapselle, että tärkeintä että ei palellu.
ja joitakin vaan inhottaa pukeminen ja se että sisällä ehtii tulla kuuma. ja se on raskasta esim lasten vetää 45 minsan välein kauhea kasa vaatteita niskaan koulussa. en minäkään jaksaisi, enää, kun ei ole enää pakko. mieluummin palelee hetken kuin pukee itseään 10 minsaa ja ehti olla minuutin ulkona niin ei kun taas riisumaan.

"sini"
[QUOTE="hou";22543174]Kyllä minä tajuan ihan hyvin.
Joillekin ulkonäkö on tärkeää, eikä haluta näyttää läskiltä. Ja ei auta vaikka sanoo lapselle, että tärkeintä että ei palellu.
ja joitakin vaan inhottaa pukeminen ja se että sisällä ehtii tulla kuuma. ja se on raskasta esim lasten vetää 45 minsan välein kauhea kasa vaatteita niskaan koulussa. en minäkään jaksaisi, enää, kun ei ole enää pakko. mieluummin palelee hetken kuin pukee itseään 10 minsaa ja ehti olla minuutin ulkona niin ei kun taas riisumaan.[/QUOTE]

Vitun huono selitys tänä päivänä kun on vaikka minkälaisia kovanki pakkasen aikana suojaavia vaatteita!! Ei nykyään se ulkovaatteiden paksuus kerro siitä kuinka lämmin niissä vaatteissa on! Kokeile toista selitystä!

Keittiönoita
[QUOTE="sini";22543221]Vitun huono selitys tänä päivänä kun on vaikka minkälaisia kovanki pakkasen aikana suojaavia vaatteita!! Ei nykyään se ulkovaatteiden paksuus kerro siitä kuinka lämmin niissä vaatteissa on! Kokeile toista selitystä![/QUOTE]
Tää on muuten ihan totta. Mä kauhulla katselin, kun kuopus lähti aamulla kouluun. Niin ohuet vaatteet, etten tarkenisi niillä varmaan edes vappuna. Mutta niiden materiaali on jotain tuulta pitävää ja "hyperthermohärveliä", joten itse vaate ei ole paksu.

mulla on lämpimät vaatteet, untuvatakit yms. enkä kyllä suostu palelemaan ulkona. Ärsyttää vaan se, että vaikka mun lapsella oli myös "napajäätikkövehkeet" päiväkodissa tänään niin ne ei ulkoile jos on yli 10-.

"hou"
[QUOTE="sini";22543221]Vitun huono selitys tänä päivänä kun on vaikka minkälaisia kovanki pakkasen aikana suojaavia vaatteita!! Ei nykyään se ulkovaatteiden paksuus kerro siitä kuinka lämmin niissä vaatteissa on! Kokeile toista selitystä![/QUOTE]

No ei kaikilla ole noita uusimpia materiaaleja. Urheilukauppavaatteet maksavat ihan eri luokkaa normitalvitoppavaatteisiin nähden. jos markettitoppahousut maksavat 10 euroa, niin nämä sinun mainostamat vaatteet ehkä tonnin.
ja kiroilu ei kuulu palstalle.

sen jälkeen kun viime talvena välidiesel jäätyi jonnekin auton namiskaan ja odottelin motariolla -18 asteen pakkasessa ohkasissa vaatteissa taksia, tein päätöksen vattetuksen suhteen. kunnon vaatteet ja kerroksissa. on muuten aika paljon mukavampi lastenkin kanssa riehkasta ulkona kun on kunnolla päällä.

oikeesti aika hassua on, että me naiset vaatetetaan lapset vimosen päälle lämpimästi ja itse värjötellään hanuri niin jäässä että on pakko lähteä sisään lämmittelemään ennen kuin leikit olis ees puolivälissä.

"sini"
[QUOTE="hou";22543295]No ei kaikilla ole noita uusimpia materiaaleja. Urheilukauppavaatteet maksavat ihan eri luokkaa normitalvitoppavaatteisiin nähden. jos markettitoppahousut maksavat 10 euroa, niin nämä sinun mainostamat vaatteet ehkä tonnin.
ja kiroilu ei kuulu palstalle.[/QUOTE]

Ihan normi toppavaatteet meilläki lapsilla on ja en todellakaan ole tonneja niihin laittanu. Oma toppapukuni (takki+housut) makso 70€ eli ei menny tonnia siihenkään ja viime talvi meni oikein hyvin!! Lapsilla on toppapuvun alla fleecekerrasto (sisävaatteiden päällä) ja ainaki ovat sanoneet ettei ole ollut kylmä. He myös samalla vaatetyypillä selvisivät viime talven eikä meillä mittaria katottu siinä mennäänkö ulos. Ainoastaan jos tuiskus ja tuules niin oltiin sisällä.
Ja kiroilua olen tällä palstalla olemisen aikana nähny aika paljon joten ihan turha siihenkään alkaa selittään...

"vieras"
[QUOTE="vieras";22541762]Moniko osais pukeutua oikein jos pitäis tehdä vaikka työpäivä 20 asteen pakkasessa?[/QUOTE]

Mulle pukeutuminen tuossa tilanteessa ei tuota ongelmia, koska ulkotöissä (tai pakkasvarastolla) saa pukeutua mihin ryysyihin tahansa, kunhan ne ovat lämpimät. Kaikilla muillakin on siellä samanlaiset karseat työkuteet, joten siellä ei erotu mitenkään negatiivisesti sillä. Lisäksi siellä ollaan siinä suunnilleen samassa lämpötilassa koko ajan taukoja lukuunottamatta (joita saa noin kylmässä vielä ylimääräisiä itsensä sulatteluun). Vaatetta ei myöskään tarvitse välttämättä niin paljon, koska fyysinen työ lämmittää eikä tartte pelätä hikoilevansa itsensä ihan epäfreesiksi toisin kuin esim. asiakaspalvelutöihin pyöräillessä (jolloin sopivalla vaatetuksellakin on alkupuoliskon matkasta jäässä, keskivaiheilla hetki hyvä olla, ja sitten hiessä, hiukset liiskaa karseiksi se lämmittävä ja välttämätön pipo vaikka niille tekisi mitä).

Sensijaan se, että pitäis pystyä elämään normaalielämää ja näyttää normaali-ihmiseltä, tökkii kylmällä. Olen valinnut mukavuuden, mutta hävettää silti koko talven kulkea michelin-ukkona, kun melkein kaikkialla muut pitävät kiinni tyylikkyydestään (joskin palellen, mutta eihän sitä muut näe). Ärsyttää myös ihmistenilmoilla se jatkuva pukeminen-riisuminen-pukeminen-vaatekerrosten mukana roudaaminen, jos käy vaikka kaupoilla eikä tahdo hikoilla niissä ulkovaatteissa. Töissä ne ylimääräiset vaatteet voi vaan heittää jonnekin kasaan jos tulee kuuma.

Palelua enemmän mua ärsyttää kuitenkin näissä säissä se, että iho alkaa oireilla, sitä saa rasvata jatkuvasti eikä se edes auta kunnolla, ja räkä valuu ulkona sekä sisälle tultua koko ajan. Sille ei pukeutumisella mahda mitään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22542855:
Minkälaisia takkeja teillä talvea rakastavilla sitten oikein on?? En tiedä pitäskö mun hommata hoju napajäätikkötakki tai turkki, kun jäädyn pystyyn joka aamu junaa odotellessa...
Jostain Lindexistä ostin viime talvena paksun pitkähkön toppatakin. Ei siis ole untuvaa tai mitään semmoista, vaan jotain keinomateriaalia täyte. Tolla pärjää hyvin vaikka 20c pakkasella, kun laittaa alle toisen lämpimämmän paidan. Tämmöisellä noin 10 asteen pakkasella käytän taas toista maiharityylistä takkia, jonka vuori on teddykarvaa. Kumpikin ovat senverran reilun kokoisia, että alle mahtuu hyvin paksu fleecehuppari. Ei palella muuten kuin naamaa, en tykkää pitää suun edessä mitään rättiä.

Järin naisellisia tai kauniita noista takeista ei kyllä ole kumpikaan.

[QUOTE="minä";22542925]mikä on aivoo? ikinä kuullut..
toki lihavilla läskiä on enemmän myös aivojen ympärillä, samoin sisäelinten. ja se muu hyllyvä lämmittää, eihän hylkeetkään tarvitse takkeja. :D

mut nyt tiedät miksi normaalipainoiset valittaa kylmästä. ei ole läskikasoja lämmittämässä.[/QUOTE]

Sulla on sitten suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Kun ne ylipainooset jotka pukee liian vähän valittaa myös kylmää. Tajuatko vai haenko ratakiskoa?

"Vieras"
Kyllä minustakin on aivan hullua palella, kun voi puketumalla sen estää. Mä tykkään kerrospukeutumisesta eli sitten voi vähentää vaatetta sisällä tarpeen mukaan.

Mulla on yleensä paksut sukkahousut housujen alla ja jos on oikein kylmä, mulla on myös siellä alla villahousut. Mulla on myös yhdet vuorelliset housut, joilla kyllä tarkenee eli ei tartte välttämättä toppahousuja vetää jalkaan. Jos mulla on hame tai mekko talvella, niin sitten on paksut sukkahousut (puuvillaa tai villaa) ja päällä vielä paksut legginsit ja säärenlämmittimet.

Mä en yleensä käytä aluspaitoja, joten oikein kylmällä mulla on ensin esim. puuvillainen pitkähihainen trikoo, sitten villainen neule. Mulla on myös useita ihania villajakkuja - ja muutama on sellaisia reilun mellisia, joten voi sellaisenkin vetäista vielä neuleen päälle, jos on hirrmu kylmä.

Oikein kylmällä mulla on takkina mielummin villakankainen kuin toppatakki. Untuvatakkia olen miettinyt, josko sen ostaisi. Vielä ei vain ole sopivaa mallia kävellyt vastaan. Tuohon vielä kunnon pipo tai hattu, kaulahuivi ja kintaat tai lapaset - jo tarkenee.

Kenkinä mulla on Eccon viimevuotinen malli, jossa on vuori villaa. Kivan näköiset ihan kaupunkikenkinäkin ja lämpimät. Niihin mahtuu myös villasukka.

Nyt meinasin Suomen reissulta haalia silkkisiä aluvaatteita koko perheelle. Vai myykö tuo Ruskovilla tuotteitaan kaupoissa - se pitääkin tarkistaa :)

Yhteistyössä