[QUOTE="äiti 44v";22414455]No nyt sitten kuulit mitä "järjen usko" on erotuksena "sydämen uskosta". Sitten on vielä olemassa ns. "tapausko" tai uskonnollisuus, joka ei ole järjen eikä sydämen uskoa. Sehän ei välttämättä ole varsinaista uskoa Jumalaan ollenkaan. Esimerkiksi sinun näkemyksesi olisi kristityn näkemykseksi niin järjetön että se sopisi mainiosti esimerkiksi. Tuollaisia omahyväisiä haahuilijoita (minä en joudu helvettiin, sinä joudut etc.) on evlutkirkko täynnä. Suvaitaan eikä uskota helvettiin vaan uskotaan vain rakkauteen mutta vihataan toisinajattelijoita kuin syntiä mutta syntiä ei sitten vastavuoroisesti vihatakaan vaan se halutaan siunata.
Miten ilmenee jokapäiväisessä elämässä? Viime aikoina lähinnä on ilmennyt siten etten eronnut Homppaillan vuoksi kirkosta
Kappas kun Räsänen vain kertoi mitä Raamattu sanoo, ei kummempaa, joten en näe älyllisesti tarvetta erota kirkosta tuon vuoksi että Raamattua ääneen siteerataan. Muita syitä erolle sitten löytyykin pilvin pimein.
Rukoilen aika usein, vastauksiakin koen saaneeni. Luen hengellisiä kirjoja, olen kyllä tarkka etten mitä tahansa harhaoppia lueskele. TV7 katson melko usein, sieltä tulee järisyttävää yhteiskuntakritiikkiä ja tulevaisuudenvisioita, sekulaarisilta kanavilta ei tule koskaan mitään yhtä radikaalia
Kirkossa en käy, miksi kävisin? Eihän siellä uskota Jumalaan, siellä ajetaan homojen oikeuksia ja jahdataan naispappeuden vastustajia. Ehkä yllätyt kun kerron että naispappeutta EN kannata
Jonkun kerran vuodessa "eksyn" johonkin vapaamman suunnan tilaisuuteen, valitsen niitä aiheiden ja puhujien mukaan.
Minua kiinnostaa, kuinka joku voi olla uskossaan noin älytön ja lapsellinen kuin sinä. Kerrohan, miten kuvittelet pääseväsi taivaaseen etkä joutuvasi helvettiin vaikka et usko Raamatun Jumalaan etkä Hänen sanaansa? Millä mekanismilla minä kuitenkin mielestäsi joudun helvettiin? Minä kerroin sen Raamatun mukaisen mekanismin millä sinne jokainen menee jos menee, mikä sinun mekanismisi on? Miksi uskot helvettiin ylipäätänsä, ethän sinä ole kristitty edes ajatuksiltasi?[/QUOTE]
Ensinnäkin kiva, kun valotit vähän maailmaasi. Tapauskosta ja sydämen uskosta olen tietoinen. Järjen usko sotii edelleen kovasti mun ajatusmaailmaa vastaan, vaikkakin luulen ymmärtäväni mitä tosiasiassa sillä tarkoitat. En ylläty lainkaan ettet kannata naispappeutta, en minäkään kannata sillä raamatussahan se kielletään.
Mistä päättelit, että uskon helvettiin tai kuvittelen pääseväni taivaaseen? Itse vain totesit että koko poppoo on menossa helvettiin, totesin siihen että minä en. Koska sitä ei ole olemassa. Taivaaseen en siis myöskään ole menossa. En ole uskossa, lapsellinen olen varmasti monessa asiassa. Olisin varmasti voinut selittää asian sinulle tyhjentävämmin, olet oikeassa.
Sinä olit menossa helvettiin ihan omien puheidesi perusteella, niin olin ymmärtävinäni. Ilmeisesti ilmaisit itseäsi ristiriitaisesti tai ymmärsin väärin. Se, että minä puhun helvetistä, ei tarkoita että uskoisin siihen. Nythän puhutaan sinun uskostasi. Minun on pakko yrittää mukautua sinun ajatukseesi, että uskot johonkin tuollaiseen, siitähän tässä on kysymys. Minä en sano, että joudut helvettiin, sillä eihän sitä ole.
Kun minä kuolen, ajatukseni todennäköisesti vain lakkaavat olemasta. Mikään, mitä teen tässä elämässä ei vaikuta siihen. En tiedä, pidän sitä todennäköisenä. Kun kuolen, sittenpähän sen nään/tai en. En ole koskaan kuulunut kirkkoon. En ole lainkaan omahyväinen, mielenkiintoista että tulkitset tekstini jatkuvasti näin. Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi kirkon asioista ja uskon "puhtaudesta".
Minäkin katson tv7:ää silloin tällöin. Todennäköisesti hyvin, hyvin erilaisilla silmillä ja ajatuksilla kuin sinä. Ja olet oikeassa, en ole kristitty missään muodossa tai ajatuksessa, ikinä.
Luet paljon hengellistä kirjallisuutta, mikä on seulontaperusteesi harhaoppisuudelle?