BMI:n lihavuusmäärityksistä.

[QUOTE="vieras";22414000]ei kai siihen viitsi ottaa mitään kantaa jos asenne on se, että ylipaino ja lihavuus eivät kerran ole haitallisia...

nuo luokittelut on tehty sillä perusteella että keskimäärin tietyillä painoindekseillä tiettyjen sairauksien kuten vaikkapa kakkostyypin diabeteksen riski kasvaa. Jos riski painoindeksillä 30 on selkeästi suurempi kuin painoindeksillä 23, totta kai se on merkittävää.
se, että jollakin ei ylipainoisena ole jotakin sairautta, ei tarkoita etteikö siihen sairastumisen riski olisi tilastollisesti katsottuna suurentunut. eikä se, että tällä hetkellä ei ole sairas, tarkoita sitä että ei voisi sairastua muutaman vuoden sisällä. Todennäköisyys sairastumiselle on suurentunut jos elämäntavat eivät ole terveet.[/QUOTE]

Mutta kun on semmoisiakin tutkimuksia tehty, että lievästi lihavat kuntoilevat ihmiset elää pidempään kuin laihat ja ei-kuntoilevat, mihin se sit perustuu?

P.S. Kiva kun sain keskustelua aikaseks, se oli tarkoituskin! :)
 
Leukistinen aksolotli
Alkuperäinen kirjoittaja ö;22414029:
No jos bmi on 28 ja tietää itse, että se paino on läskiä eikä lihasta, niin kyllähän silloin on varaa laihduttaa! Ja ihan suotavaakin!
Niin, ei kuulosta anoreksialta. Bmi 28 on kuitenkin jo ylipainon puolella ihan virallisestikin. Mua ihmetyttää joskus se, että laihduttaakseen pitäisi olla hirveän lihava, muuten sanotaan, että se on jotain sairasta. Vaikka helpompihan se on jo aikaisessa vaiheessa kiinnittää huomiota, kun sitten, kun oikeesti on jo se bmi 40 ja ylöspäin.
 
Niin, ei kuulosta anoreksialta. Bmi 28 on kuitenkin jo ylipainon puolella ihan virallisestikin. Mua ihmetyttää joskus se, että laihduttaakseen pitäisi olla hirveän lihava, muuten sanotaan, että se on jotain sairasta. Vaikka helpompihan se on jo aikaisessa vaiheessa kiinnittää huomiota, kun sitten, kun oikeesti on jo se bmi 40 ja ylöspäin.
Ei suinkaan ole paha asia jos laihduttaa vaikka vaan muutaman kilon ennenkuin se BMI tosiaan on siel 40:n pahemmalla puolella! Mutta eikö siinä kohtaa juuri ruokaremontti ja liikunnan lisääminen olis parempi vaihtoehto kuin esim. jokin pussikuuri tms varsinainen laihdutuskuuri?
 
"vieras"
Mutta kun on semmoisiakin tutkimuksia tehty, että lievästi lihavat kuntoilevat ihmiset elää pidempään kuin laihat ja ei-kuntoilevat, mihin se sit perustuu?

P.S. Kiva kun sain keskustelua aikaseks, se oli tarkoituskin! :)
siihen, että kun arvioidaan ihmisen terveydentilaa, sitä ei koskaan pidä tehdä vain yhden asian perusteella.
pelkkää painoindeksin laskemista tärkeämpää on se, mitä syö, kuinka usein syö, paljonko liikkuu, kuinka kehon rasvamäärä on jakautunut, paljonko lihasta siellä rasvan alla on jne.
painoindeksin laskenta on ihan hyvä suuntaa antava väline ja kun siihen yhdistää vielä vyötärönympäryksen mittauksen, voidaan esimerkiksi melko luotettavasti arvoida sitä, onko rasvaa kertynyt vatsan alueelle liikaa, niin kun voi olla hoikallakin ihmisellä eikä sisäelinten ympärille kertynyt liika rasva ole terveellistä normaalipainoisellekaan.
kuten myöskään painoindeksi 19 ei ole kaikille ihmisille terveellistä vaikka onkin vielä normaalin rajoissa ja jollakin elmistä rasittuu jos siitä että BMI on 24.
harvoin ihmisellä on painoindeksi joka osoittaa selvää yli-tai alipainoa ilman että kyseisellä henkilöllä ei olisi jonkunasteista ongelmaa. lähinnä joillakin huippu-urheilijoilla, kehonrakentajilla tai hyvin lyhyillä tai pitkillä ihmisillä painoindeksi voi olla normaalialueen ulkopuolella ilman että kyse on varsinaisesti liiallisesta laihuudesta tai ylipainosta.
 
Leukistinen aksolotli
Ei suinkaan ole paha asia jos laihduttaa vaikka vaan muutaman kilon ennenkuin se BMI tosiaan on siel 40:n pahemmalla puolella! Mutta eikö siinä kohtaa juuri ruokaremontti ja liikunnan lisääminen olis parempi vaihtoehto kuin esim. jokin pussikuuri tms varsinainen laihdutuskuuri?
No mun mielestä pääasia, että laihduttaa jotenkin. Siis jos itse haluaa, eihän se paino muita ihmisiä sinänsä haittaa.
 
ö
Ei suinkaan ole paha asia jos laihduttaa vaikka vaan muutaman kilon ennenkuin se BMI tosiaan on siel 40:n pahemmalla puolella! Mutta eikö siinä kohtaa juuri ruokaremontti ja liikunnan lisääminen olis parempi vaihtoehto kuin esim. jokin pussikuuri tms varsinainen laihdutuskuuri?
ONKO joku täällä sanonut, että laihdutus = pussikuuri? Kyllä mun mielestä laihdutus nimenomaan on terveellisen ruokavalion ja liikunnan yhdistelmä, kaikenlaiset nälkäkuolemadieetit taas laiskojen keinoja pikaiseen kuihtumiseen kunnes kilot pian taas palaavat.
 
"vieras"
kaikkein terveellisintä olisi pitä äse paino siellä normaalipainoindeksin alueella ilman suuria painonvaihteluita. On pääsääntöisesti terveellisempää pysyä jopa lievästi ylipainoisena ja olla kokoajan samankokoinen kuin rasittaa elimistöä jojolaihdutuksella.
 
"viima"
[QUOTE="saha";22413940]Mä en perusta noihin.
Mä olen treenannut kroppaani, ja urheilen kuudesti viikossa. Olen pituudeltani 175cm pitkä ja painoindeksini on 27. Rasvaa minussa ei paljoa ole. Timmi on kroppa. Mutta lihashan painaakin enemmän kuin läski. :)[/QUOTE]

tää on niin totta. miehen kanssa kumpikin keikutaan tuossa ylipainon rajalla. ja jos meidät näkisitte niin hassuna sitä pitäisitte. kun läskiä ei ole vaan tehdään paljon fyysistä työtä joka näkyy lihaksissa.
 
ruusunenn
Mun työpaikalla oli tyttö, joka oli oikeesti Sairaalloisen ylipainoinen.
Selitti, että ylipaino on hänellä perinnöllinen.
En oikein uskonut siihen, koska koko pvän kassalla ollessa joi cocista ja söi suklaata.
Kahvitauoilla söi pullaa tai lihapasteijaa, ja ruokatauoilla pakastepizzaa, lihistä taui hampparia.
Ei koskaan salaatteja tai tavallisia kotiruokia.
Mun hyvä ystävä oli perinnöllisesti lihava, mutta söi todella terveellisesti ja liikkui. Sai kilojakin pois..
 
Mua on kummastuttanut se asenne, jos haluaa olla normaalipainossa (jopa sen alarajoilla) saa usein osakseen syytöksiä anorektisesta ajattelutavasta, miksi?
Minä ainakin voin tosi paljon paremmin (henkisesti ja fyysisesti) mitoilla 170cm ja 60kg kun isompana. Myöskin työni on helpompaa kun olen hoikassa kunnossa.
Raskauksien jälkeen olen palannut salille ja lenkille nopeaa, koska olen halunnut omiin mittoihini pian. Sekös on aiheuttanut paheksuntaa...
 
Leukistinen aksolotli
Mua on kummastuttanut se asenne, jos haluaa olla normaalipainossa (jopa sen alarajoilla) saa usein osakseen syytöksiä anorektisesta ajattelutavasta, miksi?
Minä ainakin voin tosi paljon paremmin (henkisesti ja fyysisesti) mitoilla 170cm ja 60kg kun isompana. Myöskin työni on helpompaa kun olen hoikassa kunnossa.
Raskauksien jälkeen olen palannut salille ja lenkille nopeaa, koska olen halunnut omiin mittoihini pian. Sekös on aiheuttanut paheksuntaa...
Joo, siitä ikäänkuin jopa vieraat ihmiset saattaa olla tuohtuneita, jos itse kokee, että on hyvä olla bmi 18,6 joka muuten on vielä ihan niissä rajoissa. Sanotaan sitten ruipeloksi, vähätellään naiseutta ja aletaan puhua anorektiasta. Vaikka pysyäkseen siinä painossa ei tarvitsisi suorittaa mitään erityisiä toimia, vaan syödä normaalisti, silloin kun on nälkä ja liikkua normaalisti.

Mulla ainakaan ei ole sitten enää hyvä olo, jos painan 4 kiloakin enemmän. En halua kadottaa vyötäröäni.
 

Yhteistyössä