BMI:n lihavuusmäärityksistä.

Mä ymmärrän, että rajat tarvii vetää johonkin, ja että jos BMI kasva, niin määritelmä lihavuudesta kasvaa, mutta että:

18,5-25
Normaalipaino

>25
Ylipaino, lihavuus

25-30
Lievä lihavuus

30-35
Merkittävä lihavuus

35-40
Vaikea lihavuus

>40
Sairaalloinen lihavuus

Pointti siis, en sulata sitä, että että 30-35 on jo merkittävä lihavuus ja sitä, että määritykset loppuvat 40:een!

Ja joo, olen ite paksu ja taistelen painoni kanssa jatkuvasti.
 
"vieras"
Pointti siis, en sulata sitä, että että 30-35 on jo merkittävä lihavuus ja sitä, että määritykset loppuvat 40:een!
.
se johtuu siitä että useimmilla ihmisillä, ellei kyse ole todella paljon treenaavasta henkilöstä, BMI 30 on jo sen verran korkea että siitä seuraavat terveyshaitat ovat merkittäviä. Useimmiten silloin rasvaa on kertynyt vyötärölle painamaan sisäelimiä mikä on metabolisen oireyhtymän suurin riskitelijä.
BMI-määritelmissä se merkittävä ei tarkoita samaa kuin tosiläski, vaan sitä mikä on terveyden kannalta merkittävää.
yleensä kyllä lihavuuden määrittelemiseen käytetään muutakin kuin pelkkää painoindeksin mittausta, esimerkiksi vyötärönympäryksen mittaus antaa kohtuullisen hyvää kuvaa yhdessä painoindeksin kanssa siitä mikä on sisäelinten ympärille kertyneen rasvan määrä.
 
[QUOTE="vieras";22413879]se johtuu siitä että useimmilla ihmisillä, ellei kyse ole todella paljon treenaavasta henkilöstä, BMI 30 on jo sen verran korkea että siitä seuraavat terveyshaitat ovat merkittäviä. Useimmiten silloin rasvaa on kertynyt vyötärölle painamaan sisäelimiä mikä on metabolisen oireyhtymän suurin riskitelijä.
BMI-määritelmissä se merkittävä ei tarkoita samaa kuin tosiläski, vaan sitä mikä on terveyden kannalta merkittävää.
yleensä kyllä lihavuuden määrittelemiseen käytetään muutakin kuin pelkkää painoindeksin mittausta, esimerkiksi vyötärönympäryksen mittaus antaa kohtuullisen hyvää kuvaa yhdessä painoindeksin kanssa siitä mikä on sisäelinten ympärille kertyneen rasvan määrä.[/QUOTE]

Niin mutta kun tota BMI:ta tuijotetaan joka paikassa aika sokeasti! :( Esim. terveydenhuollossa, kaikki vaivat on aina läskien vika, vaikka olis mitä!
 
"saha"
Mä en perusta noihin.
Mä olen treenannut kroppaani, ja urheilen kuudesti viikossa. Olen pituudeltani 175cm pitkä ja painoindeksini on 27. Rasvaa minussa ei paljoa ole. Timmi on kroppa. Mutta lihashan painaakin enemmän kuin läski. :)
 
[QUOTE="just";22413925]Lihavat on aina sitä mieltä ettei heidän lihavuus ole vaarallista vaan niiden "vielä lihavampien"...[/QUOTE]

Kolesteroli 4, ei sokerit koholla, nivelet kunnossa.... Voisko joku ottaa kantaa siihen LUOKITTELUUN mistä tässä avauksessa alun alkaen oli kysekin?
 
[QUOTE="milla";22413947]:O säkö tiedät paremmat rajat lihavuudelle kun asiantuntijat???![/QUOTE]

En mä niin ole väittäny, kritisoin vaan tuota luokittelua. Lähtee mielestäni liian jyrkästi jo kun alkaa 25:stä ja loppuu yhtä jyrkästi kun loppuu siihen 40:een.
 
"vieras"
Niin mutta kun tota BMI:ta tuijotetaan joka paikassa aika sokeasti! :( Esim. terveydenhuollossa, kaikki vaivat on aina läskien vika, vaikka olis mitä!
terveydenhuollossa henkilökunnalla on velvollisuus kertoa ylipainoa aiheuttamista terveyshaitoista. samalla tavalla kuin tupakoitsijoille kerrotaan tupakan haitoista.
ylipaino lisää monien sairauksien riskiä eikä se, että tuntee olonsa terveeksi, poista sitä tosiasiaa että esimerkiksi siäelinten ympärillä oleva liiallinen rasva on ihan oikeasti haitallista ja rasittaa sisäelimiä.

useimmat terveydenhuoltoalalla olevat ihmiset eivät ole mitään läskinvihaajia jotka ilkeyttään huomauttaisivat ylipainosta (tai tupakoinnista, liiallisesta dokaamisesta tms), toki niitäkin löytyy varmasti.
ei sitä, että ihmiset tekevät työtään, tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena. terveisiin elämäntapoihin ohjaaminen kuuluu asiaan jopa silloin kun käy valittamassa nuhaa lääkärille, jos virallisia ohjeistuksia noudatetaan.
 
rehellinen itselleen
Niin no, miten sen ottaa. Toi luokittelu ei mielestäni vaan ole kohdillaan, ja vielä enemmän vastustan sitä että jo yli 25 ois LIHAVA! Ja p*skat!
No se on sun mielipide, ja se vois olla toinen jos olisit normaalipainoinen... :)

No, mun BMI on 28 ja olen omastakin mielestäni lihava. Ja laihdutan. Tykkäsin ulkonäöstäni enemmän kun BMI oli 23...
 
[QUOTE="vieras";22413969]
ei sitä, että ihmiset tekevät työtään, tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena. terveisiin elämäntapoihin ohjaaminen kuuluu asiaan jopa silloin kun käy valittamassa nuhaa lääkärille, jos virallisia ohjeistuksia noudatetaan.[/QUOTE]

Ei, en otakaan, eikä mulle olla asiasta sanottukaan kuin kerran 9 vuotta sitten (olin synnyttänyt 6 viikkoa aiemmin?!!) Se oli yleisellä tasolla sanottu.
 
"hmm"
Kolesteroli 4, ei sokerit koholla, nivelet kunnossa.... Voisko joku ottaa kantaa siihen LUOKITTELUUN mistä tässä avauksessa alun alkaen oli kysekin?
ei lääketieteellisessö luokittelussa tarvitse olla hienovarainen. ylipainoinen ihan oikeasti on "lihava" vaikka tulisikin parempi mieli jos siinä lukisi pyöreähkö. ehkä ihmisillä vaan on ylinegatiiviset käsitykset sanasta lihava.
 
[QUOTE="hmm";22413985]ei lääketieteellisessö luokittelussa tarvitse olla hienovarainen. ylipainoinen ihan oikeasti on "lihava" vaikka tulisikin parempi mieli jos siinä lukisi pyöreähkö. ehkä ihmisillä vaan on ylinegatiiviset käsitykset sanasta lihava.[/QUOTE]

Toioli hyvin sanottu! :) :flower:
 
"vieras"
Kolesteroli 4, ei sokerit koholla, nivelet kunnossa.... Voisko joku ottaa kantaa siihen LUOKITTELUUN mistä tässä avauksessa alun alkaen oli kysekin?
ei kai siihen viitsi ottaa mitään kantaa jos asenne on se, että ylipaino ja lihavuus eivät kerran ole haitallisia...

nuo luokittelut on tehty sillä perusteella että keskimäärin tietyillä painoindekseillä tiettyjen sairauksien kuten vaikkapa kakkostyypin diabeteksen riski kasvaa. Jos riski painoindeksillä 30 on selkeästi suurempi kuin painoindeksillä 23, totta kai se on merkittävää.
se, että jollakin ei ylipainoisena ole jotakin sairautta, ei tarkoita etteikö siihen sairastumisen riski olisi tilastollisesti katsottuna suurentunut. eikä se, että tällä hetkellä ei ole sairas, tarkoita sitä että ei voisi sairastua muutaman vuoden sisällä. Todennäköisyys sairastumiselle on suurentunut jos elämäntavat eivät ole terveet.
 
rehellinen itselleen
[QUOTE="saha";22413940]Mä en perusta noihin.
Mä olen treenannut kroppaani, ja urheilen kuudesti viikossa. Olen pituudeltani 175cm pitkä ja painoindeksini on 27. Rasvaa minussa ei paljoa ole. Timmi on kroppa. Mutta lihashan painaakin enemmän kuin läski. :)[/QUOTE]

Joillakin varmaan on noin, mutta aika harvalla. :D Sä olet onnekas... Mulla on vain läskiä nämä "ylimääräiset kilot".
 
No se on sun mielipide, ja se vois olla toinen jos olisit normaalipainoinen... :)

No, mun BMI on 28 ja olen omastakin mielestäni lihava. Ja laihdutan. Tykkäsin ulkonäöstäni enemmän kun BMI oli 23...
Sulla on suurentava peili? Viittaa mielestäni hiukan anorektisiin oireisiin, mutta mikäs mä oon sanomaan kun en sua tunne tai näe. :) Sanon vaan miltä kuullostaa!
 
"suski"
En mä niin ole väittäny, kritisoin vaan tuota luokittelua. Lähtee mielestäni liian jyrkästi jo kun alkaa 25:stä ja loppuu yhtä jyrkästi kun loppuu siihen 40:een.
Mä en ole mikään siro keijukainen ja usein mua luullaan jopa 10 kg kevyemmäksi kuin todellisuudessa olen ja silti mun bmi on melkein aina ollut alle 25. Raskausaikana pääsin 28:an ja vähän aikaa nuorempana oli bmi reilu 25. Ja silloin tunsin itseni selvästi pulskaksi ja näytinkin siltä.
 

Yhteistyössä