Montako tupakoivaa odottajaa löytyy täältä nyt?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Mä väitän että tuo "stressi" on vaan heikkojen selittelyä käytökselleen ilman suurempia perusteita. Neuvolassakin aina vaan hyssytellään tupakoivia odottajia.

Lopettaminen on muuten ihan äärettömän helppoa. Lakkaa polttamasta sitä prkleen röökiä. Odotusaika jos mikä on otollisin aika lopettamiselle! Ihan oikeasti, olo on hetken kurja mutta kohenee HUOMATTAVASTI kun tupakat on lopullisesti tumpattu.
Hyvin sanottu. Tätä peesailen entisenä röökiaddiktina joka oli varma ekaan ultraan asti että muutama rööki olisi vauvalle parempi kuin röökinlopetusstressi.

juurijust
Mä väitän että tuo "stressi" on vaan heikkojen selittelyä käytökselleen ilman suurempia perusteita. Neuvolassakin aina vaan hyssytellään tupakoivia odottajia.

Lopettaminen on muuten ihan äärettömän helppoa. Lakkaa polttamasta sitä prkleen röökiä. Odotusaika jos mikä on otollisin aika lopettamiselle! Ihan oikeasti, olo on hetken kurja mutta kohenee HUOMATTAVASTI kun tupakat on lopullisesti tumpattu.
Minä ainakin olen heikko, voin sen ihan vapaasti myöntää. Oon ollut elämässäni heikko monenkin asian suhteen. Olo ei ole vain hetken kurja, sitä kestää kuukausia. Olisikin vain "hetken". Mä ainakin olen psyykkisesti niin riippuvainen tupakkaan ettei sitä tajua kukaan.

Ja muuten te jotka ihmettelette miten lääkärit hyssyttelee muka kaikki tupakoitsijoita, niin oletteko kaikki olleet tupakoitsijoina neuvolassa kun "tiedätte" että se on paskapuhetta?

No justiinsa, SUSTAHAN tässä onkin kysymys, mitä väliä lapsella. Kukaan ei pysty antamaan mitään terveystakeita tupakoimattomankaan odottajan sikiöstä, joten ilmeisesti sun lääkäris on meedio. Muista sit olla lapsesi apuna, jos se joskus itkee oppimisvaikeuksiaan koulussa tai lisääntymisongelmiaan hedelmöitysklinikalla.
joo minulla on itelläni astma, atopia, lukihäiriö ja ne oppimisvaikeudet.. ja äitini ei oo koskaan polttanu, eikä kyl isänikään. että tulee niit muutenki ku tupakasta. ja kyllä minä tiedän et pitäsi lopettaa.. ja onha se 1-4 savuketta päiväs parempi ku 30 ???????

Raskaanaolevilta naisilta voi kuolla lähisiä, sairastua omaisia, miehet jäädä työttömäksi, isommat sisarukset aiheuttavaa murheita, oma terveys voi reistailla, vauvan terveys voi huolestuttaa...

MUTTA

Tupakoinnin lopetus on asia joka aiheuttaa niin ääretöntä stressiä että kannattaa suosiolla vaan tuprutella sinne laitokselle saakka?

Ei mene mun järkeen ei...

Itse olen ex-tupakoitsija, liki 10v joten tiedän mistä kirjoitan. Olen myös läheltä seurannut erään ihmisen kivuliasta kärsimystä keuhkoahtaumataudissa kohti hidasta kuolemaa :'(

minä oon jo viikol 28 ja kuulemma terve ja iso tyttö tulos :) nyt poltan sen pari päiväs enää :) poltin alkuraskaudesta kun oli tuo masennus ja kaikki nii melkei 30 päiväs.. ja ku en oikee suostunu sitä itelleni myöntää et oon raskaana... ni jos viel masennuksen päälle stressaisin ni ei ois kuulemma kovin hyvä..
Minä kyllä nostan hattua tuostakin suorituksesta, että oot pystynyt vähentämään 30:sta kahteen tupakkaan per päivä! Tsemppiä sulle=)

uskaltaakohan tunnustaa
joo minulla on itelläni astma, atopia, lukihäiriö ja ne oppimisvaikeudet.. ja äitini ei oo koskaan polttanu, eikä kyl isänikään. että tulee niit muutenki ku tupakasta. ja kyllä minä tiedän et pitäsi lopettaa.. ja onha se 1-4 savuketta päiväs parempi ku 30 ???????
Todellakin noin vähäinen määrä on parempi kuin 30. :) Uskon että jokainen meistä polttavista tietää että pitää lopettaa, mutta se ei kaikille ole niin helppoa.

Olen vähän ihmetellyt kun omassa tuttavapiirissäni n. 70% odottavista/jo lapsen saaneista polttaa. Että onkohan se oikeasti yleisempää mitä annetaan ymmärtää? Monet heistä polttavat salaa, tai vaan tuttujen seurassa eivätkä ikinä "julkisesti"..

Minä ainakin olen heikko, voin sen ihan vapaasti myöntää. Oon ollut elämässäni heikko monenkin asian suhteen. Olo ei ole vain hetken kurja, sitä kestää kuukausia. Olisikin vain "hetken". Mä ainakin olen psyykkisesti niin riippuvainen tupakkaan ettei sitä tajua kukaan.

Ja muuten te jotka ihmettelette miten lääkärit hyssyttelee muka kaikki tupakoitsijoita, niin oletteko kaikki olleet tupakoitsijoina neuvolassa kun "tiedätte" että se on paskapuhetta?
Nyt tsemppiä sen tupakan nujertamiseen!!! Sä tiedät itse että ongelma on enemmän psyykkinen, eli on keksittävä joku ratkaisu millä pääset yli niistä tilanteista joissa yleensä laitat tupakaksi. Lopeta vaikka ekaksi se "tärkein" rööki. Aamu- ruoka- kahvi- jne. Sinnittele aina mahdollisimman kauan ennenkuin annat periksi ja sytytät tupakan. Kuvittele mielessäsi joku ällö tai ahdistava mielikuva tupakasta kun poltat.

Sä pystyt siihen!!! :wave:

uskaltaakohan tunnustaa
Raskaanaolevilta naisilta voi kuolla lähisiä, sairastua omaisia, miehet jäädä työttömäksi, isommat sisarukset aiheuttavaa murheita, oma terveys voi reistailla, vauvan terveys voi huolestuttaa...

MUTTA

Tupakoinnin lopetus on asia joka aiheuttaa niin ääretöntä stressiä että kannattaa suosiolla vaan tuprutella sinne laitokselle saakka?

Ei mene mun järkeen ei...

Itse olen ex-tupakoitsija, liki 10v joten tiedän mistä kirjoitan. Olen myös läheltä seurannut erään ihmisen kivuliasta kärsimystä keuhkoahtaumataudissa kohti hidasta kuolemaa :'(
No jos multa kuolisi läheinen, tupakoinnin lopettaminen olisi entistä hankalampaa. Omaisia onkin sairastunut tässä raskausaikana (isällä todettiin keuhkoahtaumatauti ja sepelvaltimotauti), miestä mulla ei ole eikä vanhempia lapsia, oma terveys ei reistaile ja vauvasta olen kyllä juu ollut huolissani niin kuin varmaan jokainen odottaja.

Itse olen yli 10 vuotta polttanut ja kuten sanoin niin isälläni on COPD ja itse olen hoitoalalla ja tiedän kyllä varmaan "kaiken" tupakasta ja sen haitoista. Silti lopettaminen on äärimmäisen vaikeaa.

"vieras"
Mä olen raskaana ja lopetin kokonaan pian raskaustestin jälkeen. En pystynyt ihan suoraan lopettamaan, vaan pari viikkoa poltin korkeintaan yhden savukkeen päivässä niin että kävin 1-3 kertaa päivän aikanaa tupakalla, mutta en polttanut kokonaista savuketta vaan imaisin miehen tupakasta parit savut tai tumppasin melkein saman tien kun olin sytyttänyt oman...

Mä olen ihan varma että kaikki odottavat äidit vetävät elimistöönsä erilaisia myrkkyjä ja haitallisia aineita enemmän tai vähemmän mm. elintarvikkeiden ja kosmetiikan mukana ja niin tietoisesti kuin tiedostamattakin, enkä halua suoriltaan tuomita ketään, kun tiedän valitettavasti omastakin kokemuksesta että tupakkaan voi olla pahasti koukussa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Mutta yrittäkää edes :) Mulla menossa rv 32 eikä kuukausiin ole tehnyt mieli tupakkaa, olen siitä tosi onnellinen. Itselläkin on fyysisesti parempi olo ilman, eikä mene rahaakaan hukkaan. Mä luulen lisäksi, että ne rahat, jotka normaalisti olisivat menneet mulla tupakkaan, kattavat ihan älyttömän ison osan kaikista vauvaa varten tehdyistä hankinnoista ja ihanista uusista vaatteista joita olen raskausaikana joutunut ostamaan.

Alkuun oli ihan hirveetä olla ilman, mutta kannatti kärvistellä ja pysyä lujana. Harmi että mies polttaa edelleen... :(

älykästä porukkaa taas
[QUOTE="huh";22344114]Huomaa lauriinasta että teiniäiti. Toivottavasti huolehtii lapsestaan, epäilen kyllä kun jo nyt pystyy vahingoittamaan lastaan:([/QUOTE]

Juu kiitos tästä. Nyt me kaikki teiniäidit ollaan tuollasia vastuuttomia. Kiitos sulle. Tulipa hyvä mieli.
Teiniäidit joutuu tekemään aina kaiken paremmin jotei joutuisi silmätikuksi. Nyt "me teiniäidit" ollaan taas vastuuttomia kun tuo yksi idiootti polttaa raskausaikana...huoh.

Ekat lapset on aina saatu nuorena, te 25+ olette nykyajan tuotosta ja lasten ja nuorten pahoinvointi vaan kasvaa ja lapsettomuusluvut huipussa, hienoa, loistavaa jatkakaa.

T.vastuullinen, savuton ja alkoton mutta ilmeisesti huono koska teiniäiti.

[QUOTE="huh";22344114]Huomaa lauriinasta että teiniäiti. Toivottavasti huolehtii lapsestaan, epäilen kyllä kun jo nyt pystyy vahingoittamaan lastaan:([/QUOTE]

minä en ikinä EN IKINÄ vahingoittas lastani sitte ku se syntyy.. ja kyllä minä yritän lopettaa, ei se vaan oo nii helppoo.. minä huolehin lapsestani poikaystäväni kanssa niin hyvin kun pystyin ja pyydän apua vanhemmiltani jos sitä tarvitsen. ehkä oon epäonnistunu parissa asiassa mutta aion olla hyvä äiti!!!

minä en ikinä EN IKINÄ vahingoittas lastani sitte ku se syntyy.. ja kyllä minä yritän lopettaa, ei se vaan oo nii helppoo.. minä huolehin lapsestani poikaystäväni kanssa niin hyvin kun pystyin ja pyydän apua vanhemmiltani jos sitä tarvitsen. ehkä oon epäonnistunu parissa asiassa mutta aion olla hyvä äiti!!!
Jätät ne röökit sinne askiin ja se on just niin yksinkertasta. Jos haluat sitä, pystyt siihen.
Alku on vaikeeta mutta aidan yli pääsee ja sitten helpottaa. Olet vahvempi kuin tupakka, kyllä sä sen tiedät.

klisee
minä oon jo viikol 28 ja kuulemma terve ja iso tyttö tulos :) nyt poltan sen pari päiväs enää :)
Vähentäminen on hienoa, onnea siitä.

Mut edelleen, kukaan ei voi tietää, onko vauvasi terve. Kannattaa muutama hetki uhrata ajatuksia siihen, että eri tavoin sairas lapsi voi syntyä kenelle tahansa, ja sit olla märehtimättä sitä enempää. Ihan ystävyydellä sanon tän, koska oon nähnyt sen shokin, mikä seuraa kun kaikki ei olekaan ihan täydellisesti.

uskaltaakohan tunnustaa
Mulla just tuo raha (lapsen terveyden jälkeen) on tärkein motivaattori. Muutenkaan rahaa ei ole mällättäväksi ja tupakka vie pienistä tuloista ison osan.

Arvostan teitä jotka kirjoitatte kannustavasti ja annatte vinkkejä lopettamiseen :) haukkuminen ja lynkkausmeininki ei oikein auta mitään. Ei siitä ole oikeasti hyötyä kun sanotaan että lopetus on tosi helppoa. Kaikille kun se ei ole. Helppohan se on sanoa jos ei ole kokenut niin pahaa psyykkistä riippuvuutta tupakkaan. Kyllä mäkin voin sanoa että fyys. oireista pääsee helpolla, mut muusta sitten ei.. Mut todellakin yritän ja tuun siinä vielä onnistuun :)

hhhhh
Ihan ystävällisesti sanon, että kannattaa oikeasti miettiä, miltä tuntuu miettiä sitten jokaisen sairauden tms. ongelman kohdalla, onko se oma vika. Se on aika raskasta.

Yhteistyössä