Montako tupakoivaa odottajaa löytyy täältä nyt?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
tupakointia vastustava
Ei todellakaan ole mitään kunnon syitä olemassa sille, että polttaa raskausaikana. Miltä teistä tuntuisi jos saisitte tietää että teidän äidit on polttaneet, teitä odottaessaan? Minä sain kuulla tuollaisen tiedon ja se tuntui pahalta. Olin kuitenkin toivottu lapsi vanhemmilleni.
Elämän eväitä aletaan lapselle jakaa jo siellä kohdussa, siellähän me kehitytään omituisesta möhkylästä ihan oikeiksi ihmislapsiksi. Siinä ajassa sille hassulle muodottomalle möhkäleelle kehittyy aivot, aistit, iho, kaikki. Onko oikein että jonkin asian kehittyminen hidastuu tai mahdollisesti kokonaan estyy, sen takia että äiti polttaa tupakkaa, ja lapsi ei voi siihen tietenkään mitenkään vaikuttaa ja voi synnyttyään kärsiä jostakin tupakan aiheuttamasta koko ikänsä, vaikkei itse ikinä edes maistaisi savuketta?
Kyllä se on vastuuntunnotonta ja itsekästä, että turmelee lastaan jo sen ollessa vatsassa. Ei riitä vastaukseksi se, että "usein sitä lasta alkaa kunnolla rakastaa vasta sen synnyttyä.." tai jotain muuta sössötystä. Kyllä se äitiys alkaa jo silloin kun vauva on mahassa.

Ymmärrän kyllä ettei tupakanpolton lopettaminen ole monille mitenkään helppoa. Mutta juuri sen takia, pitäisi lopettaa, ettehän halua että myöhemmin teidän lapset polttaa myös? Eikö olisi parasta että ryhtyy savuttomaksi ja lapsikin saa siinä hienon mallin itselleen. Eihän kaikki raskauden aikaisen tupakoinnin haitatkaan näy heti lapsen synnyttyä vaan voivat puhjeta esim murrosiässä.
Ja jos onnistuu olemaan sen raskausajan 9kk polttamatta niin ei tosiaan kannata enää palata tupakkaan, kun on jo päässyt siitä irti! Naisilla jotka imettää ja tupakoi, rintamaito maistuu ja haisee tupakalle tutkimusten mukaan. Lisäksi lapsilla voi olla herkemmin koliikkia yms.

Rakastakaa lapsianne ja lopettakaa tupakanpoltto. Mieluummin älkää koskaan aloittakokaan. Koska teidän lapsenne kiittää siitä varmasti myöhemmin, kun voit kertoa että lopetit polton heti tietäessäsi vauvasta, etkä joudu selittelemään miksi oikein savustit koko raskausajan. 9kk on kuitenkin melkein VUOSI. Kun polttaa vuoden siinä syntyy melkoista vauriota aikuisellekin. Entäpä sitten lapselle, joka on vielä täysin kehittymätön eikä ole maailmaa ehtinyt päästä näkemäänkään, hänelle pitää jo silloin näköjään tehdä selväksi mitä ihania myrkkyjä maailmassa odottaakaan..
Tottahan se on, että mm. häkää löytyy auton pakokaasuistakin, mutta ei me niitä nyt niin paljon hengitetä, ja mikä tärkeintä, emme voi valita sitä, mutta tupakanpoltto ON AINA OMA VALINTA. Rahaakin saisi säästettyä paljon enemmän vaippoihin yms mitä tarvitaan vauvan synnyttyä..

Alkuperäinen kirjoittaja ex kova polttaja!:
lukekaa stumpaa tähänkirja nii pystytte lopettaan takuu varmasti, minäkin pystyin ja arvatkaa olenko onnellinen! :).
Luettu kolmeen kertaan ja leffakin katsottu, mikä on tehty tuon kirjan pohjalta. Kuten Allen Carr kirjassaan sanoo, 95% kirjan lukeneista lopettaa tupakan polton siihen. Minä taidan kuulua siihen 5 prosenttiin, mihin kirja ei tehonnut : /

jadal
On kyllä taas niin fiksua, että huhhuhuh!
Mammat porukalla päättää nuoren tytön kimppuun käydä. Mitäköhän hyötyä siitä luulette olevan? Voin kertoa, ettei sitten yhtään mitään. Pahimmassa tapauksessa viette uskon omaan pärjäämiseen, kun tollasta p*skaa lauotte näppäimiltänne.
Näkyy punaista.
Ja ei, en ole sitä mieltä, että röökin poltto raskaana on hyväksyttävää, ei siihen ole mitään selitystä miksi niin voisi tehdä. Mutta ei se p*skan niskaan kaataminenkaan ole.

Lauriina: Tuo on loistava suoritus vähentää 30->1-4, samalla tahdonvoimalla jatka sinne nollaan :)

Lauriinalle tsemppiä. Kyllä sä pärjäät varmasti, älä anna noiden ilkimysten lannistaa sua. Aina löytyy ihmisiä, ketkä puskan takaa huutaa omia ilkeyksiään, kokevat näin paremmuuden tunteita kun "minä se oon niin fiksu, että hankin lapset vasta kolmekymppisenä" ja sitten samat valittaa, etteivät jaksa auttaa omia lapsiaan lastenlastensa hoitamisessa, kun ovat jo liian vanhoja ja väsyneitä siihen. Susta tulee varmasti hyvä äiti ja sä tiedät sen itsekin, jossain määrin ehkä jopa parempi kuin sua vanhemmat äidit, ainakin siinä mielessä, että sulla riittää energiaa ja YMMÄRRYSTÄ lapselle, koska itse olet ollut lapsi vasta hetki sitten, sulla on lasten jutut tuoreessa muistissa, ei pääse muodostumaan niin huutavaa sukupolvien välistä kuilua. Itse olin ensimmäistä kertaa raskaana, kun olin sua vuoden vanhempi, neuvolassa on moneen kertaan tarjottu aborttia "nuoren" ikäni perusteella, mihin sanoin aina jyrkän ein. Melkein itku tulee silmään, kun muistelen niitä aikoja ja samalla katson ekaluokkalaistani ja ajattelen, että jos en olisi silloin niin vahva kuin olin ja suostuisin paineen alla aborttiin, tätä ihanaa tyttöä ei olisi olemassa, olisin tappanut hänet.. :(

Mulla on ystäviä, ketkä ovat saaneet lapsia 16-19 vuotiaina, ja jotka ovat erittäin hyviä äitejä. Samoin tunnen sellaisia kolmekymppisiä, ketkä ovat saaneet lapsia myöhään ja joiden käytös/raivokohtaukset lapselle jne paljastavat sen, että heidän olisi parempi jättää lapset hankkimatta. Se on ihmisestä kiinni, ikä on vain numeroita. Voimia sulle, kyllä sä pärjäät ja oot varmasti hyvä äiti omalle lapselles jos vain itse tahdot niin. :hug: :flower:

jadal
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma;22344620:
Mulla on ystäviä, ketkä ovat saaneet lapsia 16-19 vuotiaina, ja jotka ovat erittäin hyviä äitejä.
samoin :) ei se ikä sano, ettei voisi olla hyvä äiti. Voin sanoa, että se äiti ketä eniten ihailen äityidessään, on itse saanut esikoisensa 15vuotiaana.

mieh
Älkää nyt hyvät ihmiset haukkuko lyttyyn, kun toinen on pystynyt vähentämään 30 tupakista muutamaan.. Minun mielestäni se on ainakin älyttömän hyvä suoritus!
En itsekään hyväksy tupakointia raskauden aikana, mutta tuo on minusta selvää, että hän yrittää parhaansa, ja jos vielä ponnistelee, pystyy aivan varmasti jättämään ne muutamatkin polttamatta! ..eikös muuten nikotiini purkka taida olla sallittua käyttää raskauden aikana? Kun niitä laastareita ei joo ilmeisesti ainakaan suositella, kun siinä se nikotiinin saaminen on pitkä aikaista ja tasaista.

Ja ei minunkaan mielestäni ikä luokittele kuka on hyvä äiti ja kuka ei, kunhan vaan jokainen nuori äiti, ja vanhempi äiti kantaa vastuunsa. Onhan noita kolme- neljäkymppisiäkin äitejä, jotka eivät todellakaan osaa kantaa vastuuta lapsistaan!! ;D

Tsemppiä kaikille raskaana oleville, jotka kamppailevat tupakoinnin lopettamisen kanssa!

Yhteistyössä