Lasten lähellä tupakointi

• Viestiketjun aloittaja vihastunut :(
  • Ensimmäinen viesti
vihastunut
dechs, en minäkään siedä "mäkkilasten" vanhempia.. Eräs entinen koulukaveri päätyi siihen, että ensimmäisen lapsen pyöräytettyään ei pitänyt enää kunnostaan huolta.. Oli lihonut varmaan 20kg raskausaikana.. Nykyään heillä sitten on niin, että käyvät useamman kerran viikossa pikaruokaa kaikille kotiin tai jotain grillisapuskaa.. Omaa ruokaa laittavat erittäin harvoin.. Ja koko ajan tungetaan sipsiä, karkkia, limua ja energiajuomia kurkusta alas..
Meillä on ollut käytäntönä, ettei nyt lapsille edes osteta karkkia kuin hyvin harvoin, joku tikkari tai xylitolpastillirasioita yms PIENTÄ. Kun lapsetkin on niin pikkusia vielä. Ja tietty sitten jos sukulaiset jonkun isomman pussin tuo kyläillessään niin saavat sitten herkutella enemmän mutta edelleen, kohtuudella. Ja äiti ei syö karkkia oikeastaan koskaan, silloin tällöin jos tarjotaan niin namin tai pari voin ottaa mutta viime kerrastakin on aikaa jo sen puolisen vuotta..

Saraldo
Anteeks, mutta huomaa kyllä että asut pienellä paikkakunnalla.... ;)

En mäkään tykkää, jos poltetaan autossa tai asunnossa sisällä. Mutta ulkona, vaikka niitä vaunuja työnnellessä, se on musta ok, jos kerran pakko on polttaa. Mun 5-vuotias tajuaa tupakan vaarallisuuden sen myötä, että isällään on krooninen sairaus, jota tupakointi on varmasti pahentanut. Niinpä tyttö on oppinut, että tupakka on vaarallista ja siitä voi sairastua pahasti. Siitä huolimatta esim. appivanhemmat polttavat ja tyttö onkin pitänyt niille jos jonkinlaista saarnaa.

Me ollaan nykyään molemmat savuttomia. Minä jo ennen raskaaksituloa ja mies nyt viimeiset puoli vuotta. Mä olen absolutisti ja mies juo pari siideriä vuodessa. Me ollaan siis siinä suhteessa melko esimerkilliset vanhemmat, mutta en mä silti pistäisi päätäni pantiksi, etteikö tuo joskus teiniangstissaan alkaisi tupakoida tai vetäisi päätään täyteen.

viime viikolla näin nuoren isän pitelevän arviolta vuoden ikästä lasta sylissä ja samalla siin sit kisko tupakkaa... ei tulis pieneen mieleenkään!!

itse kyllä poltan silloin tällöin mutta en lasten lähettyvillä.

"pph"
Olen joutunut muutaman kerran huomauttamaan joillekin vanhemmille, jos ovat pistäneet tupakaksi lasten lähellä, kun tulevat hakemaan kotiin :/ Itseäkin tupakan haju kuvottaa! Eikö jo järki sano, että siellä missä on lapsia - siellä ei polteta!

ei ymmärrystä
Sattuneesta syystä kun jouduin yhtenä päivänä ravaamaan sairaalassa kiinnitin huomiota ovenpielessä useamman kerran notkuneeseen pariskuntaan. Nainen oli sairaalan kamppeissa viimeisillään raskaana, vieressä seisoi mies ja molemmat polttivat tupakkaa posket lommolla.

Teki oikeasti pahaa...aikuisten oikeus saada polttaa vs. pian syntyvän lapsen oikeus puhtaaseen ilmaan.

Hieman otsikon vierestä mutta kuitenkin.

täyd.
"Mä en nyt oikein näe mitään niin kamalaa että joku ULKONA kävelee lasten takana ja polttaa tupakkaa." Et vai.. kyllä se savu siinä lasten ympärillä huurusi ja varmasti meni heidän keuhkoihin vaikka kuinka olisi ulkoilmassa ollut, ei se hetkessä siitä haihdu..
En oo mikään kyttääjä, mutta kyllä tekin pistäsitte merkille jos joku kadulla löisi lastaan tai potkaisisi koiraansa! Minusta se että polttaa lapsen lähellä on yhtä vastuuntunnoton ja typerä teko kuin löisi lasta kasvoihin.. Meilläkin käynyt lasten kanssa tuttuja kylässä omia muksuja tapaamassa.. Ja kyllä niillä lapsilla on haalarit yms tupakalle haisseet vaikka eivät vanhemmat polta sisällä.
Minusta ei vaan pitäisi polttaa ollenkaan lasten lähellä edes ulkona! ETENKIN kun sen näkee miten savu menee suoraan lasten luo :( Eikä tupakkaa polttaa muutenkaan sillonn kuin lapset on pieniä.. Mielellään ei lainkaan. Se roolimallina ja pienen lapsen silmissä hyvän ja kaikkitietävän ihmisen esikuvana toimivan henkilön kädessä hehkuva syöpäkääryle tuskin on mikään hyvä juttu kun joku 5v tajua keuhkosyövästä ja vastaavista..
Muahhahhaa. Ei saa ja ei saa. Ymmärrän, että autossa ja sisällä tupakointi haittaa, mutta haloo, ei kai nyt pihalla kuitenkaan... Mihin tää maailma on menossa? Ilmankos on nykyään niin paljon masentuneita äiti-ihmisiä, kun joka asiasta syytellään. Ja joo, sä varmaan olet täydellinen äiti ja niiden, ken kehtaavat lapsensa nähten ulkona polttaa olis ollu hyvä jättää lapset tekemättä, huonoja vanhempia... :LOL:

Savuton
Mutta ulkona, vaikka niitä vaunuja työnnellessä, se on musta ok, jos kerran pakko on polttaa.

Mun 5-vuotias tajuaa tupakan vaarallisuuden sen myötä, että isällään on krooninen sairaus, jota tupakointi on varmasti pahentanut. Niinpä tyttö on oppinut, että tupakka on vaarallista ja siitä voi sairastua pahasti. Siitä huolimatta esim. appivanhemmat polttavat ja tyttö onkin pitänyt niille jos jonkinlaista saarnaa.
Kenen muka on PAKKO polttaa? Ei kenenkään. Mut sen pienen vauvan tai lapsen on pakko haistella niitä käryjä kun äiti on sitä mieltä ettei se mitään haittaa. Jokainen tietää mitä passiivinen tupakointi tekee pienille -ja isommillekin- keuhkoille. Eipä se silti kiinnosta kun piehtaroidaan omassa addiktiossa, on muka PAKKO polttaa. Yök.

Mitä tulee tuohon 5-vuotiaaseen. Se on yksinomaan surullista. Mies kertoo aina miten hän pelkäsi ihan hulluna lapsena kun äiti poltti, ja koulussa ja joka paikassa kerrottiin että tupakka tappaa. Itkien pyyteli äitiä lopettamaan. Pienen lapsen peloilla leikittely ei ole mitään hauskaa, se on ihan järkyttävää ja vastuutonta. Tossakin ihan selvästi tyttö pelkää että isovanhemmat kuolee... Surku tulee tyttöä.

na
ja entäpä sit ne, jotka on just pihalla vetässy viimeiset sauhut ja tulee sit asiakkaaksi löyhkäten jumalattomasti. Eikö vois odotella pihalla hetken, huuhdella suun ja pestä kädet ennen kuin menee asiakkaaksi. Siellä tiskin takana oleva ei voi poistua takavasemmalle....

Cik
Ite en polta tupakkaa, enkä oo koskaan polttanutkaan, niin on helppo sanoa etten pidä siitä että lasten lähellä poltetaan. Sen verran aikuinen ihminen voi kattoa missä polttaa, ettei joudu lapsi suoraan sitä savua hengittämään. Mutta en kyllä pidä niin pahan jos joku sauhuttelee samalla kun esim. kävelee lapsen kanssa tai on muuten vaan ulkona, kunhan ei vaan altista lasta savulle.
Autossa en kyllä tykkää jos poltetaan ja kyydissä on pieniä lapsia.
Mutta jokainen tekee tavallaan, nämä vaan omia mielipiteitä :)

kessuass
[QUOTE="mmmm";22335514] Kuinka monella aikuisella on oikeasti kauheat traumat siitä että vanhempi poltti joskus tupakan lapsen lähettyvillä? Eiköhän aika moni muu asia merkkaa enemmän lapsen hyvinvoinnille. Teillä kauhistelijoilla voi olla onnettomammat lapset kuin niillä röökin vetäjillä, vaikka ette polta.[/QUOTE]

Ei ole traumoja. En edes muista missä vanhemmat tupakoivat kun olin lapsi. Takapihalla kuulemma ovat polttaneet. Vanhempien tupakointi ei millään tavalla haitannut elämääni lapsena enkä mitenkään kiinnittänyt siihen huomiota. Autossakin polttivat ja kun junalla matkustettiin niin oltiin koko matka tupakkavaunussa. Ei mulle mitenkään selitetty miks he polttaa ja musta se oli ihan normaalia, tai en kai niinkään voi sanoa kun en ajatellut koko asiaa. Joskus sitten kun koulussa sai tupakkavalistusta niin olin huolissani ja pyysin lopettamaan, ei se auttanut tietenkään.

Nythän se sitten haittaa kun isä on sairastunut keuhkoahtaumatautiin. Äiti on lopettanut 10 vuotta sitten ja hänelle määrättiin hiljattain lääkkeitä krooniseen keuhkoputkentulehdukseen.

Itse en mitenkään tupakoivia vanhempia katso pahalla. Ei se paha ole jos ulkona polttaa, kunhan ei sisällä polta eikä autossa.

Sanottakoon vielä että itselläni eikä siskolla ole mitään allergioita eikä astmaa. Itse en polta, sisko polttaa, ja kyllä, hänellä on lapsia. Eipä hänenkään lapset ole moksiskaan. Sisko käy parvekkeella tupakalla, heidän kodissaan ei haise tupakka.

Saraldo
Kenen muka on PAKKO polttaa? Ei kenenkään. Mut sen pienen vauvan tai lapsen on pakko haistella niitä käryjä kun äiti on sitä mieltä ettei se mitään haittaa. Jokainen tietää mitä passiivinen tupakointi tekee pienille -ja isommillekin- keuhkoille. Eipä se silti kiinnosta kun piehtaroidaan omassa addiktiossa, on muka PAKKO polttaa. Yök.

Mitä tulee tuohon 5-vuotiaaseen. Se on yksinomaan surullista. Mies kertoo aina miten hän pelkäsi ihan hulluna lapsena kun äiti poltti, ja koulussa ja joka paikassa kerrottiin että tupakka tappaa. Itkien pyyteli äitiä lopettamaan. Pienen lapsen peloilla leikittely ei ole mitään hauskaa, se on ihan järkyttävää ja vastuutonta. Tossakin ihan selvästi tyttö pelkää että isovanhemmat kuolee... Surku tulee tyttöä.
Tuo sun tummentamasi lause oli sarkasmia. Kenekään ei ole pakko polttaa. Mutta tupakoitsija nyt kuitenkin kokee asian niin, että tupakkaa on pakko saada.

Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Nimittäin 5-vuotias tajuaa jo aika lailla asioista ja miettii niitä pienessä päässään ja tulee sitten kysymään, että äiti mites tämä juttu oikein menee. Meillä ei pelotella lasta eikä varsinkaan leikitellä toisen peloilla. Ja sinä varmaan tiedät sieltä jostain missä sitten lienetkin, että mitä mun lapseni päässä liikkuu. Mutta mä tiedän, meillä katsos keskustellaan erittäin paljon asioista. Ja kyllä, hän on monesti kysynyt, että miksi mamma ja pappa polttaa, vaikka se on vaarallista. Ja olemme selittäneet hänelle asiaa omalla tavallamme. Mutta kun lapsi kysyy, että isi miksi sun sydän on sairas, niin kyllä me siihen vastattiin melkein rehellisesti. Jätettiin kertomatta se, että isin sairaus saattaa periytyä sullekin. Eli jotain vastuuntuntoa meilläkin on :stick:.

Jos lapsi kysyy tupakasta, pitäiskö sitten vaan sanoa, että hys hiljaa, puhutaan sitten kun on myöhäistä. Vai olisiko pitänyt sanoa, että isi on sairaalassa sen vuoksi, ettei syö oikein, mutta tupakalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Me puhutaan myös kuolemasta paljon, mutta se on taas asia erikseen.

Itse en ole koskaan polttanut enkä muutenkaan ole kovin tupakkamyönteinen. Mutta siis jos se lapsen kanssa kotona oleva vanhempi kuitenkin tupakoi, niin aika hankalaa sitä on varmasti tehdä niin ettei lapset ole missään läheisyydessä - ja samalla varmistaen että lapset ovat kokoajan vanhemman silmän alla. Eli en näe sitä niin pahana jos niiden lasten kanssa ulkona liikkuessa polttaa, tietty nyt kannattaa katsoa ettei ihan vaununkoppaan puhaltele eikä tyyliin pidä lasta samalla sylissä.

Savukkeeton
Siis come on. Minunkin isäni on vetänyt ketjussa nuoruudessani, eikä minulla ole mitään pahoja mielikuvia siitä vaikka ihan sisällä veteli. Turha arvostella kenenkään muun tupakointia, kun kukaan ei voi tietää, että millainen suhde sillä tyypillä oikeasti on siihen tupakkaan. En minäkään pidä pahana sitä, että joku polttaa ulkona, kun työntelee rattaita. Siis haloo. Se, että ulkoiluttaa lapsiaan, on ainakin positiivista! Maailmassa on niin paljon pahempiakin rikoksia, ja jotkut jaksaa takertua siihen, että joku poltta tupakan työntäessään rattaita. Tiedättekö mikä pisara se oikeasti on valtameressä!? Menkää seisomaan Naistenklinikan eteen, ja bongaamaan näitä mahapystyssä ja kessu huulessa olevia äitejä, jos haluatte joillekin saarnata! Sinne niin vaan menkää ja sanokaa heille suorat sanat kasvotusten!

Mitä hyvänsä joku äiti/isä tekeekään, aina löytyy joku kyylä paheksumaan ja miettimään kuinka paskasti tuo kaiken tekeekään. Sellasta ihmistä ei oo vielä keksittykään etteikö joku kyrpä siitä jotain vinkumisen arvoista löytäisi.

Savuton
Tuo sun tummentamasi lause oli sarkasmia. Kenekään ei ole pakko polttaa. Mutta tupakoitsija nyt kuitenkin kokee asian niin, että tupakkaa on pakko saada.

Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Nimittäin 5-vuotias tajuaa jo aika lailla asioista ja miettii niitä pienessä päässään ja tulee sitten kysymään, että äiti mites tämä juttu oikein menee.
Kyllä mulle ihan tuttua on ton ikäisen jutut. Siksipä mä myös tiedän että niillä on välillä ihan järjettömältäkin tuntuvia pelkoja. Turha sun on siitä nokkiisi ottaa. Ja muuten, on hienoa että te ette enää miehesi kanssa polta.

Mä inhoan sydämeni pohjasta tupakointia, ja olen täysin valmis myöntämään että olen useimpien mielestä aivan liian tiukkapipo näissä asioissa. Jos joku kysyy multa seurassa että saako polttaa niin vastaus on aina ei. Mä olen jopa niin p**skamainen miniä että olen ilmottanut että kun lapset on anopilla hoidossa niin sinä aikana ei ensimmäistäkään tupakkia polteta. Jos siitä jää kiinni niin voi olla aivan saletti ettei vähään aikaan tarvi kinuta niitä hoitoon.

Niin, tämä pisti muuten miettimään että eipä taida meidän lapset tietää että isoäiti polttaa. Muita tupakoivia ihmisiä niitten lähipiirissä ei sitten olekaan. Tietävät kyllä että sellaista kun tupakka on, mutta siinä se sitten onkin. Ollaan siinä mielessä päästy helpolla. Kerrotaan niille keuhkosyövästä ja keuhkoahtaumataudista kun se tulee ajankohtaiseksi. Raahaan ne varmaan lähimmälle keuhko-osastolle pelottelumielessä kunhan tulevat teini-ikään. Katsovat siellä niitä hinkuvia ja vinkuvia potilaita, ja niitä kun oksentavat sytostaattien vuoksi ja saavat sitten miettiä onko tupakointi lopultakaan kovin cool.

Mitä hyvänsä joku äiti/isä tekeekään, aina löytyy joku kyylä paheksumaan ja miettimään kuinka paskasti tuo kaiken tekeekään. Sellasta ihmistä ei oo vielä keksittykään etteikö joku kyrpä siitä jotain vinkumisen arvoista löytäisi.
:D No juu, hieman värikäs ilmaisu mutta tottahan tuo on.

Toki turhia riskejä ja vaaratilanteita kannattaa välttää mutta loppupelissä ei lasta pysty koskaan kaikelta suojelemaan ja kuitenkin pitäisi jossain välissä keretä elääkin.

Saraldo
Kyllä mulle ihan tuttua on ton ikäisen jutut. Siksipä mä myös tiedän että niillä on välillä ihan järjettömältäkin tuntuvia pelkoja. Turha sun on siitä nokkiisi ottaa.
Mitä tulee tuohon 5-vuotiaaseen. Se on yksinomaan surullista. Pienen lapsen peloilla leikittely ei ole mitään hauskaa, se on ihan järkyttävää ja vastuutonta. Tossakin ihan selvästi tyttö pelkää että isovanhemmat kuolee... Surku tulee tyttöä.

Uskon, että moni muukin ottais tuosta nokkiinsa. Ja itse asiassa mä en varsinaisesti ottanut nokkiini tuosta, mua vaan sieppaa se että joku tuiki tuntematon jostain mistä lie kuvittelee tuntevansa tyttöni ja tietävänsä, mitä hän asiasta ajattelee. Ja vielä säälii lasta. Tosin olis hauska tietää, kummalla mahtaa olla enemmän negatiivista vaikutusta lapseen: faktalla vai fanaattisuudella.

Ego
Mä en polta kauppaan mennessä yleensä vaan takastullessa.:LOL: No ei vaineskaan..pistän tytön autoon ja jään ite vetää tupakkaa siihen lähelle. Ei mene savut sisään. Paitsi tietysti hajut sitten takissa. Sekin tietysti paha nykyisten tutkimusten mukaan kun kaikennäköstä öllimölliä kulkeutuu sitten tytön keuhkoihin...Tosin kaupan edessä on tupakkapiste jossa röökaavia ihmisiä ja tytön mentävä siitä ohi...hmm..:headwall: Että tekee mitä vaan vaikka polttaisi kilsan päässä niin joku keksisi siitäkin jotaa valitusta.:mad:

En kuitenkaan itse polta.
Äh... Onneksi nää nipot on vähemmistönä ja ne tavalliset järkevät ihmiset, joilla on omakin elämä, jaksavat keskittyä ihan siihen omaankin elämään, eikä kytätä ja paheksua jokaisen muun toimia. Älkää jaksako välittää näistä nipoista. He tekevät enemmän väärin, kun kritisoivat muita.

"hmmmmm"
Ei se minunkaan mielestä kivalta näytä että vanhempi polttaa kun lapset on siinä vieressä tai rattaissa. Se näyttää pahalta :( Eikä se savu ulkonakaan hyvää tee kenellekään jos sitä keuhkoihinssa saa.

Yhteistyössä