Lasten lähellä tupakointi

• Viestiketjun aloittaja vihastunut :(
  • Ensimmäinen viesti
vihastunut :(
Mitä mieltä ootte lasten lähellä tupakoimisesta? Itsellä on jo pitemmän aikaa pistänyt v*tuttamaan pahemman kerran se miten paljon oon nähny meidän pikkupaikkakunnalla tupakoivia vanhempia!
Yksi nuori mies aina työntää vauvanvaunuja ja samalla sauhuttelee kessua.. Kulkee monesti meidän talon ohi ja aina on tupakka huulessa, ja PIENI VAUVA vaunuissa ja vaunun ympärillä savua pilvenään!!
Ja vasta eräs tähän asti fiksuna pitämäni kunnan työntekijä, joka on korkeassa ja vastuullisessa asemassa, kulki kahden n. 3v taaperonsa kanssa kauppaan päin. Lapset edellä ja äiti heidän takanaan - tupakka sauhuten ja taas leijui savut pienten ympärillä..
Tutun teini-ikäinen tytär taas pyöräytti satunnaiselle panolleen vauvan, joka on nyt 1kk vanha. Tyttö polttaa ketjussa ja ryyppää joka viikonloppu, mitä esim tämä polttaminen ja imettäminen tekeekään yhdessä, ei hyvää ainakaan..

Todella typerää touhua vanhemmilta pienten lasten lähellä polttaa varsinkin kun lapset ei tiedä eikä osaa suojautua tupakalta!! JÄRKI KÄTEEN aikuiset!! :(

"mmmm"
Mä en nyt oikein näe mitään niin kamalaa että joku ULKONA kävelee lasten takana ja polttaa tupakkaa. Toki aina parempi jos ei polta, mutta itse kasvoin tupakansavussa ja 70-luvulla oli ihan normaalia vielä poltella sisällä, en osaa mieltää sitä miksikään kamalaksi pahuudeksi jos joku ulkona polttaa...

"vieras"
Ymmärrän tuskasi, itsekkin raivoan ja kihisen h**vettiin kaikki tupakoijat. En vain voi ymmärtää näiden ihmisten edesvastuuttomuutta tässä asiassa.:( Ihan riittävästi tässä maassa näitä edesvastuuttomia vanhempia on, evvvk, mutta ikävä kyllä nämä edesvastuuttomat vanhemmat tekevät hallaa itselleen ja lapsilleen ja koko yhteiskunnalle ja me maksetaan veroilla kaikki!!!:(

No mitäs sanot tästä: anoppini (muuten mukava ja fiksunoloinen ihminen) ottaa 2,5-vuotiaani mukaan parvekkeelle mennessään tupakalle.
Harvoin sitä tapahtuu, muutaman kerran vuodessa. En ole saanut sanottua asiasta mitään.

vihastunut :(
"Mä en nyt oikein näe mitään niin kamalaa että joku ULKONA kävelee lasten takana ja polttaa tupakkaa." Et vai.. kyllä se savu siinä lasten ympärillä huurusi ja varmasti meni heidän keuhkoihin vaikka kuinka olisi ulkoilmassa ollut, ei se hetkessä siitä haihdu..
En oo mikään kyttääjä, mutta kyllä tekin pistäsitte merkille jos joku kadulla löisi lastaan tai potkaisisi koiraansa! Minusta se että polttaa lapsen lähellä on yhtä vastuuntunnoton ja typerä teko kuin löisi lasta kasvoihin.. Meilläkin käynyt lasten kanssa tuttuja kylässä omia muksuja tapaamassa.. Ja kyllä niillä lapsilla on haalarit yms tupakalle haisseet vaikka eivät vanhemmat polta sisällä.
Minusta ei vaan pitäisi polttaa ollenkaan lasten lähellä edes ulkona! ETENKIN kun sen näkee miten savu menee suoraan lasten luo :( Eikä tupakkaa polttaa muutenkaan sillonn kuin lapset on pieniä.. Mielellään ei lainkaan. Se roolimallina ja pienen lapsen silmissä hyvän ja kaikkitietävän ihmisen esikuvana toimivan henkilön kädessä hehkuva syöpäkääryle tuskin on mikään hyvä juttu kun joku 5v tajua keuhkosyövästä ja vastaavista..

Kyllähän tuo pistää ärsyttämään. Itse poltan mutta en ikinä lasten lähellä.
Kesällä näin kun yksi perhe lähti pyöräilemään. Isä, poika, äiti ja äidin tarakalla istuimessa tyttö. Äippä sitten kessutteli siinä ajaessaan ja mihin ne kaikki savut siitä mahtoi eteenpäin polkiessa mennä? Suoraan takana istuvan tytön naamaan tietysti. :headwall:

en tykkää mutta
En mäkään voi sitä hyväksyä. Tekee itsellekin pahaa katsoa. :( Mutta toisaalta mun on niin helppo moralisoida koska en ole itse koskaan polttanut. En voi tietää, kuinka vaikeaa todellisuudessa on vieroittua tupakasta, jos on teinistä saakka polttanut.

vihastunut
Niin ja sen verran lisään vielä että muistan kun meillä äiti poltti sisällä ja ulkona ollessani pieni.. Lääkärien mukaan juuri tämä altistuminen on sitten myöhemmin aiheuttanut minulle astmankin.. Ja muistan kyllä hyvin miten aina haisi kotona pahalle :( Olihan sitä omina teinivuosina joku kokeilu että pari kk poltin mutta sen verran järkevä olin että osasin lopettaa.. Sen jälkeen en oo tupakkaan koskenut.. Sinänsä oon välinpitämätön jos joku polttaa, mutta ei se ole koskaan heidän oma asiansa niin paljon se vaikuttaa ympäristöön ja muihin ihmisiin..

Savuton
Tidittidittidii... Äläs nyt sauhua siellä noin kovin. Minunkin nuoruudessani oli aivan täysin normaalia polttaa sisällä ja ihan missä vaan... Kyllä me kaikki ollaan ihan suht normaaleja. Ei toi nyt niin paha ole, kun ulkona sauhuttelee. Äläs nyt jaksa kyttäillä ja paheksua... Kyllä niitä vanhempia harmittaa se oma tupakoiminen enemmän, kuin paheksuminen ja he osaavat kyllä ihan itseäänkin paheksua. Ei sinun ihan oikeasti tarvitse. Nykyään voit kyllä aika pitkälle luottaa siihen, että vanhemmat sauhuttelevat parvekkeella tai vähintäänkin liesituulettimen alla. Tupakoivat kyllä aika pitkälle rahoittavat itse hoitonsa, kun maksavat niin sairaita veroja savukkeistaan. Yritä nyt kestää.

vihastunut
Ja juu edelleen, en sano että kaikki tupakkaa polttavat vanhemmat on jotain epäonnistuneita idiootteja joilta lapset pitäisi viedä pois.. Tiiän ihmisiä jotka polttaa, heillä on ala-aste ikäisiä lapsia.. Polttavat parvekkeella ja ei haise asunnossa röökiltä ja ovat pienestä asti lapsille tehneet selväksi että tupakkaa ei kannata polttaa ja haluaisivat itsekin päästä siitä tavasta eroon..
Mutta toi että mennään lapsen vieressä polttelemaan, sitä en vaan sulata..

No mitäs sanot tästä: anoppini (muuten mukava ja fiksunoloinen ihminen) ottaa 2,5-vuotiaani mukaan parvekkeelle mennessään tupakalle.
Harvoin sitä tapahtuu, muutaman kerran vuodessa. En ole saanut sanottua asiasta mitään.
:attn: Miten sanoisitte asiasta anopille nätisti? Rakastaa lapsia yli kaiken ja lapset mummiaan. En voi käsittää miten se on niin uuno että raahaa lapsenkin sinne röökinsavuun parvekkeelle.
Miehen kanssa ei olla ikinä kumpikaan tupakoitu.
*poika menossa viikonloppuna yöksi mummille*

"mmmm"
Niin, no kuinkahan paljon lapsen elämään ja terveyteen tai lapsuuden onnellisuuteen vaikuttaa se, että äiti tai isä joskus kauppaan mennessä polttaa röökin lasten lähettyvillä? Eri asia, jos altistuminen jatkuvaa, mutta en usko, että kukaan ihan tahallaan lasten vieressä polttaa muuta kuin satunnaisesti (esim. kaupasta tullessa tai vastaavissa tilanteissa) . Kuinka monella aikuisella on oikeasti kauheat traumat siitä että vanhempi poltti joskus tupakan lapsen lähettyvillä? Eiköhän aika moni muu asia merkkaa enemmän lapsen hyvinvoinnille. Teillä kauhistelijoilla voi olla onnettomammat lapset kuin niillä röökin vetäjillä, vaikka ette polta.

Itse en siedä vanhempia, jotka antavat lapsilleen karkkia. Totuttavat heti pienestä pitäen sokerin mussuttamiseen, ja lapsista kasvaa läskejä. Sairaalloinen ylipaino se vasta terveysriski onkin. Ihan tahallaan annetaan ties mitä jäätelöitä ja suklaata. Iljettävää.

-.,
Kyllä minä ainakin polttelean jopa autossa kun lapset on kyydissä, ei se niin maata kaatavaa ole kun savua vähän pöllähtää sieraimiin, käyhän lapset savusaunassakin ja talvella joutuu haistelemaan pakokaasuja autoista.

Kyllä mua kans inhottaa tuo vaikken mielestäni olekaan mikään nipo. Oma ukkoni polttaa ja se inhottaa mua myös ihan yhtä lailla, joskus teki ajattelemattomuuttaan niin että kun poika oli autossa, ukko meni ulkopuolelle polttamaan ja että jätti ilmastoinnin päälle autoon niin että otti ilman ulkopuolelta:headwall: Kivasti tulee savut sisään.
En myöskään tykkäisi että polttaisi vaikka kauppareissulla noin että poika kävelee edellä, täytyisi meinaan kävellä tosi paljon edellä ettei savu menisi lapseen asti..

Yhteistyössä