Ja miksi ihmeessä muka en saisi tulla esim joulukirkkoon tai kauneimpiin joululauluihin vaikka olenkin eronnut kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa vapaiden suuntien tilaisuuksiin :). Keneltäkään ei jäsenyyttä, rahaa ym. kysellä, vaan ihan kuka tahansa on tervetullut! Näin ymmärtäisin kyllä kirkonkin piirissä olevan? Kuka voi rajata sen, kuka saa tulla kuuntelemaan opetusta Jumalasta? Ei uskoa voi ostaa eikä lapsia saa Jeesuksen opetustenkaan mukaan estää tulemasta tilaisuuksiin. Kirkot ovat liikaakin tyhjillään. Luulisi, että kaikki olisivat siksikin tervetulleita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22272990:
Aika jännä, miten tämäkin jakaa mielipiteitä. Te ketkä sanotte, että kirkko on kaikille avoin, kuulutteko itse kirkkoon? Ja Luniksen ei tarvitse vastata :D

Kuulun enkä syynää kuka sielä kävijä kuuluu tai ei kuulu.

Hei te, joiden mielestä en saa tulla kirkkoon, kun en maksa kirkollisveroa: Saanko käydä hautausmaalla (kirkkomaalla) hoitamassa mummin hautaa tai ihan muuten vaan kuljeksimassa ja penkkejä kuluttamassa? Saanko käyttää seurakunnan tavaroita, esim. kastelukannuja, haravaa, ottaa vettä seurakunnan vesipisteestä jne.? Entä saanko tulla kirkkoon, jos annan rahaa kolehtihaaviin?

Itse ajattelen, että kirkon pitäisi pitää ovensa avoinna myös heille, jotka eivät kirkkoon kuulu.
Jos kirkon yhdeksi ydinsanomaksi tai kutsuksi ajattelee sen tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut.. niin itse ajattelisin sen käsittävän kattavan kaikenlaiset ihmiset. He, jotka kuuluvat kirkkoon tahi eivät. He jotka työssään raatavat tai elävät tarkoituksellisen laskelmoiden tai huijaten tuilla.
Heidän, jotka elävät heterosuhteissa, homosuhteissa, yksin jne.

Hei te, joiden mielestä en saa tulla kirkkoon, kun en maksa kirkollisveroa: Saanko käydä hautausmaalla (kirkkomaalla) hoitamassa mummin hautaa tai ihan muuten vaan kuljeksimassa ja penkkejä kuluttamassa? Saanko käyttää seurakunnan tavaroita, esim. kastelukannuja, haravaa, ottaa vettä seurakunnan vesipisteestä jne.? Entä saanko tulla kirkkoon, jos annan rahaa kolehtihaaviin?

on paras ottaa vaan omat vedet tai ainakin oma kastelukannu. Haravakin lie parasta olla oma.
:D

Itse ajattelen, että kirkon pitäisi pitää ovensa avoinna myös heille, jotka eivät kirkkoon kuulu.
Jos kirkon yhdeksi ydinsanomaksi tai kutsuksi ajattelee sen tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut.. niin itse ajattelisin sen käsittävän kattavan kaikenlaiset ihmiset. He, jotka kuuluvat kirkkoon tahi eivät. He jotka työssään raatavat tai elävät tarkoituksellisen laskelmoiden tai huijaten tuilla.
Heidän, jotka elävät heterosuhteissa, homosuhteissa, yksin jne.
Niin...kenelle Jeesus tuon sanoikaan? Vain niillekö, jotka jo häntä seurasivat? Vai myös muille? Mä ajattelen kans niin, että sitä Jumalan sanaa voi mennä kuuntelemaan kuka tahansa. Kirkon tarjoamien palveluiden suhteen tilanne on vähän toinen. Mutta sitten tulee eteen taas sekin ongelma, että kenen pitää kuulua kirkkoon: iltapäiväkerhossa olevan lapsen vai sen lapsen vanhemman? Vai molempien?

Hups heijaa!! Joidenkin jyrkimpien mielipiteiden mukaan en sitten saisi - tai itse asiassa kukaan mukaan teistä ei saisi - käydä ulkomaan matkoilla kirkoissa messuissa....

Senkus menet, koska Jumala ottaa kaikki vastaan. Toki nykypäivän asetelmassa kirkolla on muitakin ilmenemismuotoja kuten vanhustyö, lapsi- ja nuorisotyö. Niihin on PALKATTU ammattitaitoista väkeä hoitamaan asioita (kristillisen kasvatuksen tapojen mukaan). He tekevät arvokasta työtä ja jokainen joka käy kirkossa, häissä, hautajaisissa yms. käyttää aina maksullisia palveluita. Kaikki vaan nykyään pyörii rahalla, koska yhteiskunta on rakentunut sen varaan, kukaan ei elä kuitenkaan pyhällä hengellä pelkästään. Tarvitaan ruokaa ja katto päänpäälle. Kaikki jotaka käyttävät kirkon palveluita, ovat vapaamatkustajia... ja niitähän aina löytyy. Toivottavasti sellainen henkilö tuntee piston sydämessään joka kerta kun käyttää näitä maksullisia palveluita!!!!

Ehkä kirkot voisivat ottaa käyttöön ei jäsenilleen jonkun pienen käyntimaksun. Ja käyntimaksusta saisi aina leiman korttiin. Joka kymmenes kerta voisi sitten olla vaikka ilmainen.

( anteeksi, tämä on jo tyhmyyden ylistyksen puheenvuoro, mutta kaikenkaikkiiaan koko kirkostaeroamis/kuulumiskeskustelu vaikka tärkeää onkin, on saanut aika käsittämättömät mittasuhteet. Enkä nyt tarkoita tätä keskustelua tällä palstalla ainoastaan)

En tiedä ap:sta, mutta mä haluaisin vielä ainakin kerran elämässäni mennä mun ukkini kanssa pääsiäiskirkkoon. Ja joulukirkkoon.
Ukkini on ortodoksi ja hänen uskonsa on hänelle tärkeä ja mulla on lämpimiä muistoja niin pääsiäiskirkossa käynnistä kun joulukirkostakin. tuskin ne enää samaa fiilistä saisi aikaa kun sillon, mutta mä haluaisin mennä sinne ukkini kanssa, tiedän että nuo kirkolliset tapahtumat on hänelle tärkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22275029:
Niin...kenelle Jeesus tuon sanoikaan? Vain niillekö, jotka jo häntä seurasivat? Vai myös muille? Mä ajattelen kans niin, että sitä Jumalan sanaa voi mennä kuuntelemaan kuka tahansa. Kirkon tarjoamien palveluiden suhteen tilanne on vähän toinen. Mutta sitten tulee eteen taas sekin ongelma, että kenen pitää kuulua kirkkoon: iltapäiväkerhossa olevan lapsen vai sen lapsen vanhemman? Vai molempien?

Niin... kuka maksaa kerhon? Lapsi vai aikuinen...

Ehkä kirkot voisivat ottaa käyttöön ei jäsenilleen jonkun pienen käyntimaksun. Ja käyntimaksusta saisi aina leiman korttiin. Joka kymmenes kerta voisi sitten olla vaikka ilmainen.

( anteeksi, tämä on jo tyhmyyden ylistyksen puheenvuoro, mutta kaikenkaikkiiaan koko kirkostaeroamis/kuulumiskeskustelu vaikka tärkeää onkin, on saanut aika käsittämättömät mittasuhteet. Enkä nyt tarkoita tätä keskustelua tällä palstalla ainoastaan)

Saiskos lestadiolaiset sitten joka kymmenennen kasteen ilmatteeksi...eiks sekin sitten noin menisi.... Pysyis nekin sitten peremmin jäseninä....

...juu oli ihan pakko :ashamed:

[QUOTE="vieras";22273227]
Eikö kirkon toiminnan tehtävä ole tavoittaa ihmisiä, uusia ihmisiä, juuri niitä, jotka kenties eivät ole vielä kuulleet sitä ilosanomaa.
[/QUOTE]

Juuri näin. Ja tuon mä luulenkin olevan se perimmäinen syy siihen, miksi ev.lut kirkko on avoin kaikille.

[QUOTE="mä";22275509]Miksi erota kirkosta, jos haluaa kuitenkin siellä käydä?[/QUOTE]

Jos ainoa tilaisuus, jossa vuosittain haluaa käydä, on tuo joululaulutilaisuus, niin 500 euroa on siitä aika kova hinta...

Siinä mielessä tämä on hassu keskuttelu että en usko kirkkovaltuustojen kuuntelevan ei kirkon jäsenten mielipiteitä siitä mistä ainakaan ei seurakuntien pitäisi hakea säästöjä. Tässä tilanteessa taitaa olla enemmän toisin päin eli ehdotuksia siitä mistä säästöjä haetaan otetaan vastaan.

Totta on, että tietyissä palveluissa jos niitä joudutaan supistamaan, on tiettyjä ongelmia rajan vedossa, kenelle palvelut pitäisi olla ilmaisia kenelle ei. Pitääkö päiväkerhoa käyvän lapsen vanhempien kuulua kirkkoon, peritäänkö puolet maksusta parisuhdeneuvontaan hakeutuneelta parilta, jos toinen ei kuuluu kirkkoon ja toinen kuitenin maksaa kirkollisveron jne. Mutta ei kirkooon kuulumattomalla on melko vähän vaikutus valtaa kirkon sisäisiin asioihin, jos niitä nyt yksittäisellä seurakunna jäsenelläkään kovin paljon on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22275029:
Mutta sitten tulee eteen taas sekin ongelma, että kenen pitää kuulua kirkkoon: iltapäiväkerhossa olevan lapsen vai sen lapsen vanhemman? Vai molempien?

Tähän sanon omaa mielipisettäni sen verran, että minusta olisi todella outoa jos itse eroaisin kirkosta ja silti jättäisin lapseni jäseneksi, tai toisinpäin.

Tähän sanon omaa mielipisettäni sen verran, että minusta olisi todella outoa jos itse eroaisin kirkosta ja silti jättäisin lapseni jäseneksi, tai toisinpäin.

Minä olen tehnyt niin, erosin seurakunnasta siinä vaiheessa, kun lapsia ei enää erotettu vanhempien mukana automaattisesti. Edelleen nuoremme kuuluvat seurakuntaan ja vanhempi heistä on jo käynyt rippikoulunkin ja toinen on menossa.

Tämä keskustelu kuvaa hyvin sitä, miten paljon nämä kirkkoon kuuluvat tekopyhät tietävät oman pyhän kirjansa sisällöstä! :D Eivät paljoakaan... (Vinkki: Matt. 11:25-30)

Yhteistyössä