Ja miksi ihmeessä muka en saisi tulla esim joulukirkkoon tai kauneimpiin joululauluihin vaikka olenkin eronnut kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22276140]Kannattaako tarkistaa asennetta? Ne jotka maksavat eivät käsittääkseni maksa omiakseen jotain, jos ihan alkulähteille mennään. Vaan antavat kirkolle mahdollisuuden toimia, ihan omasta halustaan ja jakaa (sanaa) kaikille, vaikka sille kurjimmalle pakanallekkin joka ei koskaan tule maksamaan senttiäkään mutta joka syystä tai toisesta kirkkoon tulee. Näin mä toivon sitä rahaani käytettävän. Ei suinkaan järjestettävän suljettuja kekkereitä omalle piirille.[/QUOTE]

Kuten jo sanoin kyse ON todellakin jokaisen OMASTA moraalista. Minun moraalini mukaan maksan (agnostikkona) kirkollisveroa, koska käytän jossain määrin palveluita. Sinun moraalisi mukaan palveluita voi käyttää maksamatta kirkollisveroja. Simple as that...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22276134:
Saat tulla, ei sua ovelta käännytetä vaikka sä oletkin 'kieltänyt' ;)
Kirkon ovet ovat avoimet kaikille 'syntisille' ja synnittömille......

Täällä on niitä jotka haluaisivat käännyttää. Ihan omat lait jyrää. Millainenhan kirkko olisi ilmapiiriltään jos nämä rahalla aneita ostelevat saisivat päättää?
Olisikohan jotain ymmärretty väärin? :D

Ahaa. Eli en saisi käydä vaalitilaisuuksissakaan juomassa ilmaista kahvia, tai ottamassa lapsilleni ilmapalloa, jos en ole ko. puolueen jäsen? Vaikka vaalitilaisuuskillahan tosin kositaan uusia jäseniä.
Voihan kirkkokin toimia samoin, joskin en usko, että esim. Kauneimpien joululaulujen tarkoitus kirkollakaan on koukuttaa uusia kirkollisveronmaksajia riveihinsä.

[QUOTE="vieras";22276180]Täällä on niitä jotka haluaisivat käännyttää. Ihan omat lait jyrää. Millainenhan kirkko olisi ilmapiiriltään jos nämä rahalla aneita ostelevat saisivat päättää?
Olisikohan jotain ymmärretty väärin? :D[/QUOTE]

Kuule mitäköhän aneita minä tässä olen ostamassa, kun en edes usko kirkon paasaamaan Jumalaan??? Kirkkoon kuulun, jotta voin oman moraalini mukaan niitä tunnelmallisia joululauluja, yms. käydä kuuntelemassa.

Kaiken kaikkiiaan aika nopeasti nekin loppuvat, mikäli kukaan ei enää maksaa halua. Ei siihen mitään korkeampaa matematiikka tarvita, kuten ei myöskään toivoa taivaaseen pääsystä.

Juuri näin. Ihan sama, mitä siinä pyhässä kirjassa lukee, silloin, kun itse halutaan toimia päin vastoin. Mutta auta armias, jos siinä pyhässä kirjassa lukee jotain sellaista, mikä pönkittää omaa näkökantaa, niin eikö silloin luetakin hyvin tarkasti (=kuin piru raamattua). :D Oikein pyhä ajattelutapa! :D

Kyse oli realiteeteista, niitä säästövinkkejä varmasti otetaan mielellään kirkkovaltuustoissa vastaan.

Ahaa. Eli en saisi käydä vaalitilaisuuksissakaan juomassa ilmaista kahvia, tai ottamassa lapsilleni ilmapalloa, jos en ole ko. puolueen jäsen? Vaikka vaalitilaisuuskillahan tosin kositaan uusia jäseniä.
Voihan kirkkokin toimia samoin, joskin en usko, että esim. Kauneimpien joululaulujen tarkoitus kirkollakaan on koukuttaa uusia kirkollisveronmaksajia riveihinsä.

Kyllä musta tuntu hieman nololta Itiksessä ottaa tapiolan ilmapallo muksulle, kun mulla ei ollut edes mielenkiintoa kuunnella niitten tarjouksia.

[QUOTE="minä";22276174]Kuten jo sanoin kyse ON todellakin jokaisen OMASTA moraalista. Minun moraalini mukaan maksan (agnostikkona) kirkollisveroa, koska käytän jossain määrin palveluita. Sinun moraalisi mukaan palveluita voi käyttää maksamatta kirkollisveroja. Simple as that...[/QUOTE]

Sulla sitä moraalia tuntuu olevan ja selvästi olet ylpeä korkeasta moraalistasi. :D
Me monet huonolla moraalilla varustetut kirkkoon maksavat (huom.) ihmiset olemme valmiita antamaan muillekkin mahdollisuuden tulla kirkkoon.

[QUOTE="vieras";22276227]Kyllä musta tuntu hieman nololta Itiksessä ottaa tapiolan ilmapallo muksulle, kun mulla ei ollut edes mielenkiintoa kuunnella niitten tarjouksia.[/QUOTE]

Jaa-a minusta ei. Saatan hetken aikaa olla kuuntelvinani, mutta itsehän he yleensä ilmapallonsa ojentavat.
Tosin en tiedä onko vakuutusyhtiön pallo eri asia kuin puolueen pallo?
Tai kahvi?

Tähän sanon omaa mielipisettäni sen verran, että minusta olisi todella outoa jos itse eroaisin kirkosta ja silti jättäisin lapseni jäseneksi, tai toisinpäin.
Minusta ei ole outoa. Lapsellani kun on isäkin, joka kuuluu kirkkoon ja jonka mielestä lapsellani oli oikeus saada kuulua kirkkoon, vaikka äitinsä kirkosta erosikin. Sitäpaitsi yhteishuoltajuudessa en edes olisi voinut erottaa myös lasta kirkosta ilman exän suostumusta ja sitä suostumusta häneltä en olisi saanut.

[QUOTE="vieras";22276230]Sulla sitä moraalia tuntuu olevan ja selvästi olet ylpeä korkeasta moraalistasi. :D
Me monet huonolla moraalilla varustetut kirkkoon maksavat (huom.) ihmiset olemme valmiita antamaan muillekkin mahdollisuuden tulla kirkkoon.[/QUOTE]

Ihan miten vain. Minä en taivaaseen usko, mutta realiteetteihin kylläkin.

Raamatussa on lähetyskäsky ' Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni'. Miten ihmeessä tämä toteutuisi jos kirkon ovet suljettaisiin ei jäseniltä, sekö olisi sitten suljettu salaseura.

Pikemminkin kirkkojen ovien pitäisi olla vielä enemmän auki, jotta kirkkoon voisi mennä silloin, kun itse sitä tuntee tarvitsevansa. Esim. kun on menettänyt jonkun omaisen, ihan yksin ja omassa rauhassa.

[QUOTE="vieras";22276140]Kannattaako tarkistaa asennetta? Ne jotka maksavat eivät käsittääkseni maksa omiakseen jotain, jos ihan alkulähteille mennään. Vaan antavat kirkolle mahdollisuuden toimia, ihan omasta halustaan ja jakaa (sanaa) kaikille, vaikka sille kurjimmalle pakanallekkin joka ei koskaan tule maksamaan senttiäkään mutta joka syystä tai toisesta kirkkoon tulee. Näin mä toivon sitä rahaani käytettävän. Ei suinkaan järjestettävän suljettuja kekkereitä omalle piirille.[/QUOTE]

Tässä aika hyvin kiteytetty mun käsitykseni! Suurin osa "uskovista" ei kuitenkaan tunnu tätä ymmärtävän, ainakaan tähän ketjuun osallistuneista "uskovista".

Jaa-a minusta ei. Saatan hetken aikaa olla kuuntelvinani, mutta itsehän he yleensä ilmapallonsa ojentavat.
Tosin en tiedä onko vakuutusyhtiön pallo eri asia kuin puolueen pallo?
Tai kahvi?

Olisko salllitumpaa muuten ei kirkkoon kuuluvalle mennä kirkkoon ja olla vaan kuuntelevinaan ja laulavinaan Kauneimpia joululaujuja?

( tämän lähiöluuseerin olisi varmaan paras tehdä jo muutakin, kuin olla siivoavinaan;))

[QUOTE="minä";22276267]Ihan miten vain. Minä en taivaaseen usko, mutta realiteetteihin kylläkin.[/QUOTE]

Kirkko edustaa muutakin kuin realiteetteja tai bisnestä. Mä hyväksyn sinut ei uskovaisen kirkkoon vaikka pelkällä rahalla yrität hoitaa tilanteen edullisen näköiseksi. Ja jos et halua maksaa niin ei sinun arvosi silmissäni laske, älä pelkää.

Lopetetaan siis kaikki me "uskovaiset" kirkon verojen maksaminen ja käydään vaan sillee pakanana vähän fiilistelemässä siellä. Katotaan miten kirkon sitten käy. Hyvä idea kaiken kaikkiaan! :D

[QUOTE="minä";22275980]Mielenkiintoinen aloitus.

Itse olen sitä mieltä, että on hieman kaksinaismoralista olla kuulumatta kirkkoon ja silti käydä kirkossa. Itse olen miettinyt kirkosta eroamista, mutta sitten kokisin moraalisesti vääräksi käydä kirkon päiväkerhoissa ja juuri esim. joulukirkossa. Häät ja hautajaiset (mikäli siis on vieraana niissä) on luonnollista käydä, sillä nehän ovat sen "merkkihenkilön" juhlat, jotka vain pidetään osittain kirkossa.[/QUOTE]
Mä en käynyt kirkossa edes silloin, kun vielä kuuluin siihen. Paitsi kaikki sukulaisten häät, hautajaiset jne. Kirkosta erottuani olen edelleen käynyt häissä, hautajaisissa ja muissa läheisilleni tärkeissä juhlissa. Olen kuitenkin ruvenntu miettimään, mitä sitten tekisin, jos iäkkäät vanhemani haluaisivat minut mukaansa kirkkoon. Saattaisinko vain kirkon ovelle ja menisin Mäkkäriin odottelemaan, menisinkö äitini pyynnöstä mukaan kirkkoon vai sanoisinko äidilleni, että ei hänenkään pidä mennä kirkkoon, jos kerran ei sinne enää yksin pääse?

Et tietenkään saa tulla kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja jos olet eronnut kirkosta. Voisit myös jättää väliin häät ja hautajaiset kun ei kerta kirkkohommat kiinnosta. You can't have the cake and eat it too... Olipa taas typerä provo aloitus.

[QUOTE="vieras";22276348]Et tietenkään saa tulla kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja jos olet eronnut kirkosta. Voisit myös jättää väliin häät ja hautajaiset kun ei kerta kirkkohommat kiinnosta. You can't have the cake and eat it too... Olipa taas typerä provo aloitus.[/QUOTE]

minusta tämä on oikeastaan varsin viihdyttävä. Ainakin peittooaa siivoamisen monin verroin.:ashamed:;)

[QUOTE="vieras";22276327]Kirkko edustaa muutakin kuin realiteetteja tai bisnestä. Mä hyväksyn sinut ei uskovaisen kirkkoon vaikka pelkällä rahalla yrität hoitaa tilanteen edullisen näköiseksi. Ja jos et halua maksaa niin ei sinun arvosi silmissäni laske, älä pelkää.[/QUOTE]

No voi hemmetti... Enkö minä ole KOKO ajan puhunut OMASTA moraalistani?????? Eli se on ihan sama miltä sinun silmissäsi vaikutat. Minulle olennaisinta on se tuntuuko joku toimintatapani minulle oikealta vai väärältä. Sinun hyväksyntää en omiin moraalikäsityksiini tarvitse, kuten et sinäkään minun hyväksyntää omiisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22276343:
Mä en käynyt kirkossa edes silloin, kun vielä kuuluin siihen. Paitsi kaikki sukulaisten häät, hautajaiset jne. Kirkosta erottuani olen edelleen käynyt häissä, hautajaisissa ja muissa läheisilleni tärkeissä juhlissa. Olen kuitenkin ruvenntu miettimään, mitä sitten tekisin, jos iäkkäät vanhemani haluaisivat minut mukaansa kirkkoon. Saattaisinko vain kirkon ovelle ja menisin Mäkkäriin odottelemaan, menisinkö äitini pyynnöstä mukaan kirkkoon vai sanoisinko äidilleni, että ei hänenkään pidä mennä kirkkoon, jos kerran ei sinne enää yksin pääse?

Vaikka kuulun toki kirkkoonkin ole siellä käynyt myös saattajan ominaisuudessa työnikin puolesta joten tuossa asiassa en todellakaan näe ongelmaa.

[QUOTE="minä";22276364]No voi hemmetti... Enkö minä ole KOKO ajan puhunut OMASTA moraalistani?????? Eli se on ihan sama miltä sinun silmissäsi vaikutat. Minulle olennaisinta on se tuntuuko joku toimintatapani minulle oikealta vai väärältä. Sinun hyväksyntää en omiin moraalikäsityksiini tarvitse, kuten et sinäkään minun hyväksyntää omiisi.[/QUOTE]

Tuntui että sinun korkea moraalisi tuossa aiemmin hieman levähti silmille. :D Piis and laav.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22276343:

Jätä hattu pois niin kukaan ei tunnista. Niin ne muutkin tuntuvat tekevän, vaikka maksavatkin.

Entä jos haluaa käydä kirkossa ihan rauhoittumassa,kuuntelemassa itseään ja jumalaa.
Silloin kun siellä ei edes ole mikään "tilaisuus".
Pitäisikö siitäkin maksaa?

Jos mut kohtaa elämässäni suuri suru,musta jostain syystä tuntuis et pitää päästä kirkkoon,niin joudunko liittymään siihen ennen sinne menemistä

Hahahaaa, mitä hommaa. :D Minäkään en kyllä kuulu kirkkoon koska en usko jumalaan, mutta saatan silti tulla joululaulu-tilaisuuksiin lapseni ja mieheni kanssa, jotka molemmat kuuluvat kirkkoon.
En koe siitä huonoa omaatuntoa koska kirkko on avoin kaikille, saattaahan olla että vielä jonakin päivänä tulen uskoon ja liityn kirkkoon takaisiin.

Yhteistyössä