Miten kirkosta eroaminen vaikuttaa elämään?

• Viestiketjun aloittaja "Öööö"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22256469]Hautaus on paljon kalliimpi niille jotka ei kuulu kirkkoon[/QUOTE]
Hautaus maksaa nykyisin kirkkoon kuulumattomille saman verran kuin kirkkoon kuuluvillekin. Tämä asia muuttui muutama vuosi sitten.

"jahas"
[QUOTE="vieras";22256469]Hautaus on paljon kalliimpi niille jotka ei kuulu kirkkoon[/QUOTE]

Tarkistahan tietosi. Ennen oli näin, mutta koska kirkko saa niin paljon yhteisöverotuloja, tulee sen tarjota hautapaikat samaan hintaan myös muille kuin kirkon jäsenille.

"Seurakuntien hautausmaat ovat yleisiä hautausmaita, joista myös kirkkoon kuulumaton voi saada hautapaikan. Kirkkoon kuulumattomalta kuntalaiselta peritään sama hinta kuin seurakunnan jäseneltä. Seurakunnat järjestävät hautaan siunaamisia. Uskontokuntiin kuulumattomat voivat suunnitella seremonian haluamallaan tavalla. Hautasijan voi saada myös erityiseltä tunnustuksettomalta hauta-alueelta"

taidan olla köyhä
tuolla vastauksia

Eroa kirkosta – Usein kysytyt kysymykset

mun elämään ei ole vaikuttanut mitenkään, paitsi rahaa jää enemmän, vuodessa yhden ulkomaanmatkan verran kun en maksa enää kirkollisveroa. annan kyllä osan säästyneistä rahoista hyväntekeväisyyteen.
No oho, ei mulla kyllä säästy ulkomaanmatkan verran. Sulla taitaa olla hyvät tienestit. Mulla jää 313 ekee vuodessa enemmän rahaa ku en kuulu kirkkoon.

"vieras"
Vaikutus on tosiaankin vain kirkolliset häät, hautajaiset ja kummius. Jos oman lapsensa haluaa kastaa riittää että toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon. Vantaalla esim. ammottaa tyhjyyttään ns. kirkkoon kuulumattomien hautausmaa. No, tällä eroamistahdilla sinnekin on tulossa asukkeja.

Mitä sillä on omaan, normaalielämään vaikutusta riippuu ihan omista haluista, sekä vuosituloista. Mun kohdallani tuo tarkoittaa n. 550 €/vuodessa rahaa enemmän käteen.

Nytkin kirkko ensimmäisenä valittaa eroamisten vaikuttavan lapsi- ja perhetyöhön. Ihan kuin tuo olisi se ensimmäinen josta kirkon pitää karsia. Lapsi- ja perhetyötä voi tukea myös yksityisesti, joten siihenkään en kirkkoa tarvitse. Samaten kuin yhteisvastuukeräys, ei siihen osallistuakseen ole tähänkään asti tarvinnut kirkon jäsen olla.

"Vieras"
Kirkolla ei vaan kohta enää ole resursseja siunata, vihkiä yms.. näitä kirkkoon kuulumattomia, että kyllähän sekin asia tulee muuttumaan. Maksulliseksi, jos ei muuta. Näähän on kuitenkin niitä asioita mistä kirkko voi vaatia isomman maksun vrk:n jäseneltä, kuten muistotilaisuuspaikka ja kappelin tai kirkon käyttö.

Non compos mentis
[QUOTE="Vieras";22257091]Kirkolla ei vaan kohta enää ole resursseja siunata, vihkiä yms.. näitä kirkkoon kuulumattomia, että kyllähän sekin asia tulee muuttumaan. Maksulliseksi, jos ei muuta. Näähän on kuitenkin niitä asioita mistä kirkko voi vaatia isomman maksun vrk:n jäseneltä, kuten muistotilaisuuspaikka ja kappelin tai kirkon käyttö.[/QUOTE]

Ei kai kirkkoon kuulumattomat kirkkovihkimistä edes saisi? Maistraatissa voi mennä naimisiin. Olen vannonut tulevani kummittelemaan, jos yksikään liperikaulainen puhuu muistojuhlassani; haudata minua ei saa. Lapsiani ei ole kastettu ja oman kasteeni olen pessyt pois kotimaisin pakanamenoin. Kirkon resursseja emme käytä muuta kuin erillistä maksua vastaan esim. konserteissa.

Yhteistyössä