jos on niin olevinaan ateisti, miksi antaa lapselle hengellinen nimi?!

• Viestiketjun aloittaja hämmästyttää, kummastuttaa
  • Ensimmäinen viesti
Aika monesti liitetään Raamatussa olevat nimet kristillisyyteen ja sitten vanhemmat paikalliset nimet (esim. suomessa luontonimet) pakanallisuuteen Tai ainakin mulla on sellainen mielikuva.
Voi olla, että se on vaan mun mielikuva.
En ole koskaan kuullutkaan. Tunnen monia uskovaisia kristittyjä eivätkä he puhu noin tai erottele nimiä noin :eek:

[QUOTE="vieras";22235845]Jenkeissähän tehtiin juuri tutkimus jossa osoitettiin, että ateistit tietävät enemmän raamatusta kuin uskovaiset. Mutta eipä tämä minua yllätä. :)[/QUOTE]

Tässä on varmaan sellainen pointti, että tutkimus on teetetty ateisteilla ja raamattuun uskovilla (kristityt ja juutalaiset). Noh, VT on aika tuntematon todella monelle kristitylle ja sitä vastoin juutalaiset eivät juuri tunne taas UT puolta (ei koske Messiaanisia juutalaisia).

[QUOTE="vieras";22235845]Jenkeissähän tehtiin juuri tutkimus jossa osoitettiin, että ateistit tietävät enemmän raamatusta kuin uskovaiset. Mutta eipä tämä minua yllätä. :)[/QUOTE]

Ei raamattua tarvitse lukea itse, uskovaiseksi voi tulla ihan vaan koska näyttää siltä että muut uskovaiset käyttäytyy mukavalla ja itselleen sopivalla tavalla.

Olen lukenut enemmän raamattua kuin useimmat uskovaiset kaverit, mutta ei siitä ole ollut mitään iloa edes väittelyissä.

Aika monesti liitetään Raamatussa olevat nimet kristillisyyteen ja sitten vanhemmat paikalliset nimet (esim. suomessa luontonimet) pakanallisuuteen Tai ainakin mulla on sellainen mielikuva.
Voi olla, että se on vaan mun mielikuva.
Et ole ainoa. Liitän helposti sellaiset nimet, jotka ovat suhteellisen harvinaisia, mutta esiintyvät Raamatussa (Noomi, Jeremias esim.) aktiivisempaan kristilliseen uskoon. Sen sijaan Raamatussa esiintyviä nimiä, jotka muuten ovat yleisiä (esim. Saara, Maria), en niinkään yhdistä.

"Uskovaisella" varmaan tässä yhteydessä tarkoitetaan johonkin uskontokuntaan kuuluvaa ja monesti lapset liitetään vanhempiensa uskontoon ja se siitä. Eli ihmiset eivät todellakaan tiedä onko heidän uskonsa lähelläkään heidän uskontonsa periaatteita!
Ateisti taas useinkin on tehnyt jonkinlaisen hengellisen etsikkomatkan päätyessään siihen, että hänen arvoihinsa ei kuulu mikään jumala.
Mulle henkilökohtaisesti on myös tärkeää se, että minun jumalani on ihan eri asia kuin Raamatun Jumala ja uskon että moni joka ei usko Raamatun Jumalaan sanoo itseään ateistiksi, vaikka hänellä olisi hyvin vahva hengellinen elämä. (näin ainakin itse olen toiminut) Jostain syystä vaan hengellisyys liitetään kritisnuskoon samoin kuin jumala, vaikka kyse ei olisi Kristinuskon Jumalasta.

ateisteista ateistein
Tuosta huomaa, että ihan pelkkää pelleilyä koko ateistina oleminen jos ei tuon vertaa mieti asioita. Jos on oikeasti henkeen ja vereen ateisti niin kaikki uskonnollliset nimet on poissuljettuja.
Inisee kuka mitä tahansa tähän, mutta näin se vaan on.

Tuosta huomaa, että ihan pelkkää pelleilyä koko ateistina oleminen jos ei tuon vertaa mieti asioita. Jos on oikeasti henkeen ja vereen ateisti niin kaikki uskonnollliset nimet on poissuljettuja.
Minusta on perin outoa, ettei lapselle voi antaa sitä nimeä jonka haluaa. Niinkuin tuolla jo kerroin meidän nimistä. Pitäisikö ateistin keksiä omat nimet jotka ovat ateisti nimiä?

"Emily"
[QUOTE="Tiedoton";22235291]Minä tiedän tasan nämä raamatun nimet: jeesus, matteus, markus, luukas, johannes, maria, mooses. En ole käynyt uskonnontunneilla enkä rippikoulua, mistä hitosta minä tietäisin mitä muita nimiä raamatussa on? Tuskin moni muukaan ateisti/uskonnoton alkaa raamattua selaamaan kun lapsensa nimeä miettii.[/QUOTE]

Juuri näin. Jos Raamattu ei kiinnosta p*skan vertaa, niin miksi siitä pitäisi ruveta katsomaan, ettei vaikka vahingossa antaisi sellaista nimeä jolla on jotain uskonnollista taustaa? Itse en edes omista Raamattua, enkä todellakaan sellaista rupea ostamaan vain sen takia että voin tarkistaa ettei lapselle tule jeesus-nimeä.

ateisti
[QUOTE="Emily";22236107]Juuri näin. Jos Raamattu ei kiinnosta p*skan vertaa, niin miksi siitä pitäisi ruveta katsomaan, ettei vaikka vahingossa antaisi sellaista nimeä jolla on jotain uskonnollista taustaa? Itse en edes omista Raamattua, enkä todellakaan sellaista rupea ostamaan vain sen takia että voin tarkistaa ettei lapselle tule jeesus-nimeä.[/QUOTE]

Mutta sinä et olekaan ateisti? Jos on agnostikko tahi muuten vain uskonnoista välittämätön, se ei lienekään tärkeää. Itse ateistina se on mulle erittäin tärkeää välttää kristillisiä juttuja.

ateisti
Olen usein huomannut, että jotkut uskovaiset haluavat määrittää toisten uskovaisten uskovaisuuden laatua ja määrää, mutta että ateistit tekevät samaa toisten ateistien suhteen, se on uutta.
Ei, vaan jos kiellät uskonnon, olet siitä jollakin tapaa tietoinen, eikö?
Jos ei kiinnosta, ei se musta ole ateismia. Ei tarvitse lukea raamattua ollakseen ateisti, mutta totta puhuen en tunne yhtäkään ateistia joka ei olisi raamattua lukenut.

[QUOTE="Emily";22236107]Juuri näin. Jos Raamattu ei kiinnosta p*skan vertaa, niin miksi siitä pitäisi ruveta katsomaan, ettei vaikka vahingossa antaisi sellaista nimeä jolla on jotain uskonnollista taustaa? Itse en edes omista Raamattua, enkä todellakaan sellaista rupea ostamaan vain sen takia että voin tarkistaa ettei lapselle tule jeesus-nimeä.[/QUOTE]

Kai te katsotte jostain nimikrjasta nimen tarkoitusta ennen sen antamista lapselle?

ateisti
[QUOTE="vieras";22236198]Sinä varmaat tapat ihmisiäkin, ettet vain noudattaisi "älä tapa" -käskyä?[/QUOTE]

Älä tapa-ajatuksen noudattaminen ei ole kristillistä. Tietenkään sinä uskovaisena et sitä(kään) tiennyt.

"Vieras"
Joku tuossa ed. sivulla jo mainitsikin syyn: kulttuuriperintö. Nimiä ei yleensä valita uskon mukaan, mutta iso osa valitsee esim. suvun perinteisiem minen tai perinteisen suomalaisen nimen. Ne usein juontavat raamatusta. Ei toki aina.

"Emily"
Mutta sinä et olekaan ateisti? Jos on agnostikko tahi muuten vain uskonnoista välittämätön, se ei lienekään tärkeää. Itse ateistina se on mulle erittäin tärkeää välttää kristillisiä juttuja.
Kyllä, olen ateisti. En ehkä kuitenkaan sieltä ihan ääripäästä (ehkä ateistin ja agnostikon sekoitus :) ). Mulle ainakaan nimellä ei ole mitään väliä. Ne nimet joiden tiedän olevan Raamatusta (esim. juuri Jeesus, Matteus, Markus yms. "kuuluisat" nimet), en todellakaan antaisi lapselleni sellaista. Mutta jos en tiedä että nimi on Raamatusta, ja tykkään siitä nimestä (no esim. vaikka Sara-nimi, en tiennyt että se on Raamatusta ennen kuin luin tätä keskustelua), niin silloin voin antaa sen lapselleni.
Täytyy kyllä sanoa, että itse suosin joka tapauksessa ihan peri-suomalaisia nimiä, kuten Aino tai Pyry :D

"jep"
no voihan ny, en mä ala raamattua pläräämään siksi, että tietäis mitä nimiä siellä on. Ei mua kiinnosta.

Ja edelleen vetoan siihen, että nimet oli ennen raamattua. Eli saatana raamatun hörhöt ovat häpäisseet ateistipohjaiset nimet. Bannia niille!!!

Yhteistyössä