tierasite, mitä tarkoittaa? mitä voi tarkoittaa pahimmillaan?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iiiriss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten niin pahimmillaan?
Meillä se tarkoittaa sitä, että naapuri ajaa tontilleen meidän tontin kautta ja yhdessä tehdään ajotien lumityöt siltä osin, kun se tie on meidän tontilla.
 
eikös se tarkoita sitä että joka vuos ropsahtaa mukava lasku postilaatikkoon mikä pitää maksaa tai sun tienpätkää ei aurata?
meillä ainakin on tierasite ja oletan sen tarkoittavan tuota
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22140957:
eikös se tarkoita sitä että joka vuos ropsahtaa mukava lasku postilaatikkoon mikä pitää maksaa tai sun tienpätkää ei aurata?
meillä ainakin on tierasite ja oletan sen tarkoittavan tuota

eikös tämä tarkoita tiekuntaa joka pitää tien kunnossa ym.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22140957:
eikös se tarkoita sitä että joka vuos ropsahtaa mukava lasku postilaatikkoon mikä pitää maksaa tai sun tienpätkää ei aurata?
meillä ainakin on tierasite ja oletan sen tarkoittavan tuota

Ei tarkoita tätä. Tierasite on sitä, että naapurilla on oikeus käyttää sun tontin läpi menevää tietä tai oikeutta rakentaa tie omalle tontileen sun tontin läpi. Laskua siitä ei kuitenkaan tule.

Lasku tulee yhteisen tien kunnossapitokuluista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22140957:
eikös se tarkoita sitä että joka vuos ropsahtaa mukava lasku postilaatikkoon mikä pitää maksaa tai sun tienpätkää ei aurata?
meillä ainakin on tierasite ja oletan sen tarkoittavan tuota
eikös tämä tarkoita tiekuntaa joka pitää tien kunnossa ym.
Juup, meillä tätä kutsutaan tienhoitomaksuksi.
 
Ei tarkoita tätä. Tierasite on sitä, että naapurilla on oikeus käyttää sun tontin läpi menevää tietä tai oikeutta rakentaa tie omalle tontileen sun tontin läpi. Laskua siitä ei kuitenkaan tule.

Lasku tulee yhteisen tien kunnossapitokuluista.


Rasitustodistuksessa pitäis näkyä paikka johon tie rasitteessa on sovittu tehtäväksi. Jos ei ole määritetty niin sitten saattaapi tulla pahanlainen erimielisyys tien paikasta. Jos vastapuoli haluaa tehdä sen vaikka sun kukkapenkin läpi (kärjistys).
 
Huomaa kyllä, ettei meikäläisellä ole hajuakaan asiasta. Tavasin tavasin ja ihmettelin, että mikä ihmeen tiera-site? Ajattelin, että onko tää jotain huonoa enkkua. :laugh:
 
[QUOTE="heh";22141142]Huomaa kyllä, ettei meikäläisellä ole hajuakaan asiasta. Tavasin tavasin ja ihmettelin, että mikä ihmeen tiera-site? Ajattelin, että onko tää jotain huonoa enkkua. :laugh:[/QUOTE]

Kieltämättä jos ei ole tuttu sana niin voi saada vähän aikaa pähkäillä :D
 
Tierasite tarkoittaa sitä, että jollekin kiinteistölle tai kiinteistöille on oikeus kulkea teidän kiinteistön kautta. Kiinteistörekisteriotteesta tai lohkomistoimituksen asiakirjoista näet ketä rasite koskee, siis ketkä ovat oikeutettuja käyttämään kulkuoikeutta ja myöskin mistä kohti oikeus kulkuun on (eli ei siis mistä vain, vaan karttaan ja pöytäkirjaan merkityllä alueella ainoastaan). Tierasite ei velvoita teitä yhtään mihinkään sinällään, mutta jos rasitteelle rakennetaan tie, jota myös itse käytätte, olette velvollisia osallistumaan rakennus ja ylläpitokustannuksiin. Kannattaa vaikka soittaa lähimpään maanmittaustoimistoon tai kaupungin tekniseen virastoon jos asutte kaupungin kaava-alueella ja varmistaa sieltä mitä tuo teidän kohdalla tarkoittaa. vaikea sanoa mitä se pahimmillaan tarkoittaa, se ku on ihan tapauskohtaista ja riippuu miten asian itse kokee, mutta jos rasitteesta on teille selkeää haittaa, hakekaa tietoimitusta maanmittaustoimistosta rasitteen siirtämiseksi.
 

Yhteistyössä