Mies haluaisi vauvan nyt, vaikka mulla vielä koko elämä kesken:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi ahdistus

Vieras
Olen siis 27-vuotias opiskelija ja mies on 30-vuotias työssäkäyvä. Meillä on ollut puhetta perheestä ja olemme aiemmin keskustelleet asiasta ja tulleet siihen tulokseen, että perheen aika on sitten joskus, kun minäkin saan opintoni päätökseen ja kun olen saanut hankittua hieman työkokemusta.

Aloitin opintoni 24-vuotiaana ja olen nyt tekemässä kandidaatin tutkielmaani. Luultavasti lähden myös tekemään maisteriopintojani jonnekin muualle, koska suunnitelmissa olisi ehkä tehdä maisteriopinnot jostain toisesta pääaineesta. Mulla siis menisi opintoihini vielä ainakin 3 vuotta kaikkinensa. Mahdollisesti jopa 4, kun maisteriopinnot haluamaltani alalta tulevat vaatimaan paljon aikaa ja työtä.

Haluaisin myös elellä hetken aikaa ihan kahdestaan miehen kanssa valmistumisen jälkeen, saada työkokemusta ja rahaa.

Tämän olen tehnyt miehelle selväksi, mutta nyt on näköjään kelkka kääntynyt ja hän on aloittanut vauvapuheet. Helppohan se hänen on haluta, kun on työpaikka, rahaa tulee eikä opinnotkaan stressaa ja kuormita. Ärsyttää.

Tokihan varmasti pärjäisimme, jos nyt saisimme lapsen, mutta en halua tässä vaiheessa lähteä siihen ruljanssiin, kun olisi muutakin tekemistä ja kokemista vielä. Eihän lapsi elämää lopeta, mutta kyllä se vain tässä vaiheessa paljon sitä rajoittaisi. Olisi ahdistava ajatus, että joutuisin samalla hoitamaan pientä lasta ja opinnot, jotka vaativat paljon läsnäoloa ja rauhaa ajatustyölle. Onnistuisi ehkä, mutta ei olisi kivaa.

Olen myös kituutellut monta vuotta hanttihommia tehden minimipalkalla ja opintotuella, enkä halua lasta tähän tilanteeseen senkään takia. Rahat ovat riittäneet juuri ja juuri kattamaan oman elämisen. Haluan saada ensin kunnollista palkkaa ihan itse.

Nyt tunnen itseni vähän petetyksi ja ahdistetuksi. Mun mielestä meillä olisi vielä aikaa, olemmehan nuoria vielä.

Minä tein kaiken, mitä mieli teki. Opiskelin oikein pitkän kaavan mukaan ja hankin jalansijaa työelämässä. Vaihdoin miestäkin kolmenkympin kynnyksellä. Enkä kadu. Silti ehdin lapsia saamaan.

Lasten aika on, kun molemmat puolisot niitä tahtovat.

Älä missään nimessä suostu lapseen nyt jos susta todella tuntuu tuolta. Heijastat vielä nämä tunteet siihen vauvaan, joka ei itse halunnut syntyä, vaan tuli hankituksi hankalaan tilanteeseen. Onko mies valmis ottamaan vauvasta pääasiallisen hoitovastuun, jäämään pois töistä jne? Jos ei, niin teette nämä päätökset sitten kun teille molemmille sopii. Itseä kannattaa kuunnella. Vuoden-parin päästäkin tilanne voi jo olla toinen.

No kyllä se aika pahalta voi miehen korvassa kuulostaa kun sanot että hei, tehdään lapsi kuuden vuoden päästä. 6 vuotta on pitkä aika. Siis kun opiskelet 4v ja sen jälkeen haluat olla miehesi kanssa edelleen vain kahden ja raskaus kestää 10kk, niin aikaa kuluu vähintään 6v.

[QUOTE="mie";22119397]Ja jos sitä aikaa ei ole, ei sitä itse tiedä. Ei kaikki kakskymppisetkään saa lapsia, vaikka yrittävät.[/QUOTE]

Toki näinkin, mutta mielestäni se on kehno syy lähteä yrittämään lasta nyt jos ei koe olevansa siihen vielä valmis.

Minä en alkaisi hankkimaan lapsia elämäntilanteeseen, johon niitä en haluaisi. Varsinkaan, kun kerran olette jo aiemmin sopineet, että lasten aika on vasta sitten, kun sulla on opinnot suoritettu ja olet saanut kerättyä vähän työkokemusta.

Älä missään nimessä suostu lapseen nyt jos susta todella tuntuu tuolta. Heijastat vielä nämä tunteet siihen vauvaan, joka ei itse halunnut syntyä, vaan tuli hankituksi hankalaan tilanteeseen. Onko mies valmis ottamaan vauvasta pääasiallisen hoitovastuun, jäämään pois töistä jne? Jos ei, niin teette nämä päätökset sitten kun teille molemmille sopii. Itseä kannattaa kuunnella. Vuoden-parin päästäkin tilanne voi jo olla toinen.

En usko, että olisi valmis jäämään töistä pois, sillä hän olisi tässä tilanteessa joka tapauksessa se, joka toisi rahan perheeseen jos tulisi lapsi. Mulla kun ei ole vielä tutkintoa tai oikeita töitä. Eli lapsen hoito olisi näin ollen enimmäkseen mun projektini, vaikka mies toki vapaa-ajallaan osallistuisikin täysillä.

Itselleni on tärkeää, että en lähtökohtaisesti ole kouluttamattomaton ja toisen tuloista riippuvainen. Haluan ensin saada mm. raha-asiat ja tutkinnon kuntoon.

Itse tiedän monia yli kolmekymppisiä ihmisiä, jotka on pantanneet ja pantanneet lapsen saantia siihen "oikeaan hetkeen" ja kun se oikea hetki on tullut, lasta ei olekaan haikaralla tuotu. Lapsettomuus on tullut yhdeksi isoksi ongelmaksi nyt kun ihmiset alkavat lapsen tekoon vasta reippaasti yli kolmikymppisenä. Myös riskit vammaiseen lapseen on suuremmat, kun lapsen äidin ikä suurenee.

Mutta jokainen tekee valintansa mukaan.

Itse tein lapsen nuorena 22v täysin kesken Yliopisto opintojen. Minulla ilmeni endometrioosi, enkä halunnut ottaa riskiä lapsettomuudesta. Toinen lapsi vasta aloitettiin kun opinnot olivat ohitse ja sekundaarilapsettomuutta kärsittiin vuosia.

Ei kannata aina jäädä odottaan sitä "oikeaa" aikaa. Sitä oikeaa aikaa ei välttämättä tule ikinä tuleenkaan.

Itse tiedän monia yli kolmekymppisiä ihmisiä, jotka on pantanneet ja pantanneet lapsen saantia siihen "oikeaan hetkeen" ja kun se oikea hetki on tullut, lasta ei olekaan haikaralla tuotu. Lapsettomuus on tullut yhdeksi isoksi ongelmaksi nyt kun ihmiset alkavat lapsen tekoon vasta reippaasti yli kolmikymppisenä. Myös riskit vammaiseen lapseen on suuremmat, kun lapsen äidin ikä suurenee.

Mutta jokainen tekee valintansa mukaan.

Itse tein lapsen nuorena 22v täysin kesken Yliopisto opintojen. Minulla ilmeni endometrioosi, enkä halunnut ottaa riskiä lapsettomuudesta. Toinen lapsi vasta aloitettiin kun opinnot olivat ohitse ja sekundaarilapsettomuutta kärsittiin vuosia.

Ei kannata aina jäädä odottaan sitä "oikeaa" aikaa. Sitä oikeaa aikaa ei välttämättä tule ikinä tuleenkaan.

Ei hyvää päivää näitä neuvoja. Kysehän taisi olla nyt siitä, että ap ei tällä hetkellä muutenkaan koe olevansa valmis lapseen. Vasten tahtoaanko se pitäisi silti tehdä? Vain siksi, että "entä jos". Jos siis ei halua oikasti vielä. Ei, ei näin.

Itse olen ollut jahkailija, mies myös. Yhdessä oltu vuosikaudet, mutta lapsi saatiin vasta kun olin jo melkein 35. En ole katunut, korkeintaan sitä, että nuori kroppa kestäisi ehkä paremmin raskauden ja valvomiset ym. Ja on sinä se, että toisesta tai seuraavista lapsista on päätettävä hyvin pian. Mutta olen saanut elää monenlaista elämää aiemmin. Tärkeää oli mullekin se, että sain opiskella ja sain kunnon ammatin, jota ehdin harjoittaakin ennen äidiksi tuloa. Että olin ja olen itsenäinen ihminen, joka ei ole miehen tuloista riippuvainen.
Ja lapsi tuli meille heti kun ehkäisy jäi pois, suorastaan ihmetytti, vaikka tuhon ikään mennessä kyllä tiesi miten ne lapset saavat alkunsa ;)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hmm";22119402]mitä teit lukion jälkeen?[/QUOTE]

Lukion jälkeen opiskelin avoimessa toista alaa hetken, tein töitä, olin ulkomailla töissä, intissä... Äkkiä ne vuodet vierivät.

Itse olen ollut jahkailija, mies myös. Yhdessä oltu vuosikaudet, mutta lapsi saatiin vasta kun olin jo melkein 35. En ole katunut, korkeintaan sitä, että nuori kroppa kestäisi ehkä paremmin raskauden ja valvomiset ym. Ja on sinä se, että toisesta tai seuraavista lapsista on päätettävä hyvin pian. Mutta olen saanut elää monenlaista elämää aiemmin. Tärkeää oli mullekin se, että sain opiskella ja sain kunnon ammatin, jota ehdin harjoittaakin ennen äidiksi tuloa. Että olin ja olen itsenäinen ihminen, joka ei ole miehen tuloista riippuvainen.
Ja lapsi tuli meille heti kun ehkäisy jäi pois, suorastaan ihmetytti, vaikka tuhon ikään mennessä kyllä tiesi miten ne lapset saavat alkunsa ;)

Mullekin on hyvin tärkeää se, että kun/jos saamme lapsen, olen itsenäinen ihminen ja koulut alta pois ja tulen toimeen omillanikin. Se on vain mun kohdalla helpompi ja mukavampi niin. Olen elänyt vähillä rahoilla ja kituuttelemalla monta vuotta ja se saisi pikkuhiljaa loppua, haluan oikean työn ja kunnon palkkaa. Ei ole mitään mielenkiintoa jatkaa kituuttelua yhtään pitempään kuin on pakko, ja vielä lapsen kanssa.

Kuin siskoni suusta 8 vuotta sitten. No nyt on opinnot suoritettu, työkokemusta johtajan pallilta ja hyvää palkkaa ja matkustelua nauttinut jo monta vuotta. Ai niin... ja lapsettomuushoitoja takana vuoden verran.

Silti suosittelen ap, että teet niin kuin sydän sanoo. Ei ole myöskään lapselle reilua, jos äiti ei todella ole häntä halunnut juuri silloin.

No kyllä se aika pahalta voi miehen korvassa kuulostaa kun sanot että hei, tehdään lapsi kuuden vuoden päästä. 6 vuotta on pitkä aika. Siis kun opiskelet 4v ja sen jälkeen haluat olla miehesi kanssa edelleen vain kahden ja raskaus kestää 10kk, niin aikaa kuluu vähintään 6v.

Ja tämä sillä edellytyksellä, että tulet raskaaksi ilman ongelmia. Ikää sulla on silloin jo kolmenkympin huonommalla puolella, joten voi olla, ettei se enää sujukaan noin vain. Elämä on valintoja.

Ja tämä sillä edellytyksellä, että tulet raskaaksi ilman ongelmia. Ikää sulla on silloin jo kolmenkympin huonommalla puolella, joten voi olla, ettei se enää sujukaan noin vain. Elämä on valintoja.

Omalla ja tuttavapiirin kokemuksella väittäisin, että perusterve, hyväkuntoinen, gynellä säännöllisesti käynyt päälle kolmekymppinen raskautuu kyllä todennäköisemmin kuin ylipainoinen, klamydiaa tietämättään sairastava parikymppinen.

Ja nyt tietenkin voidaan kysyä, miksi juuri se kolmekymppinen olisi terveempi ja paremmassa kunnossa? No, koulutetut keskimäärin pitävät itsestään parempaa huolta, ja ap:stä on tulossa juuri sellainen.

Musta on surullista ja ehkä vähän huvittavaa, jos näin sanoisi esim. joku yli 35v. Enkä muutenkaan "kannata" odottamista "oikeaan hetkeen", koska sitä tuskin tulee koskaan jos oikeasti kaiken pitää olla täydellistä ennen kun lapsi saa tulla. Mutta toisaalta taas en tietenkään kannata sitäkään, että lapsia tehdään varmuuden vuoksi, jos myöhemmin ei pystykkään.. Kakspiippunen juttu. Jokainen tekee niinkun parhaaks näkee. Itse en edes uskaltaisi enää kolmekymppisenä kovin paljoa lykätä jos mieskin lasta haluaisi, koska mä kuitenkin tiedän haluavani lapsen ja ehkä muutamankin.

MUTTA sä oot kuitenkin 27v, joten jos kaikki on muuten kunnossa niin on sulla vielä monta vuotta aikaa. Ymmärrän kyllä miestäkin ja onhan tuo miehelle ikävä tilanne, mutta toisaalta kun aiheesta on jo kauan sitten puhuttu niin pitäisi ainakin olla tiedossa, ettet halua vielä lasta. Ehkä sulle tulee vaikka muutaman vuoden päästä joku vauvakuume ja sit se on vaan tehtävä vaikka olis mitä kesken.:) Tai sitten ei tule.:D

Varmaan riippuu sun miehestäskin, että jaksaako se odottaa. Mun kaverilla oli sama tilanne, halusi ensin uran itsellensä ja vasta sitten lapsia. Mies ei jäänyt odottelemaan.. Kantsii keskustella miehen kanssa mihin se on valmis. Se on kuitenkin sua jo vanhempi eikä ehkä haluu olla mikää kuuskymppinen siinä vaiheessa kun eka lapsi on lähdössä kotoa pois..

Yhteistyössä