Onko ok kulkea ostoksilla täyttettyjen lastenrattaiden kanssa bussissa?

Pitkääkö auto hankkia sitä varten, että voi mennä ostoksille. Jos julkisia liikennevälineitä ei näemmä saa käyttää vaikka maksaisi matkansa. Koska ilmaiseksi matkustavat mammat menevät edelle?
Ymmärsin, että kyseisellä mielipiteen kirjoittajalla on auto käytössä "eikä autoakaan näin tarvitse käyttää."

Toisaalta, silloin kun meillä ei ollut vielä autoa, mutta lapsi oli, kannettiin kyllä ne ostokset itse. Tosin lapsi oli aina mukana mutta ei tullut mieleenkään mennä tyhjillä vaunuilla.
Reppu selässä ja kassit molemmissa käsissä sillä sai jo aika paljon tavaraa kotiin tuotua. Ketuttihan se mutta elämä on.

Ajatelkaapas sitä, että kaikissa kaupungeissa ei edes lastenvaunujen kanssa pääse ilmaiseksi. Vaunut saa kyllä ilmaiseksi viedä, mutta vanhempi tai kuka tahansa niitten vaunujen kanssa meneekin joutuu matkansa maksamaan.
Kuljettaja odottaa niin kauan pysäkillä että pääsee takaisin vaunujen luokse.
Juu, mä on maksanut ihan jokaisen matkani kotiin bussilla, lastenvaunujen kanssa. Siksi varmaan mulla ei oo yhtään sympatiaa ilmaiseksi maksavia kohtaan, mutta mulle on ihan ok että siellä on kauppakassi tai matkalaukku :)

"vieras"
Pitkääkö auto hankkia sitä varten, että voi mennä ostoksille. Jos julkisia liikennevälineitä ei näemmä saa käyttää vaikka maksaisi matkansa. Koska ilmaiseksi matkustavat mammat menevät edelle?
No ensisijaisesti tietenkin kannattaa miettiä lähtökohtaisesti elämäntapaansa ja tarpeitaan asuinratkaisuja miettiessään. Jos ei omista autoa, taksimatka vaikkapa kerta viikkoon ei työssäkäyvää konkurssiin vie. Lähikaupasta saa aika tavalla kaiken tarvitsemansa. Joitain asioita voi vähän hamstrata ja ennakoida ostamisiaan. Jos oikein vaikeaksi menee (niin kuin mun ikääntyvillä vanhemmillani), voi sopia palveluhaluisen kauppiaan kanssa kotiinkuljetuksesta.

Mieluummin vähän omaa initiatiiviä kuin puoli Sääksjärveä/Kuninkaankartanoa/Kaukovainiota lastenrattaineen ruuhkabusseissa.

kuski vaan
No periaatteessa lastenvaunut lastattuna ruokaostoksilla on tavarankuljetusta. Lastenvaunut, joissa on lapsi, menen tämän kuorman ohi. Kyytiin ei myöskään tarvitse ottaa Cittarista ostettua pesukonetta, tai Ikean laatikoihin pakattuja huonekaluja.

"Tavaroiden kuljetuksesta ei kuitenkaan saa olla haittaa muille matkustajille. Tämän vuoksi kuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin kookasta tavarakuormaa, jos se hankaloittaa muiden matkustajien liikkumista vaunussa."

No periaatteessa lastenvaunut lastattuna ruokaostoksilla on tavarankuljetusta. Lastenvaunut, joissa on lapsi, menen tämän kuorman ohi. Kyytiin ei myöskään tarvitse ottaa Cittarista ostettua pesukonetta, tai Ikean laatikoihin pakattuja huonekaluja.

"Tavaroiden kuljetuksesta ei kuitenkaan saa olla haittaa muille matkustajille. Tämän vuoksi kuljettajan ei tarvitse ottaa kyytiin kookasta tavarakuormaa, jos se hankaloittaa muiden matkustajien liikkumista vaunussa."
Tässä voi olla vinha perä :)

No niin eli mä olen sitten ajatellut ihan oikein =)

"joo"
[QUOTE="vieras";22098636]Mutta kun koko vaunujen/rattaiden maksuttomuus perustellaan sillä, että vaunuja, joissa on vauva/lapsi, ei voi jättää valvomatta bussin keskiosaan sillä aikaa kun vanhempi käy maksamassa matkansa. Kyllä sen perheoltermannin ja hunajamarinadibroilerin voi.[/QUOTE]

MUTTA ap:n tekstissä sanottiin selvästi että ko. henkilö on maksanut matkansa.

"joo"

Jankuti jankuti, eihän ne lastenvaunut hankaloita yhtään enempää haittaa muille, oli niissä lapsi tai ei. Todella tulkinnanvaraista sanoisin.

"vieras"
[QUOTE="joo";22098729]Jankuti jankuti, eihän ne lastenvaunut hankaloita yhtään enempää haittaa muille, oli niissä lapsi tai ei. Todella tulkinnanvaraista sanoisin.[/QUOTE]

Mutta jos se (tavarankuljetus lastenrattailla) sallitaan yhdelle, pitää se sallia kaikille.

Minun mielestäni on todella ajattelematonta käyttää lastenrattaita ruokaostosten kuljettamiseen. Itse saisin kyllä hepulit jos odottaisin lastenrattaiden kanssa bussia (ja rattaissa siis lapsi) ja en mahtuisi kyytiin siksi koska siellä on rattaat täynnä jauhelihaa, maitoa, jugurttia.....

Ostetaan sitten kaupasta vähemmän että jaksetaan kantaa.

"joo"
[QUOTE="vieras";22098735]Mutta jos se (tavarankuljetus lastenrattailla) sallitaan yhdelle, pitää se sallia kaikille.[/QUOTE]

Tietenkin, jokaiselle maksavalle asiakkaalle, siinä määrin kuin bussiin mahtuu. Ajattelepa jos takseissa toimittaisiin samoin. Pyörätuolilla kulkeva tarvitsee taksia enemmän kuin terve miljonääriäiti, teidän täytyy jäädä tässä kohtaa pois kyydistä huolimatta siitä että olette maksaneet matkanne. Ja ei mun mielestä tilanne ei ole eri.

Rollolainen
mie oon kulkenut bussilla iahn 4-5 ruokakassia kuljettaen,. Sitikään en oo vaunupaikoja tarvinnut, mutta talvella esim pulkka on kätevä.
Ei mua haitta jos joku käyttää vaunuja ostoksien kuljettamiseen. Rovaniemellä ei pääse vaunujen kanssa ilmaiseksi, joten sama kai onko siellä vaunuissa lapsi tai vaikka oltermannit

"siili"
mie oon kulkenut bussilla iahn 4-5 ruokakassia kuljettaen,. Sitikään en oo vaunupaikoja tarvinnut, mutta talvella esim pulkka on kätevä.
Ei mua haitta jos joku käyttää vaunuja ostoksien kuljettamiseen. Rovaniemellä ei pääse vaunujen kanssa ilmaiseksi, joten sama kai onko siellä vaunuissa lapsi tai vaikka oltermannit
Mä olen kyllä sitä mieltä, että lapsen kuljetus on eri asia kuin tavaran, kuten joku kuski tässä jo sanoikin. Jos maksat, niin maksat omasta matkastasi, et tavarankuljetuksesta. Lapsi kai pääsee Rovaniemelläkin maksutta? :)

En jaksanut lukea koko ketjua läpi. Mutta ainaki täällä tampereella,olen monesti huomannut kuin 5-6 ängetään rattaisiin,niin ettei äiti meinaa saada rattaita bussiin lapsi istuu polvet suussa. Sitten kun päästään bussiin sisälle kirmataan istumaan penkkiin. En hyväksy tätä.

En myöskään hyväksy sitä,että vaikka kuinka maksettaisi matka ja käytäisiin kärryillä kaupassa. Se paikka on pois joltain jolla on lapsi mukana. Itse olen kaksi kertaa kulkenut tyhjien vaunujen kanssa (molemmilla kerroilla kävin ostamassa ko rattaat ja autottomana ihmisenä jouduin kulkeen julkisilla)
Molemmilla kerroilla maksoin matkani vaikka kuski esteli,sanoin että rattaat tyhjät,toisella kertaa jäin myös pois kun kyytiin oli tulossa äiti vaunujen joissa vauva.

Eli tämänkin kauppakävijän olisi kuulunut antaa paikka sellaiselle joka oikeuttu siihen ja atkettava matkaa sitten seuraavalla. Itse en kuunapäivänä lähtisi rattailla kauppaan jos autokin käytössä.

Minusta tilanne, missä tyhjien rattaiden kanssa matkustava maksaa matkansa, on ihan ok.

Joo, vaunupaikat voi tulla täyteen ja joku äiti vauvoineen voi jäädä pysäkille, mutta sitä sattuu kun kulkee julkisilla. Joskus paikalla on tuplarattaat mitkä vie kaiken tilan, joskus pyörätuoli tai rollaattori, joskus bussi on niin täynnä matkustajia ettei rattaat enää mahdu sisälle. Silloin odotellaan seuraavaa bussia :)

[QUOTE="joo";22098790]Mä ainakin ostan isomman satsin kerralla kaupasta, en yhtä kassillista ja jos joutuisin bussilla kulkemaan en kyllä käytäntöä muuttaisi pelkästään sen takia.[/QUOTE]

Ei sitä käytäntöä tarvitsekaan muuttaa. Jos bussissa kuljettaa usein kerralla suuret ostokset niin voihan ne vaunujen sijaan kuljettaa vaikka näillä www.rolser.fi

Minusta tilanne, missä tyhjien rattaiden kanssa matkustava maksaa matkansa, on ihan ok.

Joo, vaunupaikat voi tulla täyteen ja joku äiti vauvoineen voi jäädä pysäkille, mutta sitä sattuu kun kulkee julkisilla. Joskus paikalla on tuplarattaat mitkä vie kaiken tilan, joskus pyörätuoli tai rollaattori, joskus bussi on niin täynnä matkustajia ettei rattaat enää mahdu sisälle. Silloin odotellaan seuraavaa bussia :)
Noilla samolla ajatuksilla. Näin autottomana ja paljon julkisilla liikkuvana on helppo ajatella että etuoikeus on aina sillää kuka on pysäkillä ensin ja joskus joutuu odottamaan seuraavaa bussia. Hulluksihan sitä tulee jos käy miettimään jatkuvasti sitä kenellä on suurempi oikeus tuohon, riippuen lapsen iästä, tavaroista, matkan pituudesta jne. Helposti voi tehdä itsestään marttyyrin jos niin haluaa.

...
Meillä ainakin helsingissä alle 6-vuotiasta saa niissä rattaissa kuljettaa. Mielestäni tuon ikäisten kärryttely on ihan tolkutonta, mutta jos mikäli joku vanhempi lastaan rattaissa kuskaa ilmaisen kyydin vuoksi, niin olen sitä mieltä, että hänellä on siihen täysi oikeus.

Perustelu (siisi sen lisäksi että mennään ihan sääntöjen mukaan): Rattaat ovat mielestäni äärimmäinen epämukavuustekijä liikenteessä. Täytyy todella olla rahapulassa, jos ilmaismatka saa kuskaamaan isoa lasta rattaissa. Suon mielelläni köyhälle perheelle tämän edun. Jos mikäli lapsi ei siitä kohtuuttomasti henkisesti kärsi.

Ja mitä noihin ruokaostoksiin tulee niin jos bussien vuorovälit on yli 15 minuuttia, niin mielestäni olisi korrektia antaa vaunupaikat lapsen kanssa kulkevalle tai pyörätuolilla liikkuvalle.

En jaksanut lukea koko ketjua läpi. Mutta ainaki täällä tampereella,olen monesti huomannut kuin 5-6 ängetään rattaisiin,niin ettei äiti meinaa saada rattaita bussiin lapsi istuu polvet suussa. Sitten kun päästään bussiin sisälle kirmataan istumaan penkkiin. En hyväksy tätä.

En myöskään hyväksy sitä,että vaikka kuinka maksettaisi matka ja käytäisiin kärryillä kaupassa. Se paikka on pois joltain jolla on lapsi mukana. Itse olen kaksi kertaa kulkenut tyhjien vaunujen kanssa (molemmilla kerroilla kävin ostamassa ko rattaat ja autottomana ihmisenä jouduin kulkeen julkisilla)
Molemmilla kerroilla maksoin matkani vaikka kuski esteli,sanoin että rattaat tyhjät,toisella kertaa jäin myös pois kun kyytiin oli tulossa äiti vaunujen joissa vauva.

Eli tämänkin kauppakävijän olisi kuulunut antaa paikka sellaiselle joka oikeuttu siihen ja atkettava matkaa sitten seuraavalla. Itse en kuunapäivänä lähtisi rattailla kauppaan jos autokin käytössä.

...
Entäs, jos vaunupaikoilla on ostoksiaan kuljettava (tai jopa kaksi), ja pysäkillä pyörätuolin kanssa liikkuva?
Nousisitko ostoksinesi pois bussista?

"poikia3"
[QUOTE="joo";22098729]Jankuti jankuti, eihän ne lastenvaunut hankaloita yhtään enempää haittaa muille, oli niissä lapsi tai ei. Todella tulkinnanvaraista sanoisin.[/QUOTE]

Lastenvaunuista, joissa on tavaraa, ei lasta vievät yhdeltä lastenvaunulta / rattailta matkustus paikan, eli niistä on haittaa muille.

Minä esim. olen kuljettanut 1-vuotiasta lasta aamuin, illoin rattailla hoitoon. Bussiin ei useinkaan aamulla tai iltapäivällä mahtunut, ei ensimmäiseen, ei toiseen, eikä kolmanteenkaan, päivälle tuli helposti tunti lisää pitutta, kun molempiin suuntiin odotti kyytiä.

Kyllä, minua olisi siinä tilanteessa suututtanut, jos bussissa olisi kuskattu tavaroita. Ja minulla itselläni oli voimassa oleva bussilippu, eli minäkin olin matkani maksanut, vaikka rattaiden kanssa ei tarvinnutkaan - minä kun jatkoin vielä bussilla töihin!

metro
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;22098567:
Eilisessä Hesarissa oli Lyhyesti-palstalla jonkun lukijan kirjoitus aiheesta:

Rattaiden kanssa ei aina kuljeta vilppi mielessä

Alkuperäisessä kirjoituksessa ei puhuta mitään bussista, mihin kommenteissa on takerruttu. Esim. metroon mahtuu tosi hyvin rattaita ja vaunuja, ja itähelsinkiläisenä tiedän, että Itiksessä shoppaava voisi hyvin ajatella käyttävänsä vaunuja/rattaita kuljetusapuna ilman mitään ongelmaa. Huom. jos ostokset isoja, ne vie JOKA TAPAUKSESSA tilaa. Sitä paitsi eivät kaikki vauvan/lapsen kanssa rattailla kulkevat myöskään ole mitään ilmaismatkalaisia. Tämäkin on ihmeen yleinen harhaluulo. Monet joilla on matkoja myös ilman lasta hankkivat kausikortin, joka on koko ajan voimassa.

Yhteistyössä