Onko ok kulkea ostoksilla täyttettyjen lastenrattaiden kanssa bussissa?

Eilisessä Hesarissa oli Lyhyesti-palstalla jonkun lukijan kirjoitus aiheesta:

Rattaiden kanssa ei aina kuljeta vilppi mielessä

Hyvät kanssamatkustajat, ettehän leimaa kaikkia tyhjien lastenvaunujen kanssa matkustavia pummeiksi. Matkustan joskus ruokaostoksille rattaiden kanssa, vaikka olen saanut lapselle kotiin hoitajan siksi aikaa. Perheen suuret ostokset on helpompi saada kotiin vaunuissa, eikä autoakaan näin tarvitse käyttää. Maksan tietysti matkani. En peittele ostoksia harson taakse. Kuinkahan monesti minutkin on leimattu vapaamatkustajaksi? Pitäisikö kirjoittaa vaunuun lappu "Maksoin matkani"?

Mun tajuntaan ei kerta kaikkiaan mahdu että lastanvaunupaikkoja voi käyttää ilman sitä vauvaa/lasta niissä vaunuissa/rattaissa vaikka kuinka maksaa matkansa. Saahan ne ostokset kotiin vaikka sellaisessa perässä vedettävässä "mummolaukussa" vai miksi niitä sanotaan. En kehtaisi itse toimia noin kuten tuon mielipiteen kirjoittaja toimii.

Kyllä mä olen pakon edessä matkustanut tyhjien kanssa. Mutta silloin todella maksan matkani ja poistun bussista tyhjien kanssa, jos on tulossa kyytiin joku lapsen kanssa eikä muuten mahtuisi.

Joten mikä on ongelma?

Mitäs sitten ihan tyhjät lastenvaunut/rattaat?

Sisko oli kerran tulossa meille laivalta mukanaan 2kk ikäinen vauva ja alle 2v esikoinen jotka olivat väsyneitä molemmat. Vastaanmennessni otin mukaan rattaat meiltä että saatiin toinenkin pienistä helpommin kuljetettua, eli matkan laivallepäin kuljin julkisilla, pätkän aikaa sillä bussillakin, tyhjien rattaiden aknssa.

Samoin ollaan viety jsokus turhaan tilaa kun ollaan vieti toinen lapsista päiväkotiin niin että molemmat ovat istuneet tuplissa ja sitten jatkettu matkaa vain sen toisen lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;22098592:
Mä kuljen itse ihan mielettömän harvoin busseilla/julkisilla ja mulla on sellainen kuva että se keskikohdan syvennys on tarkoitettu rattaille ja lapselle+aikuiselle tai pyörätuolille. Lentokenttäbusseissa varmastikin vastaavasti matklaukuille.
Lentokenttäbussi on ihan tavallinen bussi, mitä käyttävät niin lastenrattaita käyttävät mammat, koululaiset ja töihin kiirehtivät aikuiset. Se vaan sattuu menemään erilaisen lenkin lopussa.

Vai eikö myöskään Rautatieasemalle saa mennä bussilla :D

Jos kuvitellaan sitten vaikka tällainen tilanne: Bussissa on kahdet rattaat (eli vaunupaikat täynnä). Toisissa rattaissa lapsi ja toiset rattaat ilman lasta. Pysäkiltä pyrit kyytiin vaunujesi kanssa missä vauva. Ottaisiko sinua päähän jos tietäisit että toiset rattaat ovat ilman lasta kyydissä? (Tosielämässä sieltä pysäkiltä tuskin pystyy sanomaan onko molemmissa rattaissa lapsi.)

"joo"
Hienoa että tästä maasta löytyy vielä rehellisiäkin ihmisiä. Ajattelepa itseäsi vaikkapa viiden kauppakassin kanssa kulkemaan linjuriin! Ei kaikki selviä kaupasta yhdellä kassillä niin kuin näytät olettavan. Aina ei oo ihmisillä sitä naapuria tai muuta kuskiksi, oma kulkinekin voi olla huollossa tms. Relaa ap...

Mun mielestä teillekin pitäisi saada normaalit maksut vaunujenkin kanssa kulkijoille kun asiasta on tullut aivan mahdoton show!

[QUOTE="joo";22098610]Hienoa että tästä maasta löytyy vielä rehellisiäkin ihmisiä. Ajattelepa itseäsi vaikkapa viiden kauppakassin kanssa kulkemaan linjuriin! Ei kaikki selviä kaupasta yhdellä kassillä niin kuin näytät olettavan. Aina ei oo ihmisillä sitä naapuria tai muuta kuskiksi, oma kulkinekin voi olla huollossa tms. Relaa ap...

Mun mielestä teillekin pitäisi saada normaalit maksut vaunujenkin kanssa kulkijoille kun asiasta on tullut aivan mahdoton show![/QUOTE]

Muahan tää asia ei koske, liikun autolla. Mutta kunhan vain alkoi mietityttämään tuo kirjoitus. :D

"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;22098608:
Jos kuvitellaan sitten vaikka tällainen tilanne: Bussissa on kahdet rattaat (eli vaunupaikat täynnä). Toisissa rattaissa lapsi ja toiset rattaat ilman lasta. Pysäkiltä pyrit kyytiin vaunujesi kanssa missä vauva. Ottaisiko sinua päähän jos tietäisit että toiset rattaat ovat ilman lasta kyydissä? (Tosielämässä sieltä pysäkiltä tuskin pystyy sanomaan onko molemmissa rattaissa lapsi.)
Ei ottais päähän, kuin ainoastaan siitä syystä et se bussi on täynnä. Ei mitään merkitystä onko niissä vaunuissa matkustajaa vai ei..

Tuossa tilanteessa niitten tyhjien kanssa pitäisi lähteä pois ja antaa se paikka vauvan kanssa kyytiin pyrkivälle. Näin ainakin itse teen ja mielestäni pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille, joilla tyhjät rattaat kyydissä.

"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;22098615:
Muahan tää asia ei koske, liikun autolla. Mutta kunhan vain alkoi mietityttämään tuo kirjoitus. :D
Itseasiassa, omalla mäkin kuljen, oli kuitenkin ihan pakko kommentoida, niin dorkalle tuntui tuo sun kirjoitus :D ;)

Mammat vauhdissa, asia ei mitenkään kosketa itseä ja mielipiteet on kovia kuin kivet. :D

Ajattele ottaako päähän, kun mä jouduin maksamaan vaunuista aina maksun ja sitten siellä oli lyhyemmän matkan meneviä ilmaismatkalaisia täyttämässä vaunupaika, vaikka oma bussi olisi tullut minuutin päästä ja muutenkin busseja meni enemmän heillä kun mulla.

No ei. Mä käytin matkarattaita ja tälläisessä tilanteessa pistin kamat pakettiin, lapsen kainaloon ja painuin täyttämään penkkejä.

Oikeastaan huvittaa vaan, miten ilmaiseksi matkustavat ovat noin kärkkäitä etujensa osalta. Vai olisinko voinut vaatia, että mammat päästävät mut edelle, kun matkaa pidempään, busseja menee harvemmin ja mä en pääse koskaan ilmaiseksi?

"joo"
Tuossa tilanteessa niitten tyhjien kanssa pitäisi lähteä pois ja antaa se paikka vauvan kanssa kyytiin pyrkivälle. Näin ainakin itse teen ja mielestäni pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille, joilla tyhjät rattaat kyydissä.
MIKSI? Ilman lasta kulkeva ei oo yhtään sen vähempiarvoinen matkustaja, eikä ihminen joka on äiti tarvitse yksin sen vuoksi mitään erikoiskohtelua. Järki käteen!

Nyt menee sanattomaksi :eek: En voi käsittää..

"vieras"
Kuinka pitkiä kauppamatkoja ihmiset oikein tekevät tyhjillä rattailla? Eikö sama asia hoituisi niillä rattailla lähikaupassa? Jos oikeasti ei ole autoa käytössä tai varaa vaikka ajaa taksilla, niin ehkä kannattaa suosia muita liikkeitä kuin lievealueiden Prismoja.

"vieras"
[QUOTE="joo";22098632]MIKSI? Ilman lasta kulkeva ei oo yhtään sen vähempiarvoinen matkustaja, eikä ihminen joka on äiti tarvitse yksin sen vuoksi mitään erikoiskohtelua. Järki käteen!

Nyt menee sanattomaksi :eek: En voi käsittää..[/QUOTE]

Mutta kun koko vaunujen/rattaiden maksuttomuus perustellaan sillä, että vaunuja, joissa on vauva/lapsi, ei voi jättää valvomatta bussin keskiosaan sillä aikaa kun vanhempi käy maksamassa matkansa. Kyllä sen perheoltermannin ja hunajamarinadibroilerin voi.

Aluksi ajattelin että ihan ok, mutt hieman ajateltuani asiaa päädyin kuitenkin siihen että en hyväksyisi.

Juurikin sen vuoksi että vie sen yhden paikan turhaan ja taas toisaalta kun itseäni ajattelen niin mun mielestä on helpompi hurauttaa sillä autolla sinne kauppaan. Jättää auto parkkipaikalle ottaa ostoskärryt ja lapata ne ostokset sinne kärryyn.

Onkohan tämä kyseinen henkilö lapannut ostoksensa sinne rattaisiin? vai voiko rattaat jättää "kärryparkkiin" huoletta jossain?

Saahan siinä liikuntaa itsekin vähän enemmän kuin autolla mennessä, mutta silti koen että on kätevempää mennä autolla, jos kerran ostaa niin suuria määriä tavaraa ettei jaksa kantaa niitä kotiin.

[QUOTE="vieras";22098636]Mutta kun koko vaunujen/rattaiden maksuttomuus perustellaan sillä, että vaunuja, joissa on vauva/lapsi, ei voi jättää valvomatta bussin keskiosaan sillä aikaa kun vanhempi käy maksamassa matkansa. Kyllä sen perheoltermannin ja hunajamarinadibroilerin voi.[/QUOTE]

Tässä tapauksessa oltermannit oli ihan maksaneet matkansa, mutta siltikin se muka on väärin.

[QUOTE="joo";22098632]MIKSI? Ilman lasta kulkeva ei oo yhtään sen vähempiarvoinen matkustaja, eikä ihminen joka on äiti tarvitse yksin sen vuoksi mitään erikoiskohtelua. Järki käteen!

Nyt menee sanattomaksi :eek: En voi käsittää..[/QUOTE]

No mä ajattelenkin sitä lasta, joka olisi jäämässä sinne pysäkille... En itseäni enkä sitä toista äitiä. Jos mun on ihan pakko tunkea kyytiin rattaiden kanssa ilman lasta, niin sitten otan sen riskin, että saatan jäädä matkalle odottelemaan seuraavaa bussia.

Aluksi ajattelin että ihan ok, mutt hieman ajateltuani asiaa päädyin kuitenkin siihen että en hyväksyisi.

Juurikin sen vuoksi että vie sen yhden paikan turhaan ja taas toisaalta kun itseäni ajattelen niin mun mielestä on helpompi hurauttaa sillä autolla sinne kauppaan. Jättää auto parkkipaikalle ottaa ostoskärryt ja lapata ne ostokset sinne kärryyn.

Onkohan tämä kyseinen henkilö lapannut ostoksensa sinne rattaisiin? vai voiko rattaat jättää "kärryparkkiin" huoletta jossain?

Saahan siinä liikuntaa itsekin vähän enemmän kuin autolla mennessä, mutta silti koen että on kätevempää mennä autolla, jos kerran ostaa niin suuria määriä tavaraa ettei jaksa kantaa niitä kotiin.
Pitkääkö auto hankkia sitä varten, että voi mennä ostoksille. Jos julkisia liikennevälineitä ei näemmä saa käyttää vaikka maksaisi matkansa. Koska ilmaiseksi matkustavat mammat menevät edelle?

Tässä tapauksessa oltermannit oli ihan maksaneet matkansa, mutta siltikin se muka on väärin.
Ajatelkaapas sitä, että kaikissa kaupungeissa ei edes lastenvaunujen kanssa pääse ilmaiseksi. Vaunut saa kyllä ilmaiseksi viedä, mutta vanhempi tai kuka tahansa niitten vaunujen kanssa meneekin joutuu matkansa maksamaan.
Kuljettaja odottaa niin kauan pysäkillä että pääsee takaisin vaunujen luokse.

Pääkaupunkiseudulla tämä ei tulisi kyseeseen kun on niin paljon enemmän ihmisiä ja jos näin tekisi saattaisi aikataulut myöhästellä aikalailla.

Pitkääkö auto hankkia sitä varten, että voi mennä ostoksille. Jos julkisia liikennevälineitä ei näemmä saa käyttää vaikka maksaisi matkansa. Koska ilmaiseksi matkustavat mammat menevät edelle?
Ostokset voi kantaa kasseissa/repussa tmv. Ja tietenkin matka pitää maksaa. Sitä ei makseta ostoksista vaan siitä henkilöstä joka tulee bussiin ostoksiensa kanssa.

Yhteistyössä