Naurettava tuo voi-/margariini-kiista!

• Viestiketjun aloittaja "leppis"
  • Ensimmäinen viesti
"leppis"
Sama se sille, kumpaa syö, kunhan ei syö liikaa! Kun katsoo noita kevyttuotteiden suosijoita, niin kumma homma, että ne näyttää olevan niitä leveämpiä kansalaisia...

Toinen on luonnotonta (lähes muovia), toinen on luonnontuote ja hyvin kauan käytössä ollut (margariini taas tuli vasta 1900-luvun alussa, ja sen jälkeen alkoi 2-tyypin diabetes ja sydäntaudit yleistyä).

Kevyttuotteiden suosijat ei tosiaan usein kovin keveän näköisiä ole.

Viimeksi muokattu:
"daisy"
Eli onko asia nyt niin että pitäis syödä voita eikä margariinia? Mä olen aina käyttäny margariinia, en keveyden takia vaan sen takia että olen lapsuudesta asti sitä tottunut käyttämään ja olen kokenut voin aina liian kovaksi ja hankalaksi.

vrfdtrtg
Joo. Ihan älyttömiä noi kevyt tuotteet. Luulen, että lihavia vaan *usetetaan enemmän. Siinä saa firmat helppoa rahaa! Uskotellaan ihmisille, että kevyt tuotteet laihduttaa, vaikka ne mitä ilmeisimmin ovat epäterveellisempiä. Siinä sitten ihminen lihoo ja saa huonompia tuloksia terveydestään ja lähtee ostamaan lisää sitä surkeeta kevyt tuotetta jne... Ihmiset oli ennen hoikempia vaikka söivät rasvaisempaa ruokaa. Joo, okei, sydän ja verisuonitaudit oli myös yleisiä, mutta noihin aikoihin täällä ei ollut vastapainoksi hedelmiä sun muuta. Etelä-Euroopassa asuvilla ihmisillä on paljon vähemmän sydän ja verisuonitauteja, vaikka syövät rasvaisempaa ruokaa ja juovat vinkkua ja whatever... Ihmisten pitäisi vain oppia syömään sitä OIKEAA tavaraa kohtuudella. Uskon kyllä, että joillekin se on vaikeaa... Arvo Ylpön lempiruoka oli kuulemma läskisoosi ja hän eli ties kuinka vanhaksi...

4vwd
[QUOTE="daisy";22061761]Eli onko asia nyt niin että pitäis syödä voita eikä margariinia? Mä olen aina käyttäny margariinia, en keveyden takia vaan sen takia että olen lapsuudesta asti sitä tottunut käyttämään ja olen kokenut voin aina liian kovaksi ja hankalaksi.[/QUOTE]

Minäkin käytin nuoruudessa vain margariinia ja juuri mainitsemasi syyn takia. Jostain syystä olen viime vuosina ihan itsekseen sitten siirtynyt voihin oivariinin kautta, enkä voisi enää ikinä kuvitellakaan ostavani margariinia! Ennen kuvittelin margariinin maistuvan joltain, mutta nykyään se ei maistu enää yhtään miltään. Nyt ymmärrän mistä muut ihmiset puhui, kun ne puhui voin mausta. Margariini ei ole läheskään kuten voi, kun sen makuun pääsee. :)

äksyy
En tiedä mikä optimaalinen paras olisi, mutta ihan maun vuoksi meillä laiatetaan leivän päälle Mini lättaa. Kokeilin välillä jotain muutakin, ei vaan ole yhtä hyvää. Ja voi on niin kovaa ja hankalaa.
Leivontaan käytän rypsiöljyä. Ruuanlaittoon en rasvaa tarvitsekaan oikein missään vaiheessa. Ainoastaan paistinperunoissa, niihin kaivan jääkaapin perukoilta jo hieman eltaantuneet margariinin tai voin rippeet..:)

"Daisy"
Minäkin käytin nuoruudessa vain margariinia ja juuri mainitsemasi syyn takia. Jostain syystä olen viime vuosina ihan itsekseen sitten siirtynyt voihin oivariinin kautta, enkä voisi enää ikinä kuvitellakaan ostavani margariinia! Ennen kuvittelin margariinin maistuvan joltain, mutta nykyään se ei maistu enää yhtään miltään. Nyt ymmärrän mistä muut ihmiset puhui, kun ne puhui voin mausta. Margariini ei ole läheskään kuten voi, kun sen makuun pääsee. :)
Oivariini on siis pehmeämpää voita vai onko :) Mä kun en tiedä, tiedän vaan sen tiiliskiven näköisen voi paketin joka niin kovaa että rikkoo leivän kun sitä yrittää levittää :D Ja aina ei ole aikaa antaa sen hiukan lämmetä huoneenlämmössä.

Ainahan sitä voi kokeilla, toisaalta en usko tälläsiin hössötyksiin sillä nää puheet perutaan 10 vuoden sisällä ja sitten todetaan että voi onkin se vaarallisempi tuote. Joten pitää löytää sen kultainen keskitie ja käyttää omaa maalaisjärkeään :) Kuitenkin ihan mielenkiinnosta vois esim oivariinia kokeilla :)

yikes
Meillä käytetään voita myös leivän päällä, vaatii vain sen että laittaa kimpaleen mikronkestävään astiaan ja 850 wattia 10 sekuntia. :) On notkistunut mukavasti ja levittäminen helppoa- samoin maku tulee esille paremmin. Jääkaappikylmä voi ällöttää minuakin!

mamukas
Meillä käytetään voita myös leivän päällä, vaatii vain sen että laittaa kimpaleen mikronkestävään astiaan ja 850 wattia 10 sekuntia. :) On notkistunut mukavasti ja levittäminen helppoa- samoin maku tulee esille paremmin. Jääkaappikylmä voi ällöttää minuakin!
Ei voita säilytetä jääkaapissa, vai oliko sun iso-vanhemilla lapsena jääkaappi?

tietoa on
Alkuperäinen kirjoittaja äksyy;22061839:
En tiedä mikä optimaalinen paras olisi, mutta ihan maun vuoksi meillä laiatetaan leivän päälle Mini lättaa. Kokeilin välillä jotain muutakin, ei vaan ole yhtä hyvää. Ja voi on niin kovaa ja hankalaa.
Leivontaan käytän rypsiöljyä. Ruuanlaittoon en rasvaa tarvitsekaan oikein missään vaiheessa. Ainoastaan paistinperunoissa, niihin kaivan jääkaapin perukoilta jo hieman eltaantuneet margariinin tai voin rippeet..:)
Mini Lätta-margariinissa on ravitsemusterapeuttien mukaan huono rasvahappokoostumus! Itse en ainakaan sitä siis viitsi syödä. En tosin voitakaan. Meillä syödään Beceliä, vaihdoin 40-prosenttisen 60-prosenttiseen, koska siinä on margariineista paras rasvahappokoostumus.

äksyy
Mini Lätta-margariinissa on ravitsemusterapeuttien mukaan huono rasvahappokoostumus! Itse en ainakaan sitä siis viitsi syödä. En tosin voitakaan. Meillä syödään Beceliä, vaihdoin 40-prosenttisen 60-prosenttiseen, koska siinä on margariineista paras rasvahappokoostumus.
Aha, kiitos tiedosta. Olen siis hyvin avoin kokeilemaan uutta, ja tahtoisin mielelläni köytää opimaalisen parhaan. Siis maun, terveellisyyden, ja hinnankin puolesta. Mutta nyt ollaan siis tosiaan menty ihan tuon maun perustella, Mini lätta vaan on hyvää.
Mutta arvostan enemmän tervysnäkökohtia, joten kokeillaan tuota Baceliä seuraavaksi.
Muuten, kuulin joltain, että joku ravitsemusexpertti oli suositellut vain ja ainoastaan Flooraa. Sitä meillä sitten kokeiltiin parin rasian verran. Mutta ei ollut hyvää, ei kokeilla enää.

vierailija
Ei ikinä kannata syödä margariineja tai rypsiölyjä tai muita sellaisia kasviöljyjä.
Voi on paras, mutta mikä voi on paras? Jossain on kuulema huonoa suolaa, tietäisikö tästä joku?

vierailija
Ei eltaantuneella rasvalla saa pilata hyviä ruoka-aineksia!

vierailija
Toinen on luonnotonta (lähes muovia), toinen on luonnontuote ja hyvin kauan käytössä ollut (margariini taas tuli vasta 1900-luvun alussa, ja sen jälkeen alkoi 2-tyypin diabetes ja sydäntaudit yleistyä).

Kevyttuotteiden suosijat ei tosiaan usein kovin keveän näköisiä ole.
Ai muovia? Tuollaista väitettä en ole ennen kuullutkaan! Mihinköhän se perustuu?
On se sit ainakin erittäin biohajoavaa muovia 😀

vierailija
Jokainen syököön mitä huvittaa, mutta meillä ei ole käytetty margariineja (oivariinia) enää ainakaan 10 vuoteen. Ihan ehtaa meijerivoita meillä käytetään niin leivälle, kuin muuhunkin ruuanlaittoon. Ja mihin tarvitaan öljyä, niin käytän tätä nykyä auringonkukkaöljyä.

vierailija
Sen ylimääräisen levitteen voi jättää kokonaan pois. Salaatinlehti, juustoa ja kurkkua tai tomaattia on ihan hyvä. Jos haluaa levälle jotain rasvaa niin tiputtelee laadukasta neitsytoliiviöljyä.

Yhteistyössä