Lapsilisät tulojen mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeudenmukaista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin aina näistä jauhetaan näistä elämäntapatyöttömistä, joita on kuinka paljon? Tämä on se minun pointtini. Aika usein ihmiset leimaavat toisen elämätapatyöttömäksi, vaikka elämäntilanne saattaisi olla mikä. Ja se on ihan eri asia olla oman alansa töissä pienellä palkalla, olkoon se sitten vaikka siivoamista, kirjastonhoitoa tai kaupan kassaa, kuin joutua tekemään mahdollisesti vuokrafirmalle jotain tympeää hommaa, jota ei missään nimessä ole omaksi ammatikseen aikonut.
.

Mun mielestä taas kaikkien pitäisi pyrkiä elättämään itse itsensä. Vaikka sillä helkkarin paskan vuokrafirman paskalla duunilla paskaa palkkaa saaden. Piste.

Ja ei kaikki rikkaat eivät ole sankoin joukoin muuttamassa pois Suomesta, mutta omasta tuttavapiiristä kaksi perhettä muuttavat tämän vuoden aikana pois. Toinen muutti jo. Ja ihan taloudellisista syistä. Kummallekin perheelle jää enemmän rahaa omaan käyttöön muuttamalla toiseen maahan ja kumpikin perhe on kylä niitä suurituloisia sikoja jotka maksavat saman verran veroja kuin keskiverto duunari saa palkaa bruttona kuukaudessa.
Pistää kyllä miettimään.... jotain on pahasti pielessä tässä Suomen systeemissä. : /

[QUOTE="Tiina";22052702]No, töissä käymällä ja lainalla. Niin minä ainakin tein.[/QUOTE]

Ai ihan niin se onnistuu jos sinulla ei ole mitään tukiverkkoja etkä saa mistään mitään muuta rahaa kuin sen osa-aikaisen työn minimipalkan? :D Et ihan taida ymmärtää millaista on elää yhteiskunnassa jossa ei saa mitään tukia.

...

Mielestäni lapsilisät kuuluu porrastaa siksi, kun suurituloiset ihmiset pystyvät "elättämään" lapsensa ilman yhteiskunnan etuuksiakin. Mutta tässä heitä ei kuitenkaan syrjittäisi, koska saisivat kuitenkin etuuden pienempänä. Ja pienituloiset saisivat vähän helpotusta elämäänsä (jotka eivät käy sossun luukulla).

Eli suurituloisemmat elättäisivät paitsi omat lapsensa, myös ne pienempituloisten lasten. Todella reilua.
Kuule Suomen verotuksessa suurituloisilta otetaan jo sen verran enemmän kuin pienituloisilta, että ihan siitä on jo reiluus kaukana.
Oikeasti reiluahan olisi se, että jokainen elättäisi omat lapsensa, eikä kellekään maksettaisi mitään etuja.

[QUOTE="sara";22051171]Jos tuosta haluaisi reilun systeemin, vanhempien tulot pitäisi tarkistaa vuosittain. Loppujen lopuksi kaiken maailman tulotarkistukset sun muu kyttääminen veisi niin paljon resursseja, että systeemi tulisi nykyistä kalliimmaksi tai maksettavat lapsilisät pienenisivät entisestään. Eli mielestäni nykyinen systeemi on ihan hyvä, ainoat jotka siitä valittavat, ovat kateelliset pienituloiset :D.[/QUOTE]

Juuri näin. Tämän takia tämä populistinen ehdotus on aina laitettu jäihin kun joku sen paremmin ajattelematta ja kokonaisuutta hahmottamatta on saanut tämän "kuningasidean". Tällä ei saada mitään säästöjä aikaiseksi, vaan jopa päinvastoin. Niin valtavat määrät rahaa menisi hallinnon ja paperisodan pyörittämiseen. Ihmisten tulot muuttuvat jatkuvasti, välillä on työttömyysjaksoja, on pätkätöitä jne. Tuloja tsekattaisiin vuosikausia valtavalta määrältä perheitä muutaman satalappusen takia. Tämä olisi vain uusi järjestelmä muiden rinnalle. Kateutta se voisi vähän vähentää, mutta mitään yhteiskunnallista hyötyä siitä ei olisi.

LISÄKSI: Lapsilisää ei ole tehty tuloja tasaamaan _lapsiperheiden kesken_, vaan tasoittamaan eroja _lapsellisten ja lapsettomien välillä_ - kompensoimaan niitä tulonmenetyksiä ja menoja, joita lapset aiheuttavat. Sillä se rikaskin lapsiperhe kokee lasten saamisesta ja esim. perhevapaista tulonmenetyksiä verrattuna kanssasisareensa ja -veljeensä nähden, joka tekee vastaavaa työtä vastaavilla tuloilla. Tuloerojen kaventamiseen koko kansan keskuudessa on muut keinot. Lapsilisä ei kuulu niihin.

Mun mielestä taas kaikkien pitäisi pyrkiä elättämään itse itsensä. Vaikka sillä helkkarin paskan vuokrafirman paskalla duunilla paskaa palkkaa saaden. Piste.

Ja ei kaikki rikkaat eivät ole sankoin joukoin muuttamassa pois Suomesta, mutta omasta tuttavapiiristä kaksi perhettä muuttavat tämän vuoden aikana pois. Toinen muutti jo. Ja ihan taloudellisista syistä. Kummallekin perheelle jää enemmän rahaa omaan käyttöön muuttamalla toiseen maahan ja kumpikin perhe on kylä niitä suurituloisia sikoja jotka maksavat saman verran veroja kuin keskiverto duunari saa palkaa bruttona kuukaudessa.
Pistää kyllä miettimään.... jotain on pahasti pielessä tässä Suomen systeemissä. : /

Jahas, että taas luetaan yksi kappale ja tulkitaan sitä miten sattuu. Kyllä, kaikkien tulisi pyrkiä elättämään itsensä ja ylivoimaisesti suurin osa näin tekeekin. Mielestäni ei vain voi edellyttää, että jokaisen ihminen jokaisessa elämäntilanteessa täytyisi tarttua johonkin surkupalkattuun paskahommaan, jonka taki elämä ja/tai perhe kärsii. Sitä kun on mahdollisuus hoitaa pieniä/sairaita kotona jonkun aikaa ja samalla vaikka koittaa kouluttautua tai etsiä jotain järkevämpää hommaa kuin jotain kuukauden pätkiä minimipalkalla. Opiskelijoille ym. sopivat tuollaiset pätkähommat, mutta on naurettavaa vaatia ihmisiä hajottamaan kotejaan, perheitään ja opintojaan sen takia kun nyt vaan kaikkien pitää tehdä työtä. Varsinkin kun sitä työtä ei edes kaikille riitä vaikka kuinka olisi halua ja taitoa. Onko se sitten mukavaa kun monien ihmisten pitkäaikaiset tulevaisuudensuunnitelmat kouluttautumisesta yms. vedetään vaan pytystä alas ja sanotaan että "hei kuule, sinä nyt lapioit tätä paskaa tai näet nälkää". Joku on laiska, ok, kivittäkää vaikka se jos nin ahdistaa, mielestäni kuitenkin se varsinainen ongelma (ja oikeastaan ainoa ongelma) on siinä järjestelmässä, joka tosiaan jopa rankaisee työn teosta, ja sinäkin myönnät että kaikki ei ole ok. Mutta tokihan mieluummin raippaa toisille kuin oikeasti korjattaisiin jotakin...

Viimeksi muokattu:
...Mielestäni ei vain voi edellyttää, että jokaisen ihminen jokaisessa elämäntilanteessa täytyisi tarttua johonkin surkupalkattuun paskahommaan, jonka taki elämä ja/tai perhe kärsii. ....

Mutta mielestäsi voi edellyttää, että toiset ihmiset puurtavat ja käyvät töissä, elättääkseen kotona tulevaisuuttaan pohtivan elämän ja vielä tämän lapsetkin...

[QUOTE="vieras";22052356]Eli työnteko on kannattavaa jokaiselle siinä vaiheessa kun sinulla on vaihtoehto että joko menet töihin tai siivoamaan riisikupillisesta tienpientareita![/QUOTE]

Oletko harkinnut muuttavasi pois suomesta? Tuollaisia yhteiskuntia on hirveän paljon jo olemassa.
Kolmaskin vaihtoehto on, jos ei pääse töihin, eikä halua elää sillä riisikupillisella: rikollisuus. Tällaisissa yhteiskunnissa rikollisuus kukoistaa. Rikollisuus ei muuten kartota niitä yhteiskunnan verovaroja. Syö kylläkin niitä. Niin paljon, että lopulta kukaan ei välitä. Ei edes yhteiskunta. Siis siitä rikollisuudesta.
Toivon todella, että silmäsi joskus aukeaa ja tajuat, että sellaista tilannetta, jossa kaikki tekee mieleistään työtä käsikädessä, kansallislaulua laulaen ja terveyttä puhkuen ei tule. Ja jos kaltaisiasi suomalaisia olisi enemmän, niin suomi ei olisi enää hyvinvointivaltio: koulutukseen ei olisi varaa ja köyhien lasten perheet eivät oppisi elämään yhteiskuntakelpoisesti.
"Paskaduuneja" kuten lastenhoitoa, veturinkorjausta yms. amispohjaisia töitä tekisi ihmiset joilla ei ole kunnollista pätevyyttä tai koulutusta alalle.
Lakeja ja sääntöjä jätettäisiin noudattamatta jopa sen takia, että ihmisillä ei olisi tilaisuutta oppia tuntemaan näitä (kaikilla) ja ne jotka tuntisivat eivät viitsisi noudattaa, koska enemmistökään ei noudata.
Luontoa roskattaisiin armotta ja saasteita olisi joka paikassa.
Naiset eläisivät miehen armoilla, koska haluaisivat/joutuisivat (päiväkotiin ei ole varaa) hoitaa lapset kotona kouluikään saakka.
Kunnollisetkin ihmiset sortuisivat rikollisuuteen perheensä elannon ja hyvinvoinnin eteen...

Hei! Tuollainen maahan on täällä ihan vieressä! Vilkasepa itään päin! Siellä meinaan äiti venäjä nousee pikkuhiljaa jaloilleen. Kestää vielä monta sukupolvea ennenkuin kansan luottamus valtioon alkaa kunnolla toipua.
Semmoinen tilanne suomeen? Eikö juu? Kyl ois kaltaistesi hyvä elää täällä, eikä rikkaidenkaan tarvitse muuttaa pois. Harmittais ehkä, että omaisuus on jatkuvassa vaarassa..

Ai ihan niin se onnistuu jos sinulla ei ole mitään tukiverkkoja etkä saa mistään mitään muuta rahaa kuin sen osa-aikaisen työn minimipalkan? :D Et ihan taida ymmärtää millaista on elää yhteiskunnassa jossa ei saa mitään tukia.

No kyllä se onnistui minullakin ihan vain opintotuella ja -lainalla (joka vuos täydet lainat) ja kesät piti tehdä töitä. Ei ole ollut rikkaita vanhempia kustantamassa yhtikäs mitään ja hyvin on mennyt. Nyt oma kova työ tuottaa tulosta ja on ihana työpaikka ja hyvä liksa, en ole vanhemmilleni muuta kuin kiitollinen siitä henkisestä tuesta, mitä olen heiltä saanut vuosien varrella. :)

No kyllä se onnistui minullakin ihan vain opintotuella ja -lainalla (joka vuos täydet lainat) ja kesät piti tehdä töitä. Ei ole ollut rikkaita vanhempia kustantamassa yhtikäs mitään ja hyvin on mennyt. Nyt oma kova työ tuottaa tulosta ja on ihana työpaikka ja hyvä liksa, en ole vanhemmilleni muuta kuin kiitollinen siitä henkisestä tuesta, mitä olen heiltä saanut vuosien varrella. :)

Sinä unohdat nyt ihan pienen pikkujutun tai kaksi. Myös opintotuki on yhteiskunnan tuki, joka poistuisi. Ja myös se laina, kelan tukemana on yhteiskunnan tuki, joka myös poistuisi.

Tuossa yhteiskunnassa opiskeluun olisi varaa vain varakkaiden perheiden lapsilla.

En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mitkä oli tulleet aikaisemman kirjoitukseni jälkeen. Kuitenkin olen sitä mieltä, että 80-luvulla vallinnut hyvinvointipolitiikka oli aika hyvä. Jos oli sairas, vammainen, vanha tai muuten työkyvytön, niin silloin sai olla ihan rauhassa tukien varassa. Jos töitä ei todellakaan ollut, niin sekin oli ok. Mikä on erona entiseen on asenne. 90-luvun alun laman jälkeen asenne muuttui. Enää ei ollutkaan tärkeää ensisijaisesti elättää itse itseään ja hakea sosiaalietuuksia vasta sitten, kun se oma palkka ei riittänyt, vaan alettiin ajatella asiaa niin, että kuinka paljon enemmän hyödyn siitä, että menen töihin kuin jos en mene. On toki edelleenkin paljon ihmisiä, jotka on joko kasvatettu siihen tai muuten vaan ajattelevat siten, että ensisijaisesti elätän itse itseni ja perheeni ja vasta, jos se ei onnistu, haen apua. Noin minutkin on kasvatettu.

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän mietin, viitsisinkö käyttää 2 tuntia päivässä työmatkoihin ja 8 tuntia päivässä työntekoon, jos saisin siitä 300 euroa enemmän kuin jos en kävisi töissä. Ja voin sanoa, että kasvatuksestani ja aiemmasta arvomaailmastani huolimatta en viitsisi. Tuon pari sataa euroa kattaisin jo ihan sillä, että voisin leipoa aina leivät itse, tehdä edullisia ruokia, ommella itse vaatteeni jne. Yhä paremmin siis ymmärrän niitä - varsinkin niitä, joilla on alle kouluikäiset lapset - jotka miettivät, onko oikeasti tarpeellista mennä töihin. Joku ehkä nyt haluaa sanoa jotain eläkkeistä, mutta siihen tuumaan kuten kauan sitten eläkkeelle jäävä kollegani: tyttö hyvä, kun sinun aikasi olisi jäädä eläkkeelle, yhteiskunnalle hyödyttömät vanhukset lähetetään avaruuteen. Ja mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä viisaammilta nuo sanat ovat alkaneet kuullostaa. En nyt sentään avaruuteen lähettämiseen usko, mutta en usko myöskään siihen, että 15 vuoden päästä pääsisin vanhuuseläkkeelle ja eläkkeeni olisi sen suuruinen kuin mitä mulle on uskoteltu. Joko eläkeikää nostetaan tai eläkettäni pienennetään. Tai molempia.

Täällä on kahdenlaisia keskustelijoita: niitä joiden mielestä hyvinvointivaltio pitäisi ajaa alas ja alkaa noudattaa vanhoja kunnon viidakon lakeja ja niitä joiden mielestä hyvinvointivaltio on hyvä, siinä on joitain epäkohtia joita voisi ehkä korjata tukisysteemin muuttamisella.