Pitääkö pakastemustikoita jotenkin käsitellä ennen käyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Olen tekemässä mustikkarahkaa ja mulla on vain kaupasta hommattuja pakastemustikoita. Saako niistä jotain "pöpöjä" jos niitä ei esim. keitä tms. ? Tulee kyl aika löllöjä jos ne keittää pitää..

Pakastemarjat, mikäli ne ovat tuontitavaraa, on ehdottomasti kuumennettava vähintään kahden minuutin ajan 90 C lämpötilaan.
Voivat sisältää erinäisiä viruksia mm. norovirusta tai mikä pahempaa ekinokokki loista, joka voi olla ihmiselle jopa hengenvaarallinen.
Kyseistä loista ei vielä esiinny Suomessa, mutta paikoitellen Keski- ja Itä-Euroopassa se on yleinen.
Pakastaminen ei vaikuta loisen muna-asteisiin juuri mitenkään.

[QUOTE="vieras";22046874]Ja ajatella, vasta oli mustikka-aika metsässä..[/QUOTE]

Ja oli muuten hemmetin huono mustikkavuosi tänävuonna, saa tosiaan kaupasta ostella nekin. Kuten kohta muutkin metsän antimet, ei näy sieniäkään meillä päin.

[QUOTE="mariska";22050084]kyllä ne uunissa kuumenee ei tartte muuta kuin sulatat ne hyvin ennen leipomista ja
laitat hieman perunajauhoja sekaan sitomaan kosteutta niin hyvin onnistuu!![/QUOTE]

Sulla on mielenkiintoinen rahka-resepti. Saisko ohjeen?

[QUOTE="Rohmu";22050150]Ja oli muuten hemmetin huono mustikkavuosi tänävuonna, saa tosiaan kaupasta ostella nekin. Kuten kohta muutkin metsän antimet, ei näy sieniäkään meillä päin.[/QUOTE]

Jaa kyllä mulla vaan on pakastimessa vaikka kuinka itse poimittuja mustikoita.

Yhteistyössä