Ollaanko me suomalaiset naiset epäseksikkäitä ja vähemmän naisellisia?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22041799:
Ei kai esineellistäminen ole automaattisesti oksettavaa. Alistava esineellistäminen toki on, mutta naiseen on toisaalta suhtauduttu historian aikana myös niin, että nainen on myyttinen olento, voima joka pitää kahlita, jotain joka ei ole patriarkan käsitys- tai hallintakyvyn alla. Eikö sekin ole tavallaan naisen siirtämistä jonnekin kauemmas ihmisyydestä, tavallaan esineellistämistä, tavallaan jalustalle nostamista.

Ihminen--------Esine. Siinä on vissi ero. Kumpi sä olisit? Mua rupes vaan toi Jaskan kommentti kyökityttämään, ei muuta. Tuli oksu olo.
 
Ihminen--------Esine. Siinä on vissi ero. Kumpi sä olisit? Mua rupes vaan toi Jaskan kommentti kyökityttämään, ei muuta. Tuli oksu olo.

Niin, no, ehkä mä itse ajattelen että olen joka tapauksessa ihminen vaikka joku esineellistäisi minua. Tarkoitin vain sitä, että on esineellistämistä ja esineellistämistä. Minusta on jotenkin eri asia, näkeekö toisen (kerta)käyttöhyödykkeenä vai kenties jollain tasolla jumalkuvana. Tai oletan, että se näkyy myös siinä, että miten sellaista ihmistä myös kohtelee.

Henkilökohtaisesti olen kyllä itse mieluiten ihminen, myös muiden silmissä :)
 
[QUOTE="vieras";22041808]Niin ja mun mielestä kaikista naisista löytyy sitä jotain. Ilman et tekisivät mitään sen eteen.[/QUOTE]

okei. no minä en ole vielä niin avarakatseinen ja "hyvä" ihminen, että voisin sanoa että kaikissa naisissa olisi minunkin silmääni naisellisuutta. toki eipä sillä nyt siis mitään väliä olekaan mitä minä ajattelen jostakusta tuntemattomasta vaikka kadulla.
 
Olet ymmärtänyt väärin.
Nainen on objekti monessakin mielessä miehelle, ei siihen tarvita mitään sovinismia tai maskuliinisuutta, ainakaan niiden sanojen perinteisessä merkityksessä.

Taipumus esineellistää nainen on olemassa, se on ollut aina olemassa, ei se mikään kulttuuriero ole. Millä tavalla se tulee esille voi sitten johtua kulttuurista.

Ps: varmaan suomalaisnainen on moniakin sisariaan fiksumpi mutta kyllä tekin kulutatte aikaa miettimällä ulkonäköä yms yms (vai tehdäänkö se oman itsensä vuoksi? miksi ? )

No, ei mun tarvitse miettiä ulkonäköäni siltä kantilta, että miten löydän sen avilla mahdollisimman rikkaan miehen, joka elättää mut. Mulla on koulutus ja ammatti ja siten kompetenssi elättää itse itseni. En tarvitse siis miestä elättämään itseäni.

Mutta en mä mitään väärin ole ymmärtänyt, olen tietoinen tuosta esineellistämispyrkimyksistä. Pointti on siinä, kuinka paljon ja millä ehdoilla naisen missäkin kulttuuriympäristössä täytyy siihen suostua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;22041192:
Jatkanpa itsekseni. Olen jotenkin kasvanut siitä "mun ei tartte miellyttää ketään, voin olla mikä oon, olen arvokas ja hieno näin jne" minä-ajattelusta siihen, että (omaa) miestä onkin ihana miellyttää ja teen sitä mielelläni. En ajattele olevani yhtään vähämielisempi tai tyhmempi tai venäläisempi nykyään.

Jatka vain. Sinua kuuntelee mielellään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22041837:
Niin, no, ehkä mä itse ajattelen että olen joka tapauksessa ihminen vaikka joku esineellistäisi minua. Tarkoitin vain sitä, että on esineellistämistä ja esineellistämistä. Minusta on jotenkin eri asia, näkeekö toisen (kerta)käyttöhyödykkeenä vai kenties jollain tasolla jumalkuvana. Tai oletan, että se näkyy myös siinä, että miten sellaista ihmistä myös kohtelee.

Silläkin on eroa, onko se esineellistäminen tilapäistä, ikäänkuin "rooliin" asettumista vai jatkuvaa ja kokonaisvaltaista.
 
okei. no minä en ole vielä niin avarakatseinen ja "hyvä" ihminen, että voisin sanoa että kaikissa naisissa olisi minunkin silmääni naisellisuutta. toki eipä sillä nyt siis mitään väliä olekaan mitä minä ajattelen jostakusta tuntemattomasta vaikka kadulla.

No mitä sulle sitten se naisellisuus ja seksikkyys sitten on? Onko se nimenomaan esteettistä kauneutta? Koska mä en yhdistä naisellisuutta ja seksikkyyttä kuteisiin ja ulkonäköön vaan se on jotain hyvin sisäsyntyistä. Se voi näkyä eleissä, silmissä, tavassa liikkua.. koko habituksessa. Kun mä kuljen tuol kaupoissa ja kaduilla niin kyl mä jokaisessa naisessa näen sitä naisellisuutta jopa siinä rullaattoriaan työntelevässä mummelissa popliinitakki päällä ja alepa kumpparit jalassa.
 
@ Metsänpeitto

Siitä on kysymys nimenomaan, tosin myyttisyydestä en tiedä, onko se sopiva sanavalinta.
Enkä tiedä sen voiman kahlitsemisesta myöskään.

Tässä alla muutamia asioita jotka aiheuttavat/ovat aiheuttaneet ongelmia, miehen näkökulmasta.
-Ei voi päästä eroon naisesta
-On vieras/Tuntematon
-Ei voi ymmärtää perimmäisiä motiiveja on näin ollen 'epäluotettava'
Siis kaikkia noita samaan aikaan.


@Leukistinen Aksoltli, kyökittelet ihan väärälle ihmiselle ja väärästä syystä.
 
Mutta en mä mitään väärin ole ymmärtänyt, olen tietoinen tuosta esineellistämispyrkimyksistä. Pointti on siinä, kuinka paljon ja millä ehdoilla naisen missäkin kulttuuriympäristössä täytyy siihen suostua.

Toki
Mutta sen verran täsmentäisin että kysymyksessä ei ole tietoinen "pyrkimys" esineellistää, ellei puhuta räikeimmistä tapauksista ja pornosta.
Puhutaan tunnetasolla tapahtuvasta tiedostamattomasta taipumuksesta nähdä nainen ainakin osittain tuntemattomana olentona johon ei koeta sellaista tunneyhtyettä kuin moni nainen kuvittelee miesten tuntevan, ja näin ollen nainen jää ikään kuin "esineeksi" jos näin voidaan sanoa.
 
[QUOTE="vieras";22041866]No mitä sulle sitten se naisellisuus ja seksikkyys sitten on? Onko se nimenomaan esteettistä kauneutta? Koska mä en yhdistä naisellisuutta ja seksikkyyttä kuteisiin ja ulkonäköön vaan se on jotain hyvin sisäsyntyistä. Se voi näkyä eleissä, silmissä, tavassa liikkua.. koko habituksessa. Kun mä kuljen tuol kaupoissa ja kaduilla niin kyl mä jokaisessa naisessa näen sitä naisellisuutta jopa siinä rullaattoriaan työntelevässä mummelissa popliinitakki päällä ja alepa kumpparit jalassa.[/QUOTE]

muissa se on mulle nimenomaan sitä esteettistä kauneutta. pintaa ja kuorta.sitä että on huolitellunnäköinen ja ei muistuta ukrainalaista kuulantyöntäjänaista ( anteeksi, toivottavasti kukaan ei hermostu tästä vertauksesta! :ashamed: ) . siihen kuuluu se koko habitus kyllä.

siis sanoisinko näin, että ulla tapaninen ei ole mun mielestä naisellinen vaikka sillä olis korkkarit ja meikkiä jne. mut jenni vartiainen taas perunasäkissä olis musta edelleen hyvinkin naisellinen.
en osaa paremmin selvittää. on vähän absurdi asia kummiskin kyseessä..:ashamed:
 
@ Metsänpeitto

Siitä on kysymys nimenomaan, tosin myyttisyydestä en tiedä, onko se sopiva sanavalinta.
Enkä tiedä sen voiman kahlitsemisesta myöskään.

Tässä alla muutamia asioita jotka aiheuttavat/ovat aiheuttaneet ongelmia, miehen näkökulmasta.
-Ei voi päästä eroon naisesta
-On vieras/Tuntematon
-Ei voi ymmärtää perimmäisiä motiiveja on näin ollen 'epäluotettava'
Siis kaikkia noita samaan aikaan.

Myyttisyys liittyy kuitenkin aika kiinteästi siihen naisen historiaan. En tiedä suhtautuuko mies tai yhteiskunta enää naiseen myyttisenä olentona, mutta lähdin miettimään asiaa hieman pidemmän ajan takaa. Jolloin esimerkiksi lapsen syntymä, kuukautiset jne olivat täydellinen mysteeri.

Tiede, perkele sentään, on hionut suuren osan naisen myyttisestä glooriasta pois ;)
 
muissa se on mulle nimenomaan sitä esteettistä kauneutta. pintaa ja kuorta.sitä että on huolitellunnäköinen ja ei muistuta ukrainalaista kuulantyöntäjänaista ( anteeksi, toivottavasti kukaan ei hermostu tästä vertauksesta! :ashamed: ) . siihen kuuluu se koko habitus kyllä.

siis sanoisinko näin, että ulla tapaninen ei ole mun mielestä naisellinen vaikka sillä olis korkkarit ja meikkiä jne. mut jenni vartiainen taas perunasäkissä olis musta edelleen hyvinkin naisellinen.
en osaa paremmin selvittää. on vähän absurdi asia kummiskin kyseessä..:ashamed:

Mä taas voisin sanoa vaik et Ulla Tapanisella on naisellinen tapa elehtiä, liikkua, pukeutua ja keskustella. Voittaisko missi kisat no ehkä ei.. who cares. Tuli vain sun tosta edellisestä kommentistä mieleen, et aika jännä et sä näet et mä yritän jotenkin olla "hyvä ihminen" näkemäl kaikis jotain naisellista ja seksikästä. Mä taas koen olevani ihan tavallinen, mä oon ajatellut aina näin.. ehkä mut on kasvatettu tällä tavalla. En mä koe olevani mitenkään hyvä ja avarakatseinen ihminen, mul on vaan erilainen tapa nähdä maailmaa ja kokea esteettisyyttä. Ei se mua haittaa vaikka muille naisellisuus olis pääasiassa esteettisyyttä, sehän vain kertoo miten monella eri tapaa on mahdollista nähdä ja kokea asioita :)
 
siis sanoisinko näin, että ulla tapaninen ei ole mun mielestä naisellinen vaikka sillä olis korkkarit ja meikkiä jne. mut jenni vartiainen taas perunasäkissä olis musta edelleen hyvinkin naisellinen.

Tämä on kyllä aivan totta. Tapanisella on koko olemus ja tyyli jotenkin sellaanen, että hän ei ole kovin naisellinen. Jenni taas huokuu sitä naisellisuutta. Eikä tällä ole mun mielestä mitään tekemistä kasvojen kanssa vaikka nuo kaksi naista onkin aivan erilaasia kasvoiltaan.

Mä tiedän naisia jotka ovat ihan nättejä, mutta se olemus ja tyyli on vain miesmäistä. Mutta hekin kantaa sen tyylinsä kunniakkaasti ja olisi vaikia kuvitella heitä toisenlaasiksi.
 
Tämä on kyllä aivan totta. Tapanisella on koko olemus ja tyyli jotenkin sellaanen, että hän ei ole kovin naisellinen. Jenni taas huokuu sitä naisellisuutta. Eikä tällä ole mun mielestä mitään tekemistä kasvojen kanssa vaikka nuo kaksi naista onkin aivan erilaasia kasvoiltaan.

Ja ajatelkaas, että Jenni on vieläpä lesbo, jotka monet mieltävät usein "miesmäisiksi". :)
 
Mun mielestä Ulla Tapaninen on naisellinen. Täällä taas näköjään hehkutetaan vain sitä yhtä tiettyä bimboa, halpaa ja tyhmää seksikkyyttä. Että te olette tylsiä.
 
2190_ullatapaninen460.jpg
 
[QUOTE="Höh";22042002]Mun mielestä Ulla Tapaninen on naisellinen. Täällä taas näköjään hehkutetaan vain sitä yhtä tiettyä bimboa, halpaa ja tyhmää seksikkyyttä. Että te olette tylsiä.[/QUOTE]

Ja taaskaan ei saisi kertoa kukaan omaa mielipidettään. Jos ei pidä Tapanista naisellisena, niin sitten pitää vain bimboja naisellisena. Just joo. Mun mielestä Tukiainen on kategoriaa bimbo, Vartiainen ei.
 
Ihan kuin se, että on nätti ja naisellinen, ja ehkä miesten mielestä hyvännäköinen (sehän se suurin synti on), on paha asia. Miksi se on paheksuttavaa ja väheksyttävää? Joten älykäs nainen on parempi kuin nätti nainen, ja onko kiltti nainen huonompi kuin ärhäkkä emäntä...?

Ja naisten pitäis vaan puurtaa tyylikkäänä presidenttiys mielessä. Hoh hoijaa teidän kanssa. En tajua tätä, tai tajuanpas: Suomi on täynnä kateellisia, toisiaan väheksyviä, ilkeitä naisia näköjään.

Siis kysymys oli onko naiset naisellisia? Vastaus: on.
 

Yhteistyössä