kukaan kieltäytynyt sokerirasituskokeesta?

• Viestiketjun aloittaja "salla"
  • Ensimmäinen viesti
mä kieltäydyin kunniasta tässä raskaudessa.

olisin päässyt taas siihen ylipainon ja viimekertaisen raskausdiabeteksen takia, mutta päätin olla menemättä koska:

- mun RD diagnoosi tuli siitä, kun puoli tuntia ruuan jälkeen mitattava arvoi kohosi (tätä mittautettiin vain Lapissa ja rajat tosi paljon muuta maata tiukemmat). Jos olisi ollut yhtenevät raja-arvot, ei olisi mullakaan ollut kohonneita arvoja.

- olen ollut sokerirasitustestissä jo kahdesti, eikä kertaakaan ole mikään arvo ylittänyt raja-arvoja

- paastosokerit ja ruuan jälkeinen (1h) sokeri on ollut koko ajan hyvä tässäkin raskaudessa

- synnytin terveen tytön 38+4 ja ihan normaalikokoisena

"Piika-äiti"
Kieltäydyin kokeesta ja otin kotiin suoraan sen mittarin ja mittasin melkein halki raskauden pari kertaa viikossa sen paastoarvon ja tunti-ruokailusta-arvon. Ei ollut mitään häikkiä paitsi kun vilustuin, silloin arvot heittelehtivät kuumeen takia.

[QUOTE="Hei";22021085]Siinä sokerirasituksessa ei oikeesti oo mitään kauheeta...[/QUOTE]

No kyllä must siinä oli kauheaa, kun on pelkoja/traumoja neuloista, pistämisestä ja verestä todella pahoja. Lisäksi raskauspahoinvointi on voimakasta eikä se litku meinaa pysyä sisällä. Jos on tottunut syömään todella usein myös iltaisin ja öisin niin se syömättömyys vie voimat. Urheasti silti kävin siellä sokerirasituksessa ja makoilin/nukuin ne odotusajat. Ei tullut mieleenkään kieltäytyä siitä vaikka oli melko kauhea kokemus, mutta pientä se on verrattuna synnytykseen, kuvittelisin :D

tn
Tavallisia verikokeita? Sinulle ei siis annettu juotavaksi sitä litkua eikä tarvinnut paastota 12 tuntia ja ylikin? Minusta sokerirasitus ei menee kategoriaan "tavallinen verikoe".

En kieltäytynyt, vaikka jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt. Itse en ymmärrä tätä hysteriaa, että kaikilla odottavilla äideillä on raskausajan diabetes, kunnes toisin todistetaan.
Raskausajan diabetestä esiintyy Suomessa 4-8 % raskauksista (lähde: www.kaypahoito.fi - Suositukset). Se, että tämä joukko halutaan saada seulotuksi kaikkien odottajien joukosta ei ole hysteriaa. Se, että sokerirasituskoe ei ole testattavalle erityisen mielyttävä, ei tarkoita sitä, että se olisi hyödyllinen. Paasto, pahanmakuinen litku ja mahdollinen huono olo ovat pieni hinta siitä, että äidin ja lapsen terveyteen vaikuttavaan ongelmaan päästään tarttumaan ajoissa.

Itse olen käynyt kaksi kertaa, jälkimmäisessä jäin paastoarvosta kiinni (juuri se 5,3). Kumpikin rasitus meni ihan hyvin, ei mitään kammoa jäänyt. Ekassa pääsin jopa nukkumaan hetkeksi kun oli oma pieni huone :). En näe mitään syytä miksi en menisi siihen, sehän on vain lapsensa parhaaksi...

Lakkaako/väheneekö rd:ssa insuliinin tuotanto vai onko kyse insuliiniresistenssistä? (Erottuuko ne sokerirasituksessa? Ei kai kun mitataan vain sokeria?)

Mulla on suurentunu riski sairastua raskausajan diabetekseen, mut toisaalta sit syön suht vhh:sti (mitä nyt vähän herkkuja välillä..)...

Viimeksi muokattu:
Lakkaako/väheneekö rd:ssa insuliinin tuotanto vai onko kyse insuliiniresistenssistä? (Erottuuko ne sokerirasituksessa? Ei kai kun mitataan vain sokeria?)

No raskausdm:ssä nimenomaan toi insuliiniresistenssi on avainasemassa, tietysti se haiman beetasolujen puutteellinen insuliinineritys on kanssa yks tekijä, kun raskaana ollessa massa kasvaa ja samalla inskamäärällä pitäis isompaa volyymiä pitää tasapainossa. Raskausaikana myös erittyy jotain hormoneja jotka heikentävät insuliiniherkkyyttä.

"Lilli"
Mä mittailin itse läpi toisen raskauden noita arvoja ja aina oli hyvät.

Mä en mee enää rasitukseen, sen takia kun ensimmäistä odottaessani kävin ja vaikka tulokset oli hyvät, niin papereihin oli silti merkitty, että äidillä on raskausdiabetes ja vauvaa pisteltiin kantapäihin, kytättiin syömisiä ja oltiin tehdä mut hulluksi. Vielä kun muutenkin ensikertalaiselle imetys ja kaikki on uutta ja outoa ja siihen vielä sekoitetaan jotkut sokereiden mittaamiset. Ei kiitos enää.

[QUOTE="Lilli";22021969]vauvaa pisteltiin kantapäihin, kytättiin syömisiä ja oltiin tehdä mut hulluksi. Vielä kun muutenkin ensikertalaiselle imetys ja kaikki on uutta ja outoa ja siihen vielä sekoitetaan jotkut sokereiden mittaamiset. Ei kiitos enää.[/QUOTE]

Ja tätähän nimenomaan tehtiin sun kiusaksi, ei lapsen terveyden hyväksi :rolleyes: Nykyään muuten taitaa olla ihan käytäntö että vastasyntyneeltä mitataan ne sokerit kolmesti syntymän jälkeen, oli äitillä raskausdm:ää tahi ei.

No raskausdm:ssä nimenomaan toi insuliiniresistenssi on avainasemassa, tietysti se haiman beetasolujen puutteellinen insuliinineritys on kanssa yks tekijä, kun raskaana ollessa massa kasvaa ja samalla inskamäärällä pitäis isompaa volyymiä pitää tasapainossa. Raskausaikana myös erittyy jotain hormoneja jotka heikentävät insuliiniherkkyyttä.
Ok, eli jos ei hiilareitten (reilumpi) vähentäminen ja muu ruokavaliohoito riitä ni pitäis mitata insuliinitasotki ja ottaa lisäinsuliinia jos ilmenee ettei tuotanto ole riittävää.

[QUOTE="Lilli";22021969]Mä mittailin itse läpi toisen raskauden noita arvoja ja aina oli hyvät.

Mä en mee enää rasitukseen, sen takia kun ensimmäistä odottaessani kävin ja vaikka tulokset oli hyvät, niin papereihin oli silti merkitty, että äidillä on raskausdiabetes ja vauvaa pisteltiin kantapäihin, kytättiin syömisiä ja oltiin tehdä mut hulluksi. Vielä kun muutenkin ensikertalaiselle imetys ja kaikki on uutta ja outoa ja siihen vielä sekoitetaan jotkut sokereiden mittaamiset. Ei kiitos enää.[/QUOTE]

Minunkin esikoista pisteltiin sairaalassa useaan otteeseen, vaikka rasituksen arvot olivatkin raskauden aikana ihanteelliset. (otettiin 2kertaa) Tämä johtui siitä että vauva oli ensimmäinen ja painoi yli 4kg.

Itse ap:n kysymykseen. Minä oon käyny molemmissa raskauksissa rasituksessa, ekassa 2kertaa toisessa kerran. Kuulun riskiryhmään, sillä isälläni on diabetes ja lisäksi painoni vuoksi. Seuraavalla kerralla harkitsen menenkö vai en, kun kaksi kertaa "turhaan" sen kärsinyt.
Luultavasti tulee taas siirrettyä syrjään oma mukavuudenhalu ja käydä rasituksessa, sillä muuten varmaan miettisin koko ajan sitä onko kaikki ok..

"Lilli"
Ja tätähän nimenomaan tehtiin sun kiusaksi, ei lapsen terveyden hyväksi :rolleyes: Nykyään muuten taitaa olla ihan käytäntö että vastasyntyneeltä mitataan ne sokerit kolmesti syntymän jälkeen, oli äitillä raskausdm:ää tahi ei.
No meidän sairaalassa se kyllä saattoi jopa olla kiusantekoa. Siskolla oli oikea rd ja hänenkin vauvaa pistettiin jne. mutta siellä asia hoidettiin huomattavasti inhimillisemmin ja asiallisemmin. Eri sairaalassa kun oli. Enää en halua kokea sitä härdelliä uudelleen, mikä esikoisen aikana oli ja nyt osaankin paremmin pitää puoliani.

Jos nykyään mitataan jo rutiinisti kaikki, niin ehkä se osataan jo tehdä jopa täälläkin ilman että äiti ja vauva menee kumpikin ihan sekaisin..

"hysteria"
4-8 prosenttia, ja koko porukka testataan siksi.
Minusta se kyllä menee jo hysterian puolelle...
Niin, kuinkas paljon niitä Down-lapsia syntyy vuodessa? Reippasti alle 10. Onko yhdistelmäseula kaikille siis hysteriaa? Kuinka moni silti kieltäytyy yhdistelmäseulasta? Toki kieltäytyjiäkin on, mutta samat äidit jotka täällä todistelevat, miten sokerirasituskoe juuri heidän kohdallaan on/oli turha, kuitenkin haluavat yhdistelmäseulan, vaikka todennäköisyys Down-lapseen on merkittävästi pienempi verrattuna rd:hen.

lm
En tiedä, onko kyse hysteriasta vai ei. Kävin seuloissa ja "pääsin" lapsivesipunktioon. Oli turhaa stressaamista ja hädän herättämistä minulle. Sama juttu sokerirasituksessa. Sain kuunnella kuinka kuulun riskiryhmään painon ja PCO:n takia, kuuntelin jatkuvat saarnat ja luennot aiheesta ja silti tulokset ihanteelliset. Jos saan toisen lapsen, kieltäydyn ainakin veriseuloista ja vaikka niskaturvotusta olisi, en suostu viemään asiaa pidemmälle. Sokerirasitusta ehkä harkitsen, mutta mielestäni ei ollut liiallisen stressin ja paniikin arvoista, huomioiden neulakammon. Onko jatkuva stressin aiheuttaminen lapsellekaan hyväksi?

"suski"
Mä en ole ainakaan toistaiseksi siitä kieltäytynyt, mutta aika varmasti jätän väliin. En kuulu mihinkään riskiryhmään, vauva kasvanut normaalisti, pissassa ei sokeria jne. Mulla ei ole aikaa viettää paria tuntia terveysasemalla huvin vuoksi, menen mielummin töihin.

mahdotonta
Tässä raskaudessa kävin siinä ensimmäisessä rasituksessa, mutta toiseen en suostunut menemään koska ensimmäisen rasituksen arvot oli loistavat ( lääkäri sanoi niin, parempia ei voisi kuulemma olla ) katsoin turhaksi mennä koska minulle tulee kolmen pvän kuvotus sen kokeen jälkeen ja ihan voipunut olo.

Labran täti
Ei niitä kokeita oteta ihan huvin tai kiusan vuoksi. Testit maksaa aikaa ja rahaa kaikille. En ymmärrä miksi kieltäytyä? Ei mene jakeluun. Minusta testistä kieltäytyjät voivat sitten vanhempinakin kieltäytyä diabeteksen hoidosta ja seurannasta jos ottavat riskillä raskaana olessaankin oman ja lapsen terveyden. Minusta riskeeraajat eivät tarvitse kalliita ja aikaa vieviä testejä varttuneemmallakaan iällä. Niin ja olisihan se hienoa, jos diabeteksen voisi välttää vain syömällä terveellisesti...

jee!
[QUOTE="suski";22429892]Mä en ole ainakaan toistaiseksi siitä kieltäytynyt, mutta aika varmasti jätän väliin. En kuulu mihinkään riskiryhmään, vauva kasvanut normaalisti, pissassa ei sokeria jne. Mulla ei ole aikaa viettää paria tuntia terveysasemalla huvin vuoksi, menen mielummin töihin.[/QUOTE]

Tää oli paras! Huvittelemaanhan me kaikki muut ollaan menossa sinne sokerirasitukseen, ei siksi, että se on käypä hoito -suositukseen kirjattu. Hiphurraa että odotan jo sitä riemua!

ei kaikki
Mun mielestä on ihan turhaa syyllistää mitenkään äitejä ketkä ei sokerirasituskokeessa käy. Eikö se ole jokaisen ihan oma asiansa. Varmasti on sellaisia asioita mitä tekään ette tee vaikka "piäisi"
Käykö kaikki sitten esim sikiöseulonnassa, sehön on myös vapaaehtoinen? Jos ei niin miksi heitä ei syyllistetä näin?

jiki
kyllä se rasitus on kamala! itse nyt 3 kertaa ollut ja pelkkä ajatuskin niin huono olo tulee... ja 2 viikonpäästä olisi taas meno. sen litkun kun juo alkaa armoton hikoilu ja tulee paha olo, alkaa vapisuttamaan ja oksettamaan... Mutta, Kyllä, silti menen. Pidän sitä tärkeänä ja hyödyllisenä jos jotain sattuu löytymään.

"vieras"
No just. Ompa hirveän rankkaa siellä pari tuntia istuskella...
Ihme valittajia nää akat täällä. Mutta joo, se on jo aikaa sitten huomattu, kaikille on vaan se oma napa tärkein. Viis lapsista.

mievaan
Mun mielestä on ihan turhaa syyllistää mitenkään äitejä ketkä ei sokerirasituskokeessa käy. Eikö se ole jokaisen ihan oma asiansa. Varmasti on sellaisia asioita mitä tekään ette tee vaikka "piäisi"
Käykö kaikki sitten esim sikiöseulonnassa, sehön on myös vapaaehtoinen? Jos ei niin miksi heitä ei syyllistetä näin?
Ei sitten myöskään syyllistetä niitä ihmisiä, jotka ovat raskausaikanaan syöneet graavílohta ja roquefort-juustoa ja vetäneet vodkasnapsia päälle. Tai polttaneet tupakkia ketjussa tai huumehia peräti. Suosituksiahan nuo kaikki ovat, ja viime kädessä jokaisen oma asia, toimiiko niin kuin "pitäisi".

Sama pätee lastenkasvatukseenkin. Niin kauan kuin ei suorastaan laittomuuksiin mennä, jokaisen oma asia, itkettääkö vauvaa unikoulussa tai jättääkö leikki-ikäisen hammashygienian hoitamatta.

Ei tuomita siis ketään. Hiljaista tulee tälläkin palstalla.

Yhteistyössä