~Kesäkuun kullannuput 2010~

Ripe, voit lisätä minutkin listaan. Eli poika syntyi 3.6.2010, rv 40+2, pituus 51cm ja paino 3930g.
Meilläkin ensi viikolla lääkärineuvola, ja rokotuksia tiedossa. Toivottavasti nyt ei tulisi kuumetta tai muuten huonoa oloa pojalle, ekasta rota annoksesta kiukkuili viikon. Tekisi mieli jättää koko rota ottamatta, mutta en taida uskaltaa. Kyllä tuntuis sitten kauhealta, jos poika saisi taudin.

Meijän poitsu nukkuu ulkona vaunuissa!Voisin hehkuttaa tätä asiaa vaikka puolelle maailmalle!Ei ole nimittäin tähän mennessä vielä viihtynyt vaunuissa yleensä yhtään, ja olenkin käyttänyt kantoliinaa lähes joka paikassa koko kesän. Mutta kun päiväunille nukutus sisällä alkoi olla yhtä tuskaa, kesti ja kesti ja yhtä tutin nostelua, päätin aloittaa kokeilun uudestaan. Ja kappas. Ei enää mitään ongelmaa. Ei tarvii työnnellä ulkona paria minuuttia kauempaa, niin poika unessa. Edelleen kyllä on se ongelma, että herää jo puolen tunnin-tunnin päästä, mutta tutittamisella ja vaunujen heijaamisella jatkaa uniaan. Yksi syy sisällä nukuttamiseen mulla olikin, että helpompi nukuttaa sänkyyn uudelleen, kun ei tarvii ulkona ravata. Mut toi nukuttaminen käy nyt niin helposti ulos, että vaunu unet vie kyllä voiton. Ja ihan kun noi havahtumiset alkais vähitellen vähentyä, ainakin saaan nykyisin aina pojan jatkamaan uniaan ekan unisyklin jälkeen. Tää ei siis onnistunu vielä kuukausi sitten. Eli siis, pätkäpäiväunien nukkujillakin on toivoa!

Monetko päiväunet teidät vauvat ottavat? Täällä nyt aamupäivällä yhdet noin pari tuntia, iltapäivällä toiset pari tuntia, ja illasta vielä kolmannet noin puoli tuntia. Nukkumaan menee 21-22 ja aamu alkaa noin kahdeksalta. Olen laskeskellu, että nukkuu vielä noin 15-16 tuntia/vrk. Olis kiva kun noin iltanokoset vois jättää pois, mutta ei onnistu ainakaan vielä.
 
Hei!
Pohtijatar lisäsin sun tiedot tuohon syntymäpäiväjärjestyslistaukseen :)
Maira pitää edelleen tuota etusivun listaa yllä. Mutta tosiaan laitoin tuollaisen, jos joku esim haluaa katsoa keille on samana päivänä syntynyt tms. Itseä se kiinnosti ja me oltiinkin ainoita tällä listalla 6.6.
Hienoa, että teillä nukkumiset alkaa sujumaan! Meillä päiväunia nukutaan vielä tosi paljon, yleensä aamupäivällä yhdet, päivällä yhdet pitemmät, sitten vielä iltapäivällä ja illalla. Ja vaihtelee vielä aikapaljon, varsinkin pituudet. Mutta sen olen huomannut että päivällä on yleensä yhdet pidemmät.
Tänään on unet ihan sekaisin kun oltiin kaupassa ja kylässä ja ei saanut nukuttua kunnolla kun pieniä pätkiä autossa. Nyt nukkuu tuolla edelleen, kohta saisi jo herätä, että kävisi sitten yöunillekin joskus, pääsis itse saunaan. Viime yönä muuten nukkui kello viiteen, että ei ihan sinne seitsemään niinkuin edellisyönä, mutta ihan hyvin tuokin.

Muksaa viikonloppua!
 
Huomenta! :)

Taas on viikonloppu reissusta selvitty! :) Äiti otti perjantaina pojan niiden makkariin että saan nukkua rauhassa..Nukkua rauhassa in my ass, mä ensin pyörin puoltoist tuntia sängyssä kun en meinannu saada unta, sit ku sain, heräsin joka ääneen et joko poika vinkuu ruokaa... :LOL: Ei näemmä oikein onnistu tuo yksin nukkuminen enää.. :p Jätkä sit kiskas unta 21.30-06.45 sillon, äiti oli puol 6 aikaa käyny kattoos et eikö se meinaa herätä ollenkaa.. :D Viime yönä samainen vahinko taas sattui, eli poika laitettii 21.00 nukkumaan ja heräs vasta 7 aikaan syömään..2 aikaan tosin heräsin siihe et isäntä ähräs pojan pinniksen luona jotain, jätkä kuulemma oli ähissy ja tuhissu niin ettei se saanu nukuttua.. :D Tutti suuhun ja unet jatkui! Tosin en usko et nää vahingot on pysyviä...Mut on ihan kiva välillä näinkin.. :)

Tänään meinasin lähtee seurakunnan perhekerhoon, jotain aktiviteettia tähänkin päivään siis.. :)

Kamala papupata tuosta jätkästä tullu, heti kun naamaa vähän näyttää niin alkaa kälätys.. :) :heart: Makuuasennossa meillä ei enää viihdyttäis, vaan puoli-istuvassa pitäis aina olla, muuten tuloo huuto..

Mutta minä alan pikkuhiljaa valmistautuu ulos lähtöön, joten mukavaa viikon alkua kaikille! :)

Maira ja Juhis 3kk
 
Hei pitkästä aikaa :)

Tuossa oli miehellä 2vk:n kesäloma niin oltii koko kaksi viikkoa reissussa. Ensin Jyväskylässä päin ja sitten Lahden suunnilla minun omilla vanhemmillani. Huhuhu, onneksi nyt pääsee takaisin arkeen kiinni.

Ensi maanantaina olisi neuvola lääkäri ja neiti saa ensimmäiset rokotukset. Jännittää. :)
Täällä arki sujuu suht. hyvin. Iltakiukuttelua on ja silloin miettii että on onnekas että mies tekee päivävuoroa niin on iltaisin kotona huolehtimassa myös lapsesta saa itse hieman hengähtää.
Meillä prinsessa kehittyy ja kasvaa ihan hirmusesti. Ollaan jo käännytty mahalta selälleen ja selältä mahalleen muutaman kerran, joten ei uskalla enää mihinkään sohvalle jättää yksin, suosilla pistän neidin lattialle.
Täällä prinsessa on keksinyt oman äänen käytön, huutelee hirmusesti ja iloisesti ja muutenkin tykkää "keskustella".
Eilen sitten omin lupineni aloitin perunan maistelun neidillä, muutaman päivän päästä 3kk. Ja hyvinhän se maistui, ensin ihmeteltiin makua mutta tuli se hymy sieltä lopulta. Oli kyllä välillä perunamössöt pitkin poskia :D

Onkos teidän vauvalla päässä karstaa? Tiedättekö miten sen saisi helpoiten pois? Eilen kokeilin öljyä ennen kylpyä ja sitten kylvyn jälkeen rapsuttelin vauvaharjalla päätä. Ja kyllähän se irtosi mutta on vielä jäljellä :/

Mutta nyt takaisin arjen kuvioihin :) Tänään tulee vauvelin kummitäti tänne majailemaan viikoksi, joten ehkä hänestäkin saa hieman apua hänen koulunsa ohella :p

-Anna ja Linda n.3kk
 
:kieh: hiton rokotukset - tai sitten on tiheänimun kausi meneillään. Kun kuume lähti niin sitten on unet ihan vinksallaan. Poika heräs viimeyönä klo 02, 03, 05, 07, 09..vähän rankkaa kun ehdin jo tottua 1-2 syötön öihin.
Muuten vaikka nyt vähän väsyttää, niin Ainainen väsymys on selvästi helpottanut, kun aloitin rautakuurin:) Ihankun nukkuiskin jotenkin sikeämmin. Ehkä pitäisi neuvolassa edelleen seurata ainakin tämän imettävän äidin hb:tä.
 
Hei!
Mites mä nyt olen täällä usein kommentoimassa, melko rauhallista on täällä muuten. Vauvojen kanssa kyllä riittää tekemistä ja päivät kuluu ilman tätäkin foorumia.
Mutta siis meillä kans huomenna 3 kk neuvola ja tulee ne rokotukset, hui. Äitiä vähän jännittää. Kuinkakohan se tekee kipeää ja tuleeko kova poru, voi toista :(
Oletteko te seuranneet tätä rokotuskeskustelu? Tuliko siihen joku selvyys, että oliko sillä sikaflunssarokotteella osuutta? Jostain kuulin sellaista, että olisivat ehkä sairastanee tietämättään taudin ja siitä tullut... tiiä häntä.
Tuota rokotustahan ei nyt tule, mut muistaakseni jossain luki, että se pneumokokki sisältää samaa apuainetta tms.... Mutta pitää ne rokotteet kai vaan ottaa ja luottaa, että ne ovat turvallisia.

Meillä meni vauvauinti aivan loistavasti, poika ei pelännyt ja jaksoi olla näin ekallakin kerralla koko puoli tuntia. :) Ja tänään käytiin leikkikerhossa, se kai lienee aika lailla muskarin oloinen.

Miumiu Rautaa on varmasti hyvä syödä, itsekin yritän muistaa nappailla vaikka en paljoa imetäkään. Multa ainakin otti viimeks viel 2 kk neuvolassa hemoglobiinin. Luulis, että ne voi ottaa jos pyytää! Lapsen etu on äidinkin terveys!
Ja toivotaan, että tuo yörytmi johtuu nyt vaan jostain ja palaa parempaan piakkoin!

bannah meilläkin kartsaa tulee pikkuhiljaa. Olen siihen laittanut öljyä, pipon päähän. Antaa olla pari tuntia tms. ja sitten ennen kylpyä olen kammalla sitä rapsutellut pois. Ja kylvyssä sitten olen vaan ihan vedellä pessyt päätä. Tälleen lähtee aika hyvin, riippuu paljonko jaksaa/viitsii kammalla rapsutella. Sitähän tulee lisää vaan ja voi kuulemma kestää pitkäänkin. Mut kuulemma sitä on hyvä ottaa poiskin aina välillä. Tapoja on varmaan muitakin, mut näin meillä!
Juu mutta nyt pitänee lähteä päiväunille.
Tsau!
 
Inkkukinkun Neelalle toivon paranemista maitoallergiasta (usein viim. 2v iässä) ja äiteelle jaksuja siihen asti :hug:

Miumiu: Paranemisia rokotuksista! Meillä nyt siis edessä ylihuomenna. Ja hienoa, että rautakuurista apua! Mä syön vielä niitä raskausmonivitamiinitabuja justkin tuon raudan ja kalsiumin takia.

Pohtijatar: Meillä kolmet päiväunet, joista ensimmäiset pitkät. Siis jos unet onnistuu. Eli voi esim. nukahdella useamman kerran illassa, jos aina juuri nukahdettuaan herää.

Bannah: Meiltä löytyy vähän karstaa, mutta en ole tehnyt asialle mitään. Lähtee varmaan itekseen pois, kuten esikoltanikin.

Ripe: Kuinka lapsi suhtautuu rokottamiseen on lapsikohtaista. Meillä esikko ei itkenyt ollenkaan, vaikka rokotettiin tai otettiin verta – tämä siis yli yksivuotiaaksi asti.

Milkei: Laitan tähän, että saat verrata: Katselin esikon neuvolakortista, että meillä 2 kk (+1vko) neuvolassa oltu 62,5cm, painoa 5695kg. Jatkossa kasvut menneet seuraavasti:
0kk 51,5cm
1kk 56cm
2kk 62,5
3kk 65cm
4kk 68cm
5kk 71cm
6kk 73,5cm
8kk 78cm
10kk 80cm
11kk 81cm
12kk 82cm
1,5v 89cm
2v 95 cm
-> jos lapsi 2 vuotiaana on puolet aikuispituudestaan, kuten olen kuullut sanottavan, tulee mun pojasta 190 cm pitkä. Hassua, kun itse olen alle 160 cm. Mies tosin on 184cm ;)

Käytättekö muuten kuinka säännöllisesti sinkkivoidetta? Mä laitan joka kakkapesun jälkeen eli lähes joka vaipanvaihdolla edelleen.

Nyt on pari kertaa pitänyt laittaa h-kortisonivoidetta Hamuliinin reisipoimuihin, kun punottavat niin komiasti. Esikon aikana rasvasin polvitaipeita pari vuotiaaksi asti perusvoiteella pari kertaa päivässä, h-kortisonia tarvittaessa ja ihan lääkärin ohjeella kylvetin vain kerran viikossa (onnistui, kun hän ei pulautellut).
 
Viimeksi muokattu:
Josko taas jotain rustailis, kun hetki aikaa. Meillä alko tänään muskari ja tyttö tykkäsi =) Lauantaina on sitten se eka vauvauinti. Kylvyt 32asteisessa vedessä ja suihkut on menny hyvin, paitsi kylvyssä kun korvat laittaa veden alle, niin tyttö ei tykkää kauheesti. Oon nyt kylvettänyt/suihkuttanut aamusin 7.30 aikaan, että tottuisi siihen meidän uintiaikaan. Tänään meinas tulla hiukan kiire, kun herättiin vasta 7.30, sit kylvettiin, aamutoimet ja -palat lapsille ja itselle ja muskariin piti ehtiä kävellen yhdeksäks :whistle: Mutta ehdittiinhän ajoissa! Saatiin eilen kavereilta kokeiluun carenan tuplat, että olisko meillä kuinka paljon käyttöä niille. Esikoinenhan täyttää lokakuussa jo 3 ja kävelee kyllä jonkin verran (tosin se on aikamoista narinaa koko ajan, vaikka muuten onkin liikkeessä koko ajan) ja lisäks meillä on seisomalauta vaunuihin, mut mä oon niin lyhyt että tulee selkä kipeeks, kun sen kanssa vaunuja työnnän, ja talvella on vielä raskaampi sen kanssa työntää.. Niinpä oon ajatellu noita tuplia, että päästäis sitten talvellakin kulkeen kauemmaksi perhekerhoon ja voisin noiden kanssa lähtee yksin kaupungille ja ideaparkkiin. Miehen mielestä me ei tietenkään tarvita enää yhtiäkään rattaita, mutta eipä se juurikaan noiden kanssa yksin olekaan liikenteessä..
Unna: Meidän pojan serkku on samanlainen, että jos vaan vaippa on, niin pissaa siihen, hän täyttää lokakuussa 3. Meillä poika oppi yökuivaks niin, että alkoi öisin jossain vaiheessa kitiseen unissaan ja ajattelin sitten että jos on pissahätä ja niinhän se oli. Ei siis itse silloin kunnolla herännyt siihen. Nykyään kyllä huutelee huoneestaan että on pissahätä. Ennen vauvan syntymää kävi jo itsekseen yöllä potalla joka oli hänen huoneessaan, mut ei enää : /
Rokotuksista Elsi sai viime neuvolassa rokotukset, itki sen hetken kun piikki oli sisässä, mutta rauhottui heti kun se otettiin pois. Mitään haittavaikutuksia ei tullut, ei edes kiukkuisuutta. Meillä ei koskaan esikoisellekaan tullu mitään rokotuksista. Käytättekö muuten vauvoilla kuume/kipulääkkeenä suppoja vai mikstuuraa? Mä oon aina käyttäny esikoisella panadol-mikstuuraa, neuvolan täti sitä joskus suositteli, että auttaa nopeammin, ja kun supon kanssa voi usein käydä niin että vauva kakkaa sen ulos. Elsi nyt ei vielä ole lääkettä saanut, mutta panadolpullo tuolla on varalta.
En käytä sinkkivoidetta. Ihan pari kertaa laitoin tytölle joskus kun oli ihan pieni, mut nyt iho on tosi siisti. Bepanthenia laitan joskus jos punoittaa.
Meilläkin vähän karstaa, kerran laitoin öljyä ja pipon ja rapsuttelin sitten pois. Vähän sitä jäi, mutta lisää ei ole tullut, joten oon antanu olla.
Jaahas, isäntä tulee pian kotiin. Tänään mennään kummitytön 1v synttäreille, ihana taapero, joka jo kävelee pieniä matkoja ilman tukea :heart: Oikeestaan jo odotan kovasti että Elsikin alkais liikkuun, vaikka toisaalta tiedän, että myöhemmin tulee vielä ikävä tätä pikkuvauva-aikaa..

Minttu ja Elsi, pian 4kk :O
 
Me ei hirveästi (enään) käytetä sinkkivoidetta, olen ymmärtänyt että se on ennalta ehkäisyyn. Pojan iho on yleensä aika siisti ja jos punoittaa, niin sitten suoraan Bebanthenia:)
Olen minä syönyt myös raskausvitamiineja, tosin joskus vähän laiskanlaisesti. Mutta ilmeisesti siinä oleva rauta ei ole riittänyt, lisärauta sitten vasta piristi. Näinhän se oli jo raskausaikana.
Lenniina Toivottvasti teille, tai muillekaan ei tulisi rokotuksista oireita. Kyllä se meillä taitaa olla vaan siitä johtuvaa, kun poika on edelleen niin kiukkuinen. Ei yhtään oma itsensä.
 
Kiitoskia vinkistä karstan hoitoon. Muuten voin sanoa, että täällä toimi tosi hyvin, vähän ainoastaan jäi :)

Pakko tulla kehumaan, olen itsekkin niin pirteä. Ei tarvinnut herätä yöllä kertaakaan, kiitos illallisen perunamössön :) Neiti nukkui melkein9 yöunet putkeen, ei oo ikinä nukkunu niin paljoa. Ja nyt jos sais päivälläkin nukkumaan hieman pidempiä kuin puolentunnin pätkiä nii olis hyvä. Koska iltasin neiti tosi kiukkunen ku on niin väsy :/

Lelut alkavat täällä kiinnostaa yhä enemmän ja enemmän, kovasti olis halu tarttua kiinni mut ei vissii vielä oikein uskalla ja hahmota käden liikkeitä ja jos saa kiinni nii samantien suun suuntaan :D

-Anna ja Linda n.3kk
 
bannah Mäkin muuten alotin maistattaa vähä kiinteitä eilen th:n neuvosta, hyvin tuntu jätkälle maistuvan... :D Eikä mahavaivoja tullu näemmä ollenkaa...(ähertää sohvan kulmassa sontaa tälläkin hetkellä....)

Karstaa
on meilläkin pojalla päässä, en mä sille mitää ole viitsiny tehdä kun ei oo mitenkää paha tms...Välillä kylvyssä vähä saatan hieroo ja rapsutella, mut muuten oon antanu olla...Kyllä se siitä aikanaa lähtee irtoomaa...

Voiteita En oo käyttäny minkäänlaisia!En tavallista enkä sinkki..Ei poika tartte, iho on niin pirun hyvä! :)

Meillä nukuttiin taas ita 9:stä aamu 7:mään, 3:as vahinko viikon sisää... :O :D

Mutta ähinä muuttuu kohta huudoks, joten lähen aamupesulle pojan kanssa, mukavaa tiistaita kaikille! :)

Maira ja Juhis
 
Huomenta!

Ei ole jaksanut vähään aikaan käydä palstailee. Poika on viimeisen viikon huutanut melkein aina hereillä ollessaan. Alkaa äiti väsyy. Asiaa ei auta se että saa myös rintaraivareita eikä syö hyvin. Kovasti kaipaisin hieman hengähdys taukoa ja tukea mutta mies kun tulee kotiin niin alkaa syyllistäminen etten syötä poikaa :'( Pulloon en haluaisi liikaa totuttaa ettei siitä ala kierre ja lopu imettäminen.

Nyt käy kutsu

Marjukka ja poju 2kk
 
Marjukka, oletko kokeillut eri asentoja imettää? Meillä ei tahdo mielellään syödä kovin pystyssä, lennosta - mut takakeno nojatuolissa ja makuultaan syö tyytyväisenä - äskönkin äiti-vauvajoogassa rupes huutamaan eikä ottanut rintaa ennen kuin tajusin asettua kyljelleni makaamaan.

Olikohan se Maira joka tuumas että pitäis olla aina puolistuvassa asunnessa? Me ollaa täällä mietitty, miten ihmeessä pärjätään vielä 3.5kk istuttamatta kun "vauva-asentoon" ei suostu ja puolistuvasta on kova vääntö ylöspäin...jospa vielä unohtais mokoman.

Mutta eilen sentään nukkui kahdet tunnin pätkät vaunuissa putkeen, toisella kertaa 45min jatko kun istuskelin lukemassa heiluttaen koko ajan... Että ehkä tässä vähitellen muukin kun syli alkaa kelvata=)
 
Ripe72: Kiitoksia listasta. Muistelinkin, että meidän mussukan kanssa oli moni syntynyt samaan aikaan 4.6 siis.

Bannah: Meillä aika olematon karstamäärä. Olen sitä imettäessäni rapsutellut kynnellä, vauva ei tykkää ollenkaan ;) Meillä myös ollaan aika kaljuja joten ei haittaa. Tuo öljy, hattu ja rapsutus systeemi on ystävilläni toiminut hyvin.

Lenniina: Sinkkivoidetta en käytä säännöllisesti. Nuukilla on tosi hyvä iho, mutta usein kakan jälkeen laitan jotain perusvoidetta tai bepanthenia. Jos punoittaa vähänkään laitan kyllä sinkkivoidetta sekä bepanthenia yhteissekoituksena. Ihoa rasvaan vain kylvyn jälkeen.

minttu1: Hienosti olet jaksanut kylvetellä oikeaan aikaan, toivottavasti teillä menee uinti hyvin. Meillä meni, vaikka käytiin vaan kolme kertaa suihkussa ennen sitä.:ashamed: Tää mami on niin laiska.

Olen itse kuulemma pienenä myös ynissyt unissani kun on hätä. Esikoinen on toisessa huoneessa ja olen niin hyväuninen, että en välillä herää isompaankaan ääneen ;) Viime yönä olin juuri imettämässä kun tuo sieltä huusi, että on pissahätä. Nyt on mennyt vaihtelevasti muutama yö ilman vahinkoa. Muutamana yönä ei ole pissinyt ollenkaan ja pari kertaa on herännyt itse. Ehkä tämä tästä.. parempaan suuntaan ainakin ollaan menossa.

Suppoa olen ajatellut aluksi käyttää, jos ilmenee tarvetta. Niin tein esikoisellakin, hänellä tuli ilmavaivoja mikstuurasta. Nyt esikoisella on käytössä Pamol tabletit jotka liuotan lusikalliseen vettä. Joskus harvoin tarvitsee öisin kun on kasvukipuja.

Marjukka82: :hug:Jaksuja imetykseen. Joskus joku yllättävä asento imettää auttaa rintaraivareihin. Jos esim. kävellessä jaksat imettää, kokeile sitä. Tsemppiä!

Meillä oli eka vauvauinti sunnuntaina. Meni ihanasti. Meitä ei ollut kuin neljä ja viimeisenä ryhmänä oli tosi rauhallista. Nyt oltaisi saatu viikolla ilta-aika, mutta ei sitten taidetakaan vaihtaa, oli niin mukava jotenkin tuo aamu. Ei oltu kuin 20 min näin ekalla kerralla, jottei liikaa väsyisi. Ensi kerralla sitten koko 30 min. Tietenkin jos on hyvä päivä.

Parina iltana kun jäi iltakävelyt välistä Nuuk kärttyili illalla. Vaatii näköjään nuo tunnin kauneusunet vielä kahdeksan aikaan, kun menee sitten yöunille kympin maita helpommin.Tulipa taas romaani ja puolet jäi varmasti kommentoimatta.

Unna ja Nuuk 3 kk ja 3pvä
 
Viimeksi muokattu:
Piiiitkästä aikaa ehdin taas tänne lukemaan muiden kuulumiset.

Meillä elo tytön kanssa sujuu oikein hyvin. Ristiäisetkin oli 29.8 ja tytöstä tuli Salma Amalia.
Täysimetys sujuu loistavasti, ja maitoa piisaa. Yöt menee 1-2 syötöllä. Typykkä nukkuu edelleen mun vieressä, ja molemmat herätään melkoisen virkeinä aamuisin.
Ajoittaisiin ilmavaivoihin ollaan annettu välillä cuplatonia, joka onkin auttanut oikein loistavasti. Viellä ei käännytä, mutta pää nousee jo hienosti masullaan kun makaillaan.

Kaikki on mennyt jotenkin niin paljon helpommin kuin esikoisen kanssa 4 vuotta sitten. Noista rauhallisista öistäkin oon ollut ihan ihmeissäni, voiko näin hyvä-rytmisiä vauvoja olla?Olin esikoisen heräilyjen takia varautunut pahimpaan.:)
Mutta päivä kerrallaan mennään, ja jokaisesta päivästä nautitaan.
Ens kuussa olisi tarkoitus lähteä koko perheen voimin Kanarialle kahdeksi viikoksi. Vähän jännittää kuuden tunnin lentomatka vauvan kanssa, mutta eiköhän siitä selvitä.:) Salma on aika rauhallinen tyttö.

Aivan ihana tämä Salma-neiti on. Ja isosiskokin alku-mustasukkailun jälkeen on taas oma itsensä ja välillä mun sydän pakahtuu ilosta, kun kuulen neiti 4,5 veen suusta lausahduksia: "Mä rrrrakastan Salmaa" tai "vauvat on niiiiiin ihania". <3

Johanna ja Salma 10 vko tänään
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa taasen voisi kirjoitella!

Pohtijatar Päiväunista poitsu nukkuu aamupäivällä muutamat lyhyemmät unet ja iltapäivästä yleensä ne pidemmät sekä illasta yhdet torkut.

Lenniina Sinkkivoidetta ei olla juurikaan tarvittu. Alussa tuli käytettyä, mutta tosi harvoin tulee enää laitettua.

Bannah saako kysyä miksi olet aloitellut jo perunan maistelun? Lyhenikö ruokailuvälit tai jotain muuta? Meillä kun on ruokailuvälit nyt lyhentyneet hieman, mutta olen kuvitellut sen tiheänimunkauteen liittyväksi ja mietin nyt vaan et tarvisiko poitsu vahvempaa sapuskaa...

Marjukka kovasti jaksamista arkeen!

Ripe Olipas kiva toi lista mistä näkee samana päivänä syntyneet.=)

Viime viikolla käytiin neuvolassa ja 3kk mitat oli 6140g ja 59cm eli lyhyt patukka :D
Rokotukset sai ja hieman äreyttä ilmassa. Lisäksi poitsu sai flunssan kaupan päälle ja sekin voi aiheuttaa tuota kitinää. Raukalla on varmaan kurja olo, kun on nenä tukossa eikä pysty edes syömään kunnolla.:(

Mutta voikaahan hyvin mamit ja mussukat!=)
 
Niin, tuohon lisäruokakeskusteluun vielä... Mä mietin kans milloin aloittaa, kai viimeistään 4kk iässä tuntuu tällä hetkellä, koska olisi oikeasti kiva vähitellen päästä jonneki missä menee yli 1h edes pojan kans liikkumaan. Poju kun on syönyt tähänastisen elämänsä noin 1.5h välein, ei voi tietysti puhua ruokavälin lyhentymisestä, mut eipä tuossa paljon oo varaa lyhentyäkään:whistle:. Toisaalta kun on niin iso, on ymmärrettävääki - eikä kasvussa oo ollut valittamista. Toisaalta noilla isoimmilaki painonnousu tasaantui lisäruuan myötä, eli kai sitä kermaa tosiaan tuotetaan - toivottavasti ei tuo 2kg/kk ole jatkuvaa - muutenhan poika rikkoo 10kg rajan 3kk ja risat iässä :ashamed:. Että vähän kakspiippuinen juttu sitten tarvitseeko lisäruokaa vai ei - tiheällä tankkaukslla siis on tähän asti kasvanut vauhdilla. Toisaalta tuntuis mielellään ottavan mitä tahansa, Jekovitit ja rota-rokotteet maistuu hyvin, jopa vähän vichyä maisteli mielellään, kun kuulin että sitäkin vois käyttää sammakseen. Pitäis hakea viel puolukkaa.

Pojan iho on pysynyt koko ajan tosi hyvänä, eikä mitään rasvoja ole tarvittu. Karstaa tosiaan vähän kertyy.
 
Hei.

Tänään olen kirjoittanut paperille neitokaisen päivärytmiä, koska ihmettelen miksi aina iltaa kohden kiukkuinen, juuri kuin mies tulee töistä. Nii tuli mielee monet unet teidän pienokaiset nukkuvat päivän aikana? Ja kuinka pitkiä noin?

Voiteista: melkein joka kerta vaipan vaihdon jälkeen pistän ihan normaalia rasvaa, jota apteekista saa. Pissavaipan jälkeen pyyhin kosteyspyyhkeellä ja kakkavaipan jälkeen käyn pesemässä pyllyn ja hieman enemmän rasvaa. Sinkkivoidetta en ole käyttänyt, ja iho hyvässä kunnossa. Sitä ihmettelen meidän neidissä, että hän tekee vaan joka toinen päivä kakat ja sitten noin kaksi kertaa ja isot. Mutta ei hänellä mahavaivoja tunnu olevan, ett kai ok. :)

Karsta: Nyt olen ottanut kahtena iltana karstaa pois, ja tänään ajattelin pitää välipäivän ja hieman seurailla tuleeko lisää.

Perunan maistelu: En oikeastaan enää imetä, n. kaksi kertaa päivässä koska maitoa ei kerta kaikkiaan tule. Ja ajattelin muutenkin jos pikku hiljaa lopettaisi, koko ajan imetyksen ohella on pitänyt antaa lisäruokaa ja tissin jälkeen pitää vielä antaa tuttelia. Ja perunan syötön aloitin siksi, että tuttelia kuluu niin älyttömät määrät päivässä niin ajattelin saisi hieman vähennettyä sitä. Ja viime yö meni melkein aamuun asti, kiitos iltaperunan vaikka saikin vain n.8lusikallista. Ja miksei, vatsa näyttää toimivan hyvin ja ei ole tullut mitään ongelmaa. Eli ihan sen takia aloitin, ettei neiti olisi enää niin kiukkuinen ja ettei tarvitsisi syöttää kahen tunnin välein. Nyt syötöt ovat menneet noin 4tuntiin. Muutaman kerran päivässä saa muutaman lusikallisen perunamössöä :)

Uih, tänää koettiin ihana hetki neitokaisen kanssa. Olen alkanut hänelle näyttämään leluja kun hän istuu sitterissä (ei aina jaksa tv:tä). Niin hän sitten päätti ottaa lelun äidin kädestä ja heilutella lelun siipiä, niistä kuin kuulu niin hauska ääni :) Onneksi neiti teki sen uudestaan niin sain sen videolla :D

Olen ruvennut hieman huolestumaan pienokaisesta. Hänellä on toinen silmä paljon isompi kuin toinen ja hän aina tykkää kääntyä oikealle kyljelleen ja ainoastaan oikealla kädellä yrittää tavoitella leluja, ja juuri oikea silmä on pienempi. Päivät kun ovat pitkiä yksinään, niin on tullut kaikenlaista mieleen. Noh ehkä turha huolestua.

-Anna ja Linda huomenna 3kk <3
 
Bannah:meillä poika nukkuu noin 5-6 tuntia päiväunia. Aamupäivällä parin tunnin unet, iltapäivällä toiset samanlaiset ja illalla tunnin unet. Siis jos ollaan kotona. Liikkeellä ollessa sitten useampia lyhempiä torkkuja. Tuo ilta myös täällä ongelma, milloin yliväsymys, milloin ei väsymystä ollenkaan. Illalla meni suht hyvin nukkumaan, nukkui päikkärit 18-19.00 ja laitoin sänkyyn 20.00 jälkeen. Mut on niitä huutoiltojakin ihan kiitettävästi...

Meillä oli neuvolapäivä. Poika oli 7100g ja 62,3 cm. Painoa oli tullut reilu puoli kiloa kuussa ja pituutta vaivainen sentti. Hyvin on kuulema kasvanut, ehkä ensi kerralla sitten pituuttakin enemmän.
Myös rokotuksia tuli ja kipuitkut alkoi reilu tunti sitten. Ja väsymystä ilmassa. Supon sain laitettua kolmannella yrittämällä, toivottavasti helpottaa pienen oloa. KAuanko teillä on rokotuksen oireet kestäneet?
 
Meillä herätään yleensä 7-8 aamulla sit pööpöilee noin tunnin hereillä, nukahtaa ja nukkuu jotain puolisen tuntia, sit on taas hereillä puoleen päivään jonka jälkeen nukkuu vaihtelevasti 1-3 tuntia, sit taas ihmetellään maailmaa, otetaa vartin torkut ja ihmetellää, n.klo.18.00 nukahtaa ja saattaa nukkua liki kaheksaakin, jokatapauksessa, viimeistää klo.20.00 on tikkana ylhäällä ja vaatii iltatoimenpiteitä ja ruokaa klo.21.00 meillä ollaan jo yöunilla tai yöunille menossa.

JES, soitin th:lle tänää ja sain itelleni apteekkiin reseptin yhdistelmäpillereistä joita käytin joskus usean vuoden ajan! :D :D Alko järki menee noiden cerazettejen kanssa, mä oon koko sen ajan mitä oon syöny niitä, vuotanu enemmän tai vähemmän, no ainakin on ehkäisyteho ollu taattu kun tuo vuoto aika radikaalisti rajoittaa tuota makuuhuone elämää... :rolleyes:

Voiko tuollanen kolmikuinen oikeesti protestoida jo isän poissaoloa?Oon tässä viikon sisää huomannu sellasta et jätkä alottaa jumalattoman huutokonsertin kun mies lähtee töihin tai töiden jälkeen käy kotona ja lähtee vaikka ampumaradalle eikä jääkkää hölisee tuon kanssa...
 
pulinapata Kuulosti paljon samanlaiselta tuo teidän ruokailutilanne, ennen kuin aloitettiin soseiden maistelu. Olen minäkin miettinyt ruokailuita paljon, hyvin sanottu tuo kaksipiippuinen juttu. Voin vain todeta että meillä tosiaan auttoi pienikin määrä sosetta ruokailurytmeihin ja neuvolassa todettiin että painokin on noussut edelleen hyvin. Ulkoisesti olen huomannut että, ns. kaksoisleuka on hieman sulanut, poitsu on jäntevoitynyt. Tiedä sitten kuuluuko ikään, mutta aivan kuin ruoassa olisi nyt oikeassa suhteessa kaikkea..no tämä nyt oli vain tällaista spekulointia:)

bannah Me saatiin neuvolasta vanhahko moniste "Vauvan kello käy omaan rytmiinsä" josta luin että pikkuiset ovat usein kiukkuisia juuri iltapäivällä kun mies tulee töistä. Saman olen huomannut, niin se sitten vaan taitaa olla:) Miehissä ei vikaa:LOL:

Meillä on tänään rokotuksen jälkeen ensimmäinen normaali päivä, eli kun perjantaina saatiin niin 3-4 päivää kesti oireilu.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ruvennut hieman huolestumaan pienokaisesta. Hänellä on toinen silmä paljon isompi kuin toinen ja hän aina tykkää kääntyä oikealle kyljelleen ja ainoastaan oikealla kädellä yrittää tavoitella leluja, ja juuri oikea silmä on pienempi. Päivät kun ovat pitkiä yksinään, niin on tullut kaikenlaista mieleen. Noh ehkä turha huolestua.

-Anna ja Linda huomenna 3kk <3
kuule mulla ihan samoja mietteitä! Meidän tytön pää on muotoutunut toispuoliseksi kun vastasyntyneenä piti "imukuppivamman" takia pitää päätä oikealle. sitten kun pää parani, oli pää edelleenkin vaan oikealle kääntyneenä eikä yhtään vasemmalle! Käytiin oikeen sairaalassa lastenlääkärin ja fysioterapeutin luona ja saatiin jumppaohjeet. Nyt pää kääntyy molempiin suuntiin normaalisti mutta silti mieluiten pitää oikealla. Onhan se varmaan helpompi pitää oikealla kun se puoli on lättänä ja toisella puolella pahka.. No, tässä muutamana päivänä syöttäessä katsellut neidin silmiä niin vasen on paljon pienempi tai olisko turvonnu tjn.. Mut kuiteski netistä hain tietoa ja löytyi sellaista et kun pää on muotoutunut toispuoleiseksi niin koko naama työntyy eteenpäin eli takaraivon muodolla on vaikutusta naamaan! Nyt kun ajattelen asiaa niin kun takaraivolla on vasemmalla se pahka niin saman puolen silmä on "pienempi" eli olisko syvemmällä kallossa?

4kk lääkärineuvolassa meinaan ottaa asian puheeksi, lääkäri voi määrätä sellaisen kypärähoidon jolla kallo saadaan muotoutumaan tasaiseksi!
 
marjukka 82
Imetykseen voimia!! Täällä sama homma, vauva saa rintaraivareita välillä. Olen itse huomannut, että silloin kun maitoa nostattaa ja on ns.tiheänimun kausia, silloin raivari päiviä kovastikki.
Ja kun ite ressaa sitä nouseeko maito ja alkaa ressata imettämistä, niin eihän se maito nouse.Välistä itkee vauva ja äiti!:ashamed:
Mutta kovati oon yrittäny itekkin, etten anna maitopulloa, silloin vauva ei saa nostatettua maitoa itselleen sopivaan määrään, vaan rintamaito jääaina vaan liian vähäksi vauvalle ja raivoamiset tissillä jatkuu..
Joskus menee monta tuntia rinnalla ja huutaen, sillon annan pullosta vähän vettä ja taas tissille!
Myös rintaraivareita silloin enenpi kun mahaa vääntää, vauva kiermurtelee tissillä, imee hätäsesti, hotkii,imee ilmaa ja tas mahaa vääntää..
Meillä siis vauvalla maitoallergia ja selvästi mahakipuisena rinnalla raivotaan.
Mutta ensisijaisesti sulla täytyy mies olla tukemassa ja kantamassa/rauhottelemassa vauvaa kun on tälläsiä rintaraivari kausia.
Onkohan niin että sulla mies ei yksinkertasesti tiedä, mitä kaikkee imetys on, on rintaraivareita, tiheänimun kausia, nostatusta..ym
Meillä mies oli ainakin ihan hämmästynyt, miten vaikeetakin imetys voi olla, ei se todellakaan ole sitä, että tissi suuhun ja vauva saa maitoa!
Ja siis huom.että mulla nyt 5:s vauva jota imetän ja voin sanoa että aina on alku ollut enenpi/vähempi taistelua...ja tämä viimeisimmän kanssa on vaikeinta ollut.Monesti jo mies sanonu, että anna pullo, helpomaa, mitä tuota huudattaa....mutta ajattelen ja tiiän, että alku vaikeita sitten helpottaa.
Jaksamisia!!:hug:

niin ja piti vielä lisätä, että meillä rintaraivariin monesti auttanu, kun vauvan riisuu, ilman vaippaa imettää, niin huuto loppuu!! Vauva jotenki hämmentyy ja malttaa imeä tarpeeksi kauan rintaa ja saa maidon nousemaan itkemättä! kokeilleppas!:D
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Meillä oli se 3 kk neuvola eilen, mitat oli 6760 g ja 61 cm. Ihan tasaisesti kasvaa.
Jämäkkä tyyppi on, iho hyvä jne. Ainoa mistä sanoi on, että ilmeisesti poika katsellut enemmän vasemmalle, kun oikealle ei seurannut lelua yhtä pitkälle alas kun vasemmalla. Nyt sitten aktivoidaan tuota oikeaa puolta, että katselisi sinnekin. Tajusin, että mähän kannan häntä aina tuossa vasemmalla ja katse silloin huoneesen päin vasemmalle. Pitää nyt yrittää kantaa oikealla! Kantsii huomioida muidenkin, että yrittäis tehdä kaikkee mahdollisimman paljon molemminpuolisesti!

Meillä sitten ekaa kertaa koettu se millainen on lapsi kun vaan huutaa eikä rauhoitu! On tuo poika ollut kyllä sitten niin kiltti kun nyt ekaa kertaa oltiin vähän ihmeissään että mitä tehdä.
Hän siis sai ne rokotteet eilen, pistettävät ja päivä meni ihan hyvin, nukkui parin tunnin päikkärit iltapäivällä ja oli ihan ok siihen asti. Mutta sitten olikin vähän kitinää koko ajan ja kun piti käydä iltapäikkäreille niin alkoi kova huuto, ei edes rinta auttanut. Ainoa missä rauhoittua hetkeksi oli olkapäällä, siinä sitten pitelinkin häntä pari tuntia, nukahti välillä ja välillä tuli itkua. Annoimme sitten suppoa kun ei millään tuntunut rauhoittuvan. Kymmenen aikaan taisi nukahtaa rauhallisemmin sitten olkapäälle ja otin viereen sänkyyn nukkumaan yöksi. Klo 12 herättiin syömään ja sitten nukkuikin vieressä klo 7 asti aamulla.
Nyt tuntuu ihan pirteältä, omalta itseltään! Toivottavasti kivut jo menivät ohi!
Tosiaan kertokaahan miten teidä rokotukset ovat menneet ja onko ollut kauan oireita!
Taitaa olla aika vaihtelevaa miten neuvovat neuvolasta, että annetaanko lääkettä vai ei.
Meidän sanoi, että jos kuume nousee. Mutta oli se pakko antaa kun toinen oli niin kipeen oloinen.

Korvikkeesta: Me vaihdetaan NAN varmaankin Tutteliin! Mies oli ostanut Tuttelia ja kokeiltiin sitä niin kakka kyllä muuttui keltaisemmaksi ja oli enemmän kokkareita. Neuvolasta sanoi, että vihreä saattaa ehkä tarkoittaa, että joku osa ei imeydy. Hänelle kyllä molemmat menee ihan hyvin, eikä ole mahaoireita ollut, paitsi niitä pahanhajuisia paukkuja. Mutta kokeillaan nyt toisella jos olisi parempi. Sitä Semperiä olen yrittänyt kaupoista katsoa, mutta en ole nähnyt kuin pieniä purkkeja, sitäkö te muut käytätte vai onko sitä isommissa purkeissa vai jauheesta?

Juups, kohta mennään aamupäiväunille!
Hyvät päivät ja toivotaan että muilla ei tule kipua rokotuksista!!

T.R & A
 

Yhteistyössä