KUN en viitsi toisen ketjuun enempää söhertää, niin MIKSI EI teiniperhe voi olla NORMAALI perhe??? :O

mielenkiinnosta tiedustelen
No, mä kyllä ihan tietoisesti "hankkiuduin" teininä raskaaksi, enkä suinkaan vahingossa. Ja musta mä olen kasvattanut lapsiani paljon, paljon paremmin kuin moni vanhempi ihminen jotka tunnen.

Miksi ihmeessä ikä voi olla niin kauhea ongelma joillekkin? :)

Oho, piti lainata eka kommentti tähän kylkeen :)
Mielenkiinnosta tiedustelen, että millaiset oli sun tulevaisuuden suunnitelmat kun ensimmäistä lasta rupesit tekemään? Miten olit ajatellut taloudellisesti tulevasi toimeen, enkä tarkoita etteikö mies siihen osallistu, mutta kun itsellä on voimakas vietti tulla ns. omilla toimeen, miehen tuloista riippumatta? Minkä ikäinen sun mies oli? Miten sun vanhemmat asiaan suhtautui? Kuin kauan olit miehesi tuntenut? Miten opinnot olit aikonut järjestää? Millä perusteella sanot olevasi kasvattanut lapsesi paremmin kuin moni tuntemasi vanhempi ihminen?
 
Siksi, että teiniäitiys/ -isyys ei ole nykyaikana normaalia. Normaalilla tarkoitetaan tavallista, tavanomaista, yleistä. Sillä taas ei ole välttämättä mitään tekemistä hyvän vanhemmuuden kanssa, joten ei kannata ottaa ap nokkiin siitä, ettei teitä ole mielletty normaaliksi perheeksi. :)
 
Tiesitkös
Siksi, että teiniäitiys/ -isyys ei ole nykyaikana normaalia. Normaalilla tarkoitetaan tavallista, tavanomaista, yleistä. Sillä taas ei ole välttämättä mitään tekemistä hyvän vanhemmuuden kanssa, joten ei kannata ottaa ap nokkiin siitä, ettei teitä ole mielletty normaaliksi perheeksi. :)
Normaali ja yleisin ei ole sama asia.
On yleisempää saada lapsi 30vuotiaana kuin 20vuotiaana, mutta onko se normaalimpaa? Tiedät itsekin vastauksen :D Jos katsoo noita kasvavia ongelmia lapsettomuustilastoissa ja syntyvyydessä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";21967063]Miksi?
Miksi ei eläisi omaa elämäänsä ja nuoruuttaan ensin? Opiskelisi rauhassa, matkustelisi?[/QUOTE]
Ottamatta kantaa muuhun, niin mulla ei ainakaan silloin nuorena opiskelijana ollut varaa matkustaa kuin korkeintaan Tampereelle. En tosin ollut teiniäitikään vaan esikoinen syntyi ollessani 24 v. Ja mua ei tippaakkaan haittaa, vaikka nyt ikäislläni on vielä pieniäkin lapsia. Nautin siitä, että nyt on varaa matkustella ja lapseni ovat jo aikuisia, mutta en silti tarvitse vielä rollaattoria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiesitkös;21967938:
Normaali ja yleisin ei ole sama asia.
On yleisempää saada lapsi 30vuotiaana kuin 20vuotiaana, mutta onko se normaalimpaa? Tiedät itsekin vastauksen :D Jos katsoo noita kasvavia ongelmia lapsettomuustilastoissa ja syntyvyydessä.
Normaali ei tosiaan ole sama kuin yleisin, mutta normaalilla tarkoitetaan yleistä (yleinen), tavanomaista. Joten kyllä, on normaalimpaa saada lapsi 30-vuotiaana kuin 20-vuotiaana.
 
On se jännä miten luonnottomaan tämä lisääntyminen biologiaa ajatellen onkin kääntynyt vuosien saatossa. Ennen oli täysin normaalia tehdä lapset nuorena kun ollaan hedelmällisiä jne., nykyään on normaalia saada esikoinen nelikymppisenä. Täysin luonnotonta biologiselta kannalta teiniäitiyteen verrattuna :whistle:

Ihmetyttää miten ne joiden mielestä oikeampi ikä lisääntyä on ilmeisesti jotain kolmenkympin korvilla, jaksavat aina paasata epäkypsyydestä ja vastuuttomuudesta, vaikka epäkypsyydestä mielestäni kertoo aika paljon se, ettei pysty ymmärtämään etteivät kaikki elä elämäänsä samalla kaavalla eivätkä kaikki todellakaan halua samoja asioita. Kaikista ei ole yliopisto-opiskeluun, kaikki eivät myöskään halua matkustella, jotkut jopa inhoavat baareja jo nuorena. Huh, onpa epänormaalia ;)

Kaikista ikäryhmistä löytyy hyviä ja huonoja vanhempia, myös kaikissa ikäryhmissä on eroja, perheväkivaltaa, päihdeongelmia ja pettämistä. On yksilöstä ja parista kiinni miten valmis vanhemmaksi on kun tilanne eteen tulee, iästä riippumatta, eikä siihen ole ulkopuolisilla sanomista. Kaikkein viimeisimpänä varmasti kannattaa omaksua mitään arvoja tältä palstalta :saint:
 
On se jännä miten luonnottomaan tämä lisääntyminen biologiaa ajatellen onkin kääntynyt vuosien saatossa. Ennen oli täysin normaalia tehdä lapset nuorena kun ollaan hedelmällisiä jne., nykyään on normaalia saada esikoinen nelikymppisenä. Täysin luonnotonta biologiselta kannalta teiniäitiyteen verrattuna :whistle:
Niinpä se on yhteiskunta muuttunut muutenkin aika lailla vuosien saatossa, ihan tässä viimeisimmän vuosikymmenenkin aikana. Monesta ennen normaalista on tullut epänormaalia ja päinvastoin. :)
 
[QUOTE="vieras";21968411]Juu, onhan noita peräkammarin poikia aina ollut :)[/QUOTE]

Tuntuisi käytöksen ja ahdasmielisen, hyökkäävän pikkumaisuuden perusteella löytyvän jokunen tällainen tältäkin palstalta. Aika surullista että nämäkin väittävät lisääntyneensä eikä samassa taloudessa ole muita aikuisia valvomassa :'(
 
ll
On se jännä miten luonnottomaan tämä lisääntyminen biologiaa ajatellen onkin kääntynyt vuosien saatossa. Ennen oli täysin normaalia tehdä lapset nuorena kun ollaan hedelmällisiä jne., nykyään on normaalia saada esikoinen nelikymppisenä. Täysin luonnotonta biologiselta kannalta teiniäitiyteen verrattuna :whistle:

Ihmetyttää miten ne joiden mielestä oikeampi ikä lisääntyä on ilmeisesti jotain kolmenkympin korvilla, jaksavat aina paasata epäkypsyydestä ja vastuuttomuudesta, vaikka epäkypsyydestä mielestäni kertoo aika paljon se, ettei pysty ymmärtämään etteivät kaikki elä elämäänsä samalla kaavalla eivätkä kaikki todellakaan halua samoja asioita. Kaikista ei ole yliopisto-opiskeluun, kaikki eivät myöskään halua matkustella, jotkut jopa inhoavat baareja jo nuorena. Huh, onpa epänormaalia ;)

Kaikista ikäryhmistä löytyy hyviä ja huonoja vanhempia, myös kaikissa ikäryhmissä on eroja, perheväkivaltaa, päihdeongelmia ja pettämistä. On yksilöstä ja parista kiinni miten valmis vanhemmaksi on kun tilanne eteen tulee, iästä riippumatta, eikä siihen ole ulkopuolisilla sanomista. Kaikkein viimeisimpänä varmasti kannattaa omaksua mitään arvoja tältä palstalta :saint:
Hyvin kirjoitettu ja puhdasta totta!
Mutta mitä muuta sulta voi odottaakkaan. Olet yksi harvoista jolta tulee kirjoituksia jotka ova totuudenmukaisia ja joissa on perustelut.
Kiitos Chala että olet olemassa ja viisas nainen.
 
"vieras"
Mun mielestä *teiniperhe tai teiniäiti* on ihan yhtä loukkaavaa kuin se että täällä aina ihmetellään niitä vanhuksia lähes mummoja jotka on ainakin 30 kun saa esikoisensa.

Mäkin olisin voinut hankkiutua raskaaksi 16-17 vuotiaana niin halutessani, mutta todennäköisesti en enää olisi saman miehen kanssa ja suurella todennäköisyydellä perheessäni olisi lapsia ainakin kahdelle isälle. kun 28 vuotiaana tapasin sen oikean ei sitä sitten vaan ollutkaan niin et *poks* olen raskaana - ensin tutustuttiin, sitten muutettiin yhteen ja sitten puhutiin lapsista ja yritettiin niitä tehdä HUPS olinkin 32 kun esikoinen syntyi...
 
Mikä sitten on normaaliperhe?
Varmaankin yhteiskunnan ja "yleisen" mielipiteen mukaan vakavarainen, koulutettu pariskunta jolla on 2 lasta 2-3v ikäerolla, saatu reilu kolmekymppisenä.

Mutta jokaiselle toivottavasti on normaali perhe se missä itse elää koska mikä tekisi jostain perheestä toista huonomman vain sukupuolijakauma, lukumäärä tai vanhempien ikä :)
 
"heippa"
Minä ajattelisin niin, että vanhempien parisuhde on lasten koti. Mikäli en olisi ikinä saanut sellaista suhdetta, johon uskon sataprosenttisesti, en olisi lapsia edes harkinnut. Onneksi sellaisen sain kolmekymppisenä. Mutta silloinkaan pääasia ei ollut ryhtyä oikopäätä perhettä perustamaan, joten vielä muutama vuosi meni yhteisestä onnesta nautiskellessa.

Voin vilpittömästi sanoa, että olen saanut kaiken. Olen reppureissannut kehitysmaissa ja työskennellyt ulkomailla, asunut kommuuneissa, elänyt intohimoisesti työnteolle, tehnyt asioita, joita pienten lasten äiti ei todellakaan voisi tehdä. Joku toinen voi ajatella olevansa paras äiti lapsilleen teini-ikäisenä, ja hänellä on oikeus olla sitä mieltä, mutta minä omasta puolestani olen todella iloinen ja onnellinen siitä, että nyt kun esikoiseni on tulossa, minulla on takanani kaikki nuo kasvattavat kokemukset. Olen ihan varmasti parempi vanhempi kuin olisin ollut 15 vuotta sitten.
 
Miksi jokaisen perheen pitäisi olla "normaali perhe"? Itse näen normaalin tässäkin yhteydessä sinä tilasojen mukaan yleisimpänä perhemallina, tyyliin tietty määrä lapsia tehty tietyssä elämänvaiheessa jne.

Kuitenkin tykkään että ihmiset on erilaisia ja se mikä yleisesti nähdään normaalina ei välttämättä ole sitä mikä kaikille tuntuu siltä parhaalta vaihtoehdolta. Jotkut sitten hankkii lapsensa "normaalia" nuorempana tai vanhempana, hankkii niitä "normaalia" enemmän tai vähemmän jne. Ei se vielä tarkoita että perheessä olisi jotain vikaa, vaikka se ei kaikilta osin normaalin sisään menekään.

En itsekään osaa nähdä meidän perhettä normaalina keskivertoperheenä, sen enempää kuin omaa lapsuudenperhettäni tai vaikka mieheni lapsuudenperhettä. Kuitenkin tykätään että nämä olosuhteet ovat sopineet meille. =)
 
ll
[QUOTE="juu";21968678]Slurps, slurps :p[/QUOTE]

Niinpä, slurps slurps ihan oikeastikkin, koska tätä mieltä olen! ;)
Joku edes osaa ajatella muutakin kuin itsekkäästi itseään. Ainakin joku on aikuinen toisin kuin moni yli 30v joka täällä kovasti luulee saaneensa lapsen "kypsällä iällä" :D hahaa sanon minä.
 
Perhe on käsitteenä muuttunut paljon parin viimeisen vuosikymmenen aikana. Tavallisimpana perhemuotona varmaan pidetään edelleen kahden eri sukupuolta edustavan vanhemman ja lasten muodostamaa ydinperhettä, jossa lapset on saatu keskivertolastensaanti-iässä. Normaaleja eli tavallisia ovat nykypäivänä minun mielestäni tosin myös yhden vanhemman ja yhden tai useamman lapsen perheet. Sateenkaariperheet ja perheet, joissa esikoinen on syntynyt huomattavan nuorille/ vanhoille vanhemmille eivät mielestäni ole kovin tavallisia eli normaaleja. Ns. hyviä perheitä on kaikissa perheryhmissä, samoin kuin ongelmia. Musta tuntuu, että moni ei välttämättä käsitä, että ei epänormaali ole automaattisesti yhtä kuin huono/vajavainen/ongelmainen tms. Epänormaali tarkoittaa ei-tavanomaista, ja moni valitsee tietoisestikin sen ei niin tavallisen ratkaisun.
 
Viimeksi muokattu:
:D
Perhe on käsitteenä muuttunut paljon parin viimeisen vuosikymmenen aikana. Tavallisimpana perhemuotona varmaan pidetään edelleen kahden eri sukupuolta edustavan vanhemman ja lasten muodostamaa ydinperhettä, jossa lapset on saatu keskivertolastensaanti-iässä. Normaaleja eli tavallisia ovat nykypäivänä minun mielestäni tosin myös yhden vanhemman ja yhden tai useamman lapsen perheet. Sateenkaariperheet ja perheet, joissa esikoinen on syntynyt huomattavan nuorille/ vanhoille vanhemmille eivät mielestäni ole kovin tavallisia eli normaaleja. Ns. hyviä perheitä on kaikissa perheryhmissä, samoin kuin ongelmia. Musta tuntuu, että moni ei välttämättä käsitä, että ei epänormaali ole automaattisesti yhtä kuin huono/vajavainen/ongelmainen tms. Epänormaali tarkoittaa ei-tavanomaista, ja moni valitsee tietoisestikin sen ei niin tavallisen ratkaisun.
Käsitteet hiukan hukassa...
 

Yhteistyössä