[QUOTE="vieras";21967701]Elämänkokemusta 16-vuotiaalla enemmän kuin 40-vuotiaalla? Missä todellisuudessa?
Jokainen teini luulee olevansa älyttömän kypsä, se kuuluu ikään. Kun katsoo taaksepäin, tajuaa miten vähän sitä todellakaan tiesi.
Vuodet kertovat paljon sellaista, josta päivät eivät tienneet mitään.
Minä voin sanoa näin: olen sentään jo reilu kolmekymppinen. Jos olisin saanut lapsen 17-vuotiaana, kyllä me olisimme pärjänneet, mutta minä pystyn katsomaan taaksepäin ja tietämään, mitä kaikkea olisin menettänyt itseltäni.
Teiniäiti ei sitä tule tietämään eikä käsittämään. Ei tietenkään voi kaivata mitään mistä ei ole tietoisuutta, mutta kokemusteni perusteella jossakin vaiheessa tietyt asiat on elettävä läpi. Minä olen tyytyväinen, että elin ne silloin kuin ne kehitykseen kuuluvat, enkä lapsen kanssa.[/QUOTE]
mutta kun ei kaikki kaipaa samaa ku sinä. Mä olen bilettänyt ja mulla oli silloin hauskaa mut nyt kun katson taaksepäin niin toivon että olisin tehnyt kuten alunperin suunnittelin eli saanut lapset jo alle parikymppisenä. Luuletko, että teininä äidiksi ryhtynyt katuu lapsiaan, on surullinen ettei lastensa sijaan saanut muutamaa matkaa?
Ja sitä elämänkokemusta voi olla vaikka kuinka paljon ja vaikka kuinka nuorena. Sitä voi kokea jo nuorena esim. asuinpaikan vaihdoksia, läheisten kuolemia, vanhempien eron, kaikennäköistä harrastusten parissa, niihin voi lukeutua vastuutakin, voi joutua pitämään huolta pienemmistä sisaruksista, matkusteluakin lapsesta asti, voi olla vaikka mitä negatiivisia ja positiivisia kokemuksia. Ja joittenkin elämässä ei koskaan tapahdu mitään mainittavaa. Joku ei ole kokenut oikein mitään vielä vanhuksenakaan.