KUN en viitsi toisen ketjuun enempää söhertää, niin MIKSI EI teiniperhe voi olla NORMAALI perhe??? :O

Voiko joku selittää mulle tän? :)
Ja edelleen mä ainakin pidän itseäni ihan normaalin perheen äitinä. Pidin 17-vuotiaana ja pidän nyt 20-vuotiaanakin.:whistle:

Niin ja sekin vielä et jos pilkkua viilataan, niin olin tämän perheen ainut teini :snotty:
 
"juu"
Kuten jo edellisessä ketjussa sulle kirjoitin, ei oikeesti ole normaalia hankkiutua raskaaksi teininä. Ja kuten jo kirjoitin tossa niin ymmärrän, että et ymmärrä. Teiniäitiys ei ole mikään tavoiteltava arvo.
 
"vieras"
No toi perhetyöntekijän käynti on varmaan ollu sellaista että tarkistetaan miten sä pärjäät, jos olet kerran itsekin alaikäinen. Joillekin ei varmasti oo mitään tarvetta ylimääräiselle ulkopuoliselle avulle vaikka ois miten nuori mutta kyllä se nuori ikä lisää todennäköisyyttä sille ettei ehkä ole kaikki ruoanlaitto, siivous jne rutiinit olemassa kun lapsi syntyy, eli täytyy ehkä opetella itsekin sitä elämistä siinä lapsenhoidon ohessa.

PinkLily tää ei ole tarkoitettu sua varten. Mutta joillakin teiniäideillä se lapsen syntyminen on ongelma, jos ei ihan tiedosteta mistä siinä on kyse. Voi se olla ns. aikuisillekin vanhemmille, mutta näiden odotetaan kykenevän huolehtimaan itsestään. Teinien kohdalla sossu varmaan tarkistaa että onko niin.
 
nn
Voiko joku selittää mulle tän? :)
Ja edelleen mä ainakin pidän itseäni ihan normaalin perheen äitinä. Pidin 17-vuotiaana ja pidän nyt 20-vuotiaanakin.:whistle:

Niin ja sekin vielä et jos pilkkua viilataan, niin olin tämän perheen ainut teini :snotty:
Koska normaalisti tuossa iässä _tytöt_ opiskelevat itselleen ammattia täysipäiväisesti. Ei se ihan nyky-yhteiskunnan normien mukaista ole vielä perhettä perustaa, kun rippikoulusta on pari vuotta...
 
No, mä kyllä ihan tietoisesti "hankkiuduin" teininä raskaaksi, enkä suinkaan vahingossa. Ja musta mä olen kasvattanut lapsiani paljon, paljon paremmin kuin moni vanhempi ihminen jotka tunnen.

Miksi ihmeessä ikä voi olla niin kauhea ongelma joillekkin? :)

Oho, piti lainata eka kommentti tähän kylkeen :)
 
Viimeksi muokattu:
"jep"
No, mä kyllä ihan tietoisesti "hankkiuduin" teininä raskaaksi, enkä suinkaan vahingossa. Ja musta mä olen kasvattanut lapsiani paljon, paljon paremmin kuin moni vanhempi ihminen jotka tunnen.

Miksi ihmeessä ikä voi olla niin kauhea ongelma joillekkin? :)

Oho, piti lainata eka kommentti tähän kylkeen :)
Kyllä huomaa kuinka nuori edelleen olet ja millaisella aikajänteellä ajatuksesi pyörivät. Kolmen vuoden jälkeen kuvittelet homman olevan pulkassa. Palataan asiaan, kun täytät vaikkapa 30. Voit katsella maailmaa vähän eri silmin.
 
[QUOTE="jep";21966350]Kyllä huomaa kuinka nuori edelleen olet ja millaisella aikajänteellä ajatuksesi pyörivät. Kolmen vuoden jälkeen kuvittelet homman olevan pulkassa. Palataan asiaan, kun täytät vaikkapa 30. Voit katsella maailmaa vähän eri silmin.[/QUOTE]

Missäköhän pinklilyn tekstissä seisoo että homma on nyt pulkassa? Kuule ihan hyvin voi sanoa olevansa mielestään hyvä kasvattaja vaikka sen kolmen vuoden kokemuksella, oli iältään mitä vaan. Ja ikä ei tee hyvää vanhempaa.
 
[QUOTE="jep";21966350]Kyllä huomaa kuinka nuori edelleen olet ja millaisella aikajänteellä ajatuksesi pyörivät. Kolmen vuoden jälkeen kuvittelet homman olevan pulkassa. Palataan asiaan, kun täytät vaikkapa 30. Voit katsella maailmaa vähän eri silmin.[/QUOTE]

:) Voitko selventää, että miten homma voi olla pulkassa jo 3 vuoden päästä? :) Juu palataan vaan asiaan silloin, mutta luultavasti mun mielipiteeni ei ole silloin muuttunut :)
 
Ja ap:n kysymykseen, teiniperheestä puhutaan varmaan erikseen siksi, että vanhemmat on itsekin vielä "lapsia", siis alle täysikäisiä. Kyllähän se tekee tilanteesta erilaisen.

Mutta se, että joku sanoo vaikka parikymppisten perhettä teiniperheeksi, on vaan väärin. Silloin pitäis olla joku erikoisnimitys myös vaikkapa nelikymppisenä perheen perustaneille. Vanhusperhe vaikka. Yhtä reilua sellainen nimittely heille ku teinittely parikymppisille.
 
Missäköhän pinklilyn tekstissä seisoo että homma on nyt pulkassa? Kuule ihan hyvin voi sanoa olevansa mielestään hyvä kasvattaja vaikka sen kolmen vuoden kokemuksella, oli iältään mitä vaan. Ja ikä ei tee hyvää vanhempaa.
Kiitos :) Ja juu mä pidän itseäni parhaana kasvattajana omille lapsilleni. Ja kolmessa vuodessa oppii miljoonia asioita, mitä äitinä oleminen on. Kukaan ei ole täydellinen äiti, eikä koskaan tule sellainen olemaankaan. Musta äidiksi kasvetaan :)
 
Ja ap:n kysymykseen, teiniperheestä puhutaan varmaan erikseen siksi, että vanhemmat on itsekin vielä "lapsia", siis alle täysikäisiä. Kyllähän se tekee tilanteesta erilaisen.

Mutta se, että joku sanoo vaikka parikymppisten perhettä teiniperheeksi, on vaan väärin. Silloin pitäis olla joku erikoisnimitys myös vaikkapa nelikymppisenä perheen perustaneille. Vanhusperhe vaikka. Yhtä reilua sellainen nimittely heille ku teinittely parikymppisille.
Mun mielestä ei pitäisi olla mitään teini tai vanhus perheitä. Eikös vois olla vaan ihan pelkkiä perheitä?
 
"vesimeloni"
Minäkin olen ollut (lähes) teiniäiti. Sain esikoiseni 18-vuotiaana, täysin suunnitellusti ja toivotusti. Ja lapsen isä ei ollut enää teini, vaan useamman vuoden mua vanhempi.
Paljon sain kuulla nuoruudestani ja siitä, kun olen vielä niin lapsi itsekin, että tuskin osaan ja pärjään vauvan kanssa. Loukkaavinta oli, kun mummuni kävi meillä eka kertaa vauvaa katsomassa ja tokaisi, että "onko tuo ressukka edes ruokaa saanut?". :( Ja eräs tuttu totesi raskaudestani kuultuaan, että KUKAAN alle 20-vuotias EI ole valmis äidiksi, mutta perusteita en tälle saanut. Paitsi että alle 2-kymppinen ei vaan osaa.
Mielestäni osasin ja olin ihan tavallinen, lapsesta huolehtiva äiti. Ei mua houkutellut baarit ja bileet, nautin omaste perheestä ja kotona olosta vauvan kanssa. Toinen lapsi syntyi 2,5 vuotta myöhemmin. Suunniteltuna ja toivottuna myös. :)
Nyt esikoinen täyttää pian 16 vuotta ja kuopus on 13 vuotias. Minäkin vasta 34 vuotias! :)
Olen iloinen, että "tein" lapset nuorena. Koulut jäi silloin käymättä ja ammatti hommaamatta, mutta hyvä niin. En tiennyt silloin vielä mitä haluaisin tehdä työkseni. Ja nyt sitten lasten kasvettua on ollut aikaa hommata se ammatti ja nyt olen unelmieni työssä.

Mielestäni ei saisi olla mitään "teiniperheitä", vain perheitä. Se, että onko hyvä äiti (tai vanhempi yleensä), ei katso ikää. Tiedän erittäin hyvä ja huolehtivan äidin, joka sai esikoisensa 15 vuotiaana ja kaksi muutakin ennenkuin täytti 21 vuotta. Mutta tiedän myös monta "huonoa" äitiä, jotka ovat lapsensa saaneet vasta "aikuisempana". Kyllä se on luonteesta ja ihmisestä kiinni, onko halua olla äiti lapselle.
 
Voiko joku selittää mulle tän? :)
Ja edelleen mä ainakin pidän itseäni ihan normaalin perheen äitinä. Pidin 17-vuotiaana ja pidän nyt 20-vuotiaanakin.:whistle:

Niin ja sekin vielä et jos pilkkua viilataan, niin olin tämän perheen ainut teini :snotty:
Mun mielestä voi olla ihan normiperhe jossa vaan nuoret vanhemmat, mutta se elämä perheensisällä on ihan normaalia lapsiperheen elämää. :)
 
"juu"
Totta kai voi olla ja usein onkin. Mutta jos vanhempi on alaikäinen, kuuluu hän holhouksen alle. Ei välttämättä siksi, etteikö osaisi, jaksaisi ja selviytyisi arjesta hyvinkin, vaan siksi, ettei saa edes kaikkia papereitaan itse allekirjoittaa. Esim vuokrasopimus, lainahakemus, matka ulkomaille, osamaksu; mitään naita ei voi tehdä ilman holhoojan hyväksyntää. Ei se sossun seuranta välttämättä ole siksi että epältäisi vanhempien selvitymistä.
 
"Aikuinen"
Teini-ikäiset eli alle 20-vuotiaat ovat itsekin vielä pelkkiä pikkulapsia ja lasten ei tarvitse lapsia tehdä. Johan siinä lapsesta tulee täysi kaheli jos lapsi on itse esim. 2v ja äitinsä on 19v eli vielä pelkkä lapsi itsekin. Ja onko sekään kivaa, että saa itse lapsen teininä niin omakin lapsi voi saada lapsen teininä ja sitten olet siinä alle 40-vuotiaana jo isovanhempi samaan aikaan kun saman ikäiset kaverit tekevät omia lapsia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;21966880:
Minusta oli vähän loukkaavaa, kun kätilö neuvolassa sanoi "nyt pääsette sitten kotia leikkimään yhdessä" kun esikoinen syntyi. Ja juu, oltiin 'teiniperhe' silloin joskus.:snotty:
Aika ääliömäinen kätilö. Taisi olla väärällä alalla.
 
[QUOTE="Aikuinen";21966997]Teini-ikäiset eli alle 20-vuotiaat ovat itsekin vielä pelkkiä pikkulapsia ja lasten ei tarvitse lapsia tehdä. Johan siinä lapsesta tulee täysi kaheli jos lapsi on itse esim. 2v ja äitinsä on 19v eli vielä pelkkä lapsi itsekin. Ja onko sekään kivaa, että saa itse lapsen teininä niin omakin lapsi voi saada lapsen teininä ja sitten olet siinä alle 40-vuotiaana jo isovanhempi samaan aikaan kun saman ikäiset kaverit tekevät omia lapsia?[/QUOTE]

Sulla on aika ikävä asenne. Vastaavasti minä sanon että lapset nimenomaan kannattaa tehdä nuorena.
 
"vieras"
[QUOTE="Aikuinen";21966997]Teini-ikäiset eli alle 20-vuotiaat ovat itsekin vielä pelkkiä pikkulapsia ja lasten ei tarvitse lapsia tehdä. Johan siinä lapsesta tulee täysi kaheli jos lapsi on itse esim. 2v ja äitinsä on 19v eli vielä pelkkä lapsi itsekin. Ja onko sekään kivaa, että saa itse lapsen teininä niin omakin lapsi voi saada lapsen teininä ja sitten olet siinä alle 40-vuotiaana jo isovanhempi samaan aikaan kun saman ikäiset kaverit tekevät omia lapsia?[/QUOTE]

Sä et taida olla aikuinen vieläkään.
 

Yhteistyössä